kaian Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Og da er E-PL2 offisiell. Dette ser ut som et vesentlig bedre kamera enn E-PL1. Det ser veldig veldig bra ut. Men, den flashanimasjonen får meg til å vurdere å hiver kameraet og ta opp oljemaling eller pedikk eller noe. -Men ferdigshoppa portretter blir sikkert populært. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Og da er E-PL2 offisiell. Dette ser ut som et vesentlig bedre kamera enn E-PL1. Det ser veldig veldig bra ut. Men, den flashanimasjonen får meg til å vurdere å hiver kameraet og ta opp oljemaling eller pedikk eller noe. -Men ferdigshoppa portretter blir sikkert populært. Snakker du nå om reklamen fra det ikke relaterte portraitprofessional som tilfeldigvis er på den siden? Men nå har vel uansett kameraer lenge hatt en "soft skin"-funksjon som man ikke trenger å bruke. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Men, den flashanimasjonen får meg til å vurdere å hiver kameraet og ta opp oljemaling eller pedikk eller noe. Snakker du nå om reklamen fra det ikke relaterte portraitprofessional som tilfeldigvis er på den siden? Hehe Jeg så den, men hadde ikke tid til å lese hele siden, så i farten var jeg helt sikker på at det var et modus i kameraet. Og det var jo litt mer enn soft-skin, -kinn ble trukket inn, hake opp osv. Men, altså, huskelapp til seg selv: blir du sjokkert så kan det jo hende at du har missforstått noe og trukket en for rask konklusjon. :!: Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Tenkte jeg kunne skrive litt om konverterlinser her og... Skrev det i "artikkeltråden" ang E-PL2, men regner med at det gjerne er en del som ikke tråler den tråden hele tiden, og lurer litt på disse sakene i denne tråden også. ...; Jeg har både TCON-17 og WCON-08 som er Olympus sine tidligere teleconvertere og vidvinkelconvertere. En makroconverter er jo kun et forstørrelsesglass som kan skrus frempå et objektiv. Utenom 1:1 og større makro som Tomsi er innepå (vet ikke om det stemmer en gang), gir ikke konverterene noe lystap (kontra teleconvertere en setter mellom objektiv og kamerahus). TCON-17 gir 1,7x forstørrelse, så f.eks 100mm blir 170mm. Den har 55mm filtergjenger, og ble egentlig brukt med min Olympus C-750UZ, men jeg har også brukt den på min 40-150mm og min 50mm f/2. Med 50mm f/2 + TCON-17 + 2x crop ... blir det meget lyssterke 170mm f/2 effektivt. Jeg gjorde en skarphetstest av dette, og det var ikke helt pari med 50mm f/2 alene (som jo er EKSTREMT skarp), men det var absolutt dugende. En måtte virkelig være ganske så perfeksjonist for å avvise det som god kvalitet. Det var uansett bedre enn på alle kompaktkameraer jeg har sett. (Når jeg tenker meg om, har jeg noen bilder på flickr som er tatt med komboen 50mm f/2 og TCON-17; se her!.) Min erfaring, er at konverterene til Olympus holder meget høy kvalitet optisk. De har fått skryt fra andre hold også. Husk at en kan bruke konvertere så lenge en får filtergjengene til å passe..., og dersom de ikke passer, kan en bruke step-up og step-down ringer. Disse fås jo for et par $ på ebay. Det finnes en del konverter linser andre steder (f.eks e-bay) også, men disse holder stort sett ikke samme kvalitet som Olympus sine, men de er absolutt morsomme å leke med. Jeg sier thumbs up olympus. Dette er morrotilbehør.., dog gjerne noe dyrt, men det finnes alltid billige alternativ på e-bay som folk kan leke med. Dersom de stiller høye krav til kvaliteten, er det bare å kjøpe Olympus sine. btw; Sist jeg sjekka, ligger det en TCON-17 på bruktmarkedet til Foto.no. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hmmm... Den E-PL2 ser meget intressant ut. Jeg er på jakt etter noe å bruke når det blir upraktisk med 5D. Har Canon S95 som er glimrende til skiturer o.l., men jeg synes ikke den duger som eneste kamera på reiser, eller foto av venner og familie innendörs. 5D er selfölgelig aller best i dårlig lys av disse tre, men jeg regner med at E-PL2 er en god del bedre enn S95 og det er nok for meg. E-PL2 (med 14-42 om det ikke går å kjöpe kun huset) og Pana 20/1.7 skulle kanskje passe fint. Jeg hade lust på E-PL1, men den har noen "problemer" for min bruk. Flere av disse ser ut å väre fiksede i E-PL2. Gode JPG regner jeg med at den har, liksom tidligere modeller. Det skal bli spennende å lese brukeranmeldelser når den kommer ut i butikk. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Jeg har nettopp fått tak i et pent brukt E-P1 sølv/sort til en hyggelig pris. Fantastisk fin retrofølelse (selv om det glatt blir byttet ut mot Fujifilm X100 ) Men som vanlig er det et par ting som er noe merkelig. 1) Stemning. Er dette et dårlig forsøk på å bruke en mykere eller hardere tonekurve? Eller som Canonistene kaller det; Bildestil. Jeg har funnet ut av det ligner mistenkelig på eksponeringskompensasjon. Bildene jeg tok med stativ på "Lav", "Normal" og "Høy" ga meg tre forskjellige eksponeringer. "Lav" eksponerte 0.3 EV mørkere i forhold til "Normal". "Høy" eksponerte 1 EV lysere enn "Normal". Totalt ubrukelig funksjon spør du meg. 2) Er lysmålingen svært passiv? Jeg har erfaring med Nikons Matrix 3D.måling som har en tendens til å overeksponere 0.3-0.7 EV og Canons lysmåling som ofte undereksponerer med 0.3-0.5 EV. På mitt E-P1 har jeg måtte sette eksponeringskompensasjon til +1 EV for i det hele tatt å nærme meg et anstendig histogram ved eksponering av middels lyse mellomtoner. Er det bare meg eller er dette en gjengs oppfatning? Jeg skal selvfølgelig få prøvd ut lysmålingen mer når sola er tilbake på himmelen. Edit: Under meny *I "Nytte" (Haha, det var jo nyttig det jeg fant :! fant jeg valget "Eksponeringsbytte". Fornorskning i særklasse! For min del ble økningen på +4/6 det beste valget og kameraet oppfører seg "normalt" ved eksponering av mellomtoner og høylys. Endret 9. januar 2011 av Shocktrauma Lenke til kommentar
kaian Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Jeg har nettopp fått tak i et pent brukt E-P1 sølv/sort til en hyggelig pris. Gratulerer! Du får kose deg mens du venter på Fuji'n 1) Enig, jeg har bare kjapt prøvd de funksjonene, og glemt dem. Bruker blenderprioritet 99% av tida, resten på lukkerprioritet eller manuell. 2) Lysmåleren må man bare bli kjent med, og det er viktig å ha histogrammet i nærheten. Det er vel en rimelig sterk tendens til å undereksponere. Du bør og gjøre deg kjent med hvor mye du får hentet ut av skygger og høylys, og du kommert trolig til å savne rgb-histogram. Jeg bruker nesten utelukkende matrisemåling, litt uvant i starten for jeg er mer vant til å foretrekke spot og sentervektet. Og følg med på histogrammet, -sa jeg det? Ellers anbefaler jeg å lese Thom Hogans anmeldelse for å plukke opp noen tips om tilpasninger, -jeg sleit med å finne ut hvordan jeg skulle sette det opp så det passet meg, og fant nyttige ting der. Norske oversettelser i menyene kan jo sikkert være bra. Jeg har brukt engelsk hele tiden - de har faktisk ganske mange sære betegnelser der og... Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Er det mulig.. Jeg digger mine Olympus kamera og objektiv, men hvor mye uflaks skal jeg ha med dette utstyret, som visstnok skal være noe av det mest robuste. Ikke meningen å ødelegge den gode "stemningen" rundt Olympus sine produkter. Jeg sikler fortsatt etter E-5. Men... Her om dagen løsnet rammen på skjermen, altså fremste delen med glass kunne separeres fra baksiden av skjermen (dvs. når jeg skulle vippe den ut, så vippet kun halvparten ut). Festene til de to små skruene ytterst i rammen har knekt ser det ut som. Det fikses på garanti regner jeg med, men tenkte å informere dere. Kameraet er 1,5år gammelt. Men her er min historikk med "uflaks" og reparasjon av olympus utstyret: -12-60mm sjekk av fabrikksfeil -E-3 og 12-60mm ble dusjet og fuktighet kom inn (trolig pga. zooming samtidig). E-3 måtte til rep måtte klare meg uten kamera i 5-6 uker. -50-200mm støv trengte inn, noe som gradvis medførte at pakningen vred seg og røk (treg zooming, helt til ubrukelig). -FL-50R: bytte ut festet da det knakk (feste på kamera hadde fått en liten støkk og var skjev, og blitsfestet knakk når den ble montert på kamera. Ikke det mest solide matrialet..) -Og som nevnt nå er som skjermen på E-3 "går i oppløsning". (Dette er ikke samme E-3 som har vært til rep. før). Forøvrig misbruker jeg ikke kamera på noen måte, men bruker det relativt normalt, selv om det innebærer litt rystelser, støv, regn og snø.. Endret 9. januar 2011 av Zamot Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Her om dagen løsnet rammen på skjermen, altså fremste delen med glass kunne separeres fra baksiden av skjermen (dvs. når jeg skulle vippe den ut, så vippet kun halvparten ut). Festene til de to små skruene ytterst i rammen har knekt ser det ut som. Det fikses på garanti regner jeg med, men tenkte å informere dere. Kameraet er 1,5år gammelt. Akkurat det er en kjent E-3 feil. Konstruksjonen er endret i E-5. Jeg har hatt lite problemer med Olympus - det er Canonene mine som jevnlig er på service-besøk ... Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Min ene E-3 har vært innom for å fikse en av lukker lamellene (tror jeg det heter). Utenom det, har det oppført seg helt fint, og har blitt skylt under rennende vann og alt. Blir ikke akkurat behandlet så fint heller... Alt topp. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Det er rykter om nytt snadder fra Olympus. Info under bilder, det er snakk om et pro-hus og tre objektiver. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Gah - gjør det ikke lett å bruker kroner på mFT om dagen hvis dette stemmer. Nå har vel Olympus uttalt allerede når EP-1 ble lansert at de kommer med modeller både over og under denne, så en PRO modell er nok svært sannsynlig. ...og der fikk JapanPhoto.no inn 14-140mm Panasonic GF2 kitet på lager, what to do what to do Endret 11. januar 2011 av JoonGoii Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Det er rykter om nytt snadder fra Olympus. Info under bilder, det er snakk om et pro-hus og tre objektiver. There is at least a new pro model, + very likely a new E-P3 and at least three real pro pancake lenses to come during the next few months Regner med de snakker om mFT? Var forøvrig innom Olympus og leverte E-3 til reparasjon i dag, heldigvis hadde de lånekamera (desverre ikke E-5). Ellers er det litt så-som-så med service fra Olympus, virker som om de kutter folk og legger om både organisasjon og service-rutiner. Ringte i går og spurte hvordan jeg skulle gå frem, og ble opplyst om at det greieste var å levere kamera. Informasjon om såkalt VIP-service (tilsendt lånekamera + returembalasje innen 24 timer) fikk jeg ikke, men ble satt videre til et annet land (noe service-call senter eller lignende i østeuropa? Lederen jeg fikk snakke med der var hvertfall svensktalende). De visste heller ingenting om dette og henviste meg tilbake til Olympus Norge. Så da valgte jeg å stå en time i bilkø og levere kamera i dag tidlig. Endret 11. januar 2011 av Zamot Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Regner med de snakker om mFT? Det er vel en viss fare for det. Hadde håpet på en E-40 (eller E-50), men ... Var forøvrig innom Olympus og leverte E-3 til reparasjon i dag, heldigvis hadde de lånekamera (desverre ikke E-5). Ellers er det litt så-som-så med service fra Olympus, virker som om de kutter folk og legger om både organisasjon og service-rutiner. Ringte i går og spurte hvordan jeg skulle gå frem, og ble opplyst om at det greieste var å levere kamera. Informasjon om såkalt VIP-service (tilsendt lånekamera + returembalasje innen 24 timer) fikk jeg ikke, men ble satt videre til et annet land (noe service-call senter eller lignende i østeuropa? Lederen jeg fikk snakke med der var hvertfall svensktalende). De visste heller ingenting om dette og henviste meg tilbake til Olympus Norge. Så da valgte jeg å stå en time i bilkø og levere kamera i dag tidlig. Det er jo ikke bra. Lenke til kommentar
johome Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg var innom Lefdal, og kom over et tilbud de hadde på Samsung NX100 med 20-50 mm objektiv, til 3495,- Er det et godt tilbud ? Er det et bra kamera ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg var innom Lefdal, og kom over et tilbud de hadde på Samsung NX100 med 20-50 mm objektiv, til 3495,- Er det et godt tilbud ? Er det et bra kamera ? Nå er NX100 hverken et four-thirds-kamera eller et Micro-FT kamera, så du er i feil tråd nå. Jeg kjenner ikke Samsung NX serien godt nok til å si om det er et godt tilbud eller ikke. Lenke til kommentar
johome Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Huffda , jeg trodde det var et micro FT Skal poste et annet sted. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Huffda , jeg trodde det var et micro FT Skal poste et annet sted. Eller, så kan vi anbefale deg en microFT istedet edit: Bra tilbud på Olmypus E-PL1 og Panasonic G10. Panasonic har også cashback for tiden. Endret 11. januar 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
johome Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Ja, hva anbefales ? Er nok helt nybegynner innemfor dette feltet. Er ofte ute på tur , og teller antall gram for å ikke dra for mye med meg. Fuji F30 har hittil vært brukt. Budsjettet er på 4-5 lapper. Edit: Olympus P1 ser veldig interresant ut, men jeg har hørt at autofokusen på Pana GF1 er mye raskere. Endret 11. januar 2011 av johome Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Olympus P1 ser veldig interresant ut, men jeg har hørt at autofokusen på Pana GF1 er mye raskere. AF til Olympus er ikke så mye tregere, men kit-objektivet til Olmypus er tregt, slik ryktet om at Olympus er tregt. Jeg selv valgte GF1 og er meget fornøyd med det. Prisene er nå slik at du bør kunne få tak i GF1 med objektiv til ditt budsjett. Olympus har (på generelt grunnlag) to fordeler fremfor Panasonic. Bildestabilisatoren er i huset, og JPEG kvaliteten er bedre. Panasonic har stabilisatoren i objektivene, så det er kun en ulempe hvis du ønsker å bruke Olympus optikk på et Panasonic hus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå