Jotun Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Ikke eg heller. Lite gira på å sende det inn. Er den helt fast på ditt kamera? Helt fast. Ok. Takk. Får høre med de en dag Lenke til kommentar
dags Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Helt enig med deg der. Kontrast og farger fra JPEG-filer er fantastiske fra Olympus. Det ser faktisk ut for meg som om Canon nærmer seg denne, spesielt 7D synes jeg har mye av Olympus uttrykket. Skulle jeg velge noe annet måtte det kanskje bli Pentax K-5...? Det er det jeg ser med filene fra EOS 60D også - en klar forbedring i forhold til både 50D og 30D. Pentax K-5 er en lekker sak, men det blir for dyrt da jeg må kjøpe mye optikk. Jeg får gruble videre og satse på å få lånt litt forskjellig før jeg bestemmer meg. Det tror jeg helt sikkert er en veldig god ide. Totalkostnadene ved å bytte system kan bli ubehagelig høye desverre. Hold oss oppdatert om hva som skjer og hva du måtte bestemme deg for. Bare en ting til slutt: Riktig god Jul! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Hold oss oppdatert om hva som skjer og hva du måtte bestemme deg for. Bare en ting til slutt: Riktig god Jul! Ikke vær redd - jeg kommer til å holde dere oppdatert God jul til deg også. Hvis du holder til i Oslo-området, så har vi treff 28.12.10. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Tomsi42: Jeg tenker at nå som E-5 (nesten) gir deg den høy ISO-ytelsen du har bruk for, ville jeg vurdert å selge alt av Canon-utstyr og gå for E-5. Var det slik at du egentlig synes E-5 er for stor, slik at det er en grunn til å holde igjen? (Bortsett fra prisen) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Tomsi42: Jeg tenker at nå som E-5 (nesten) gir deg den høy ISO-ytelsen du har bruk for, ville jeg vurdert å selge alt av Canon-utstyr og gå for E-5. Var det slik at du egentlig synes E-5 er for stor, slik at det er en grunn til å holde igjen? (Bortsett fra prisen) Størrelsen og vekt har litt å si; men pris og det faktum at jeg ikke trenger værtetting er største grunn. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Tomsi42: Jeg tenker at nå som E-5 (nesten) gir deg den høy ISO-ytelsen du har bruk for, ville jeg vurdert å selge alt av Canon-utstyr og gå for E-5. Var det slik at du egentlig synes E-5 er for stor, slik at det er en grunn til å holde igjen? (Bortsett fra prisen) Størrelsen og vekt har litt å si; men pris og det faktum at jeg ikke trenger værtetting er største grunn. Hva er det du egentlig trenger? Et kamera med bra høy iso og et par objektiver til konserter og så holder det med mFT til alt annet? I såfall virker ikke E-5 som det beste alternativet. Så på E-5 og K5 for noen dager siden, og E-5 er betydelig større. Vridbar skjerm er en fordel på E-5 og værtettingen er kanskje bedre, men K5 får jo meget bra kritikker for høy Iso og er en god del billigere. Sannsynligvis er ikke forskjellen så stor at du kan kjøpe nødvendige objektiver for mellomlegget, men selger du unna FT-utstyr kan det ikke bli så stor forskjell. Skal du ha (mye) mer enn de to konsertobjektivene du nevner i et tidligere innlegg vil kostandene ved et bytte bli høye, ellers virker K5 som et veldig bra alternativ. 60D er også et bra kamera, spesielt hvis du må ha vridbar skjerm. Eller hva med en Nikon 5000-etterfølger? For mye plast? Jeg aner ikke om det kommer, men D5000 virker jo rimelig moden for en oppdatering snart og uansett om det får D3100 eller D7000 sensoren burde det bli en interessant modell. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Hva er det du egentlig trenger? Et kamera med bra høy iso og et par objektiver til konserter og så holder det med mFT til alt annet? Ikke helt. Jeg har hittils sett på µ-4/3 som et kompakt men godt tilleggs-system når jeg reiser lett. Så hovedsystemet mitt er det systemet som også skal håndtere konsertene. I såfall virker ikke E-5 som det beste alternativet. Så på E-5 og K5 for noen dager siden, og E-5 er betydelig større. Vridbar skjerm er en fordel på E-5 og værtettingen er kanskje bedre, men K5 får jo meget bra kritikker for høy Iso og er en god del billigere. Sannsynligvis er ikke forskjellen så stor at du kan kjøpe nødvendige objektiver for mellomlegget, men selger du unna FT-utstyr kan det ikke bli så stor forskjell. Skal du ha (mye) mer enn de to konsertobjektivene du nevner i et tidligere innlegg vil kostandene ved et bytte bli høye, ellers virker K5 som et veldig bra alternativ. Jeg er i grunn enig - E-5 er nok det som passer best. Pentax K-5 virker som et særdeles flott kamera, og hadde utstyrsparken min sett anderledes ut - så hadde det vært valget. Pentax har jo et sett med limited objektiver som frister også. 60D er også et bra kamera, spesielt hvis du må ha vridbar skjerm. Eller hva med en Nikon 5000-etterfølger? For mye plast? Jeg aner ikke om det kommer, men D5000 virker jo rimelig moden for en oppdatering snart og uansett om det får D3100 eller D7000 sensoren burde det bli en interessant modell. Det er bare det at jeg har en sterk Nikon allergi ... Jeg har prøvd 60D og likte det jeg så. Så det er greit alternativ hvis jeg fortsetter med Canon. Men jo mer jeg tenker rundt dette, så ser jeg at jeg kanskje bør tenke helt nytt. Endret 23. desember 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
eks Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Da ser det ut som om E-PL2 er på vei... Bildet ser i og for seg riktig ut. De har faset ut det game 14-42 objektivet og erstattet det med det nye MSC-utstyrte (Rask og stillegående AF) objektivet. Hvis det i tillegg har like svakt AA-filter og samme bildeprosessor som E-5, og holder seg relativt rimlig kan det bli knakende bra... Vad tycks...? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Ser grei ut den. Men jeg tviler på at akkurat den utgaven vil ha den nye sensoren og prosessoren. Dette lukter entry-level og der holder den forrige versjon mål en god stund til. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Vad tycks...? Jentekamera, på en positiv måte. Håper de kommer med guttekamera snart. Lenke til kommentar
dags Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Har jeg forstått det rett varslet Olympus i høst 2 nye modeller før sommeren 2011. Det første slippes i januar, kanskje E-PL2? og så et i april. Ryktet vil også ha det til at Olympus også kommer med et alternativ til Panasonic LX5... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 En gang fikk eg stilt inn kamera til å veksle mellom to innstillte oppløsninger med fn knappen på E620. Eg valgte da RAW og LARGE FINE + RAW. Tar stort sett bare med RAW. Men nå veksler den mellom LARGE FINE + RAW og LARGE FINE. Må inn i menu og stille inn på RAW for å få den tilbake. Skjer hver gang noen låner kamera og kommer borti fn knappen.... Lenke til kommentar
eks Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Vad tycks...? Jentekamera, på en positiv måte. Håper de kommer med guttekamera snart. Det ser også ut som det kommer en ny macro-lys-sak til µ4/3. Jeg syns det ser langt mindre jentekamera ut i sølv, men det blir nok tøffere i svart, eller titangrå som E-P2... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Det der er mer alien-kamera enn jentekamera! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 En gang fikk eg stilt inn kamera til å veksle mellom to innstillte oppløsninger med fn knappen på E620. Eg valgte da RAW og LARGE FINE + RAW. Tar stort sett bare med RAW. Men nå veksler den mellom LARGE FINE + RAW og LARGE FINE. Må inn i menu og stille inn på RAW for å få den tilbake. Skjer hver gang noen låner kamera og kommer borti fn knappen.... Har ingen anelse. Men hva skjer trykker på Fn for å få LF, og deretter velger RAW+LF i menyen. Hva skjer da når du trykker Fn. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Det der er mer alien-kamera enn jentekamera! It came from outer space. Men dette ser egentlig ut som noe jeg kan ha bruk for. Lenke til kommentar
eks Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) E-PL2 i rød: I følge ryktene skal forandringene i forhold til E-PL1 være: - on/off switch and grip is different - Live Guide II for still images and for Movie capture with Rotating Dial - New “Dramatic Tone” Art Filter and six background Music (Melancholy, Nostalgic, Love, Joy, Cool, Beat) - 3.0 LCD with 460k Dots - ISO 6400 - Shutter: 1/4000s - SDXC Memory Car - It has Cable Release - Face Detection with Eye Detect - 22 Scene-Select Modes - Accessory Port 2 - BLS-5 Lithium Ion Battery - And the kit lens is the new 14-42mm Lens II MSC Selve huset i seg selv ser mindre plastikkaktig og mer solid ut enn E-PL1, syns jeg. Ser ut som de har tatt en del fra E-P1/2 i utformingen... Det der er mer alien-kamera enn jentekamera! It came from outer space. Men dette ser egentlig ut som noe jeg kan ha bruk for. Minner meg mer om tentaklene til en Sentinel fra The Matrix... Endret 2. januar 2011 av eks Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 I følge ryktene skal forandringene i forhold til E-PL1 være: ... Fornuftige forandringer. Hvis byggekvaliteten er forbedret tilsvarende, så blir det klart lettere å anbefale denne. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Fornuftige forandringer. Hvis byggekvaliteten er forbedret tilsvarende, så blir det klart lettere å anbefale denne. Jeg tror mitt største hindre for å anbefale kameraet til "andre" vil være mangelen på fokuslys. Eventuell blitshjelp er håpløst, og vanlige folk kommer ikke til å slepe rundt en egen blits. Derimot forventer de å alltid få fokus innen en viss tid uansett hvor mørkt det er, for det klarer alle kompaktkameraer. Nye mobiltelefoner også. Folk aksepterer generelt ikke at noe som er dyrere og mer fancy enn noe annet håndterer enkelte situasjoner dårligere. Men de har jo aldri hørt om stabilisering og tenker ikke over lukkertid, og forventer blits når det er lite lys uansett (jeg får ofte høre at blitsen min ikke fungerte), så jeg synes det er lettere å anbefale GF. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Og da er E-PL2 offisiell. Dette ser ut som et vesentlig bedre kamera enn E-PL1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå