Trondster Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Cool - noen som har fått med seg dette? GH2 har en spesiell film-modus "EX Tele Conv" - i steden for å pixel binne under full HD, så cropper den inn! Så gir den en "ekstra" x2.6 teleconverter, uten tap i bildekvaliteten! En 100-300 blir jo en 200-600 i forhold til utsnittet på fullframe - og med denne crop-featuren i tillegg, så blir det effektivt en 520-1560mm! Er det genialt for filming av fugler, eller er det genialt? Genial feature! Burde være i flere hus - også i digitale speilrefleks. http://vimeo.com/17448847 Endret 6. desember 2010 av Trondster Lenke til kommentar
LilleHjelper Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 E-5 testet hos lydogbilde.no. Eneste som ser ut til å trekke ned hos anmelderen, er prisen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 E-5 testet hos lydogbilde.no. Eneste som ser ut til å trekke ned hos anmelderen, er prisen. Prisen er vel det eneste som er avskrekkende for de fleste Lenke til kommentar
HappyStabby Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 E-5 testet hos lydogbilde.no. Eneste som ser ut til å trekke ned hos anmelderen, er prisen. Prisen er vel det eneste som er avskrekkende for de fleste tja mulig, Spesiellt med tanke på at de har oppgitt prisen til følgende; Pris kr 26.999 uten testobjektiv Sist jeg sjekket var det mulig å få den 2-3 kroner billigere... iallefall Lenke til kommentar
eks Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 E-5 testet hos lydogbilde.no. Eneste som ser ut til å trekke ned hos anmelderen, er prisen. Prisen er vel det eneste som er avskrekkende for de fleste tja mulig, Spesiellt med tanke på at de har oppgitt prisen til følgende; Pris kr 26.999 uten testobjektiv Sist jeg sjekket var det mulig å få den 2-3 kroner billigere... iallefall Nærmere bestemt kr 14999 hos Japan Photo... Lenke til kommentar
Cax Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 tja mulig, Spesiellt med tanke på at de har oppgitt prisen til følgende; Pris kr 26.999 uten testobjektiv Sist jeg sjekket var det mulig å få den 2-3 kroner billigere... iallefall De oppgir pris på 12-60 til 12000 også. Greit at Olympus er priset høyt i Norge, men disse prisene er det noe galt med ja. Kanskje det er den prisen de har regnet inn for å få 27k, selv om de skriver at prisen er for huset. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Det har gått flere rykter om Olympus og at E-5 er deres siste dSLR. Nå er det kommet nye rykter, igjen! Ifølge ryktene vil butikkene og importørene ikke få tak i andre Olympus dSLR enn E-5, blir det helt slutt på E-4xx, E-6xx og E-30? Det er butikker som ikke får ta inn flere enn fire stykk E-5 pr. bestilling og de må selge unna de fire før de kan bestille nye. Høres litt suspekt ut eller hva? Det er FT4 rykte fra 43rumors.com Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Det har gått flere rykter om Olympus og at E-5 er deres siste dSLR. Nå er det kommet nye rykter, igjen! Ifølge ryktene vil butikkene og importørene ikke få tak i andre Olympus dSLR enn E-5, blir det helt slutt på E-4xx, E-6xx og E-30? Det er butikker som ikke får ta inn flere enn fire stykk E-5 pr. bestilling og de må selge unna de fire før de kan bestille nye. Høres litt suspekt ut eller hva? Det er FT4 rykte fra 43rumors.com Det at butikkene får kun fire og fire E-5 i slengen, er nok fordi Olympus ikke klarer å lage nok av de. At 4xx og 5xx serien er død bør ikke komme som en overraskelse. Jeg tror også at E-620 er siste modell av rimelige speilreflekshus. Men jeg tror ikke E-5 blir eneste speilreflekshus; jeg tipper at en E-30 erstatter kommer snart. Det er derfor Olympus er tomme for den modellen. Jeg skjønner Olympus godt - for 95% (99%?) av kundemassen til E-4xx og E-6xx så er et speilløst kamera et bedre alternativ. De har kjøpt kameraet fordi de ønsker noe som er bedre enn en kompakt, men så lite som mulig. 1 Lenke til kommentar
Olykainen Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 E-5 testet hos lydogbilde.no. Eneste som ser ut til å trekke ned hos anmelderen, er prisen. Prisen er vel det eneste som er avskrekkende for de fleste tja mulig, Spesiellt med tanke på at de har oppgitt prisen til følgende; Pris kr 26.999 uten testobjektiv Sist jeg sjekket var det mulig å få den 2-3 kroner billigere... iallefall Nærmere bestemt kr 14999 hos Japan Photo... Jeg betalte bare 13599 kr hos Dustin . Først hadde jeg forhåndsbestillt det hos Skandinavian foto , men de klarte ikke levere . Når man tenker på hvor godt kamera er , så er det slett ikke dyrt . Hadde jeg ventet 6mnd til prisen var gått litt ned ?, hvor mange gode bilder hadde jeg da gått glipp av . Lenke til kommentar
eks Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 E-5 testet hos lydogbilde.no. Eneste som ser ut til å trekke ned hos anmelderen, er prisen. Prisen er vel det eneste som er avskrekkende for de fleste tja mulig, Spesiellt med tanke på at de har oppgitt prisen til følgende; Pris kr 26.999 uten testobjektiv Sist jeg sjekket var det mulig å få den 2-3 kroner billigere... iallefall Nærmere bestemt kr 14999 hos Japan Photo... Jeg betalte bare 13599 kr hos Dustin . Først hadde jeg forhåndsbestillt det hos Skandinavian foto , men de klarte ikke levere . Når man tenker på hvor godt kamera er , så er det slett ikke dyrt . Hadde jeg ventet 6mnd til prisen var gått litt ned ?, hvor mange gode bilder hadde jeg da gått glipp av . Hva er dine erfaringer med E-5 så langt? Lever det opp til den omtalen det fikk i Zone-10 sin test? Når det gjelder 4/3-formatets fremtid har Olympus sagt at de vil fortsette å utvikle kameraene der parallelt med µ4/3 til de klarer å få sistnevnte til å levere samme, eller bedre, ytelse i samtlige aspekter. Dermed har de ikke satt noen fast dato. Jeg tror også det bare vil være et tidsspørsmål før det skjer et gjennombrudd på AF-fronten med speilløse systemkameraer, enten det er fasebasert AF integrert i sensoren, eller noe annet. Lenke til kommentar
Olykainen Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 E-5 testet hos lydogbilde.no. Eneste som ser ut til å trekke ned hos anmelderen, er prisen. Prisen er vel det eneste som er avskrekkende for de fleste tja mulig, Spesiellt med tanke på at de har oppgitt prisen til følgende; Pris kr 26.999 uten testobjektiv Sist jeg sjekket var det mulig å få den 2-3 kroner billigere... iallefall Nærmere bestemt kr 14999 hos Japan Photo... Jeg betalte bare 13599 kr hos Dustin . Først hadde jeg forhåndsbestillt det hos Skandinavian foto , men de klarte ikke levere . Når man tenker på hvor godt kamera er , så er det slett ikke dyrt . Hadde jeg ventet 6mnd til prisen var gått litt ned ?, hvor mange gode bilder hadde jeg da gått glipp av . Hva er dine erfaringer med E-5 så langt? Lever det opp til den omtalen det fikk i Zone-10 sin test? Når det gjelder 4/3-formatets fremtid har Olympus sagt at de vil fortsette å utvikle kameraene der parallelt med µ4/3 til de klarer å få sistnevnte til å levere samme, eller bedre, ytelse i samtlige aspekter. Dermed har de ikke satt noen fast dato. Jeg tror også det bare vil være et tidsspørsmål før det skjer et gjennombrudd på AF-fronten med speilløse systemkameraer, enten det er fasebasert AF integrert i sensoren, eller noe annet. Høy iso støy er det eneste som er som er feil med E5 . Men det er fin støy , korn lignende som er lett å fjerne uten å miste mye detaljer . Støyfiltrene i kamera fungerer dårlig etter min smak . Alt er mye bedre enn på E3 , særlig så er AF kraftig forbedret nå fungerer den som den burde . I ett års tid har jeg brukt 5dmkll og 7d , kamera som er veldig enkle i bruk . Men jeg må innrømme jeg sliter litt med E5 , den krever litt mere av brukeren . Er litt mere utfordrende , men jeg liker sånnt noe Lenke til kommentar
Cax Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 I ett års tid har jeg brukt 5dmkll og 7d , kamera som er veldig enkle i bruk . Men jeg må innrømme jeg sliter litt med E5 , den krever litt mere av brukeren . Er litt mere utfordrende , men jeg liker sånnt noe Hva tenker du på da, fokus og eksponering og slikt, eller tenker du på betjeningen? Lenke til kommentar
Olykainen Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 I ett års tid har jeg brukt 5dmkll og 7d , kamera som er veldig enkle i bruk . Men jeg må innrømme jeg sliter litt med E5 , den krever litt mere av brukeren . Er litt mere utfordrende , men jeg liker sånnt noe Hva tenker du på da, fokus og eksponering og slikt, eller tenker du på betjeningen? Først og fremst er det betjeningen som er mere tungvindt . I menyen er ikke ting like praktisk plassert . Pluss att her er det så mye mere . Det er mye nytt å sette seg inn i . I dårlig lys må jeg bruke mere tid på å stille inn kamera for å få eksponeringen riktig . Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Her er en test av fokushastigheten til GH2: http://m43photo.blogspot.com/2010/12/panasonic-gh2-autofocus-speed.html Den gir en forbedring i forhold til GH1, og hastigheten til nyere objektiver som 14/2.5, 8/3.5 og 14-42 er veldig bra. Olympus 50/2 gir også autofokus, men svært langsom. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Så den bare zoomer inn i bildet, og gir et nytt bilde zoomet inn men med lavere oppløsning? Lenke til kommentar
erstokke Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Så den bare zoomer inn i bildet, og gir et nytt bilde zoomet inn men med lavere oppløsning? Regner med at dette var tilsvar vedr. GH2. Dette er nesten riktig oppfattet/beskrevet, men med den viktige forskjellen at oppløsningen er den samme. Ved HD-video brukes bare ca 2Mp uansett. Når kameraet bruker hele sensoren på 14 Mp, så må alle bildene gjøres om til 2Mp. GH2 har en valgfri funksjon som bare bruker de midterste 2Mp til å lage HD-video. Altså får man samme oppløsning uten å gjøre om bildet fra 14mp til 2Mp. Hvis man bruker tilsvarende teknikk ved foto, blir det digital zoom med reduksjon i oppløsningen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Jepp - vanlig video resizer ned til 1920x1080, mens "EX Tele Conv" cropper ned til 1920x1080. Det er, som erstokke sier, kun til video og ikke stillbilder. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Cool - noen som har fått med seg dette? GH2 har en spesiell film-modus "EX Tele Conv" - i steden for å pixel binne under full HD, så cropper den inn! Så gir den en "ekstra" x2.6 teleconverter, uten tap i bildekvaliteten! En 100-300 blir jo en 200-600 i forhold til utsnittet på fullframe - og med denne crop-featuren i tillegg, så blir det effektivt en 520-1560mm! Er det genialt for filming av fugler, eller er det genialt? Genial feature! Burde være i flere hus - også i digitale speilrefleks. http://vimeo.com/17448847 http://www.vimeo.com/17720792 Det er veldig stilig. I tillegg vil jeg tro at man får mindre problemer med Moiré ved å bruke den crop-funksjonen, siden man ikke får line-skipping? Lenke til kommentar
HappyStabby Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Tenkte jeg skulle rydde opp i utstyret for å finansiere en 50-200 SWD (en brukt dog...), Hvor mye er ca ok salgspriser for følgende; 40-150 mk1, 70-300, samt ett orginalt Olympus batterigrep (ubrukt). Har det ikke travelt med salg, så er jo interessert i å få mest mulig:) Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Det har gått flere rykter om Olympus og at E-5 er deres siste dSLR. Nå er det kommet nye rykter, igjen! Ifølge ryktene vil butikkene og importørene ikke få tak i andre Olympus dSLR enn E-5, blir det helt slutt på E-4xx, E-6xx og E-30? Det er butikker som ikke får ta inn flere enn fire stykk E-5 pr. bestilling og de må selge unna de fire før de kan bestille nye. Høres litt suspekt ut eller hva? Det er FT4 rykte fra 43rumors.com Det at butikkene får kun fire og fire E-5 i slengen, er nok fordi Olympus ikke klarer å lage nok av de. At 4xx og 5xx serien er død bør ikke komme som en overraskelse. Jeg tror også at E-620 er siste modell av rimelige speilreflekshus. Men jeg tror ikke E-5 blir eneste speilreflekshus; jeg tipper at en E-30 erstatter kommer snart. Det er derfor Olympus er tomme for den modellen. Jeg skjønner Olympus godt - for 95% (99%?) av kundemassen til E-4xx og E-6xx så er et speilløst kamera et bedre alternativ. De har kjøpt kameraet fordi de ønsker noe som er bedre enn en kompakt, men så lite som mulig. Nu va du vel optimistisk Tom.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå