Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått meg PL25 .... and I'm in love... det er et fantastisk objektiv å leke med. Optikken forran brikka er så utrolig viktig, og jeg har blitt bortsjemt med 50mm f/2 makroen jeg har hatt en stund. 14-54'n ... skarp som den er, blir liksom ikke det samme.

.... og det er derfor jeg sikler etter 35-100 f/2 også... må være fantastisk i studio og hvor som helst ellers og.

 

Til studiobruk bruker jeg faktisk 40-150mm (MK1) en del, og er faktisk meget fornøyd med resultatene fra den...

 

Driver å ser litt på mFT nå pga videomulighetene..., men er usikker på om det er like greit å bruke disse (f.eks GH2) som det å bruke et dedikert videokamera. ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver å ser litt på mFT nå pga videomulighetene..., men er usikker på om det er like greit å bruke disse (f.eks GH2) som det å bruke et dedikert videokamera. ...

Det er ikke like lett å filme video med en disse kameraene som med et dedikert system. Men GH2 er vel den som er minst knotete.

Lenke til kommentar

Edit: Yikes! Estimert pris $700.

 

Har det virkelig AF, og ikke minst brukbar AF så kan $700 likevel "lønne seg" hvis man har mye dyrt Canon-glass eller Canon optikk det ikke finnes maken til i MFT. Med Olympus-hus kan det jo også gi stabilsiering til ustabilserte Canon-objektiver. Jeg kunne godt tenkt meg et Olympus MFT hus og få stabilisert min gamle 35-350 L, men det skal vel mye til før det fungerer i praksis.

Lenke til kommentar

 

Har det virkelig AF, og ikke minst brukbar AF så kan $700 likevel "lønne seg" hvis man har mye dyrt Canon-glass eller Canon optikk det ikke finnes maken til i MFT. Med Olympus-hus kan det jo også gi stabilsiering til ustabilserte Canon-objektiver. Jeg kunne godt tenkt meg et Olympus MFT hus og få stabilisert min gamle 35-350 L, men det skal vel mye til før det fungerer i praksis.

 

Om det skal fungere helt toppers med et zoomobjektiv er man avhengig av at adapteren også overfører brennvidde, siden man ellers må angi brennvidden selv, og det er upraktisk om man ikke for eksempel bare bruker i den lange enden. Når det er sagt er det jo ikke umulig å oversette heller, EF-objektiver må vel også rapportere brennvidde selv om den bare brukes i metadata.

Lenke til kommentar

Jeg må nesten komme med en tilståelse.

 

[...]

 

Jeg skal nok oppgradere til E-5, men hvor lenge jeg klarer å pine meg selv i påvente av prisfall/kampanje vet jeg ikke. I tillegg ser jeg f.eks. på disse bildene:

http://iandavisphoto.com/ og får automatisk en sterkt tiltrekning til 14-35mm f2 objektivet. Jeg føler at 25mm F1,4 blir for snever i sosiale lag, og at 14-35mm gir mer fleksibilitet i situasjoner med lite lys. For ikke å snakke om fin DOF i andre situasjoner også!

 

Og så har vi jo 35-100mm f2 som jeg har begjært lenge. Fyttirakkern for noen portrettbilder og muligheter for nydelige bilder i lite lys, f.eks. konserter. Men, forresten, går jeg på konserter? Egentlig ikke. 50-200mm duger til det jeg tar bilder av. Men bare tanken på å ha mulighetene som 35-100mm gir.. Klarer bare ikke la vær å drømme om objektivet!

 

[...]

 

Olympus E-5 (helst 2stk for å erstatte begge E-3)

Olympus 14-35mm f2

Olympus 35-100mm f2

Olympus EC-14 teleconverter

Black rapid kamera stropper (Joda, jeg kan finne glede i litt billigere ting også!)

EDIT: Olympus 25mm f2.8 pancake...

For å pirke litt mer i "lyst på 14-53/2 og 35-100/2 såret", her har du en test gjort av Kirk Tuck, for The Online Photographer...

 

Vil spesielt trekke ut:

While deliberating the good sense of buying a $2600 lens, I was able to use a loaner and test it. What I saw when I shot wide open on a tripod made me open my wallet. Wide open. Optically, it's great.

 

But they miss a lens that is crisp wide open in a way that Canon’s primes in that range and most of the Nikons in that range can't really emulate until they are stopped down two or three stops. I’ll get all mystical on you. This lens gives me the kind of look and feel I used to get with my Leica M glass.

 

The lenses are obviously better than any of the other zooms out on the market and as soon as Olympus and Panasonic roll out better sensors they will match Canon and Nikon APS-C offerings pretty closely. They are already there in most performance parameters.

 

Og ja 35-100/2 er et stort objektiv og solblenderen er gigantisk...

 

30-998-981-03.jpg

 

x1.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har nylig fått meg PL25 .... and I'm in love... det er et fantastisk objektiv å leke med.

 

Enig! Det er helt utrolig hvor skarpt det er. Jeg merker litt lystap (er det riktig ord?) i hjørnene noen ganger, men ellers er det som en drøm! Har bl.a. brukt det med stort hell på teaterscener med dårlig lys.

Lenke til kommentar

Kan jo slenge inn her en liten notis om at nå finnes det også firmware hack til G2 ...noe som etter min beregning skal kunne gi 1080/24p fra det kameraet og.

 

Ryktene om dagene sier også noe om et nytt mFT kamera fra Olympus som er mer beregnet mot proffmarkedet. Antar det betyr at de da kommer med et mFT kamera som kan filme 1080p. ... etter det jeg husker er det vel ingen av Olympus sine kameraer som kan det enda.

Lenke til kommentar

Ryktene om dagene sier også noe om et nytt mFT kamera fra Olympus som er mer beregnet mot proffmarkedet. Antar det betyr at de da kommer med et mFT kamera som kan filme 1080p.

1080p kan dem gjerne stappe opp et sted få ønsker eller klarer å finne nok lys til å filme for min del, -men E5 sin bildebrikke (uten AA) og -prosessor pakket i noe på størrelse med E-P1 derimot, og med litt bedre eksterne kontroller på huset enn de to nevnte... :dribble:

Lenke til kommentar

1080p kan dem gjerne stappe opp et sted få ønsker eller klarer å finne nok lys til å filme for min del, -men E5 sin bildebrikke (uten AA) og -prosessor pakket i noe på størrelse med E-P1 derimot, og med litt bedre eksterne kontroller på huset enn de to nevnte... :dribble:

Vel... Skal en nå først filme, så må det nesten være 1080p. ... og det er jo ikke noe problem med nok lys. 25mm f/1.4 og 50mm f/1.4 + ISO 1600-3200 ... Det blir faktisk ganske ok på en bra brikke.

Lenke til kommentar

1080p kan dem gjerne stappe opp et sted få ønsker eller klarer å finne nok lys til å filme for min del, -men E5 sin bildebrikke (uten AA) og -prosessor pakket i noe på størrelse med E-P1 derimot, og med litt bedre eksterne kontroller på huset enn de to nevnte... :dribble:

Vel... Skal en nå først filme, så må det nesten være 1080p. ... og det er jo ikke noe problem med nok lys. 25mm f/1.4 og 50mm f/1.4 + ISO 1600-3200 ... Det blir faktisk ganske ok på en bra brikke.

Jojo, for dem som skal filme så skjønner jeg at 1080p er et krav. Jeg skal ikke filme, og blir ikke skuffet om det mangler noe i den avdelingen. Men jeg kan ikke tenke meg at de leverer noe med dårligere specs enn GH2 når de først kommer, -hvis det er 'pro-pen' som er underveis da, og det er jo ikke sikkert. Og jeg tror håper at de har lyst til å gjenbruke brikke og prosessor fra E5. Og at de sper på med ..., ja, jeg har vist alt sakt det :roll:

Lenke til kommentar

Men jeg kan ikke tenke meg at de leverer noe med dårligere specs enn GH2 når de først kommer, -hvis det er 'pro-pen' som er underveis da, og det er jo ikke sikkert.

 

Det er vanskelig å forstå hvorfor Olympus skulle lansere et pro MFT-kamera nå. De har jo ikke et eneste MFT-objektiv på det nivået. Hvis de har fått til rask nok AF med FT-optikk kunne det jo tenkes, men det de egentlig trenger er jo et kamera i G2/GH2/E-620 klasse for å ta vare på FT-kunder som ikke har noen annen oppgraderingsmulighet enn E-5 (og det er jo i en litt annen prisklasse).

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å forstå hvorfor Olympus skulle lansere et pro MFT-kamera nå. De har jo ikke et eneste MFT-objektiv på det nivået. Hvis de har fått til rask nok AF med FT-optikk kunne det jo tenkes, men det de egentlig trenger er jo et kamera i G2/GH2/E-620 klasse for å ta vare på FT-kunder som ikke har noen annen oppgraderingsmulighet enn E-5 (og det er jo i en litt annen prisklasse).

Mm, -de bør oppfatte et behov for å matche GH2, og det er sannsynlig at de får til rask autofokus med FT-optikk. Jeg tror ikke det nødvendigvis blir så mye billigere enn E5, kanskje et sted litt i overkant av GH2. I så fall så får jeg bare smøre meg med tålmodighet og satse på et par objektiver til... Kommer de med et pro-pen, så kommer de nok og med et pro-mFT-objektiv samtidig, 12-60 kanskje?, og en roadmap for pro-objektiver.

Lenke til kommentar

E5 er nå på Dxo mark listen , men jeg kan ikke si jeg skjønner så mye av resultatet .

E3 er bedre enn E5 på alle målingene , ifølge Dxo mark .

 

Alle tester jeg har lest av E5 , eller alle brukererfaringer fra de som har prøvd begge to .

De sier att E5 er ett mye mye bedre kamera enn E3 på alle områder .

 

Tallene Dxo mark har kommet fram til er da litt uforståelige .

De sier meg bare att det de driver med på Dxo mark , er noe man ikke har bruk for i den virkelige verden .

Synd att så mange bruker dem som referanse når de er er i markedet for ett nytt hus ...

Lenke til kommentar

E5 er nå på Dxo mark listen , men jeg kan ikke si jeg skjønner så mye av resultatet .

E3 er bedre enn E5 på alle målingene , ifølge Dxo mark .

 

Alle tester jeg har lest av E5 , eller alle brukererfaringer fra de som har prøvd begge to .

De sier att E5 er ett mye mye bedre kamera enn E3 på alle områder .

 

Tallene Dxo mark har kommet fram til er da litt uforståelige .

De sier meg bare att det de driver med på Dxo mark , er noe man ikke har bruk for i den virkelige verden .

Synd att så mange bruker dem som referanse når de er er i markedet for ett nytt hus ...

Nei, de tallene var ikke lette å bli kloke på. Det rimer ikke med de bildeeksemplene jeg har sett heller.

Lenke til kommentar

E-5 testet av Pop Photo.

 

Utdrag fra testens del om støy:

At all sensitivity levels save their shared maximum of ISO 6400, this Olympus had lower noise than the D300s—which says a lot, given that Nikon has been a league leader in noise control in recent years. Both the E-5 and the Nikon D300s had Unacceptable noise levels in our test at ISO 6400, though Canon’s 7D managed to keep noise in the acceptable range at ISO 6400. Still, the E-5 outperformed the Canon in noise control from ISO 100 through ISO 1600.

 

Jeg får verken resultatene i denne testen eller andre av E-5 og tallene fra DxO til å stemme. :hmm:

 

Forøvrig er dette allerede omdiskutert DPReview.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Det DxO sier er at ISO 1600 på E-5 er som ISO800 på de andre Olympus-kameraene når det gjelder eksponering, og derfor er det ikke rart at når man sammenligner kameraene på ISO 800 vil E-5 se langt bedre ut, siden det i praksis har hatt dobbelt så lang eksponering. Siden 100% av alle kameratestere tester følsomhet ved å velge en følsomhet, fotografere på P, og titte på resultatet, så er jo dette en veldig grei måte å gi inntrykk av fremskritt på. DxO kan for eksempel også vise at det er tilnærmet ingen forskjell på 20D, 40D og 60D når det gjelder støy.

 

Nei, den eneste skikkelige måten å teste kameraer på er å utstyre dem alle med Sigma 30/1.4, måle at lukkertiden er korrekt, og fotografere et kunstig belyst motiv på samme tidspunkt, med lamper som er varme og eventuelt kontrollert med lysmåler. Så lar man kameraene velge følsomhet selv, og sammenligner resultatene, gjerne etter samme automatiske eksponering i råformatprosesseringen. Og selv da får du problemer med de produsentene som har analog støyfjerning. Men så må man selvfølgelig også skalere alle bildene til samme oppløsning. Problemet med forskjellige sensoraspekter finnes det kun én korrekt løsning på: alle må ha samme synsvinkel i diagonalen, og eventuelt i tillegg legge frem resulater beregnet for horisontal og vertikal for seg.

 

Og så, etter at man har disse resultatene er man uansett bare halvveis, for for hvert kamera(system) må man for de forskjellige bruksområdene og prisklassene finne ut hvilket blendertall de aktuelle objektivene har, og så må man måle transmisjonen på alle disse objektivene før man kan si noe som helst om hva slags resultater man får med de forskjellige kameraene. Og etter det igjen må man ta hensyn til stabilisering :|

Lenke til kommentar

Nei, den eneste skikkelige måten å teste kameraer på er å utstyre dem alle med Sigma 30/1.4, ...

Sigma 50mm f/1.4 mener du vel. 30mm er ikke egnet til FF kamereaer.

 

Men det er nok ikke nok, fordi dybdeskarphet vil være varierere i forhold til crop-faktor. Og Man må bruke samme blender for at det skal være et poeng.

Lenke til kommentar

Nei, den eneste skikkelige måten å teste kameraer på er å utstyre dem alle med Sigma 30/1.4, ...

Sigma 50mm f/1.4 mener du vel. 30mm er ikke egnet til FF kamereaer.

 

Nei det er sant, 50mm må det bli. Det er uansett et lite problem fordi de gammeldagse fatningene har en sånn gammeldags blendermekanisme som ikke er garantert å gi samme blenderåpning som de andre. Da blir det vel ƒ/1.4 man må bruke da.

 

Men det er nok ikke nok, fordi dybdeskarphet vil være varierere i forhold til crop-faktor. Og Man må bruke samme blender for at det skal være et poeng.

 

Nå tenkte jeg først og fremst på lysfølsomhetsmåling. Skal du gjøre tilsvarende på samme dybdeskarphet og synsvinkel må du har forskjellige objektiver, og da blir det litt mange feilkilder. Hensikten var å måle hvordan hvert kamera klarte seg under en gitt, sikker lysintensitet, og så kan man regne seg brukbart derfra tenkte jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...