Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Det er på tide med et oppdatert flaggskip, ja. Sensorteknologien har gått fremover, sjekk særlig forskjellen på dynamisk omfang! E-5 med 1080p/24 (og gjerne mulighet for høyre framerate) hadde vært et genialt kamera for aktive mennesker.

Ellers er jo fortsatt E-3 et godt fotografisk verktøy - god autofokus, god søker, værtetta, godt bygget etc etc. Men sensoren er altså moderat datert (den var ikke framifrå selv da den ble lansert, målt mot funksjonell konkurranse). Og video-funksjonen hadde passet som hånd i hanske for aktive folk som er ute i naturen og gjør (halv)gale stunts.

Strengt tatt enig, men er fortsatt imponert over hva sensoren til E-3 kan levere. På ISO1600 er den strengt tatt near as make no difference likeverdig D300, gitt korrekt eksponering, og D300s er bare et D300 med video, altså er E-3 fortsatt likeverdig D300 på ISO1600, gitt korrekt eksponering. På ISO800 leverer E-3 som bare det, med nydelige filer.

Det jeg ønsker er at E-5 leverer på MINST ISO3200, aller helst brukbar ISO6400-ytelse. Jeg vil også ha bedre AF-ytelse i dårlig lys, flere my modes, alle de gode oppdateringene i E-30 og E-620, jeg vil ha video, mikrofoninngang, jeg vil ha et kamera med innebygget batterigrep for bedre strukturell styrke (E-x0 kan være den kompakte løsningen), LANGT bedre og mer intelligent følgefokus, flere fokuspunkter (særlig i sidene av søkeren), en fokuslampe som er sterk nok til å fungere ved trådløs blitsbruk i mørke og på litt avstand.

Ideelt hadde jeg ønsket at Olympus mekket radiosendere inn i E-5, i stedet for blitsaktivert trådløs blits, men det skjer ikke.

Edit: Postet dette i ryktebørsen, kan vel nevne det her også.

http://43rumors.com/ft4-panasonic-lc-2-wit...g-and-tilt-lcd/

43rumors kaller dette en FT4, det betyr "Possible, from trusted sources", neste skritt er FT5, som normalt betyr at det er sannhet.

:)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å kikke minst mulig på kamerautstyr – ulempen med det er at jeg ikke har filla peiling når jeg faktisk skal kjøpe noe. Derfor: vurderer nå å kjøpe en GF1 med 20/1.7 (ikke rosa!) som turkamera(t), men vil egentlig ha kamera med geotagging. Finnes det håp om nye kameraer med slikt i relativt nær horisont? (Tenker da på nye kameraer i samme gate som GF1, altså.)

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Etter utallige vurderinger frem og tilbake har jeg slått meg til ro med tanken på at inngangen til digitale speilreflekskameraer for min del blir et E-620.

Utrolig inspirerende å se bilder av dere som idag benytter dere av Olympus sine systemer. Når det er sagt koker det hele ned til fotografen i større grad en kameraet, men Olympus er nok de som tilbyr noe nærmest det jeg ser etter i et DSLR.

Noen tanker fra dere rundt E-620 og hvorvidt det er et godt alternativ som første kamera?

Endret av Tackli
Lenke til kommentar

Burde fungere ypperlig, det – du er på rett vei når du ikke legger alt for stor vekt på kameraet. Det viktigste for første kameraet er kanskje at du velger et system du er komfortabel med – for eksempel at du får tak i de objektiver du ser som naturlige etc. Med det sagt skal du ha passe sære behov om de ikke dekkes av noen av de kjente produsentene.

Lenke til kommentar
Noen tanker fra dere rundt E-620 og hvorvidt det er et godt alternativ som første kamera?

Jeg vil si det er et meget godt alternativ. Lett å komme i gang med, og mange funksjoner som gjør at du ikke vokser fra kamera på en stund.

Betryggende å høre, og takk for inspirerende bilder.

Vil bare føye til en kommentar vedrørende fotografen vs. kamera. Det ville være naivt, selv med dagens teknologi, å skyve alt ansvar over på elektronikken. Og igrunn er jeg glad det krever et godt øye og god estetisk sans for å kunne hevde seg innen fotografi, noe annet ville være kjedelig.

Men det er godt teknologien gjør denne hobbyen lett tilgjengelig for folk flest og legger til rette for å kunne produsere noen fantastiske bilder rett ut av esken (i noen tilfeller i det minste).

Lenke til kommentar

Da har jeg faktisk passert "point of no return" og bestilt meg et Olympus E-620 :) Kjenner forventningene og gleden sprer seg fort i kroppen.

Noen tips vedrørende minnekort? Hva lønner seg, eller rettere sagt hva er nødvendig for å kunne utnytte kameraet til dets fulle potensiale? Tenker da mest på type CF minnekort, hva man trenger av lagringsplass vil man jo kunne vurdere individuelt.

Lenke til kommentar
Da har jeg faktisk passert "point of no return" og bestilt meg et Olympus E-620 :) Kjenner forventningene og gleden sprer seg fort i kroppen.

Noen tips vedrørende minnekort? Hva lønner seg, eller rettere sagt hva er nødvendig for å kunne utnytte kameraet til dets fulle potensiale? Tenker da mest på type CF minnekort, hva man trenger av lagringsplass vil man jo kunne vurdere individuelt.

Jeg bruker SanDisk Extreme III - 4 og 8GB. Lexar er også et godt merke.

Lenke til kommentar

Som salvesen sier, så er det mye å hente på kontrastomfang. Se hva Panasonic har gjort med GH1. Ikke bare har man fått opp kontrastomfanget ved normal følsomhet, men det kan virke som om også de forsterkede er blitt bedre (det skulle tross alt være vanskelig å overeksponere ISO1600 hvis forsterkningen var en gammakurve og ikke bare ren 16-ganging av signalet).

Det har vel også vært en sak med banding på E-3-sensoren, men uansett burde Olympus sørge for å fornye seg ofte av rene markedshensyn. Samtidig, bytter du toppmodell oftere enn folk gidder å bytte kamera, så får du kanskje solgt færre, og folk opplever at det de har kjøpt "mister verdi" fortere. Jeg er spent på hva som eventuelt kan erstatte E-3, men jeg synes ikke det kommer for tidlig om det kommer nå.

Lenke til kommentar

Hva ville være et fornuftig objektiv å utvide med utover kit-objektivet for å gjøre kameraet mest mulig anvendelig i hverdagen? Går muligens på den individuelles behov, men kunne tenkt meg å høre hva folk flest gjerne ønsker utover kit-objektivet.

Lenke til kommentar
Hva ville være et fornuftig objektiv å utvide med utover kit-objektivet for å gjøre kameraet mest mulig anvendelig i hverdagen? Går muligens på den individuelles behov, men kunne tenkt meg å høre hva folk flest gjerne ønsker utover kit-objektivet.

Hvis jeg var deg så ville jeg brukt kit-objektivet en stund og sett hva du føler du mangler.

Noe liker vidvinkel (f.eks 9-18), andre liker tele (f.eks 40-150), mens andre igjen har lyst på et lyssterkt fastobjektiv (f.eks sigma 30 f/1.4)

:)

Lenke til kommentar

Jeg byttet til en skarpere og mer lyssterk normalzoom til erstatning for kit-objektivet som fulgte med; Det bruker jeg ikke lenger. Jeg gikk for ZD 14-54 f2,8-3,5. Bruker stort sett den hele tiden på mitt E-520. Ellers så er det en vidvinkel med samme lysstyrke, ZD 11-22mm f2,8-3,5, har hørt mye bra om den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...