Gjest Slettet+5132 Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Ah, takk! Kan være at de gjør noe ala GH5s, hvor sensoren er bittelitt større? Blir absolutt interessant å se. Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Ah, takk! Kan være at de gjør noe ala GH5s, hvor sensoren er bittelitt større? Blir absolutt interessant å se. Helt enig i at 8K-sensoren ser interessant ut, men det høres ikke ut som den er i produksjon ennå. Den er nok også en ren video-sensor tenkt for noe slikt: https://www.bhphotovideo.com/images/images1000x1000/panasonic_au_v35lt1g_varicam_lt_4k_s35_1226386.jpg Ser du på Red sine 8K-kamera så er det jo snakk høyt strømforbruk, vifter for kjøling og kameraer i denne klassen starter vel på 100K og ender fort på det dobbelte for ikke si det firedobbelte før man får filmet noe. Nå ser det ut som Panasonic har fått integrert veldig mye funksjonalitet i sensoren så det er mulig de sikter mot et litt lavere prisnivå, men er redd for at det vil gå noen år før man vil finne en lignende sensor i et kamera i GH-klassen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Ah, takk! Kan være at de gjør noe ala GH5s, hvor sensoren er bittelitt større? Blir absolutt interessant å se. Helt enig i at 8K-sensoren ser interessant ut, men det høres ikke ut som den er i produksjon ennå. Den er nok også en ren video-sensor tenkt for noe slikt: https://www.bhphotovideo.com/images/images1000x1000/panasonic_au_v35lt1g_varicam_lt_4k_s35_1226386.jpg Ser du på Red sine 8K-kamera så er det jo snakk høyt strømforbruk, vifter for kjøling og kameraer i denne klassen starter vel på 100K og ender fort på det dobbelte for ikke si det firedobbelte før man får filmet noe. Nå ser det ut som Panasonic har fått integrert veldig mye funksjonalitet i sensoren så det er mulig de sikter mot et litt lavere prisnivå, men er redd for at det vil gå noen år før man vil finne en lignende sensor i et kamera i GH-klassen Det går helt greit for min del, har ikke planer om å kjøpe GH med det første uansett Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 (endret) Jeg har et problem. Jeg har kjøpt 17mm f1,8 brukt. Med det objektivet syntes jeg at jeg får mange bilder som er ute av fokus, fler en kit objektivet. Noe I bakgrunnen er I fokus mens ansiktene på bildet er uklare. Det skjer ennå jeg har på ansikts gjenkjenning og jeg ser rødt 'ring' på ansiktene (ansikt I fokus) når jeg tar bilde. Jeg har olympus omd 10 mk2. Hva kan være fei. Er det kamera eller objektiv. Er det noe jeg gjør feil. Må man kalibrere objektivet?. Endret 14. april 2018 av Plutoid Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 Jeg har et problem. Jeg har kjøpt 17mm f1,8 brukt. Med det objektivet syntes jeg at jeg får mange bilder som er ute av fokus, fler en kit objektivet. Noe I bakgrunnen er I fokus mens ansiktene på bildet er uklare. Det skjer ennå jeg har på ansikts gjenkjenning og jeg ser rødt 'ring' på ansiktene (ansikt I fokus) når jeg tar bilde. Jeg har olympus omd 10 mk2. Hva kan være fei. Er det kamera eller objektiv. Er det noe jeg gjør feil. Må man kalibrere objektivet?. Kan det være at fokuseringen er dradd bakover til manuell fokus? Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 Jeg har et problem. Jeg har kjøpt 17mm f1,8 brukt. Med det objektivet syntes jeg at jeg får mange bilder som er ute av fokus, fler en kit objektivet. Noe I bakgrunnen er I fokus mens ansiktene på bildet er uklare. Det skjer ennå jeg har på ansikts gjenkjenning og jeg ser rødt 'ring' på ansiktene (ansikt I fokus) når jeg tar bilde. Jeg har olympus omd 10 mk2. Hva kan være fei. Er det kamera eller objektiv. Er det noe jeg gjør feil. Må man kalibrere objektivet?.Kan det være at fokuseringen er dradd bakover til manuell fokus? Jeg tror ikke det. Når jeg tar bildene fokuserer det. Jeg ser at det endrer fokus med forskjellig avstand. Ser at det er feil fokus når jeg laster bildet inn på PCen. Jeg ser ikke feilfokus på kamera skjermen. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Jeg har et problem. Jeg har kjøpt 17mm f1,8 brukt. Med det objektivet syntes jeg at jeg får mange bilder som er ute av fokus, fler en kit objektivet. Noe I bakgrunnen er I fokus mens ansiktene på bildet er uklare. Det skjer ennå jeg har på ansikts gjenkjenning og jeg ser rødt 'ring' på ansiktene (ansikt I fokus) når jeg tar bilde. Jeg har olympus omd 10 mk2. Hva kan være fei. Er det kamera eller objektiv. Er det noe jeg gjør feil. Må man kalibrere objektivet?.Kan det være at fokuseringen er dradd bakover til manuell fokus? Jeg tror ikke det. Når jeg tar bildene fokuserer det. Jeg ser at det endrer fokus med forskjellig avstand. Ser at det er feil fokus når jeg laster bildet inn på PCen. Jeg ser ikke feilfokus på kamera skjermen. Hvis bildene er tatt innendørs med dårlig belysning så er det ikke bestandig at kameraet klarer å treffe med fokus, dette er i så fall ikke en feil. Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Jeg har et problem. Jeg har kjøpt 17mm f1,8 brukt. Med det objektivet syntes jeg at jeg får mange bilder som er ute av fokus, fler en kit objektivet. Noe I bakgrunnen er I fokus mens ansiktene på bildet er uklare. Det skjer ennå jeg har på ansikts gjenkjenning og jeg ser rødt 'ring' på ansiktene (ansikt I fokus) når jeg tar bilde. Jeg har olympus omd 10 mk2. Hva kan være fei. Er det kamera eller objektiv. Er det noe jeg gjør feil. Må man kalibrere objektivet?. Kan det være at fokuseringen er dradd bakover til manuell fokus? Jeg tror ikke det. Når jeg tar bildene fokuserer det. Jeg ser at det endrer fokus med forskjellig avstand. Ser at det er feil fokus når jeg laster bildet inn på PCen. Jeg ser ikke feilfokus på kamera skjermen. Hvis bildene er tatt innendørs med dårlig belysning så er det ikke bestandig at kameraet klarer å treffe med fokus, dette er i så fall ikke en feil.Flere av bildene med feil fokuspungt er tatt ute I sollys. Jeg var på storbyferie. Kanskje så mye som 50-70% av bildene hadde feil fokuspungt. Trodde det ikke skulle være noe problem når man har ansikts gjenkjenning. Kamera fokuserer, det sier pip og jeg tar bilde. Enkelt og greit, ikke noe vanskelige bilder med noen langt unna og noen nærme. Alle som skulle bli tatt bilde av er på linje. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Det er mengder med instruksjoner om hvordan du kan sjekke om obljektivet er feilfokusert, bl.a. en god del på youtube som er veldig skravlete. En ganske detaljert beskrivelse fant jeg her. Testark kan du laste ned og skriver ut. 3 Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Hei, det er lenge siden jeg har vært aktiv på forumet her og generelt i fotomiljøet uten at det nødvendig har satt noen stopper for hobbyen. Nå har derimot mitt Olympus EM-5 sluttet å fungere (elektronikk som fjusker) og jeg er dermed nødt å se meg om etter nytt kamerahus. Jeg har en bror som har Sony E samt tilgang på studio som gjør det mer praktisk å gå i den retningen. (samt at jeg er lysten på fullformat) Jeg har litt optikk som jeg vil selge og lurer på om noen kan hjelpe meg litt med prisantydning? I min erfaring er ofte Finn-priser svært optimistiske og jeg lurer på hva som er realistisk. Det gjelder: Panasonic/Leica 25mm f1,4 Panasonic 14mm f2,8 Olympus 45mm f1,8 Olympus KIT objektiv (værtettet zoom (12-50mm?) variant som aldri er brukt) Olympus batterigrep med 2 stk batterier (1 Olympus original) Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 2500 for PanaLeicaen, 1500 for hver av 14/2.5 og 45/1.8. 12-50'en er det vanskelig å si, det hadde en ganske drøy nypris når man kjøpte det utenom kit (over 3000 om jeg ikke husker feil), men jeg tviler på at det ble solgt mange løse. De få jeg har sett på bruktmarkedet har også hatt det jeg mener er en temmelig urealistisk prisantydning. 1 Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Takk for svar, da har jeg vel hatt sånn noenlunde riktige forventninger. Får jeg 7000,- for alt inkludert kit objektiv og batterigrep så får jeg være fornøyd med det. Det er litt vemodig da kvaliteten på optikken ikke samsvarer med prisen. Men det er vel kanskje det som er greia med MFT:) Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 (endret) Tips!Batterigrep til Olympus OM-D E-M1 mkII til svært gunstig pris! (kr 1499 as we speek) Endret 19. juli 2018 av smort1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Takk for svar, da har jeg vel hatt sånn noenlunde riktige forventninger. Får jeg 7000,- for alt inkludert kit objektiv og batterigrep så får jeg være fornøyd med det. Det er litt vemodig da kvaliteten på optikken ikke samsvarer med prisen. Men det er vel kanskje det som er greia med MFT:) Før du selger noe vil jeg bare dele min erfaring først Jeg har hatt MFT i mange år, og kjøpte meg etterhvert FF i tillegg som jeg kunne bruke til nattbilder og bilder av melkeveien (pga lyssensitivitet). Tenkte å selge MFT systemet og hele objektivparken da jeg ikke trodde jeg kom til å bruke det noe mer. Men etter å ha fått fulformat og en rekke objektiver kunne jeg ALDRI solgt MFT systemet mitt. For du verden å tungvint, stort og tregt fullformat er i bruk i forhold til MFT. Hvis du har råd ville jeg beholdt MFT systemet sammen med FF, hvertfall en stund. Utrolig kjipt å ha solgt utstyret dersom du i ettertid finner ut at du savner MFT 3 Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Sytemkamera vs mobilkamera? Jeg har olympus som har croop faktor på 2 så brikken er 1/4 av arealet til FF, men likevell svært mye større enn sensoren til mobil kamera. Jeg benytter P(program) og har økt til maks 6400 iso for å forbedre lukkertiden forhold til ISO 3200 som jeg normalt har som maks ISO. Men den blir ofte en lukkertid på rundt 1/10 sek når jeg tar bilde under en middag. Jeg ser at bildene blir ulklare pga bevegelse av de jeg skal ta bilde av (naturligvis siden 1/10 er for lang lukkertid). Men mobilen klarer det med samme lysforhold uten at persjonene blir uklare av bevegelse. Øker jeg ISOen blir bildet for kornete. Hvordan klarer mobilen det med så liten sensor? Føler at mobilen er en sterk konkurrent som kamera til ferieturer? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Sytemkamera vs mobilkamera? Jeg har olympus som har croop faktor på 2 så brikken er 1/4 av arealet til FF, men likevell svært mye større enn sensoren til mobil kamera. Jeg benytter P(program) og har økt til maks 6400 iso for å forbedre lukkertiden forhold til ISO 3200 som jeg normalt har som maks ISO. Men den blir ofte en lukkertid på rundt 1/10 sek når jeg tar bilde under en middag. Jeg ser at bildene blir ulklare pga bevegelse av de jeg skal ta bilde av (naturligvis siden 1/10 er for lang lukkertid). Men mobilen klarer det med samme lysforhold uten at persjonene blir uklare av bevegelse. Øker jeg ISOen blir bildet for kornete. Hvordan klarer mobilen det med så liten sensor? Føler at mobilen er en sterk konkurrent som kamera til ferieturer? Spørs hvilken lysstyrke du har på objektivet på Olympuskameraet og på mobilkameraet. Hvis det er et kitobjektiv på Olympusen så er det f/3,5 - f/5,6 mens mobilkameraene gjerne har f/1,8. Det er sannsynlig at det er dette som utgjør forskjellen, nytt lyssterkt objektiv til Olympusen vil utgjøre en stor forskjell under slike forhold. F.eks et Panasonic 15mm objektiv med f/1,7. Da har du brennvidde i nærheten av det du har på mobilen. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Olympus High End kamera..., mon tro hvordan dette blir... PS! Ja, de tok vel ut flere patenter på FF-objektiver i 2016. Så er det vel også 100-årsjubileum for Olympus i 2019, pluss at Nikon kommer med speilløse FF-kameraer (+ også Canon? , muligens).... Endret 26. juli 2018 av smort1 Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Spørs hvilken lysstyrke du har på objektivet på Olympuskameraet og på mobilkameraet. Hvis det er et kitobjektiv på Olympusen så er det f/3,5 - f/5,6 mens mobilkameraene gjerne har f/1,8. Det er sannsynlig at det er dette som utgjør forskjellen, nytt lyssterkt objektiv til Olympusen vil utgjøre en stor forskjell under slike forhold. F.eks et Panasonic 15mm objektiv med f/1,7. Da har du brennvidde i nærheten av det du har på mobilen. Har man et objektiv på f1,8 på olympus og f1,8 på en mobil vil jo olympus slippe inn mye mer lys enn en mobil. Man må jo ta hensyn til croop faktoren på samme måte som man gjør om et 12mm objektiv og sier det er 24mm. Så f1,8 på mobilen slipper nok inn mye mindre lys enn f3,5 på olympus. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Sytemkamera vs mobilkamera? Jeg har olympus som har croop faktor på 2 så brikken er 1/4 av arealet til FF, men likevell svært mye større enn sensoren til mobil kamera. Jeg benytter P(program) og har økt til maks 6400 iso for å forbedre lukkertiden forhold til ISO 3200 som jeg normalt har som maks ISO. Men den blir ofte en lukkertid på rundt 1/10 sek når jeg tar bilde under en middag. Jeg ser at bildene blir ulklare pga bevegelse av de jeg skal ta bilde av (naturligvis siden 1/10 er for lang lukkertid). Men mobilen klarer det med samme lysforhold uten at persjonene blir uklare av bevegelse. Øker jeg ISOen blir bildet for kornete. Hvordan klarer mobilen det med så liten sensor? Føler at mobilen er en sterk konkurrent som kamera til ferieturer? Hvilken mobil har du, og hvilket objektiv bruker du på kameraet? Hvis du for eksempel har en Samsung S9, vil du ha en blender på f/1.5 med litt mer enn 6x crop, altså ekvivalent til f/9 på fullformat, og altså f/4.5 på mFT. Flere kit-objektiv til mFT ligger vel på nettopp rundt denne blenderåpningen, som betyr at du ikke fanger så mye mer lys med et kit-zoom-objektiv på mFT kontra en mobil med fastoptikk. Nå starter vel flere av kit-objektivene på rundt f/4.0 eller f/3.5, så litt mer lys er det (litt avhengig av T-trinn) Har du prøvd å styre lukkertida selv? Du kan sette kameraet i S-modus, og så velge en lukkertid som vil klare å fange bevegelsene på den måten. Spesielt Olympus har nok litt vel stor tiltro til IBIS at de glemmer at det finnes bevegelige motiv der ute også Mobiltelefonen har nok litt mer aggresiv støyfjerning innebygget, men dette er noe du kan legge til selv via programmer som Lightroom, Darktable eller Rawtherapee (de to siste er gratis, det finnes også andre alternativ der ute). Støyfjerning innebærer alltid litt tap av detaljer, men gjør du det i etterbehandling, kan du selv finne nøyaktig sweetspot for støy vs detaljer du vil beholde. EDIT: I tillegg gjør de nye Android-oppdateringene mye smart i etterbehandling/i billedtakningen for å få til best mulig ytelse i minst mulig lys. Dette er nok noe som fortsatt ikke er innebygget i vanlige systemkamera. EDIT2: Ser ut som om jeg bommet litt på crop-factoren, skal være nærmere 6.7 som Sutekh nevner, altså vil f/1.5 på S9 omtrent være f/5.25 på mFT. Endret 26. juli 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 (endret) Olympus High End kamera..., mon tro hvordan dette blir... PS! Ja, de tok vel ut flere patenter på FF-objektiver i 2016. Så er det vel også 100-årsjubileum for Olympus i 2019, pluss at Nikon kommer med speilløse FF-kameraer (+ også Canon? , muligens).... Det ville forsåvidt ikke overraske meg om de kom med FF, men i FF-markedet kommer de til å være absolutt minstemann når det kommer til kompatible AF-objektiv på markedet (hvis vi nå antar at Canon og Nikon begge kommer med en "feilfri" adapter til deres speilrefleksserie), så det vil være en hard konkurranse for dem mot Sony-Nikon-Canon, men det kan jo være at de inngår partnerskap (/forsterker det de allerede har) med Sony og bruker EF-fatningen. Nå har jo Olympus masse teknologi for speilløse kameraer de lett burde kunne overføre direkte til fullformat, så i kamerahusproduksjonen kan det nok være at de har en stor fordel. Hvis det blir en mindre sensor enn FF, tror jeg ikke markedet er åpent for noe særlig dyrere/større enn en EM1 II eller GH-5/G9. Det er en smertegrense for hvor mye en er villig til å betale for mFT-kameraer, spesielt nå som vi går mot en konkurransekrig om speilløst FF. Endret 26. juli 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå