Simen1 Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Jeg synes det er spesielt viktig at nybegynnere bokstavelig talt får øynene opp for hva søker er og hvordan det påvirker bruken. Selv om den er liten og øker prisen med noen prosent burde den etter min mening vært med. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Selv om det høres utrolig ut så er det mulig å ta kurante bilder med et kamera uten søker ... Jeg skal innrømme at jeg foretrekker kamera med søker; men det kan være em fordel å ikke bruke søker, men skjermen bak. Hold kamera i mage/brysthøyde og vipp utskjermen litt. Da ser det ikke ut som om du fotograferer, og folk vil ikke legge merke til at du fotograferer. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Jeg foretrekker også søker, men vi er i 2018, og lesbarhet av LCD- og OLED-skjermer selv i sterkt sollys har gått kraftig opp, så den objektive nødvendigheten av en søker begynner å forsvivnne. Det er derimot noe med å kunne isolere seg fra omhverden og kun se det man fotograferer, men det er vel litt vanskelig å måle hvor objektivt viktig dette egentlig er. Mange gode bilder er tross alt tatt fra LCD-skjermen bak, som bildet ovenfor viser. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Det er nok litt sånn "skal du fiske, eller skal du få fisk?" for mange. Noen er mer opptatt av hvordan det brukes enn resultatet og vice versa. For min del bruker jeg søker omtrent 80% av tiden, hvor de øvrige 20% stort sett er tilfeller der jeg enten lettere kommer til ved bruk av skjerm eller hvis jeg (svært sjelden) filmer. Eksempelvis når jeg holder kameraet høyt opp for å ta et bilde av en folkemengde eller tar makrobilder fra perspektivet til insekter. Så det er ingen tvil om at jeg setter pris på å kunne bruke skjermen fremfor søker, men å ikke ha søker i det hele tatt er et stort steg i feil retning for meg. At man ta flotte bilder med eller uten søker mener jeg er en helt annen diskusjon. Blant mine bilder jeg liker best er fortsatt flere tatt med enten kompaktkamera eller også mobil. Største endring der er nok at mobilbildene først er tatt siste par år, før det så jeg på kamera i mobil som noe unødvendig tull jeg ikke kunne velge bort. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Det er jo stor forskjell på søkere. Se feks canon g1x, sony rx100 eller panasonic gm5. De er alle helt håpløse etter min mening. De to sistnevnte er for små til at de er fornuftige i bruk og g1x var av typen kikkehull som ble delvis dekket av objektivet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 (endret) At man får ekstra stabilisering av å lene objektivet søkeren mot ansiktet er nok en reell fordel med søker, men er det noen som har estimat for hvor god stabilisering dette er? Ett trinn? Endret 2. februar 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 (endret) Det er jo stor forskjell på søkere. Se feks canon g1x, sony rx100 eller panasonic gm5. De er alle helt håpløse etter min mening. De to sistnevnte er for små til at de er fornuftige i bruk og g1x var av typen kikkehull som ble delvis dekket av objektivet. Det er noe lignende av søkeren som sitter i GM5 j eg ønsker meg på de minste kameraene. Selvsagt ikke spesielt god, men helt tilstrekkelig for å velge utsnitt, plassere fokuspunkt og gi mulighet for å støtte kamera mot hodet. Enig at optisk søker slik som finnes/fantes i en del kompaktkameraer er rimelig verdiløse siden man ikke ser fokuspunkt eller reelt utsnitt. Endret 2. februar 2018 av se# Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 At man får ekstra stabilisering av å lene objektivet mot ansiktet er nok en reell fordel med søker, ... Personlig har jeg aldri prøvd å lene objektivet mot ansiktet. Er det en ny type nærselfi ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 At man får ekstra stabilisering av å lene objektivet mot ansiktet er nok en reell fordel med søker, ... Personlig har jeg aldri prøvd å lene objektivet mot ansiktet. Er det en ny type nærselfi ? Haha, ja, blir sånn fint avtrykk etterpå, mye bedre bilder Rettet nå. Lenke til kommentar
flinx Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 At man får ekstra stabilisering av å lene objektivet søkeren mot ansiktet er nok en reell fordel med søker, men er det noen som har estimat for hvor god stabilisering dette er? Ett trinn? Det er vel egentlig ganske så vanskelig å si; den greieste sammenligningen er vel kanskje det å skyte med gevær. Hvor stabilt du klarer å holde kameraet/geværet avhenger av teknikk, øvelse og kontroll av pust. En som er godt trent i verdensklasse klarer kanskje 5 trinn med stabilisering, mens noen som bare tar bilder/skudd nå og da klarer et halvt trinn ekstra med stabilisering. En annen mulig sammenligning er lukkerhastighet - vi vet at med dobbel stabilisering fra både hus og objektiv er det mulig for noen med god teknikk å ta håndholdte bilder med 1 sekund lukkerhastighet med Olympus 300 mm F4. Uten stabilisering trenger du en lukkerhastighet på 1/600 sek. eller bedre, og Olympus gir totalt 6,5 trinn med stabilisering. Det skal normalt gi stabile bilder ned til 1/7s. For å oppnå 1s med stabilisering må du da legge til ytterligere 3 trinn med stabilisering via kroppen. Hvor mye av det utgjør en søker? Et halvt trinn? Alle tre? Det er jo helt avhengig av alle de andre faktorene som går med på å bestemme hvor rolig du klarer å holde kameraet. Uten søker kan man for eksempel bruke en kamerastropp som man strekker ut til makslengde fra kroppen, eller en strikk som man tråkker på. Man kan også lene seg mot vegger, rekkverk osv. Jeg vil tippe på at søker egentlig ikke er så viktig for stabilisering, men det gir deg flere muligheter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 At man får ekstra stabilisering av å lene objektivet søkeren mot ansiktet er nok en reell fordel med søker, men er det noen som har estimat for hvor god stabilisering dette er? Ett trinn? Det er vel egentlig ganske så vanskelig å si; den greieste sammenligningen er vel kanskje det å skyte med gevær. Hvor stabilt du klarer å holde kameraet/geværet avhenger av teknikk, øvelse og kontroll av pust. En som er godt trent i verdensklasse klarer kanskje 5 trinn med stabilisering, mens noen som bare tar bilder/skudd nå og da klarer et halvt trinn ekstra med stabilisering. En annen mulig sammenligning er lukkerhastighet - vi vet at med dobbel stabilisering fra både hus og objektiv er det mulig for noen med god teknikk å ta håndholdte bilder med 1 sekund lukkerhastighet med Olympus 300 mm F4. Uten stabilisering trenger du en lukkerhastighet på 1/600 sek. eller bedre, og Olympus gir totalt 6,5 trinn med stabilisering. Det skal normalt gi stabile bilder ned til 1/7s. For å oppnå 1s med stabilisering må du da legge til ytterligere 3 trinn med stabilisering via kroppen. Hvor mye av det utgjør en søker? Et halvt trinn? Alle tre? Det er jo helt avhengig av alle de andre faktorene som går med på å bestemme hvor rolig du klarer å holde kameraet. Uten søker kan man for eksempel bruke en kamerastropp som man strekker ut til makslengde fra kroppen, eller en strikk som man tråkker på. Man kan også lene seg mot vegger, rekkverk osv. Jeg vil tippe på at søker egentlig ikke er så viktig for stabilisering, men det gir deg flere muligheter. Helt enig i at det kan være store individuelle variasjoner, men jeg så for meg en test ala CIPA-testen for stabilisering. Kunne for eksempel sett for seg at man hadde den vibrerende platen til CIPA-testen, og så en ansiktsform som ligger klemt inntil søkeren på kameraet, hvor man også klemmer kameraet mot ansiktet fra den vibrende platen med kameraet. Ansiktet beveger seg også, men ikke i samme takt som plattformen kameraet ligger på. Sannsynligvis kan man sette frekvensen til ansiktet noe lavere. I tillegg bør både platen og ansiktet ha nok en bevegelse felles (= kroppen beveger seg). Gjør eksperimentet med og uten ansiktet festet på søkeren, og for forskjellige lukkertider, og si brennvidder. Ta si, 1000 bilder for hver konfigurasjon (kan vel automatiseres) og mål andelen bilder som ikke hadde (målbar) bevegelsesuskarphet. For hver brennvidde, vil du da ha to kurver for lukkertid mot andel skarpe bilder, og du kan se på forskjellen mellom dem for å bestemme hvor mange trinn ansiktsstabilisering ga. Sier ikke at noen her skal gjøre et slikt eksperiment, men det er vel omtrent slik det må gjøres om en vil ha en mål på det. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Med hvilke kameraer er dobbel stabilisering, dvs både i hus og objektiv samtidig, mulig? I alle fall noe helt nytt for meg. I følge denne artikkelen Master your camera: image stabilisation on the Olympus OM-D E-M5: IS falls into two main camps, Optical Image Stabilisation (OIS) and Sensor-Shift, also known as In-Body Image Stabilisation or IBIS. Olympus is firmly in the IBIS camp, however, Olympus Micro Four Thirds Pen and OM-D camera users are in an unusual position in being able to use both IBIS and OIS, because many Panasonic Lumix Micro Four Thirds lenses are fitted with OIS. That said, you can’t use both at the same time. More recent Olympus camera bodies let you choose which system you prefer via a menu, and older bodies such as the E-M5 will let you use OIS only if the lens has an OIS mode switch. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Med hvilke kameraer er dobbel stabilisering, dvs både i hus og objektiv samtidig, mulig? I alle fall noe helt nytt for meg. I følge denne artikkelen Master your camera: image stabilisation on the Olympus OM-D E-M5: IS falls into two main camps, Optical Image Stabilisation (OIS) and Sensor-Shift, also known as In-Body Image Stabilisation or IBIS. Olympus is firmly in the IBIS camp, however, Olympus Micro Four Thirds Pen and OM-D camera users are in an unusual position in being able to use both IBIS and OIS, because many Panasonic Lumix Micro Four Thirds lenses are fitted with OIS. That said, you can’t use both at the same time. More recent Olympus camera bodies let you choose which system you prefer via a menu, and older bodies such as the E-M5 will let you use OIS only if the lens has an OIS mode switch. De nyeste kamerahusene til Olympus har Sync IS, da samarbeider IBIS med stabiliseringen i objektivet. Funker kun mot Olympus 300mm f/4 og Olympus 12-100mm f/4. Alle de nye kamerahusene til Panasonic som har IBIS har noe som kalles Dual IS som fungerer sammen med stabilisering i Panasonic objektiver med stabilisering. Fungerer mot mange av objektivene men noen av de eldre versjonene får man ikke dual IS med. 2 Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 De nyeste kamerahusene til Olympus har Sync IS, da samarbeider IBIS med stabiliseringen i objektivet. Funker kun mot Olympus 300mm f/4 og Olympus 12-100mm f/4. Alle de nye kamerahusene til Panasonic som har IBIS har noe som kalles Dual IS som fungerer sammen med stabilisering i Panasonic objektiver med stabilisering. Fungerer mot mange av objektivene men noen av de eldre versjonene får man ikke dual IS med. Også verdt å presisere at dette dessverre ikke fungerer på tvers av system, så man får ikke dual/sync IS med Olympus hus og Panasonic optikk og motsatt. For øvrig fikk Olympus mye omtale av sin Sync IS da de lanserte E-M1 Mk II og 12-100. Mange hevdet (og viste bilder) at de klarte håndholdt flere sekunders eksponering med den kombinasjonen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 Tar jeg feil, eller er Sync IS kun tilgjengelig på de nyere "proffhusene" (altså alt bedre enn EM10) fra Olympus? Såvidt jeg forstår, støtter ikke den nye EM 10 III Sync IS, mens EM 5 II gjør det... Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 (endret) Tar jeg feil, eller er Sync IS kun tilgjengelig på de nyere "proffhusene" (altså alt bedre enn EM10) fra Olympus? Såvidt jeg forstår, støtter ikke den nye EM 10 III Sync IS, mens EM 5 II gjør det... Ja, Sync IS kom vel også i E-M1 (ved oppgradering V2.0), vil jeg mene. Så da funker det med E-M1, E-M1 II, E-M5 II og med PEN-F . Endret 5. februar 2018 av smort1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 (endret) Tar jeg feil, eller er Sync IS kun tilgjengelig på de nyere "proffhusene" (altså alt bedre enn EM10) fra Olympus? Såvidt jeg forstår, støtter ikke den nye EM 10 III Sync IS, mens EM 5 II gjør det...Ja, Sync IS kom vel også i E-M1 (ved oppgradering V2.0), vil jeg mene. Så da funker det med E-M1, E-M1 II, E-M5 II og med PEN-F . Det gir vel egentlig litt mening, de stabiliserte objektivene fra Olympus er per dags dato ganske dyre, så det er kanskje ikke så mange som vil finne på å putte dem på en EM10. Samtidig er det litt synd at de valgte å gjøre det slik, EM10 var på mange måter amatørkameraet fra mFT som også var profft. Endret 6. februar 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 (endret) Tar jeg feil, eller er Sync IS kun tilgjengelig på de nyere "proffhusene" (altså alt bedre enn EM10) fra Olympus? Såvidt jeg forstår, støtter ikke den nye EM 10 III Sync IS, mens EM 5 II gjør det...Ja, Sync IS kom vel også i E-M1 (ved oppgradering V2.0), vil jeg mene. Så da funker det med E-M1, E-M1 II, E-M5 II og med PEN-F . Det gir vel egentlig litt mening, de stabiliserte objektivene fra Olympus er per dags dato ganske dyre, så det er kanskje ikke så mange som vil finne på å putte dem på en EM10. Samtidig er det litt synd at de valgte å gjøre det slik, EM10 var på mange måter amatørkameraet fra mFT som også var profft. Ja, jeg skulle i hvert fall ønsket at Sync IS også var tilgjengelig på E-M10 III. Endret 6. februar 2018 av smort1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 (endret) GX9 er lansert, (20mp med søker ) og en veldig positiv ting er at det er mindre enn forgjengeren. Dessuten har det begynt å komme konkrete rykter annonsering om den nye "organiske" sensoren til Panasonic. 8K opptak, rolling shutter ser ut til å være eliminert, innebygget eletronisk ND-filter. Blir spent på å se hvordan den gjør det i nøytrale tester. Endret 15. februar 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2018 Del Skrevet 15. februar 2018 Fra den tredje linken din: Commentary by an image sensor expert, Albert Theuwissen:'Nishimura of Panasonic talked about the organic-photoconductive film GSCIS with an in-pixel noise canceller. It is not the first time thatthis technology is presented at ISSCC, but this time an extra noisecancellation “trick” is applied in the pixel to lower the noise. Donot forget that this pixel is basically a 3T pixel that suffers from kTCnoise. A similar noise cancellation method was applied as what we haveseen earlier with the so-called “active reset”, but no longer on columnlevel, this time on pixel level. Key advantage of this device is the GSmode with very good PLS (- 110 dB), tunable sensitivity by biasing theright voltage across the photoconductor, very high saturation level.The paper claims that the reset noise is lowered by a factor of 10,while the saturation level is increased by a factor of 10 (but the highsaturation mode cannot be combined with the low noise level). The pixelsize is 3 um x 3 um, for a 8192 x 4320 pixels, 60 fps, 12 bit ADC, 65nm process technology 1P4Cu1Al, noise of 8.6 e (in the proceedings, notconsistent with the presentation where it was mentioned 4.5 e). Butagain not a single indication about dark current and darknon-uniformities. During the presentation as well as after the session,super quality images were shown, but all was prerecorded.' Sensoren er altså ikke i mFT-format men heller ikke langt unna i areal. Aspekt-raten er 17:9. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå