Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(...) jeg ville ikke tillagt E-P1's andre kontrollhjul noe vekt i E-P1's favør. Det vertikale kontrollhjulet er godt plassert, men litt glatt og litt liten diameter - oppleves noe upresist egentlig. Det andre er forferdelig, det er nesten helt utenkelig å betjene det uten å følge godt med på at ikke jeg utilsiktet endrer noe helt annet enn jeg har tenkt å endre på.

Takk for nyttig innspill.

Nå har jeg akkurat lest Thom Hogan sin review av GF1, og han foretrekker E-P1 av de to. Men da har han vektlagt jpeg-forskjellene ganske mye - noe som ikke betyr noe for meg. Ellers så virket det som at han ikke brukte like sterke ord om forskjellen på AF-ytelse som bl.a. dpreview, spesielt når han sammenlignet E-P1 med 17 mm og GF1 med 20 mm. Thom Hogan er i likhet med Reichmann en praktiker og ingen graf- og tabell reviewer.

Lenke til kommentar
Jeg hadde forsåvidt ikke ventet at FotoVideo ville oppbevare det nesten en uke uten å fortelle meg at det var ferdig heller, men det anser jeg ikke som like positivt... :hrm:

Jeg har opplevd det at de ikke har kommet med tilbakemelding når ting er ferdig; men det ikke har ikke vært ofte. Det har vel vært litt vel travelt der inne.

Flott at Olympus byttet på garanti. Godt at det er noen som bryr seg om kundene sine.

Ellers så virket det som at han ikke brukte like sterke ord om forskjellen på AF-ytelse som bl.a. dpreview, spesielt når han sammenlignet E-P1 med 17 mm og GF1 med 20 mm. Thom Hogan er i likhet med Reichmann en praktiker og ingen graf- og tabell reviewer.

Når det gjelder AF ytelse på disse kameraene, så er vel slik at det raskt nok til å leve men ikke så rask som man ønsker. Men det opplever jeg på speilrefleksen noen ganger også ...

Lenke til kommentar

GF1 er helt klart raskere på AF enn E-P1, men det finnes ikke et fasitsvar på hvor mye en finesse betyr i forhold til en annen. Tok noen kveldsbilder på skitur for en ukes tid siden og det var så kaldt at jeg ikke orket å dra frem stativet. Satte Iso på 200 og håpet på det beste med 20mm F1.7 på GF1. Eksponeringstidene ble rundt 1/10 sekund og med litt høy puls ble det meste noe uskarpt. Med E-P1 og stabilisator hadde det garantert gått bra.

AF-en på E-P1 er mer enn god nok når du ikke har det travelt, så spørs det hva du skal ta bilde av. Personlig synes jeg begge er flotte kameraer, så må man prioritere. Innebygd stabilisator og kompakt standardzoom fra Olympus, eller innebygd blits og raskere AF på GF1. Noe jeg savner er søker, spesielt med litt lengere brennvidder, men også i dårlig lys hvor jeg synes det er letter å holde kameraet rolig når jeg bruker søker.

Både GF1 og E-P2 har jo søkere som kan settes i blitsskoen, men jeg synes ikke det heller er noen ideell løsning.

Lenke til kommentar
men det finnes ikke et fasitsvar på hvor mye en finesse betyr i forhold til en annen

Det finnes selvfølgelig ingen fasit generelt, men for meg personlig nærmer jeg meg noe man kan kalle en fasit når det gjelder å velge mellom akseptabel AF-ytelse og IS. Jeg tar mye bilder av barn (som sjelden sitter stille) og da ødelegger treg AF mange flere bilder enn mangel på IS (IS hjelper ofte ikke i det hele tatt i de situasjonene man gjerne trenger rask AF).

For øvrig synes jeg du gamblet unødvendig mye når du satset på at 1/10 sek gikk bra uten IS. Jeg hadde glatt valgt ISO 800 og 1/40 sek i dine sko.

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med selgeren av PanaLeica 25mm-eren, og jeg sender tilbake objektivet til japan, og så repareres/erstattes det på garanti der. Sa blir det vel minst 3 uker venting..

Kunne forsåvidt også velge å få tilbake pengene, det hadde kanskje vært lurt i forhold til å få et nytt raskere - bare bestille av noen andre. Men gjorde ikke det da selgeren helst ikke ville det pga. åpnet objektiv, og det blir litt styr med utbetaling og kvitteringer i og med at jeg setter det på firma.

Lenke til kommentar
Noen som skal på Olympus sitt fotokurs 27 januar i Oslo forresten?

Noen som var på dette? Noe interessant? Måtte dessverre melde forfall..

Jeg var påmeldt, men siden kameraet var på service mistet jeg motivasjonen og foreslo at de lot plassen gå videre.

I etterkant ble det sendt ut en epost med spørsmål om tilbakemelding på opplegget til alle som var påmeldt i til-feltet. Å sende ut epost på den måten er jo nais (not), men det har jo den effekten at mange benytter muligheten å svare til-alle. Det er ganske mange som har gjort det, og de er rimelig unisone: Annonserte tre timer ble til halvannen, og det var mer en oppramsing av funksjoner enn et kurs i hvordan utnytte kameraene godt.

Så de som skal på tilsvarende arrengement i Bergen og Trondheim kan forhåpentlig se fram til et forbedret opplegg.

Lenke til kommentar

Grunnet flytting denne julen fikk jeg først forrige helg tatt en liten rusletur med årets presang fra nissen, 50-200. Jeg kom over en brunnakke som hadde slått seg ned med en gjeng stokkender og tydeligvis syntes det var for mye pes å dra sørover. Det var typisk overskyet og kjipt lys, men det var jo moro å prøve. Jeg gleder meg til å få mer tid med dette objektivet, det er en rimelig solid oppgradering fra 70-300 på alle måter. AF er veldig god, men man kjenner at værtettingen gjør zoomen littegrann trå slik at den krever litt fast men kontrollert hånd, som en girkasse eller en kvinne.

post-171067-1264974661_thumb.jpg

post-171067-1264974695_thumb.jpg

post-171067-1264974713_thumb.jpg

post-171067-1264974723_thumb.jpg

post-171067-1264974737_thumb.jpg

Jeg er litt usikker på hva jeg føler man bør gjøre med bilder med snø på. Man vil jo liksom at snøen skal se hvit ut, men uten å mose detaljene helt.

Lenke til kommentar
Rå digitale filer. :)

Spot HL funker bra, undereksponer snøen et tredels steg med spot HL, eksponeringen kan ordnes på i etterbehandlingen. :)

Dette er råformat gjennom lightroom. Problemet er ikke teknisk, mer avveiningen på hvor mye jeg skal komprimere i det lyse når jeg justerer etterpå. Ikke noe problem med eksponeringen i det lyset, for det er utfordring nok å få nok lys. Jeg skal prøve å skyve mer på det etterpå og se om jeg liker det bedre. Snø skal jo være hvit.

Lenke til kommentar

Fugl-i-snø-kurve :D

post-171067-1265059531_thumb.jpg

Prøvde på et av de andre også. Egentlig ikke noe problem, det er jo et stort kontrastspenn som i praksis ikke er i bruk, så det er mye å hente på å utvide både den mørke og den lyse delen.

Endret av Cax
Lenke til kommentar
Uansett - i slikt lys som du har skutt i, så kan man ofte bare sette kamera i manuelt modus når man har funnet riktig eksponering. Lyset endrer seg jo minimalt. :)

Godt poeng. I praksis var jeg nok i dette tilfellet lett stresset og mest opptatt av å klare å følge etter fuggern og faktisk få den i søkeren mens den holdt seg litt i ro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...