se# Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Mitt Olympus EM10 MarkII har plutselig dødd, dvs absolutt ingeting skjer når jeg skrur det på, Har ikke opplevd tilsvarende. Du har vel prøvd det vanlige - tørke av kontakter på batteri og linse og kamera. Kan du bruke batteriet fra Mk I kan du jo bytte batterier og se om det endrer noe. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 4. november 2016 Del Skrevet 4. november 2016 Håper at julesnillenissen stikker innom i år også, og gjør den det så "håper/vet" jeg at det ligger en ny E-M1 mkII sammen med 25mm f1.2 og 12-100mm f4, i pakka! Har jo vært snill hele året, så..... Du må ha et stort kamerabudsjett, ser jo på profilen din at du har mye allerede Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Tusen takk for tipset, jeg trodde nok også at det måtte være kontaktproblemer ett eller annet sted, men trodde det kanskje var noe mer 'utilgjengelig', siden det ikke hjalp å bytte batteri. Men litt ekstra gnikking på kontaktene på batteriet løste problemet, 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 (endret) Omsetning = antall * enhetspris Ja, men omsetning er bare en faktor. Inntekt = antall * margin På kort sikt kan man sikkert bruke en lav margin for å få markedsandeler, men på litt lengere sikt må man også ha inntekter og er marginen negativ taper man mer penger desto flere som selges. Så lenge alle skrur opp prisene - og det ser det ut for at de gjør - så vil alle potensielt få færre salg, men høyere margin. Jeg kjenner selvsagt ikke produsentenes vurdering for prissetting, men ser du på prising i entusiast/halvproff-segmentet som E-M1 II, A6500, Eos 80D og 5D IV, D500 og sannsynligvis prisen på GH5 (når den kommer) så kan det jo tyde på at produsentene tror betalingsviljen i dette segmentet er stor nok til at inntektene vil gå opp til tross for prisjusteringer. Endret 5. november 2016 av se# Lenke til kommentar
johome Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 (endret) Vi skal kjøpe nye kameraer, og vurderer Panasonic DMC-G80. I en mail til meg sier Panasonic Norge at alle mft-objektivene deres er kompatible med kameraets Dual I.S. 2 og med kameraets værtetting, men jeg tviler på at dette stemmer. Er det noen som kjenner til en oversikt over hvilke objektiv som tilfredsstiller kravene til disse funksjonene? I tilfellet fint med en link dit . Tror ikke at det stemmer i det hele tatt. Imaging-resource har testet den for bare noen dager siden. Given this brand new image stabilization technology, it's currently only compatible with a small selection of lenses: the 12-60mm f/3.5-5.6 and the 14-140mm f/3.5-5.6. In 2017, the Panasonic 100-400mm Leica lens will also gain Dual I.S. 2 compatibility through a firmware update. Aside from those lenses, ten other lenses will offer compatibility with the first-generation 4-stop Dual I.S. system when used with the G85. Så pr. 3 November er det bare 2 objektiver som er kompatible med Dual IS V2 ___________ Det er forresten avdekket svakheter med stabiliseringen til G80: Endret 5. november 2016 av johome Lenke til kommentar
Panoly Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 (endret) Vi skal kjøpe nye kameraer, og vurderer Panasonic DMC-G80. I en mail til meg sier Panasonic Norge at alle mft-objektivene deres er kompatible med kameraets Dual I.S. 2 og med kameraets værtetting, men jeg tviler på at dette stemmer. Er det noen som kjenner til en oversikt over hvilke objektiv som tilfredsstiller kravene til disse funksjonene? I tilfellet fint med en link dit . Tror ikke at det stemmer i det hele tatt. Imaging-resource har testet den for bare noen dager siden. Given this brand new image stabilization technology, it's currently only compatible with a small selection of lenses: the 12-60mm f/3.5-5.6 and the 14-140mm f/3.5-5.6. In 2017, the Panasonic 100-400mm Leica lens will also gain Dual I.S. 2 compatibility through a firmware update. Aside from those lenses, ten other lenses will offer compatibility with the first-generation 4-stop Dual I.S. system when used with the G85. Så pr. 3 November er det bare 2 objektiver som er kompatible med Dual IS V2 ___________ Det er forresten avdekket svakheter med stabiliseringen til G80: Takk for fin avklaring på mitt spørsmål. Jeg har mottatt 2 tilbakemeldinger fra Panasonic Norge. I den første het det at det var 4 objektiv som var kompatible med Dual IS på G80, blant annet 7-14 mm som ikke har IS. Jeg påpekte denne feilangivelsen overfor Panasonic Norge og fikk da til svar at det var 27 objektiv som var kompatible . Jeg ba også om informasjon om når kameraet ville komme i salg i Norge, men dette ville de ikke svare på. Ikke så mye produktkjennskap i den norske avdelingen ser det dessverre ut til. Jeg har registrert problemene med Dual IS V2 som du har lagt ved link til. Alt dette tatt i betraktning er vi på vei bort fra Panasonics G80 og vil se nærmere på E-M1 Mk ii. Mye penger når vi skal ha 2 kameraer. Endret 5. november 2016 av Panoly Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 ..... Ikke så mye produktkjennskap i den norske avdelingen ser det dessverre ut til. ... Kjenne ikke detaljer om Panasonic eller andre, men har snakket med diverse importører på messer osv. Har stort sett vært OK, men sannsynligvis sender de en som kan noe på slikt. Sjansen for å treffe noen som kan noe med en mail er nok liten. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Dyrt er jo ett fint ord. Tar man 12995 fra 2013, legg til rundt 25 % så får man en ca pris som E-M1 ville kostet med prisutviklingen de 3 siste årene. Evt så kan man kjede folk med E-M1 MK II + 12-100mm f.4 hvor bilder tatt håndholdt med lukkertid på 5-10 sekunder er lagt ut flere steder. 6,5 trinns bildestabilisator hus+objektiv kombinert, raskere er ikke mulig pga jordas egen magnetisme med den teknologien Olympus bruker pr i dag. Ingen andre inkl PRO hus til over 60000 fra Canon og Nikon matcher dette. Alt (utenom touchfunksjonene på skjermen) er oppgradert, raskere autofokus, 18 fps med autofokus, 60 fps med låst fokus på første bildet, bedre EVF, 4K video, svingbar skjerm, bedre grep, mye lengre batterilevetid - en av de beste på speilløst, oppdatert sensor med 1 stop bedre ISO, forbedret ergometri inkludert bedre og større knapper, fått C1-C3, og selvsagt beholdt flere funksjoner som ingen andre kameraer har inkluder Live Bulb og Live Composite. Så dyrt er vel relativt med tanke på hva dette kameraet faktisk er sammenlignet med første versjon. Nei jeg skal ikke ha det, selv om posten høres ut som en salgsannonse. Kan jeg spørre hvorfor du ikke skal oppgradere? Ikke mer enn at har 4 kameraer og tar knapt bilder om dagen pga andre prioriteringer. Kan være aktuelt på ett senere tidspunkt, jeg er veldig fornøyd med E-M1 jeg har, og Olympus har virkelig lagt lista høyt på MK II utgaven. Det mest spennende selv om jeg tar knapt actionbilder, er hva det klarer på bevegelige motiver. De som har forhåndstestet det uten kan røpe så mye har hintet om at det er oppe blant toppmodellene til 2 andre produsenter. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Håper at julesnillenissen stikker innom i år også, og gjør den det så "håper/vet" jeg at det ligger en ny E-M1 mkII sammen med 25mm f1.2 og 12-100mm f4, i pakka! Har jo vært snill hele året, så..... Du må ha et stort kamerabudsjett, ser jo på profilen din at du har mye allerede Tja, alt er jo relativt! Med "riktig" fokus/prioriteringer så får en totalbudsjettet til å gå opp, uansett.... 1 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 21. november 2016 Del Skrevet 21. november 2016 Ser at prisen på PEN-F allerede har vært under 12000, så det blir nok mulig å få tak i godbiten for under 10K om ikke "altfor" lenge, kanskje.... I forrige uke var den priset til kr 9999 (komplett.no)... Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Ikke helt finjustert AF. Håper de klarer å fikse det med firmware. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 (endret) Ikke helt finjustert AF. Håper de klarer å fikse det med firmware. Det regner jeg med - E-M1 med dagens firmware er klart bedre enn da det kom ut - Jeg har testet med 50-200mm-en og det var slitsomt første gang jeg prøvde. Men sist gang jeg prøvde var det raskere og mer presist enn min E-30. Endret 22. november 2016 av tomsi42 Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Dpreview har testet Olympus E-M1 Mark II Ser ut til at man kan skyte ganske mange bilder på et batteri : As far as real-world performance? Well, after leaving the camera constantly on, without the option to sleep or shut off the viewfinder for a cold, 90 minute 'ultimate frisbee' match and with over 1000 images taken, the battery still showed 70%. Tok og sammenliknet den i " Pixel Shift Mode" vs nyeste APS-C og FF kameraer , med ISO 1600 : Merkelig utslag det siste bildet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Er det virkelig noen som blir overrasket over at pixel shift med 8 eksponeringer gir mindre støy enn enkelteksponeringer med samme eksponeringstid? Samme med moiré. Dette fungerer utmerket for helt statiske motiver fotografert med stativ, typisk produktfoto, men angående støy kan man ofte oppnå det samme ved å redusere ISO og øke lukkertida, noe som selvsagt er helt greit for statiske motiver fotografert fra stativ. Pixel shift vil derimot ikke fungere særlig bra om man har et bevegelig motiv, bakgrunn, kamera etc. For det aller meste av vanlig fotografering bør man altså sammenligne ikke pixel shift i testkameraet med ikke pixel shift hos konkurrentene. Skal man sammenligne E-M1 II sin pixel shift modus mot noe så bør det være mot andre kamera med pixel shift. Videre så er ikke det i linken en sensortest, men en sensor + jpeg-motor test. Ulikheter i jpeg-motoren, som man for eksempel ikke får hvis man tar råformat og fremkaller det i Lightroom, med like parametere gjør at man ikke kan trekke rene sensor-konklusjoner ut av det der. Ennå videre er Comparison-modusen mest egnet til å vurdere støy. Bruk heller print modusen for å få bedre inntrykk av sluttresultat enten på skjerm eller i på papir. Eventuelt "full" om målet er å zoome digitalt/beskjære kraftig. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Andre kamera har ikke pixel-shift, det som teller er hva man får til i virkeligheten. AtW Lenke til kommentar
tow Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Andre kamera har ikke pixel-shift, det som teller er hva man får til i virkeligheten. Ja, lurer på hvordan pixel-shift ville funket på nevnte frisbee-match.... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Andre kamera har ikke pixel-shift, det som teller er hva man får til i virkeligheten. Ja, lurer på hvordan pixel-shift ville funket på nevnte frisbee-match.... Nei, det gjør du ikke. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 AtW: Flere andre kamera har pixel shift. (Pluss flere fra Hasselblad som ikke ligger i tabellene. Hasselblad var jo som kjent først ute med pixel shift) Hvis du med virkeligheten mener de fleste situasjoner for de fleste brukerne, så er produktfoto-type fotografering en sjeldenhet. De aller fleste bilder inneholder deler med bevegelse. Og for den minoriteten av bilder som har fullstendig stillestående motiv er ofte lengre lukkertid + lavere ISO er bedre alternativ (fordi det gir mindre akkumulert lesestøy). En del bilder med helt stillestående motiv er tatt uten stativ. Enten fordi fotografen ikke gadd å bruke stativ eller fordi det var upraktisk eller andre grunner. Ergo bør de aller fleste konsentrere seg om sammenligninger uten pixel shift. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 AtW: Flere andre kamera har pixel shift. (Pluss flere fra Hasselblad som ikke ligger i tabellene. Hasselblad var jo som kjent først ute med pixel shift) Hvis du med virkeligheten mener de fleste situasjoner for de fleste brukerne, så er produktfoto-type fotografering en sjeldenhet. De aller fleste bilder inneholder deler med bevegelse. Og for den minoriteten av bilder som har fullstendig stillestående motiv er ofte lengre lukkertid + lavere ISO er bedre alternativ (fordi det gir mindre akkumulert lesestøy). En del bilder med helt stillestående motiv er tatt uten stativ. Enten fordi fotografen ikke gadd å bruke stativ eller fordi det var upraktisk eller andre grunner. Ergo bør de aller fleste konsentrere seg om sammenligninger uten pixel shift. Greit nok, det var upresist av meg, beklager, andre kamera som dette sammenliknes mot, poenget er at det gir fint mening å sammenlikne med kamera med andre funksjoner, da det er naturlige konkurrenter. Virkeligheten er at man får bedre bilde på stillestående motiv i denne modusen, verken mer eller mindre. Det er ingenting som tilsier at man ikke kan bruke pixelshift med lavere iso heller. AtW Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Rart at allerede siden OM-D E-M5 MKII så har mange snakket om håndholdt hi-res mode. Det kan ikke annet enn å bety at mange har en manglende grunnleggende forståelse for hvordan ett kamera fungerer, og hvordan de har tenkt at man skal klare feks å få 1/15s til å fange opp 7-8 bilder etterhverandre på ett motiv i bevegelse uten at motivet har flyttet seg gir lite mening.Er iallefall en interessant funksjon for de som faktisk tar bilder av motiver som er statiske. En av testene av nevnte modell mot Pentax sitt Mellomformat kamera viste en tilnærmet like bra bildekvalitet - i ett kamera som er mye lettere og mindre å ta med seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå