Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Er en stor fan av MFT, med en solid kamera og objektivpark.

Men har kommet til et punkt der jeg rett og slett ikke får hentet nok ut av sensoren på mitt GH3.

Så jeg handlet meg Nikon D600 fullformat i går, sammen med et Samyang 14mm F2.8.

Og herre min tid for en forskjell!

100% crop, identisk eksponering og hvitbalanse (Panasonic GH3 til venstre, Nikon D600 til høyre):

post-131058-0-73825300-1474061347_thumb.jpg

Men jeg har aldri vært lenger borte fra tanken på å selge MFT-porteføljen enn det jeg er nå.

For gud bedres å klumpete og surrete det er med fullformat, eller DSLR generelt.

I fotomodus får jeg ikke se live simulering av eksponering på skjermen (kun eksponeringskompensert bilde), så jeg må bruke lysmåler for å eksponere riktig. Speil lager mye lyd, og tar unødvendig plass og vekt (okular etc), i tillegg til at det øker registeravstanden som egentlig bare gjør ting dyrere og større konstruksjonsmessig. Og sist men ikke minst, og tro meg når jeg sier at dette ikke bare er en vanesak, det er mye lettere å stille inn raskt på GH3. På GH3 har jeg 3 dialhjul, samt 3 knapper på toppen ved siden av hverandre for ISO, WB og EC.

Om GH3-en er stilt helt på hue feil, så tar det meg 2 sek å stille blender, lukker og iso for ethvert lysforhold. Mens man på D600 har lukker og blender på hver sin dial, og for å stille ISO må man holde inne en knapp mens man frir på lukkerdial-en. Har gjort meg kjent med hele kameraet og lært meg alle knappene så jeg kunne operert det med bind for øynene.

Men skulle jeg fotografert et bryllup er det MFT, og kun MFT som hadde fått plass i vesken min.

I tillegg er D600 mongo på video. Ja, det har fullt av manuelle instillinger, men for å feks justere blender må jeg gå ut av live view, sette blender og så gå tilbake til live view. Kan ikke justere blender mens jeg ser i live view. Men til gjengjeld for jeg live eksponeringssimulering, noe jeg ikke får i fotomodus. Men eksponeringssimulering får jeg i alle moduser på GH3, alt går smidig og raskt og det er ingenting som føles tungvint. Man har alt tilgjengelig og kan totalomvende alle instillingene på 2-4 sekunder.

TL;DR: MFT er utrolig mye lettere i bruk, og raskere og mer brukervennlig på eksponering, men D600 har en sinnsyk sensor som spiser alt som finnes av MFT-hus til frokost, i tillegg til mange andre fullformatskameraer som 5D Mark 3, D800 (bedre iso-ytelse, ikke mp) etc.

Så alt i alt er jeg fornøyd med kjøpet og kommer til å ha 2 porteføljer. Fullformat til astrofotografering og MFT til alt annet :)

Følte bare for å dele min nytilførte erfaring med DSLR :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg er D600 mongo på video. Ja, det har fullt av manuelle instillinger, men for å feks justere blender må jeg gå ut av live view, sette blender og så gå tilbake til live view. Kan ikke justere blender mens jeg ser i live view. 

Er du sikker?

Jeg har ikke D600 men D750, og kan justere blender mens jeg filmer, for den del. ISO justeres automatisk. 

Lenke til kommentar

Det jeg ser, er at at "identisk eksponering" overhode ikke er det. Panasonic-en undereksponerer; særlig når det er vanskelige forhold. Hadde du brukt lengre lukkertid på GH3-en, så hadde forskjellen vært mindre.

Det som vi ser her, er at alle kameraprodusentene har egne ideer om hva som er rett ISO og dermed rett eksponering ...

Utover det, er jeg enig at speilreflekser, og da særlig FF, er klumpete i forhold. Men det er morsomt innimellom, det er det :)

Lenke til kommentar

I tillegg er D600 mongo på video. Ja, det har fullt av manuelle instillinger, men for å feks justere blender må jeg gå ut av live view, sette blender og så gå tilbake til live view. Kan ikke justere blender mens jeg ser i live view. 

Er du sikker?

Jeg har ikke D600 men D750, og kan justere blender mens jeg filmer, for den del. ISO justeres automatisk. 

Nikon har fått mye pepper fordi blender ikke lar seg justere mens man filmer.....

Lenke til kommentar

Det jeg ser, er at at "identisk eksponering" overhode ikke er det. Panasonic-en undereksponerer; særlig når det er vanskelige forhold. Hadde du brukt lengre lukkertid på GH3-en, så hadde forskjellen vært mindre.

Det som vi ser her, er at alle kameraprodusentene har egne ideer om hva som er rett ISO og dermed rett eksponering ...

Utover det, er jeg enig at speilreflekser, og da særlig FF, er klumpete i forhold. Men det er morsomt innimellom, det er det :)

Jeg satt innstillingene i kameraene helt likt.

Hadde jeg eksponert GH3-en opp litt med ISO slik at lysstyrken ville være lik, ville Panasonic bildet sett enda værre ut i forhold til Nikon D600 sånn sett. Måtte ha brukt lengre lukker om bildet skulle beholdt kvaliteten, men det får også kameraet til å fremstå som enda kjipere.

Når jeg skal fotografere stjerner så bruker jeg feks 14mm (ff ekviv). Da kan jeg MAKS bruke 25-30 sekunder uten at jeg får startrails. Om jeg setter ISO 3200 på både D600 og GH3 og GH3 blir mørkere så er det jo derfor desto enda mindre grunn til å bruke det til nattfoto enn D600.

Men, det må nevnes at Panasonic og Olympus har ca 20% bedre lysfølsomhet på sine toppsensorer pr kvadratcentimeter med sensoroverflate enn det Nikon og Canon har.

Så hvis Pana noen gang lager fullformat (noe de har uttrykt interesse for å gjøre) kommer nok den til å bli enormt bra.

Lenke til kommentar

Da har spesifikasjonene på de nye objektivene til Olympus lekket:

M.Zuiko Digital ED 30mm F3.5 Macro

Lens construction: 6 group seven (one DSA lens, one EDA lens, one aspherical lens)
Minimum focusing distance: 0.095m
Maximum photographic magnification: 1.25x (35mm equivalent 2.5-fold)
Aperture blades number: seven
Filter diameter: 46mm
Size: 57 x 60mm
Weight: 128g

oly_35f35macro_101.jpg

M.Zuiko Digital ED 25mm F1.2 PRO

Lens construction: 14 group 19 sheets (one SED lens, two ED lens, one E-HR lens, three HR lens, one aspherical lens)
Minimum focusing distance: 0.3m
Maximum photographic magnification: 0.11 times (35mm equivalent 0.22 times)
Aperture number of blades: 9 sheets
Filter diameter: 62mm
Size: 70 x 87mm
Weight: 410g
Z Coating Nano
Dust and water design
Lens function button
Manual focus clutch mechanism

oly_25f12_101.jpg

M.Zuiko ED 12-100mm F4 IS PRO

Lens construction: 11 group 17 sheets (one DSA lens, five ED lens, two super HR lens, one HR lens, three aspherical lens)
Minimum focusing distance: 0.15m (wide angle), 0.45m (telephoto)
Maximum photographic magnification: 0.3 times (wide angle), 0.21 times (telephoto)
Aperture blades number: seven
Anti-shake: 5-axis image stabilization synchro 6.5 stages
Filter diameter: 72mm
Size: 77.5 x 116.5mm
Weight: 561g
Within the lens anti-shake
Z Coating Nano
Dust and water design
Lens function button
Manual focus clutch mechanism

oly_12100f4_101.jpg

Mye glass i 25'n...  :eek:

oly_35_25_12-100.jpg

Kommer også en ny blits, FL900R, samt E-PL8:

There will be also a new FL-900R flash:

– Guide number: 58, wide panel when using 14 
– Irradiation angle: 35mm equivalent 24-200mm 
– Irradiation angle (at the time of wide panel used): 35mm equivalent 14-20mm 
– Size: 81.2 x 121.4 x 125.2

oly_fl-900R_003.jpg

After many months of delay Olympus will finally announce the E-PL8 too! Here are the full specs:

– Color: Black White Brown 
– Sensor: 16MP 4/3 type Live MOS sensor 
– Image processing engine: TruePic VII 
– AF distance measuring point: 81 area 
– Continuous shooting: up to 8.5 frames / sec (continuous shooting H), up to 3.7 frames / second (continuous shooting L) 
– Anti-shake: the body 3-axis camera shake correction about 3.5 stages 
– Back LCD: 3.0-inch about 1.04 million dot movable touch panel LCD 
– The liquid crystal of the movable range: above about 80 degrees, down about 180 degrees 
– ISO: LOW (100 or equivalent) -25600 
– Shutter speed: 1 / 4000-60 seconds, valve / time shooting 
– Media: SD / SDHC / SDXC card (UHS-I / II compatible) 
– Battery: BLS-50 
– 14 kinds of art filter 
– Wi-Fi built-in (IEEE 8.02.1b / g / n)

Bildschirmfoto-2016-09-16-um-15.46.27.pn

Bildschirmfoto-2016-09-16-um-15.46.33.pn

Amerikanske priser for det som skal lanseres:

This is the US price of the new Olympus stuff (E-M1II not in th elist yet):

E-PL8 body is $649
E-PL8 with kit lens is $749

12-100mm f/4.0 PRO is $1,299
Olympus 25mm f/1.2 PRO is $1,199
Olympus 30mm macro is $299
FL-900 R Flash is $579

Lenke til kommentar

TL;DR: MFT er utrolig mye lettere i bruk, og raskere og mer brukervennlig på eksponering, men D600 har en sinnsyk sensor som spiser alt som finnes av MFT-hus til frokost, i tillegg til mange andre fullformatskameraer som 5D Mark 3, D800 (bedre iso-ytelse, ikke mp) etc.

Så alt i alt er jeg fornøyd med kjøpet og kommer til å ha 2 porteføljer. Fullformat til astrofotografering og MFT til alt annet :)

Følte bare for å dele min nytilførte erfaring med DSLR :)

Dette oppsummerer det meste av kameraer med ett ord - kompromiss. 

Man må være realistisk og innse at å få ett Nikon D600 ned i bukselomma, er like realistisk som at ett mFT kamera sine mindre sensorer klarer å matche 35mm sensorer på støy, detaljer eller bildekvalitet.

Bruk og hva bildene brukes til slutt er avgjørende - er lite poeng med ett FX monster på 36 MP hvis bildene i hovedsak ender opp på FB og Instagram.

Lenke til kommentar

Ja, de er i godt driv, men håper vi kan få litt mere gode små objektiv, har vært mye stort i det siste.

Ser ut som både Panasonic og Olympus ønsker å komme inn på entusiast/halvproft markedet og da må de ha mer lyssterke zoomer, mer teler og telezoomer osv, kort sagt optikk som nødvendigvis må bli større. Tror de har gjort et fornuftig valg ved å starte med et bra utvalg av små objektiver, til dels med veldig bra kvalitet og så jobbe seg oppover. Kommer sikkert mer smått også, men det er vel på det området MFT fortsatt er best dekket.

For øvrig synes jeg spesielt Panasonic fortsatt prioriterer kompakthet selv på dyre objektiver. Se for eksempel på 100-400 som er et av de største MFT-objektivene, men fortsatt relativt kompakt og lett sammenlignet med andre 100-400 linser.

Lenke til kommentar

Finnes jo allerede mange små og lyssterke objektiver. Olympus 12mm. Panasonic 15mm. Olympus 17mm osv. Orker ikke å skrive opp alle.

Finnes jo endel, men ikke nok i mine øyne.

De store objektivene har sin plass i systemet, men det er mest egnet for de som vil ha det som eneste system, om man først vil ha store ting og høy kvalitet så begynner større sensor å bli mer aktuelt.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har Panasonic 100-400mm. Finnes det noe som kan matche det til fullformat? Ihvertfall ikke i nærheten når det gjelder størrelse og vekt. Bildekvaliteten er veldig bra også.

Finnes vel sikkert ikke så mye som er ekvivalent til denne til fullframe, men det var en generell kommentar, det går alltid ann å finne enkeltobjektiv som andre system ikke kan matche.

AtW

Lenke til kommentar

Det var en vanskelig match ja. Det nærmeste jeg finner er Tokina sin AT-X 80-400 f/4,5-5,6 som er smalere og kortere men veier 4% mer. Forutsatt at man beskjærer bildet ned til FT format. Det er ikke en eksakt match på brennvidder på blendere men relativt nært. Optisk yter den vist litt dårligere enn Panasonicen (linjepar per millimeter) men til gjengjeld yter den bedre (linjepar per bildehøyde) om man lar vær å beskjære. En annen forskjell er at Panasonicen er stabilisert på alle kamerahus, mens Tokinaen ikke er stabilisert på de mest vanlige fatningene, F og EF. Den finnes også med K fatning og stabiliseres da av alle moderne K fatning kamera. Jeg har ikke sjekket om den finnes i minolta/alpha fatning eller om den stabiliseres via adaptere til E fatning eller noe annet, så jeg kan hverken utelukke eller bekrefte det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det var en vanskelig match ja. Det nærmeste jeg finner er Tokina sin AT-X 80-400 f/4,5-5,6 som er smalere og kortere men veier 4% mer. Forutsatt at man beskjærer bildet ned til FT format. Det er ikke en eksakt match på brennvidder på blendere men relativt nært. Optisk yter den vist litt dårligere enn Panasonicen (linjepar per millimeter) men til gjengjeld yter den bedre (linjepar per bildehøyde) om man lar vær å beskjære. En annen forskjell er at Panasonicen er stabilisert på alle kamerahus, mens Tokinaen ikke er stabilisert på de mest vanlige fatningene, F og EF. Den finnes også med K fatning og stabiliseres da av alle moderne K fatning kamera. Jeg har ikke sjekket om den finnes i minolta/alpha fatning eller om den stabiliseres via adaptere til E fatning eller noe annet, så jeg kan hverken utelukke eller bekrefte det.

100-400 mFT tilsvarer 200-800 i fullformat, så hvorfor foreslår du det objektivet?

Vil heller foreslå Tamron eller Sigma 150-600. Litt videre i begge ender, men slipper inn dobbelt så mye lys, og tåler sikkert beskjæring ganske godt. Dobbelt så tunge, selvsagt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...