Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Har akkurat gått over fra EOS M3 til MFT.

Gikk for følgende to pakker:

OMD EM 10 MKII + 17mm f/1.8

E-PL7 + 45mm f/1.8 (5495,- på scandinavian photo)

Må si meg dypt imponert over et par ting. Motlysegenskapene til begge objektivene er strålende, men 45mm gjengir kanskje ikke farger vidåpent like godt som 17mm. Responsen er svært kjapp, selv E-PL7 overrasker. Stabilisator gjør filming til en realistisk mulighet igjen. Skal ikke si at jeg har merket så stor forskjell mellom 3-aksers og 5-aksers stabilisator, men så har jeg ikke satt meg ned for å spesifikt se etter forskjellene heller.

I det hele tatt et system både jeg og nakken min liker. Og av en eller annen grunn så liker jeg E-PL7 best, vet ikke helt hva det er. Det er kanskje at den ene fn-knappen på E-PL7 er bedre posisjonert enn alle de andre på OMD EM 10 MKII.

Neste steg: 12mm f/2 og 60mm Macro og sikkert minst ett hus til.

Grattis med flotte pakker!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat gått over fra EOS M3 til MFT.

Gikk for følgende to pakker:

OMD EM 10 MKII + 17mm f/1.8

E-PL7 + 45mm f/1.8 (5495,- på scandinavian photo)

Må si meg dypt imponert over et par ting. Motlysegenskapene til begge objektivene er strålende, men 45mm gjengir kanskje ikke farger vidåpent like godt som 17mm. Responsen er svært kjapp, selv E-PL7 overrasker. Stabilisator gjør filming til en realistisk mulighet igjen. Skal ikke si at jeg har merket så stor forskjell mellom 3-aksers og 5-aksers stabilisator, men så har jeg ikke satt meg ned for å spesifikt se etter forskjellene heller.

I det hele tatt et system både jeg og nakken min liker. Og av en eller annen grunn så liker jeg E-PL7 best, vet ikke helt hva det er. Det er kanskje at den ene fn-knappen på E-PL7 er bedre posisjonert enn alle de andre på OMD EM 10 MKII.

Neste steg: 12mm f/2 og 60mm Macro og sikkert minst ett hus til.

Grattis med flotte pakker!!!

Takk, og takk for den linken. Selv som glad amatør må jeg si jeg ble dus med Olympuskameraene veldig kjapt. Nå har jeg hatt E-P1 tidligere, men det var jo en evighet siden, og har nok ingen betydning i så måte.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Ja, det ser absolutt slik ut.  :wee:

Jeg bestilte mitt første systemkamera nå hos Komplett, så med cashback blir det 3095 kr for M-10 II. Jeg føler jeg har gjort et kupp nå  :wee: Jeg har sittet på gjerdet en stund, på utkikk etter gode tilbud.

Så er det bare å se etter gode tilbud på objektiv. Jeg har lyst på Panasonic 14mm f/2.5 pancake og Olympus 45mm f/1.8. Får ta en titt på e-bay og finn.no.

Endret av Salt kjeks
Lenke til kommentar

Fler som har fått problemer med å koble til Panasonic-kamera med smarttelefon etter siste oppdatering av smarttelefon-appen? Min iphone 4 vil nå ikke lenger koble til GM1-kameraet etter at jeg oppdaterte app'en. Får koblet til wifi'en, men når jeg starter appen henger den i et par minutter før den gir opp å få kontakt.

Lenke til kommentar

Fler som har fått problemer med å koble til Panasonic-kamera med smarttelefon etter siste oppdatering av smarttelefon-appen? Min iphone 4 vil nå ikke lenger koble til GM1-kameraet etter at jeg oppdaterte app'en. Får koblet til wifi'en, men når jeg starter appen henger den i et par minutter før den gir opp å få kontakt.

prøvde med en ipad3, og fant ingen problemer der. Oppdaterte appen igår.

Lenke til kommentar

Viste seg at det kom en firmwareoppdatering til kameraet for to år siden (som jeg ikke har lagt inn) som løser dette problemet. Fungerte bra etter jeg oppgraderte firmwaren, merkelig at det har fungert fint på gammel firmware helt frem til nå...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaggu... bestilte em10ii på komplett mandag klokken 12 20. I dag kl 13 var den fremme :) trodde ikke den kom til å bli sendt før i morgen.

Tenkte jeg skulle ordne meg 17:1.8 samt 14-42 ez; noen tanker om hva de bør ligge på i pris brukt? Evt. andre relativt kompakte objektiver som er "must haves"? 

Endret av Xmir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ordne meg 17:1.8 samt 14-42 ez; noen tanker om hva de bør ligge på i pris brukt? Evt. andre relativt kompakte objektiver som er "must haves"?

Grattis! Vurderte selv et som backup, men ..... har nok backup :p

45/1.8 er en nobrainer med mindre du sparer til 75/1.8 - da går du for 75 heller...

17/1.8 er fantastisk - hold deg til den planen. Det blir brukt mye mer enn 25/1.8 hos meg.

Får du tak i et billig 14/2.5 fra panasonic, så er det også ganske så morro.

PS; Dersom du ikke er redd for manuell optikk, finnes det masse knask. Hadde meg en liten tur utenlands for en tid tilbake med kun Voigtländer 25/0.95 og OM Zuiko 100/2.8 - gjorde jobben ;-)

Lenke til kommentar

Hete nye rykter sier at EM-1 MkII skal få håndholdt HiRes funksjon og 4K. Det blir spennende dager i september. Har allerede begynt å spare :-)

http://www.43rumors.com/ft4-handheld-high-resolution-mode-will-be-one-of-the-new-features-on-the-e-m1ii/

Ja jeg er nå spent på hvor bra det vil fungere. Jeg har gitt opp å bruke high res på e-m5-2. Selv med tripod så nytter det ikke til landskap da selv en bitteliten asmosfærisk bevegelse er nok til å lage krøll i det ferdige resultatet.

Vi får se hva som dukker opp, men jeg kommer nok ikke til å gire meg opp av ryktene. Tror det blir å kjøpe et sony ff-kamera til normal-vidvinkel og beholde olympusen til tele. Men så langt er jeg jo ganske så fornøyd samlet sett.

Endret av DataFMT
Lenke til kommentar

Det ryktet der har vel florert siden før E-M5 MK II nådde butikkene.

Ett lite problem er vel om dette lar seg gjøre, for det er nå engang sånn at siden hi-res bildet består av x antall bilder så må nødvendigvis det taes flere bilder over tid, noe som gjør det vel vanskelig å unngå bevegelse, spesielt siden vi nå snakker håndholdt.

Lenke til kommentar

Det ryktet der har vel florert siden før E-M5 MK II nådde butikkene.

Ett lite problem er vel om dette lar seg gjøre, for det er nå engang sånn at siden hi-res bildet består av x antall bilder så må nødvendigvis det taes flere bilder over tid, noe som gjør det vel vanskelig å unngå bevegelse, spesielt siden vi nå snakker håndholdt.

Det skulle vel ikke være mye i veien for det foruten at man må sette inn en turbo i prosesseringa.... Stabilisatoren skal jo holde brikka i ro for vanlige stills. Når en så har en full-elektronisk lukker, kan man i teorien stabilisere brikka og hente ut data i en fei... - og da flytte brikka de mikrostegene som trengs mens den vanlige "stabilisatorfunksjonen" sørger for at brikka holder seg stabil.

Dersom de da klarer å lese ut en high-res eksponering på base f.eks 1/60-sek, på 12/60 (8*1/60 + forsinkelse på rundt 1/120-sek mellom hver eksponering tas) = 1/5-sek på hele sulamitten. Med enda kortere "base", og kanskje kjappere flytting av sensor, vil man klare enda raskere tider.... ikke umulig?

Etter som brikka er uvisst (det vil nok garantert være en egen utgave av 20mpix-sensoren, for jeg er 99% sikker på den vil ha on-sensor PDAF i tillegg, noe dagens utgave ikke har), har jeg ikke noe grunnlag for å påstå at den kan leses av så raskt mellom hver eksponering, men det skal da ikke være helt usannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...