Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Følger med diffuser med Nissin i40, så den kan være et alternativ. Største forskjellen i forhold til FL600 er at den ikke kan brukes som masterblits, og koster bare litt over halvparten.

Endret av flinx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen slik til min, men det er en slik som Simen1 beskriver, kan trekkes ut og brettes foran. Kjøpte min ny så det følger nok ikke med, dessverre.

 

Det er på en måte bra, for jeg var redd jeg hadde kastet min i tro for at det var noe beskyttelsesgreier i pakken. ;)

Lenke til kommentar

I går sluttet "av-på"-bryteren på mitt E-M5 MK2 å virke. Mekanisk ser den helt fin ut. Alltid vært litt slark synes jeg, men uforandret siden jeg startet å bruke det. Eneste måten å få kameraet på er å ta ut batteriet og sette det inn igjen. Ser det er samme bryter som på E-M1, men finner ingenting om problemer med dette på nettet. Da kan man jo anta at det er et problem kun på mitt kamera, med mindre dere vet noe mer? Uansett, så blir det nå å teste supporten til Olympus skikkelig. Kjedelig at dette skulle skje midt i påska, så godt man har flere kamera.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

GX80 virker som et spennende kamera. Har snust på GX8 en stund, men nå som den nye modellen er ute så tror jeg ikke det er verdt å bruke de ekstra pengene.

 

Et spørsmål: Er det noen som har erfaringer med Panasonics 25mm/1.7. Jeg vet at PanaLeica 25mm/1.4 er "gullstandarden" på M43, men jeg lurte på om den virkelig er verdt å betale nesten dobbelt pris for? Har sett sammelikninger av PL 25/1.4 mot Olympus 25/1.8, men så langt har jeg ikke greid å finne noen som har satt de to Panasonic-objektivene opp mot hverandre.

Lenke til kommentar

GX80 virker som et spennende kamera.

 

Helt enig, GX80 virker som et veldig interessant kamera. Skulle gjerne sett at de brukte nyeste 20MP sensor, men det er vel omtrent eneste ulempe. Jeg har 25mm F1.4 og fornøyd med det. Ønsket å ha ett lyssterkt MFT-objektiv og da jeg kjøpte var det det naturlige valget (20mm F1.7 var alternativet, men det fikk noe negativ kritikk for bruk med Olympus-hus). I dag ville jeg sannsynligvis kjøpt 25mm F1.7 i stedet da F1.4 ikke er så viktig for meg, men har ikke sammenlignet direkte. I Imaging Resource sin test av 25mm F1.7 er det noen kommentarer om 25mm F1.4 vs 25mm F1.7 (både Olympus og Panasonic).

Lenke til kommentar

GX80 virker som et spennende kamera. Har snust på GX8 en stund, men nå som den nye modellen er ute så tror jeg ikke det er verdt å bruke de ekstra pengene.

 

Et spørsmål: Er det noen som har erfaringer med Panasonics 25mm/1.7. Jeg vet at PanaLeica 25mm/1.4 er "gullstandarden" på M43, men jeg lurte på om den virkelig er verdt å betale nesten dobbelt pris for? Har sett sammelikninger av PL 25/1.4 mot Olympus 25/1.8, men så langt har jeg ikke greid å finne noen som har satt de to Panasonic-objektivene opp mot hverandre.

Jeg har sett tester som sier at Panasonic sin f/1,7 er ganske bra, jeg kjøpte Olympus 25mm fordi den er mindre fysisk enn Panasonic.

Men hvis du ser bort i fra størrelseforskjell så er jo Panasonic rimeligere så det er slik jeg ser det pris sett mot størrelseforskjell.

Lenke til kommentar

Jeg kunne kanskje postet dette i objektiv tråden, men synes det kan passe bedre her :-)

 

Jeg har stresstestet mitt 7-14mm f2.8 og er litt usikker på om jeg liker det jeg ser.

 

Gjør oppmerksom på at jeg ikke har hatt tilsvarende ekstrem vidvinkler, bortsett fra en Sigma 8-16mm som ikke var så bra i slike omgivelser som dette. Jeg snakker nå om vidvinkler med svært buet frontlinse.

 

Jeg liker bilder med solen direkte i bildet og flotte stjerneeffekter, også kunstige lyskilder. Nå i helgen forsøkte jeg på en stresstest. Sterk sol i bildet og med så liten blender som mulig, her f22 for max mulig stjerneeffekt.

 

Det beste eksempelet er når solen er midt i rammen, med en gang solen ikke er det så kommer flare til syne. Dessuten synes jeg solen ikke fremstår klar nok, litt diffus og uklar.

 

Legger ved et par eksempler. Brennvidde 7mm, lukkertid 1/125 og blender f22. Gjør oppmerksom på at komposisjon og motiv ikke er ofret en tanke, kun stress testen på videste brennvidde og minste blender.

 

Er dette normalt for en slik vidvinkel, under slike forhold?

 

P4090023_zpslelmg5cs.jpg

 

P4090002_zps7wxudgbz.jpg

 

P4090017_zpsl9fjqdh5.jpg

Lenke til kommentar

Det ser ganske normalt ut.

 

Noen ganger passer det med lens flare, andre ganger ikke. Det samme gjelder stjerneeffekten. Det er en smakssak og sikkert greit å være oppmerksom på når du velger motiv og objektiv.

 

Rent teknisk forsøker man objektivdesignere ofte å redusere begge effektene fordi det er en slags felles oppfatning blant designere (unntatt lensbaby og lignende) at objektiv-effekter "ødelegger" bildet siden det ikke er en del av den utsikten man ser med øyene. Lens flare reduseres med antirefleksbelegg på alle linseoverflater, mens stjerneeffekten reduseres med avrundede blenderlameller. Vanligvis er blenderen bare helt rund på aller største blender og har dermed varierende grad av stjerneeffekt på alle andre blendere. Det er ikke noe automatikk i at minste blender gir mest stjerneeffekt. Stjernearmene blir riktignok smalere ved mindre blendere, men når man bruker virkelig små blendere (f/22-45) så blir bildet mer uklart, inkludert stjernearmene så effekten avtasr. Antall stjernearmer har en sammenheng med antall blenderlameller. Ved oddetall, i ditt tilfelle 7, blir det dobbelt så mange stjernearmer (i ditt tilfelle 14), fordi hver blenderlamell gir to motstående stjernearmer. Ved partal (f.eks 6) blir det like mange fordi motstående blenderlameller gir overlappende stjernearmer.'

 

Ingen har noen fasit på hva som er riktig kunstnerisk uttrykk eller riktig smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for svarene.

 

Så man kan ikke forvente bedre enn dette om man for eksempel hadde hatt Tamron 15-30mm f2.8/ Nikon D750? (bare for og ta et eksempel)

 

Og den runde disete sirkelen rundt solen i første bilde er også normalt? Kan det skyldes dis/ atmosfæriske forhold og ikke optisk/brikke forhold?

Lenke til kommentar

Igjen, hva er bedre? Mer eller mindre? Tamronen ville i hvert fall gitt flere stjernearmer (18 i stedet for 14), men resten må nok sammenlignes mer direkte. Tamronen skal vistnok ha ganske fancy coating, men jeg vet ikke hvordan coatingen yter sammenlignet med ditt objektiv.

 

Den runde sirkelen rundt sola i første bilde er en lens flare jeg ikke ser så mye til i de andre bildene, men det er nok samme fenomen. Den skyldes nok optikken og ikke atmosfæren siden jeg ikke ser den på de andre bildene som jeg antar er tatt samtidig. Det kan skyldes at vinkelen gjør at den havner utenfor bilderamma. Du kan prøve å filme mens du lar sola sveipe sakte over synsfeltet så ser du hvordan de ulike "lens flare-diskene" flytter seg.

Lenke til kommentar

Så man kan ikke forvente bedre enn dette om man for eksempel hadde hatt Tamron 15-30mm f2.8/ Nikon D750? (bare for og ta et eksempel)

 

Alle objektiv har forskjellige problemer med flare. Tror ikke det finnes noe som er helt perfekt. Flare endrer seg (som bildene dine også viser) så fort du endrer lyskildens plassering i bildet. Jeg har hverken 7-14 eller 15-30 eller noe annet i denne klassen å sammenligne med, men alle vidvinkelzoomer er komplekse konstruksjoner med mange linser og min forventing er at alle gir flare. Hvem som er best (eller verst) vil sannsynligvis variere fra bilde til bilde. For å si noe sikkert om det er ett som skiller seg ut positivt i forhold til resten må du nesten teste selv - eller finne noen som har testet (har du googlet).

 

Edit: Kanskje KR faktisk har testet noe nyttig?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ok, takk for svarene.

 

Så man kan ikke forvente bedre enn dette om man for eksempel hadde hatt Tamron 15-30mm f2.8/ Nikon D750? (bare for og ta et eksempel)

 

Og den runde disete sirkelen rundt solen i første bilde er også normalt? Kan det skyldes dis/ atmosfæriske forhold og ikke optisk/brikke forhold?

Du vil se flare i evf før du tar bildet så det er mulig å vri kameraet slik at du minimerer flare før bildet tas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...