Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Teambiathlon er ganske utdatert. Jeg tror ikke det er noen som aktivt registrerer priser der lengre.

 

4/3 er ganske lite verdt siden det er et dødt system. Kamerahuset konkurrerer nok hovedsaklig mot pro-klassen av kompaktkamera, mens objektivene kan brukes på m4/3 med adapter.

Ja, de prisene MÅ selvfølgelig tas med flere klyper salt...  

PS!  Spørsmålet dreier seg om M4/3 og ikke 4/3... (spørsmålstiller angir iallefall M4/3-utstyr)..  ;)

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig at det er m4/3 det snakk om.

 

Har prøvd bruktprisguiden, men som andre nevner så er den ikke i drift lenger.

Finn kan kanskje gi en pekepinn, men har ofte mye som er feilpriset.

 

Det rimeligste jeg har funnet i dag:

Panasonic 14mm f2,5 : 1700,- kr.

Leica 25mm f1,4: 3300,- kr.

Olympus 45mm f1,8: 1900,- kr.

Kitobjektiv: Ca. 1000,- kr.

OM-D E5, ingen enkeltpriser men diverse kombopakker, men kanskje 2500,- kr. for begge deler. (inkludert noen kosmetiske skavanker).

 

Høres disse prisene riktige ut for dere?

Lenke til kommentar

Jeg leste en artig erfaring fra dprewiev om en kar som hadde forsøkt Zuiko 40-150mm f2.8 + 1,4x + Raynox 2020 Pro. Dette skulle gi en televirkning tilsvarende over 900mm, og resultatet ser lovende ut.

 

Noen som vet hvordan dette funker. Skrur man denne Raynox saken foran objektivet som en telekonverter, eller skrur man det på som et filter?

 

http://www.dpreview.com/forums/post/57206572

Lenke til kommentar

Jeg leste en artig erfaring fra dprewiev om en kar som hadde forsøkt Zuiko 40-150mm f2.8 + 1,4x + Raynox 2020 Pro. Dette skulle gi en televirkning tilsvarende over 900mm, og resultatet ser lovende ut.

 

Noen som vet hvordan dette funker. Skrur man denne Raynox saken foran objektivet som en telekonverter, eller skrur man det på som et filter?

 

http://www.dpreview.com/forums/post/57206572

https://www.google.no/search?q=Raynox+2020Pro&biw=2560&bih=1329&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiKy-zksNvKAhVBiCwKHeqfBUYQ_AUIBigB#imgrc=X_RsUGbH7pG68M%3A

 

Det ser ut som det er ei linse man skrur på filtergjengene på linsa. Ser ut som noe fra romfartsprogrammet til Sovjet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste en artig erfaring fra dprewiev om en kar som hadde forsøkt Zuiko 40-150mm f2.8 + 1,4x + Raynox 2020 Pro. Dette skulle gi en televirkning tilsvarende over 900mm, og resultatet ser lovende ut.

 

Noen som vet hvordan dette funker. Skrur man denne Raynox saken foran objektivet som en telekonverter, eller skrur man det på som et filter?

 

http://www.dpreview.com/forums/post/57206572

Har aldri prøvd noe sånt, men ser man på hjemmesiden til Raynox (nederst på siden) så virker det som at det "festes" som et filter.

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den typen telekonvertere man setter frempå objektivet bruker sjeldent (aldri?) å være noe bra saker. Det skyldes både de vanlige grunnene (som for bakside-TC) at flere glass reduserer kvaliteten, men også at store glass er kostbare å produsere i høy kvalitet med gode overflatemidler (coating). Ofte er frontglasset på teleobjektiver det dyreste glasset i objektivet. Kjøper man et en front-TC for en brøkdel av prisen på objektivet så er det altså veldig lite sannsynlig at man får et glass som er i nærheten av kvaliteten til objektivet. Kvalitetsmessig kan det derfor være bedre å velge objektiver som Samyang/Rokinon 650-1300mm. Den eneste fordelen jeg ser av å bruke front-TC er at man beholder AF. Mulig lystapet også blir noe mindre enn når man bruker bakside-TC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.43rumors.com/panasonic-releases-new-info-about-the-organic-sensor/

 

Vi ser nok ikke denne i om-d e-m1 mk2 i september, men jeg er veldig spent på hva som dukker opp av sensor i det kameraet. Blir litt skuffet om det får samme sensor som pen-f.

Ettersom E-M1 krever fasedetekteringsstøtte (med mindre de dropper det, som er helt på trynet med tanke på hva det gir av fordeler), blir det ikke samme sensor som i pen-f. Pen-f har også lavere skuddtaktsfrekvens, men det er mulig det er en kunstig begrensning og ikke et resultat av økt oppløsning.

 

Når det gjelder E-M1 mk II er jeg egentlig mest spent på om Olympus endelig tør å ta opp kampen med Panasonic på videosiden. Uten 4K og høyere bildefrekvens ser jeg liten grunn til å oppgradere fra mk I hvis det bare er snakk om 20 MP pluss 50 MP-modus.

Lenke til kommentar

Fra 16 MP til 20 MP er ikke verdt noen oppgradering. Jeg vurderer å kjøpe enda et e-m5 mk2 som kamera 2. Jeg bruker både normal-zoom og tele på tur, og det er litt kjipt å drive å bytte. Jeg har nå fire batteri samt batterigrep for dette kameraet. Men det blir å vente til september for å se hva som kommer da. Tipper også at prisen på e-m1 mk2 vil gå opp til 15k, så blir nok en avveining hvor man vil legge pengene.

 

Jeg er enig i at Olympus må gjøre en kraftig forbedring på video. De henger nå langt etter Panasonic der, men det kan jo hende de har en avtale om å ikke være best på video? Eierskapet til Olympus er vist et sammensurium, hvor Sony eier ganske mye. Ikke lager Olympus brikkene selv heller. Panasonic vil nødig gi fra seg de beste brikkene. Kanskje derfor Pen-F har Sony-brikke?

Lenke til kommentar

Se på videospekket til Sonys nye A6300 eller hva den heter, ble sluppet i dag. 4K med 60bps og en bitrate på 100 , i tillegg gir de FHD med 120bps også med en bitrate på 100. Mye annet videosnacks også.

 

Dette må på plass i en ny EM-1 MKII , hvis jeg skal kjøpe et kamera til.

Lenke til kommentar

Når det gjelder E-M1 mk II er jeg egentlig mest spent på om Olympus endelig tør å ta opp kampen med Panasonic på videosiden. Uten 4K og høyere bildefrekvens ser jeg liten grunn til å oppgradere fra mk I hvis det bare er snakk om 20 MP pluss 50 MP-modus.

 

Enig i det. E-M1 er fortsatt ett ganske komplett kamera. Bedre video og bedre AF er vel de to tingene som kan friste til oppgradering.

 

Når det gjelder Pen-F og skuddtakt kan det også være lukkermekanismen som begrenser, eller som du sier en kunstig begrensning for å skille modeller.

 

På samme måte kan det være at brikken i Pen-F har fasefokus-punkter, men at Olympus ikke bruker dem. Mer sannsynlig er det nok at brikken produseres i to varianter, med og uten fasefokus-punkter. De fleste "nye" brikker er egentlig ikke så veldig nye, kanskje mer det en bilprodusnet ville kalt en facelift. Ser ofte at markedsavdelingene til produsenter snakker om ny sensor, så kommer DxO og tester og finner eksakt samme ytelse. Man kan like eller ikke like DxO-målingene, men de er i hvert fall en god indikasjon på om en bildebrikke virkelig er ny.

 

Uansett, spent på hva Olympus gjør med neste E-M1-versjon. Det er vanskelig å tro at de går over 20MP så raskt etter hoppet fra 16MP, og da blir det nok en variant av sensoren i Pen-F, men forhåpenltigvis med fasefokus-punkter.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å få til focus bracketing i Lightroom. Bildene er produsert med E-M5 mk2. Noen andre som har prøvd dette? Har prøvd fem serier nå, men alle får uklarheter midt i bildene. Bildene hver for seg ser er jo bra.

Tror ikke det er mulig å gjøre dette i Lightroom, du må i tillegg ha Photoshop eller spesifikke program som Zerene eller Helicon.

Lenke til kommentar

 

Jeg sliter med å få til focus bracketing i Lightroom. Bildene er produsert med E-M5 mk2. Noen andre som har prøvd dette? Har prøvd fem serier nå, men alle får uklarheter midt i bildene. Bildene hver for seg ser er jo bra.

Tror ikke det er mulig å gjøre dette i Lightroom, du må i tillegg ha Photoshop eller spesifikke program som Zerene eller Helicon.

 

Du har rett! De ble eksportert til Photoshop. Har fotopakken til Adobe. Men resultatet blir altså ikke så bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...