Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Alikevel litt rart det jeg leser om buet fokusplan. Stemmer dette?

Trodde noe slik nesten ikke var mulig på så korte brennvidder.

Jo kortere brennvidder jo vanskeligere er det å unngå krumt fokusplan. Med en lang tele er forskjellen i avstand fra objektivet til hjørnene og fra objektivet til senter av motivet ganske liten. Med en ultravidvinkel er det stor forskjell på avstanden fra objektiv til senter av motivet og fra objektiv til hjørnene av motivet. Og - enda vanskeligere blir dette når man også skal ha rette linjer og pakke det inn i en zoom som skal fungere godt på alle brennvidder.

På mFT unngår man en hel del problematikk om distorsjon ved at den "påbudt" korrigeres i software og i Raw-konverterere, men krumt fokusplan er vanskeligere å korrigere i software...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Alikevel litt rart det jeg leser om buet fokusplan. Stemmer dette?

Trodde noe slik nesten ikke var mulig på så korte brennvidder.

Jo kortere brennvidder jo vanskeligere er det å unngå krumt fokusplan. Med en lang tele er forskjellen i avstand fra objektivet til hjørnene og fra objektivet til senter av motivet ganske liten. Med en ultravidvinkel er det stor forskjell på avstanden fra objektiv til senter av motivet og fra objektiv til hjørnene av motivet. Og - enda vanskeligere blir dette når man også skal ha rette linjer og pakke det inn i en zoom som skal fungere godt på alle brennvidder.

På mFT unngår man en hel del problematikk om distorsjon ved at den "påbudt" korrigeres i software og i Raw-konverterere, men krumt fokusplan er vanskeligere å korrigere i software...

 

 

 

Okei, jeg tenkte bare at siden det nesten ikke var noe dof å snakke om på så korte brennvidder at et krumt fokusplan ikke burde være noe problem. Min Panasonic 7-14 er helt rektilineær, sylskarp på åpen blender og har et rett fokusplan, så jeg skjønner ikke hvorfor Olympus sliter med det samme? Er det det ene stop-et som gjør konstruksjonen så annerledes at det introduserer krumt fokusplan?

 

Med krumt fokusplan kan hvertfall ikke jeg bruke det objektivet da jeg trenger det skarpt i hjørner såvel som midten på de bildene jeg tar.

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke E-M1 elektronisk lukker?

 

E-M1 har ikke elektronisk lukker i øyeblikket (for stillbilder), men elektronisk første gardin på tider opp til (dvs lengere enn) 1/320 sekund hvis jeg husker riktig. HDR-funksjon har varianter både som lagres som JPG og en bracketing-sekvens (med RAW hvis du vil). Ferdig HDR får du kun ut som JPG.

 

Jeg rotet med fokus stacking og fokus bracketing i forrige innlegg. Det er stacking som kommer bare på E-M1. Forøvrig er det riktig (i hvert fall hvis endelig versjon er identisk med den testede) som Flinx skriver at stacking-funksjonen lagrer enkeltbilder i tillegg så du kan prosessere dem selv i ettertid hvis du ikke er fornøyd med den innebygde funksjonen.

 

 

HDR-funksjonen på E-M1 gir faktisk ut ferdig kombinert HDR som RAW, ikke bare JPG, og du mister originalfilene så du kan ikke kombinere selv senere hvis du ikke liker resultatet.

Lenke til kommentar

 

 

Alikevel litt rart det jeg leser om buet fokusplan. Stemmer dette?

Trodde noe slik nesten ikke var mulig på så korte brennvidder.

Jo kortere brennvidder jo vanskeligere er det å unngå krumt fokusplan. Med en lang tele er forskjellen i avstand fra objektivet til hjørnene og fra objektivet til senter av motivet ganske liten. Med en ultravidvinkel er det stor forskjell på avstanden fra objektiv til senter av motivet og fra objektiv til hjørnene av motivet. Og - enda vanskeligere blir dette når man også skal ha rette linjer og pakke det inn i en zoom som skal fungere godt på alle brennvidder.

På mFT unngår man en hel del problematikk om distorsjon ved at den "påbudt" korrigeres i software og i Raw-konverterere, men krumt fokusplan er vanskeligere å korrigere i software...

 

 

 

Okei, jeg tenkte bare at siden det nesten ikke var noe dof å snakke om på så korte brennvidder at et krumt fokusplan ikke burde være noe problem. Min Panasonic 7-14 er helt rektilineær, sylskarp på åpen blender og har et rett fokusplan, så jeg skjønner ikke hvorfor Olympus sliter med det samme? Er det det ene stop-et som gjør konstruksjonen så annerledes at det introduserer krumt fokusplan?

 

Med krumt fokusplan kan hvertfall ikke jeg bruke det objektivet da jeg trenger det skarpt i hjørner såvel som midten på de bildene jeg tar.

 

Jeg tror vi misforstår litt, i alle fall gjorde jeg det. Dette har ingen ting med "skarphet" å gjøre. Hvis du kikker på linkene jeg la ut om testene der litt fler bilde eksempler og tekst kommer med. Så sier de aller fleste at Olympus objektivet er litt skarpere enn Panasonic objektivet. Jeg er dog usikker på om de fleste av oss vil kunne se forskjell.

 

Buet fokus plan, slik jeg har forstått det handler om hvordan fokus opptrer. Skal man ha noe helt i fokus som er nærmere enn 1 meter, krever det at man setter fokus litt nærmere enn man ellers ville gjort. Er det man skal ha i fokus lenger fra enn 1 meter så vil dette ha lite å si. Ting bedrer seg på mindre blendere. Mulig jeg misforstår dette enda, men jeg ser i alle fall ingen problemer med dette enda, nå har jeg hatt mitt i en måned. Nå har jeg surfet på all verdens nettsider om foto i helgen og de fleste mener Photozone her får problemet til å høres større enn det er.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har ikke E-M1 elektronisk lukker?

 

E-M1 har ikke elektronisk lukker i øyeblikket (for stillbilder), men elektronisk første gardin på tider opp til (dvs lengere enn) 1/320 sekund hvis jeg husker riktig. HDR-funksjon har varianter både som lagres som JPG og en bracketing-sekvens (med RAW hvis du vil). Ferdig HDR får du kun ut som JPG.

 

Jeg rotet med fokus stacking og fokus bracketing i forrige innlegg. Det er stacking som kommer bare på E-M1. Forøvrig er det riktig (i hvert fall hvis endelig versjon er identisk med den testede) som Flinx skriver at stacking-funksjonen lagrer enkeltbilder i tillegg så du kan prosessere dem selv i ettertid hvis du ikke er fornøyd med den innebygde funksjonen.

 

 

HDR-funksjonen på E-M1 gir faktisk ut ferdig kombinert HDR som RAW, ikke bare JPG, og du mister originalfilene så du kan ikke kombinere selv senere hvis du ikke liker resultatet.

 

Hmm, dette gjorde det ikke på mitt forrige EM-1 og mitt nåværende EM-5 MkII. Jeg får 3, 5 eller 7 RAW bilder av ulik eksponering som jeg kan sette sammen selv i LR/PS etterpå. Får også ett ferdig JPG bilde.

Lenke til kommentar

 

HDR-funksjonen på E-M1 gir faktisk ut ferdig kombinert HDR som RAW, ikke bare JPG, og du mister originalfilene så du kan ikke kombinere selv senere hvis du ikke liker resultatet.

Hmm, dette gjorde det ikke på mitt forrige EM-1 og mitt nåværende EM-5 MkII. Jeg får 3, 5 eller 7 RAW bilder av ulik eksponering som jeg kan sette sammen selv i LR/PS etterpå. Får også ett ferdig JPG bilde.

 

Er du sikker? Bruker du HDR1- eller HDR2-funksjonen på E-M1 nå, får du bare det kombinerte bildet i RAW og JPEG. Skal du ha flere bildefiler for å kombinere selv etterpå, må du velge antall bilder og eksponeringstrinn og får ikke et kombinert bilde i kameraet.

 

Det er mulig det er en innstilling gjemt et eller annet sted for å styre dette.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

ccd_curvature.jpg

Tilsvarende blir det på motsatt side. For eksempel hvis du tar bilde av en vegg (rød) mens fokusplanet er buet (sort), kanskje sfærisk buet. Ved store blendere blir det tydelig fordi fokusdybden (fra fremre fokus til bakre fokus) blir mindre enn avstanden mellom rød og sort strek. Det kan skjules ved å bruke mindre blender. Buet fokusplan er bare et problem når man skal ta bilde av noe flatt eller noe annet som krever samme fokus over hele bildeflaten, for eksempel stjernehimmelen. Ved mange reelle motiver som for eksempel en person eller objekt i et bildet har det lite eller ingen praktisk betydning hvis omgivelsene/bakgrunnen kan være ute av fokus. Det finnes måter å bygge objektivene med mest mulig flatt fokusplan, men det er som vanlig et kompromiss som ofte (alltid?) går ut over andre ting. Vidvinkler med store blendere for store sensorer er vanskelige å korrigere for buet fokusplan, mens objektiver i normalområdet og tele er ofte lettkorrigert eller så lite påvirket at det ikke er noen vits å korrigere for det. Teleskoper basert på speil er også ofte påvirket av buet fokusplan. For astrofotografering er det mange som velger å sette på en "field flatner" mellom teleskopet og kameraet. Det er en glassgruppe som korrigerer for buet fokusplan på bekostning av en del andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Alikevel litt rart det jeg leser om buet fokusplan. Stemmer dette?

Trodde noe slik nesten ikke var mulig på så korte brennvidder.

Jo kortere brennvidder jo vanskeligere er det å unngå krumt fokusplan. Med en lang tele er forskjellen i avstand fra objektivet til hjørnene og fra objektivet til senter av motivet ganske liten. Med en ultravidvinkel er det stor forskjell på avstanden fra objektiv til senter av motivet og fra objektiv til hjørnene av motivet. Og - enda vanskeligere blir dette når man også skal ha rette linjer og pakke det inn i en zoom som skal fungere godt på alle brennvidder.

På mFT unngår man en hel del problematikk om distorsjon ved at den "påbudt" korrigeres i software og i Raw-konverterere, men krumt fokusplan er vanskeligere å korrigere i software...

 

 

 

Okei, jeg tenkte bare at siden det nesten ikke var noe dof å snakke om på så korte brennvidder at et krumt fokusplan ikke burde være noe problem. Min Panasonic 7-14 er helt rektilineær, sylskarp på åpen blender og har et rett fokusplan, så jeg skjønner ikke hvorfor Olympus sliter med det samme? Er det det ene stop-et som gjør konstruksjonen så annerledes at det introduserer krumt fokusplan?

 

Med krumt fokusplan kan hvertfall ikke jeg bruke det objektivet da jeg trenger det skarpt i hjørner såvel som midten på de bildene jeg tar.

 

Jeg tror vi misforstår litt, i alle fall gjorde jeg det. Dette har ingen ting med "skarphet" å gjøre. Hvis du kikker på linkene jeg la ut om testene der litt fler bilde eksempler og tekst kommer med. Så sier de aller fleste at Olympus objektivet er litt skarpere enn Panasonic objektivet. Jeg er dog usikker på om de fleste av oss vil kunne se forskjell.

 

Buet fokus plan, slik jeg har forstått det handler om hvordan fokus opptrer. Skal man ha noe helt i fokus som er nærmere enn 1 meter, krever det at man setter fokus litt nærmere enn man ellers ville gjort. Er det man skal ha i fokus lenger fra enn 1 meter så vil dette ha lite å si. Ting bedrer seg på mindre blendere. Mulig jeg misforstår dette enda, men jeg ser i alle fall ingen problemer med dette enda, nå har jeg hatt mitt i en måned. Nå har jeg surfet på all verdens nettsider om foto i helgen og de fleste mener Photozone her får problemet til å høres større enn det er.

 

 

 

Buet fokusplan gjør at om du fokuserer i midten av utsnittet på feks en flat vegg så vil hjørnene bli uskarpe fordi de ikke er i fokus, ergo buet fokusplan. Hjørnene vil være lengre mot uendelig eller mot makro i hjørnene mens det er skarpt i midten, avhengig av hvordan objektivet er bygget.

Lenke til kommentar

 

 

HDR-funksjonen på E-M1 gir faktisk ut ferdig kombinert HDR som RAW, ikke bare JPG, og du mister originalfilene så du kan ikke kombinere selv senere hvis du ikke liker resultatet.

Hmm, dette gjorde det ikke på mitt forrige EM-1 og mitt nåværende EM-5 MkII. Jeg får 3, 5 eller 7 RAW bilder av ulik eksponering som jeg kan sette sammen selv i LR/PS etterpå. Får også ett ferdig JPG bilde.
Er du sikker? Bruker du HDR1- eller HDR2-funksjonen på E-M1 nå, får du bare det kombinerte bildet i RAW og JPEG. Skal du ha flere bildefiler for å kombinere selv etterpå, må du velge antall bilder og eksponeringstrinn og får ikke et kombinert bilde i kameraet.Det er mulig det er en innstilling gjemt et eller annet sted for å styre dette.

Jepp,,det er nok det jeg alltid har gjort. Velger antal bilder og eksponeringstrinn, så setter jeg det sammen selv. Ser hva du mener nå. Jeg liker å ha kontrollen, men synes det er greit å trykke på HDR knappen så gjør kamera det jeg har valgt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg kan ikke forstå at man ikke skal kunne få bonus så mange ganger man vil så lenge man kjøper flere av bonusobjektivene.

Selv venter jeg på å få min bonus på 25mm f1.8 som jeg nettopp kjøpte sammen med 7-14mm f2.8. 

 

Nå har jeg ikke hatt objektivene lenge nok, men av det jeg ser foreløpig er 25mm f1.8 like skarpt tegnende som 12-40mm f2.8. Jeg tror du må ha laboratorie tester for å avgjøre forskjeller her.

Nå har jeg solgt mitt 12-40mm f2.8 og erstattet det med 7-14mm f2.8 + 25mm f1.8. Jeg har også hatt 17mm f1.8 og føler meg mer komfortabel med 25mm f1.8.

 

Som portrett objektiv kan også 60mm f2.8 macro fungere flott tror jeg. Jeg har ikke brukt dette objektivet til portretter selv. Men brennvidden og skarpheten er i alle fall meget bra. Her er ett par bilder som jeg tok for ett par uker siden, alle håndholdte med 60mm f2.8 Macro og Olympus trådløs blitz med softboks:

Kjempefine bilder Bringisen! Jeg må være sikker, så jeg får sende dem en e-post. Så ut fra det du skriver vil jeg kanskje ikke tjene så mye på skarphet. Jeg har faktisk 60 mm macro-objetivet, og synes bildene fra det er skarpere. Det ser også ut som det kan brukes til portrett ja. Et kjempeobjektiv, men til makro er det greit å lære seg å bruke manuelt fokus.

 

 

 

 

 

 

Takk.

 

Når det gjelder macrobilder så har jeg laget en Myset snarvei på kameraet. Der har jeg satt manuell fokusering, manuell (M) eksponering, lukker satt til 1/160, blender f11 og blitz i RC modus. Holder blitzen i venstre hånden med en softboks påmontert. Dette pleier å funke for meg, og så tar jeg justeringer derfra  :)

 

Fikk svar fra Olympus i dag angående om man kan få bonus på flere objektiv på en kampanje, og det kan man. Lurer fortsatt på om Panasonic har slike kampanjer/tilbud, ingen som vet?

Lenke til kommentar

Auda! http://www.43rumors.com/ft5-panasonic-leica-100-400mm-lens-will-be-released-in-february-for-around-2500/Den prisen der var noe stiv, og det skal mye til for at Leica-navnet overbeviser sammenlignet med f.eks. 100-300 eller 75-300. Greit nok, det er det eneste zoomobjektivet som går opptil 400 mm, men Olympus 300 F4 med CMC14 gir 420 mm når det kommer ut, så det er muligheter for å nå omtrentlig samme brennvidde. Ikke vet jeg hva jeg skulle brukt 400 mm til, men.

Lenke til kommentar

 

Auda!

 

Ja det kan du si, men se på Canon og Nikons 100-400 og 80-400. Riktignok 1/3 blender bedre lysstyrke, men vil ikke forundre meg om den havner rundt 20K når den dukker opp på markedet.

 

For så vidt, men jeg må jo sammenligne med annen MFT-optikk også. Ikke bare blir dette det dyreste objektivet hittil, men det vil koste 50 % mer enn det som så langt har vært dyrest, Nocticron 42,5 mm F1,2. Ikke er det spesielt lyssterkt heller, så jeg lurer litt på hva Leica-navnet i dette tilfellet tilfører. Jeg hadde forventet noe i 14-15k-klassen for å være ærlig, slik at det kunne konkurrere med Olympus 40-150 F2,8 Pro med MC-14. I stedet blir det et objektiv i sin egen (sær)klasse og en ganske så begrenset kundegruppe.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

For så vidt, men jeg må jo sammenligne med annen MFT-optikk også. Ikke bare blir dette det dyreste objektivet hittil, men det vil koste 50 % mer enn det som så langt har vært dyrest, Nocticron 42,5 mm F1,2.

 

Enig i det, og skulle gjerne sett at det havnet på 15K eller ennå bedre 10K i stedet for 20K. Både Tamron og Sigma har jo fullformats optikk med 150-600mm til rundt 10K som får brukbare kritikker. Sigma har en mer avansert versjon av 150-600 også som koster rundt 15K (og Nikon en 200-500mm) så det er liten tvil om at man lage anstendig kvalitet til rundt 10K-15K.

 

Hva som gjør at Canon og Nikon da kan selge sine 80/100-400 for rundt 20K kan man jo lure på. Litt bedre på alt er de nok, men at de skulle koste vesentlig mer å produsere? Tror nok det er merkenavnene og prispolitikken som må ta mye av skylden for prisforskjellene, og slik sett er det ikke så overraskende at Leica-linsen blir dyr. Synes også Panasonic ligger litt høyere enn Olympus, i hvert fall i forhold til spesifikasjonene, både på 7-14, 12-35 og 35-100, men mulig det er et norsk fenomen. Mener jeg har sett mindre prisforksjelelr andre steder.

 

Uansett, 100-400 hadde vært morsomt, men ikke til den prisen. Heldigvis bare et rykte foreløpig, og hvis kronen styrker seg igjen er det mulig prisen blir litt mer spiselig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...