Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Tenkte å selge mitt olympus 9-18 nå som jeg har kjøpt 7-14. Hva er egentlig en fornuftig pris? Er 3000 noenlunde greit? Har alderen på objektivet noe å si?

 

AtW

Vanskelig å si. Jeg har solgt mange objektiver, og pleier å finne tilsvarende til salgs før jeg vurderer prisen. Tommelfingerregel er vel ca 20% ned i forhold til dagens pris hvis objektivet ikke er alt for gammelt og er strøkent.

 

Solgte nettopp et strøkent ett år gammelt 12-40 for 5900,- inkl frakt.

 

Med 9-18 vet jeg ikke, nå er det vel noen Olympus objektiver som det er bonus på, men husker ikke om 9-18 er en av dem.

 

Hvor du ser hvilke objektiver som ligger ute med bonus? Jeg er på jakt etter 60 mm f2.8 macro.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor du ser hvilke objektiver som ligger ute med bonus? Jeg er på jakt etter 60 mm f2.8 macro.

 

f. eks. her finner du Bonuskampanje Olympus! Og her finner du din 60mm hos f.eks. JP....

 

Jaggu bra jeg er en treigost og venter så lenge med å kjøpe. Har siklet på denne noen måneder nå. Takk smort1.

 

 

Bare å glede seg, det er et fantastisk objektiv :)

Det er også et av de som får støtte for Focus Stacking, som kommer i ny firmware for E-M1 i november :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor du ser hvilke objektiver som ligger ute med bonus? Jeg er på jakt etter 60 mm f2.8 macro.

 

f. eks. her finner du Bonuskampanje Olympus! Og her finner du din 60mm hos f.eks. JP....

 

Jaggu bra jeg er en treigost og venter så lenge med å kjøpe. Har siklet på denne noen måneder nå. Takk smort1.

 

 

Bare å glede seg, det er et fantastisk objektiv :)

Det er også et av de som får støtte for Focus Stacking, som kommer i ny firmware for E-M1 i november :)

 

Da satser jeg på at det vil fungere med E-M5 MK2 også. Men vil ikke alle støtte focus stacking/bracketing?

 

Fikk prutet det ned til 4000 blankt, nytt. Får ringe rundt litt mer å se om noen andre kan slå det. Og så er det 850 kr bonus fra Olympus på toppen av det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvor du ser hvilke objektiver som ligger ute med bonus? Jeg er på jakt etter 60 mm f2.8 macro.

 

f. eks. her finner du Bonuskampanje Olympus! Og her finner du din 60mm hos f.eks. JP....

 

Jaggu bra jeg er en treigost og venter så lenge med å kjøpe. Har siklet på denne noen måneder nå. Takk smort1.

 

 

Bare å glede seg, det er et fantastisk objektiv :)

Det er også et av de som får støtte for Focus Stacking, som kommer i ny firmware for E-M1 i november :)

 

Da satser jeg på at det vil fungere med E-M5 MK2 også. Men vil ikke alle støtte focus stacking/bracketing?

 

Fikk prutet det ned til 4000 blankt, nytt. Får ringe rundt litt mer å se om noen andre kan slå det. Og så er det 850 kr bonus fra Olympus på toppen av det.

 

Ja, grattis igjen. Jeg betalte 4500,- for et par måneder siden og får ikke glede av bonusen denne gangen. Det er et meget godt objektiv, og overraskende liten av størrelse. Jeg har meldt meg på et "Macro kurs" på akvariet her i Bergen. Her får vi komme inn i reptil og insekts avdelingen etter stengetid for kurs og fotografering. Gleder meg som en liten unge.

 

Jeg ser at Scandinavian photo har messetilbud i helgen, der de har tilbud på Olympus FL600R blitsen. Jeg vurderer å klinke til og bytte ut Metz blitzen min. Trenger en god liten blitz til Macro kurset. Metz AF 44-1 er meget god men jeg liker den lille størrelsen på Olympus blitzen, samt videolyset. Er inne i en skikkelig GAS periode nå , kjenner jeg  :hm:

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Ja, grattis igjen. Jeg betalte 4500,- for et par måneder siden og får ikke glede av bonusen denne gangen. Det er et meget godt objektiv, og overraskende liten av størrelse. Jeg har meldt meg på et "Macro kurs" på akvariet her i Bergen. Her får vi komme inn i reptil og insekts avdelingen etter stengetid for kurs og fotografering. Gleder meg som en liten unge.

 

Jeg ser at Scandinavian photo har messetilbud i helgen, der de har tilbud på Olympus FL600R blitsen. Jeg vurderer å klinke til og bytte ut Metz blitzen min. Trenger en god liten blitz til Macro kurset. Metz AF 44-1 er meget god men jeg liker den lille størrelsen på Olympus blitzen, samt videolyset. Er inne i en skikkelig GAS periode nå , kjenner jeg  :hm:

 

Kult! Skulle vært på kurs jeg og. Du får passe deg så du ikke blir bitt av reptillene da :D

 

Jeg tenkte å kjøpe 600R også. Ble anbefalt en annen blits for en stund siden, men har drøya det såpass ut at nå dukket dette tilbudet opp. Jeg føler ikke jeg har råd til å bruke 3400 på en blits, men når den koster 2300, så kan jeg være med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, ser det koster 5500 nytt (ingen rabatter som jeg kunne finne), ligger et ute på finn til 2500, og ett på foto.no til 3800. (dog via stjørdal foto). Får se litt hva jeg prøver meg på.

 

AtW

 

Scandinavian Photo har 9-18 for 4500 på høstmessen, mulig det kan lønne seg å vente litt med salg. Antar deres tilbud er tidsbegrenset.

Lenke til kommentar

Ser ut for at mit E-PL2 har begynt å få litt problem i lavlysområdet...

attachicon.gifEA112930.ORF_ZD165X.jpg

 

Dette er bilde tatt frå RAW fila (med ufraw), den interne jpeg'en ser ikkje slik ut, der kompanserer tydelegvis kameraet for dette.

Hvis du ikke har oppdatert fastvaren i kameraet til 1.4 enda, kan du prøve det. Ikke fordi fastvaren nødvendigvis fungerer bedre, men fordi den kan overskrive deler av minnet som kan inneholde skadet kode.

 

Har du forsøkt annen RAW-behandlingsprogramvare, for å være sikker på at det ikke er ufraw?

 

Skjer dette konsekvent, uansett temperaturforhold og hvor lenge du har brukt kameraet om gangen? Prøv et annet SD-kort i tilfelle det er kortet som er årsaken?

Lenke til kommentar

Takk for tips, prøvde med ein ny "pixelmapping" men det gav ingen endring å"bildet tatt med objektivdekselet på.

 

Skal okkupere konas windows PC i morgon for å oppdatere FW, min er 1.1 ser eg, så får vi sjå.

 

Ellers så har det jo hendt ein del på u43 fronten sidan E-PL2 var nytt......... Kanskje på tide å oppgradere.

Lenke til kommentar

 

Ser ut for at mit E-PL2 har begynt å få litt problem i lavlysområdet...

attachicon.gifEA112930.ORF_ZD165X.jpg

 

Dette er bilde tatt frå RAW fila (med ufraw), den interne jpeg'en ser ikkje slik ut, der kompanserer tydelegvis kameraet for dette.

Hvis du ikke har oppdatert fastvaren i kameraet til 1.4 enda, kan du prøve det. Ikke fordi fastvaren nødvendigvis fungerer bedre, men fordi den kan overskrive deler av minnet som kan inneholde skadet kode.

 

Har du forsøkt annen RAW-behandlingsprogramvare, for å være sikker på at det ikke er ufraw?

 

Skjer dette konsekvent, uansett temperaturforhold og hvor lenge du har brukt kameraet om gangen? Prøv et annet SD-kort i tilfelle det er kortet som er årsaken?

 

 

Er det mulig å upgradere firmaware selv om man har nyeste firmaware? Mitt EM5 har begynt å oppføre seg litt rart etter siste firmware, knappene gjør ikke som de skal, og jeg må slå av og på, eller ta ut batteri.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det mulig å upgradere firmaware selv om man har nyeste firmaware? Mitt EM5 har begynt å oppføre seg litt rart etter siste firmware, knappene gjør ikke som de skal, og jeg må slå av og på, eller ta ut batteri.

 

Tror ikke det er mulig, i hvert fall ikke uten hjelp fra Olympus. En mulighet ville jo vært å nedgradere til forrige versjon igjen, men har ikke sett noen mulighet for å velge en lavere versjon i programvaren til Olympus. Er det "kjent problem" vil det sikkert komme ny oppgradering fra Olympus ganske raskt. Hvis ikke ville jeg kontaktet Olympus/butikken hvor du kjøpte det for hjelp.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

 

Ser ut for at mit E-PL2 har begynt å få litt problem i lavlysområdet...

attachicon.gifEA112930.ORF_ZD165X.jpg

 

Dette er bilde tatt frå RAW fila (med ufraw), den interne jpeg'en ser ikkje slik ut, der kompanserer tydelegvis kameraet for dette.

Hvis du ikke har oppdatert fastvaren i kameraet til 1.4 enda, kan du prøve det. Ikke fordi fastvaren nødvendigvis fungerer bedre, men fordi den kan overskrive deler av minnet som kan inneholde skadet kode.

 

Har du forsøkt annen RAW-behandlingsprogramvare, for å være sikker på at det ikke er ufraw?

 

Skjer dette konsekvent, uansett temperaturforhold og hvor lenge du har brukt kameraet om gangen? Prøv et annet SD-kort i tilfelle det er kortet som er årsaken?

 

 

Er det mulig å upgradere firmaware selv om man har nyeste firmaware? Mitt EM5 har begynt å oppføre seg litt rart etter siste firmware, knappene gjør ikke som de skal, og jeg må slå av og på, eller ta ut batteri.

 

AtW

 

Nei, men du kan prøve å nullstille konfigurasjonsinnstillingene (gå gjennom og skriv ned eller ta bilde av alle innstillingene du har gjort først). Hvis ny fastvare legger til nye funksjoner, hender det at gamle innstillinger kan skape problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...