Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

Uansett må jeg ha en filterløsning for å få utnyttet objektivet helt slik som jeg ønsker det. De graderte er ikke like viktig, men må ha et ND04-08 filter og et Bigstopper ND10.

Lee har stort utvalg i 150mm-filtre - Cokins største serie er X-pro på 130mm.Lee har Big Stopper i 150mm (den var så vidt jeg husker tidligere kun i 100mm) - og prisen er faktisk slett ikke så ille... :)

Takk Nå må bare Haida få inn adaptersystemet på lager igjen. De er visst utsolgt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lee 150 priser:

 

ND6 1799

ND10 1699

Pol. 2499

 

Tot: 5997,-

 

Og det er før innkjøp av filterholder. Det er klart at hvis man skal bruke større vidvinkler som 7-14 gjør mulig, har man ikke så mye valg, i hvert fall inntil billigere holdere/filtre er tilgjengelig. Men, hvis man bruker filter mest rundt 12-14 mm, er det nok greiere å gjøre det jeg foreslo tidligere ved å beholde 12-40 mm med evt. filtre man allerede har, som tross alt koster mye mindre.

 

Hjemmemekkalternativer http://www.dpreview.com/forums/thread/3862669og http://www.dpreview.com/forums/thread/3872278

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Dere som er litt mer ekspert enn meg på Olympus E-M5 MK2. Når man skal kjøre en bracket, kan man få kameraet til å ta bildene automatisk etter hverandre med en startforsinkelse?

 

Hvordan?

Godt spørsmål. Gå inn i konfigurasjonsmenyen og slå på bracketing. Deretter går du til custom timer-funksjonen og stiller inn forsinkelse, antall bilder, tiden mellom hvert bilde og om autofokus skal være på.

 

http://www.dpreview.com/forums/post/53628271

Endret av flinx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lee 150 priser:

 

ND6 1799

ND10 1699

Pol. 2499

 

Tot: 5997,-

 

Og det er før innkjøp av filterholder. Det er klart at hvis man skal bruke større vidvinkler som 7-14 gjør mulig, har man ikke så mye valg, i hvert fall inntil billigere holdere/filtre er tilgjengelig. Men, hvis man bruker filter mest rundt 12-14 mm, er det nok greiere å gjøre det jeg foreslo tidligere ved å beholde 12-40 mm med evt. filtre man allerede har, som tross alt koster mye mindre.

 

Hjemmemekkalternativer http://www.dpreview.com/forums/thread/3862669og http://www.dpreview.com/forums/thread/3872278

Ja, det regnestykket ser ikke bra ut  :)

 

Men det kan nyanseres betraktelig. Polafiltre er for meg uaktuelt på en slik vidvinkel, jeg synes ikke resultatene er bra nok. Jeg kan dessuten klare meg med ett filter, ND10

Slike filtre i den størrelsen er dyre uansett hvilken kvalitets leverandør man velger. Jeg har enda liggende dyre filtre fra fullformatstiden. 

 

For å kunne lge spennede tåkelegging av sjøer og slørlegge fosser/elver er et ND filter et must for min del, men jeg ser at ND10 filteret er det mest brukte for min del. Det blir nok innkjøp av filtersystem med ND10 i første omgang. Surt å ikke kunne utnytte et objektiv til nesten 12000,- fordi jeg ikke vil legge ut et par tusen i filter.  :hmm:

Lenke til kommentar

 

Dere som er litt mer ekspert enn meg på Olympus E-M5 MK2. Når man skal kjøre en bracket, kan man få kameraet til å ta bildene automatisk etter hverandre med en startforsinkelse?

 

Hvordan?

Godt spørsmål. Gå inn i konfigurasjonsmenyen og slå på bracketing. Deretter går du til custom timer-funksjonen og stiller inn forsinkelse, antall bilder, tiden mellom hvert bilde og om autofokus skal være på.

 

http://www.dpreview.com/forums/post/53628271

 

Takk for hjelpen flinx. Skal teste dette litt senere.

 

-Frode

Lenke til kommentar

Surt å ikke kunne utnytte et objektiv til nesten 12000,- fordi jeg ikke vil legge ut et par tusen i filter.  :hmm:

Ser den. Det er nok jeg som er litt overfølsom for pengebruk etter å svidd av ganske mye på objektiver i år, pluss at vanlige runde filtre er ganske så mye billigere.

 

Hvorfor mener du forresten at polariseringsfiltre ikke er bra nok på en slik vidvinkel?

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du forresten at polariseringsfiltre ikke er bra nok på en slik vidvinkel?

Fungerer ikke like bra på alle motiver - med så bred synsvinkel kan enkelte motiver (som himmelen) ha forskjellig "retning" på polariseringen av lyset. Himmelen får for eksempel forskjellige blåtoner med så vid vinkel og polafilter.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor mener du forresten at polariseringsfiltre ikke er bra nok på en slik vidvinkel?

Fungerer ikke like bra på alle motiver - med så bred synsvinkel kan enkelte motiver (som himmelen) ha forskjellig "retning" på polariseringen av lyset. Himmelen får for eksempel forskjellige blåtoner med så vid vinkel og polafilter.

 

Takk for svar. Det høres fornuftig ut. Man bør vel likevel kunne bruke det til å påvirke refleksjoner i glass/vann, så det er nok fortsatt noen bruksområder - men da ikke nødvendigvis landskap med blå himmel.

Lenke til kommentar

 

Dere som er litt mer ekspert enn meg på Olympus E-M5 MK2. Når man skal kjøre en bracket, kan man få kameraet til å ta bildene automatisk etter hverandre med en startforsinkelse?

 

Hvordan?

Godt spørsmål. Gå inn i konfigurasjonsmenyen og slå på bracketing. Deretter går du til custom timer-funksjonen og stiller inn forsinkelse, antall bilder, tiden mellom hvert bilde og om autofokus skal være på.

 

http://www.dpreview.com/forums/post/53628271

 

Det fungerte utmerket det. Litt dumt at det er maks 10 bilder (kan bli en utfordring på focus bracketing når det kommer) og minst 0,5 sek mellom hvert bilde (kan knapt ta bilder av snegler). Takk igjen!

Lenke til kommentar

Nå spørs det hvordan fokusbracketing vil fungere, men jeg vil tippe på at det er likt HDR nå, dvs. du velger funksjonen så tar den bilder automatisk i rask rekkefølge.

 

Det du kan gjøre hvis du vil unngå forsinkelsen med custom mellom hvert bilde er å bruke en kablet fjernkontroll eller smarttelefonapp med WiFi for å aktivere lukkeren, og i stedet bruke en av standardfunksjonene for bracketing i hurtigmenyen.

Lenke til kommentar

Nå spørs det hvordan fokusbracketing vil fungere, men jeg vil tippe på at det er likt HDR nå, dvs. du velger funksjonen så tar den bilder automatisk i rask rekkefølge.

 

Høres logisk ut. Kan ikke tenke meg det vil være noen forsinkelse ved fokus stacking/bracketing. Ikke sikker på E-M5 II, men E-M1 skulle vel få maks ti bilder ved innebygd stacking-funksjon og maks 99 ved fokus bracketing (hvis jeg husker riktig).

Lenke til kommentar

Deler dere bilder noen plass? Litt nyskjerrig på hva dere har fått til med 7-14 mm.

Jeg la ut et på bildekritikk her om dagen som du sikkert la merke til. Ellers har jeg en del bilder jeg må gå gjennom fra siste japantur, men det er ikke sikkert at det er noen jeg mener er bra nok til å legges ut der. Ble litt spray-and-pray av og til, og andre ganger er det mer "dokumentarbilder" som jeg bruker til å fortelle om turen, eller bare som roterende bakgrunner til Chromecasten - uten bakgrunnshistorien er de forholdsvis kjedelige. En god del sosial fotografering også fra fester med venner osv. Jeg skal gå gjennom dem i Lightroom i løpet av neste uke håper jeg.

 

Forresten, når vi snakker om bildekritikk - jeg fikk Tek-folket til å legge inn Panasonic 42,5 mm nocticron her om dagen, så nå er det tilgjengelig som valg av objektiv. Jeg er kanskje eneste i tråden her som har det men, med tanke på prisen.

Lenke til kommentar

 

Deler dere bilder noen plass? Litt nyskjerrig på hva dere har fått til med 7-14 mm.

Jeg la ut et på bildekritikk her om dagen som du sikkert la merke til. Ellers har jeg en del bilder jeg må gå gjennom fra siste japantur, men det er ikke sikkert at det er noen jeg mener er bra nok til å legges ut der. Ble litt spray-and-pray av og til, og andre ganger er det mer "dokumentarbilder" som jeg bruker til å fortelle om turen, eller bare som roterende bakgrunner til Chromecasten - uten bakgrunnshistorien er de forholdsvis kjedelige. En god del sosial fotografering også fra fester med venner osv. Jeg skal gå gjennom dem i Lightroom i løpet av neste uke håper jeg.

 

Forresten, når vi snakker om bildekritikk - jeg fikk Tek-folket til å legge inn Panasonic 42,5 mm nocticron her om dagen, så nå er det tilgjengelig som valg av objektiv. Jeg er kanskje eneste i tråden her som har det men, med tanke på prisen.

 

Ja, kjør på :)

 

For min del så er det ikke alle bildene mine som kan måle seg med det som legges ut der, men jeg tar det som læring.

Lenke til kommentar

Tenkte å selge mitt olympus 9-18 nå som jeg har kjøpt 7-14. Hva er egentlig en fornuftig pris? Er 3000 noenlunde greit? Har alderen på objektivet noe å si?

 

AtW

Vanskelig å si. Jeg har solgt mange objektiver, og pleier å finne tilsvarende til salgs før jeg vurderer prisen. Tommelfingerregel er vel ca 20% ned i forhold til dagens pris hvis objektivet ikke er alt for gammelt og er strøkent.

 

Solgte nettopp et strøkent ett år gammelt 12-40 for 5900,- inkl frakt.

 

Med 9-18 vet jeg ikke, nå er det vel noen Olympus objektiver som det er bonus på, men husker ikke om 9-18 er en av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...