flinx Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Nå får vi se hva M1-ii faktisk endrer - http://www.43rumors.com/is-this-the-new-e-m1ii-sensor-detailed-info-about-the-new-16mp-stacked-olympus-global-shutter-sensor/ Hvis det blir klart til Photokina 2016, er det helt år unna, pluss at det tar noe ekstra tid før kameraet kommer til disse breddregrader. Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Nå får vi se hva M1-ii faktisk endrer - http://www.43rumors.com/is-this-the-new-e-m1ii-sensor-detailed-info-about-the-new-16mp-stacked-olympus-global-shutter-sensor/ Hvis det blir klart til Photokina 2016, er det helt år unna, pluss at det tar noe ekstra tid før kameraet kommer til disse breddregrader. Så den nyheten. Hittil (påstås det) har global elektronisk lukker tatt halvparten av sensorarealet til supportelektronikk som igjen gir negativ effekt på bildekvalitet. Mulig stacked sensor løser dette helt eller delvis og gjør global elektronisk lukker mulig også for vanlige kameraer, men at Olympus skulle være først ville overraske veldig. Og stemmer det at utlesingshastighet er 5 bilder i sekundet passer den ikke spesielt godt i et high end kamera. For noe som GM1/GM5 måtte den være perfekt. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Har merket en vesentlig mangel ved E-M10, det virker ikke som den får høyere lukker tid enn 4000? Noen som vet om den går høyere, at det bare er en innstilling jeg kan justere? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 (endret) 1/4000 s er raskeste lukkertid på E-M10. Mark II-versjonen går helt til 1/16000 s. Endret 3. oktober 2015 av Simen1 1 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Har merket en vesentlig mangel ved E-M10, det virker ikke som den får høyere lukker tid enn 4000? Noen som vet om den går høyere, at det bare er en innstilling jeg kan justere? Jeg har en E-M10 som jeg trives godt med. Synes ikke selv at det er noe problem at raskeste lukkertid er 1/4000s. Du har jo muligheten til å benytte et ND filter i de tilfellene at du benytter lyssterk optikk i sterkt lys. Ellers så vil jeg anbefale grepet man får kjøpt til kameraet, gjør det mye bedre å holde. Jeg har ikke brukt kameraet uten grep etter at jeg kjøpte grepet. 1 Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Takk for info og tips Har sett på et kina-grep på ebay til 170,-, vil det være stor forskjell fra et originalt grep? Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 (endret) Synes egentlig forskjellen er ganske stor, har prøvd å tegne det inn for illustrasjon (ble nok ikke helt riktig, for ting ser ikke helt symmetrisk ut, men sånn noenlunde) utsnitt.jpg AtW Du har helt rett, det er mye enklere å se det slik som du gjør det nå. Jeg tok en kjapp test i stuen i går, og det er mye mer jeg får med av stuen på 7mm v.s 12mm. Fikk et nedsig i dag, ikke på grunn av kamerautstyret. Men jeg og min gamle far ( 70 år) skulle på fjelltur i helgen. Begynte friskt dag tidlig, og skulle ta en tur innover Bergsdalsfjellene her i Vest. Men 300m oppi skråningen, så detter sålene på fjellskoene til min far av Det endte med retrett uten flotte høstbilder med nyanskaffet 7-14mm Får ta en dagstur i morgen hvis planleggeren tilsier det. Nå ligger det på bordet i stedet.......7-14mm f2.8 ser stor ut på EM-5 MkII. Men jeg synes det ligger bra i hånden likevel. Endret 3. oktober 2015 av Bringisen Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Jeg sitter å søker etter et filtersystem til 7-14mm f2.8, og er ikke alene i følge dpreview forumet. Foreløpig sitter både Lee og Cokin og venter med å lage noe slikt, mens Haida allerede har et system. Siden de er alene om dette, ser det ut som om de ikke har tatt høyde for populariteten. Ingen jeg har klart å spore opp har det på lager, til og med hos Haida selv er de "out of stock"...... Irriterende... http://www.haidausa.com/products/150-series-filter-system/haida-150-series-filter-holder-set-for-olympus-m-zuiko-digital-ed-7-14mm-2-8-pro-lens.html Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Et par spørsmål til dere nye 7-14-eiere, 1. Frontelementet virker til å stikke skummelt langt fram, er det en optisk illusjon, gir solblenderen god beskyttelse? 2. Hvordan er egentlig lengden, virker til å være omtrent akkurat like lang som 12-40 med solblender på, er det riktig? 3. Tyngden har bekymret meg, hva tenker dere om det? AtW Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 (endret) Et par spørsmål til dere nye 7-14-eiere, 1. Frontelementet virker til å stikke skummelt langt fram, er det en optisk illusjon, gir solblenderen god beskyttelse? 2. Hvordan er egentlig lengden, virker til å være omtrent akkurat like lang som 12-40 med solblender på, er det riktig? 3. Tyngden har bekymret meg, hva tenker dere om det? AtW 1. Tja. Ved 7mm er det ganske langt ute, men ikke utenfor solblenderen og ikke lenger ute enn Nikon 14-24 eller Canon 11-24. Men helt klart noe i alle fall jeg vil være veldig påpasselig med. Er nok lett å komme borti glasset, og her kan man ikke ha beskyttelses filter på.... Ved 14mm er elementet ganske langt inne faktisk: 2. Lengden er faktisk kortere enn 12-40: 3. Tyngen synes jeg ikke er merkbart mer enn 12-40. Litt på grunn av større glass, men ikke mye. Jeg har heller ikke ekstra grep til min EM-5 MkII. Endret 3. oktober 2015 av Bringisen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Tusen takk for et grundig svar, veldig oppklarende. AtW Lenke til kommentar
flinx Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Solblenderen gir god nok beskyttelse mot fall (med mindre du mister kameraet rett på en spiss stein). Derimot har det hendt et par ganger at jeg har kommet borti frontelementet med fingrene, så det er absolutt på sin plass å ha med seg lenspen eller lignende. Tyngden er merkbar, og vil kanskje være litt mer problematisk på mindre kameraer som GM1. Olympus OMD og Panasonic kameraer med godt grep vil derimot by på null problemer. Den er godt balansert, så det er et stykke igjen til f.eks. 40-150 Pro balansemessig. Det største problemet med tyngden etter min mening er egentlig at kamerastroppen som følger med kameraet kan "grave" litt inn i nakken hvis man bare har på seg t-skjorte (som man ofte gjør på ferie), og da kan det være greit å investere i en bedre stropp som er bredere og har bedre polstring. - Når det gjelder Haida-filterholderen, tar den bare 150 mm filtre, og jeg har problemer med å finne filtre til den i norske nettbutikker. Lee-filtre (100 mm) koster rundt 1500,- og oppover, så jeg kan ikke tenke meg til at 150 mm blir noe særlig billigere. Her er det bedre å ha is i magen og vente på andre tredjepartsprodusenter, eller lage til hjemmelaget holder som noen på nettet har gjort. Alternativt bruke et annet objektiv som tar runde filtre. - Forresten, hva synes dere om plasseringen av funksjonsknappen? Er det bare meg som har små fingre og synes den er plassert for høyt opp, eller? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Hva bruker folk egentlig funksjonsknappen til? må innrømme at jeg så godt som aldri bruker den på 12-40. AtW Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Hva bruker folk egentlig funksjonsknappen til? må innrømme at jeg så godt som aldri bruker den på 12-40. AtW Tror den kan programmeres til hva det måtte være (eller nesten), men jeg har heller aldri brukt den på min 12-40.. Har forresten gitt etter for fristelsen og bestilt et E-M1 i sølv, medfølgende batterigrep for 9989,- med cashback (eller bonus som de kaller det, vet ikke om det innebærer noe annet). Savnet etter det perfekte grepet, følelsen og funksjonen i E-M1 ble for sterkt.. 1 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Solblenderen gir god nok beskyttelse mot fall (med mindre du mister kameraet rett på en spiss stein). Derimot har det hendt et par ganger at jeg har kommet borti frontelementet med fingrene, så det er absolutt på sin plass å ha med seg lenspen eller lignende.Tyngden er merkbar, og vil kanskje være litt mer problematisk på mindre kameraer som GM1. Olympus OMD og Panasonic kameraer med godt grep vil derimot by på null problemer. Den er godt balansert, så det er et stykke igjen til f.eks. 40-150 Pro balansemessig. Det største problemet med tyngden etter min mening er egentlig at kamerastroppen som følger med kameraet kan "grave" litt inn i nakken hvis man bare har på seg t-skjorte (som man ofte gjør på ferie), og da kan det være greit å investere i en bedre stropp som er bredere og har bedre polstring.-Når det gjelder Haida-filterholderen, tar den bare 150 mm filtre, og jeg har problemer med å finne filtre til den i norske nettbutikker. Lee-filtre (100 mm) koster rundt 1500,- og oppover, så jeg kan ikke tenke meg til at 150 mm blir noe særlig billigere. Her er det bedre å ha is i magen og vente på andre tredjepartsprodusenter, eller lage til hjemmelaget holder som noen på nettet har gjort. Alternativt bruke et annet objektiv som tar runde filtre.-Forresten, hva synes dere om plasseringen av funksjonsknappen? Er det bare meg som har små fingre og synes den er plassert for høyt opp, eller? Cokin har 150 filtre, og jeg har noen liggende fra 5D MkIII tiden. Derfor er Haida interessant for min del. Jeg bruker ikke funksjonsknappen i det hele tatt. Synes det er mer enn nok knapper og hjul for mine innstillinger på OMD kameraene :-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Ser ut som 7-14 er utsolgt, noen som vet noe om når man kan forvente en ny "ladning"? Vurderer å kjøpe, men isåfall helst før ferie i starten av november. AtW Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Ser ut som 7-14 er utsolgt, noen som vet noe om når man kan forvente en ny "ladning"? Vurderer å kjøpe, men isåfall helst før ferie i starten av november. AtW Så lenge det er kommet i lagebeholdningen så skal det normalt ikke ta lang tid, men jeg vet ikke. Jeg reagerte på at Japan photo hadde på lager når jeg kjøpte forleden. Jeg hadde tidligere hørt at ingen fikk inn her i Norge før november. Jeg ser at det ikke var forsegling på min eske, og det plastgreiene som alltid er på objektivdekselet foran ikke var på dette objektivet. Ingen spor av bruk eller fingermerker, men lurer litt på om dette var et utstillingsobjektiv. Vet selvfølgelig ikke, og kan ikke si noe på dette. Synes det bør være en forsegling på alle slike kostbare ting slik at vi er helt sikker på at det er en jomfru :-) Apple er flinke med slikt, alt er nærmest hermetisert. Lenke til kommentar
flinx Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Cokin har 150 filtre, og jeg har noen liggende fra 5D MkIII tiden. Derfor er Haida interessant for min del. Er ikke Cokin-filtrene 100x150, mens Haida 150x150? Mulig det går greit likevel, siden det viktigste er at hele fronten på objektivet dekkes, men du vil ikke kunne utnytte f.eks. et gradert ND-filter fullt ut. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Cokin har 150 filtre, og jeg har noen liggende fra 5D MkIII tiden. Derfor er Haida interessant for min del. Er ikke Cokin-filtrene 100x150, mens Haida 150x150? Mulig det går greit likevel, siden det viktigste er at hele fronten på objektivet dekkes, men du vil ikke kunne utnytte f.eks. et gradert ND-filter fullt ut. F.......n, det har ikke jeg tenkt på. Du har helt rett. Da går det ikke med de graderte filtrene i alle fall :-( Uansett må jeg ha en filterløsning for å få utnyttet objektivet helt slik som jeg ønsker det. De graderte er ikke like viktig, men må ha et ND04-08 filter og et Bigstopper ND10. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Uansett må jeg ha en filterløsning for å få utnyttet objektivet helt slik som jeg ønsker det. De graderte er ikke like viktig, men må ha et ND04-08 filter og et Bigstopper ND10.Lee har stort utvalg i 150mm-filtre - Cokins største serie er X-pro på 130mm. Lee har Big Stopper i 150mm (den var så vidt jeg husker tidligere kun i 100mm) - og prisen er faktisk slett ikke så ille... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå