flinx Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Jeg ser at det er muligheter for at jeg selger 12-40mm f2.8, siden dette objektivet nå blir litt "midt i mellom" Trenger jeg vidvinkel kan jeg bruke 7-14mm f2.8 , trenger jeg portrett og dyr/sport, kan man jo velge en tele zoom... Eller en 45mm f1.8 til rundt to tusen. Jeg tenkte som sagt det samme, men det kan være greit å beholde 12-40 enn så lenge og bruke det i de tilfellene du trenger å bruke et polariserings- eller ND-filter. Filteradapter fra tredjepart og 100 mm filtre kan fort bli veldig dyre. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Vurderer å selge mitt E-M1 nå mens det fortsatt er noe å få for det (forventer lavere bruktpriser når Mk. II kommer ut). Jeg har lagt det ut til 6500,- for kun huset, er dette en OK pris? Kunne jeg muligens fått mer? Har en interessent så langt.. Tenker å bruke E-M10 som jeg kjøpte til kona, men som ligger stort sett ubrukt mens jeg venter på nyheter fra Olympus Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Solgte mitt for 7000 for et år siden. Det hadde en liten kosmetisk skade på undersiden av huset. 1 Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 OK, takk for innspill Mitt er såvidt jeg vet nokså fritt for skrammer. Ett år senere er vel ikke 6500,- så verst da! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Vurderer å selge mitt E-M1 nå mens det fortsatt er noe å få for det (forventer lavere bruktpriser når Mk. II kommer ut). Jeg har lagt det ut til 6500,- for kun huset, er dette en OK pris? Kunne jeg muligens fått mer? Har en interessent så langt.. Tenker å bruke E-M10 som jeg kjøpte til kona, men som ligger stort sett ubrukt mens jeg venter på nyheter fra Olympus Det er veldig mye for pengene ! Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Kult, kunne du tenkt deg å legge ut et bilde av et motiv i 7mm vs samme i 9mm? Gjerne med noe i forgrunnen. AtW Leggermed et på 12mm også. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Vurderer å selge mitt E-M1 nå mens det fortsatt er noe å få for det (forventer lavere bruktpriser når Mk. II kommer ut). Jeg har lagt det ut til 6500,- for kun huset, er dette en OK pris? Kunne jeg muligens fått mer? Har en interessent så langt.. Tenker å bruke E-M10 som jeg kjøpte til kona, men som ligger stort sett ubrukt mens jeg venter på nyheter fra Olympus Det er veldig mye for pengene ! Det er det helt klart! Tenker du jeg kunne fått mer for det? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Vurderer å selge mitt E-M1 nå mens det fortsatt er noe å få for det (forventer lavere bruktpriser når Mk. II kommer ut). Jeg har lagt det ut til 6500,- for kun huset, er dette en OK pris? Kunne jeg muligens fått mer? Har en interessent så langt.. Tenker å bruke E-M10 som jeg kjøpte til kona, men som ligger stort sett ubrukt mens jeg venter på nyheter fra Olympus Det er veldig mye for pengene ! Det er det helt klart! Tenker du jeg kunne fått mer for det? Kjenner ikke bruktprisene på Olympus, men bildekvalitet, byggekvalitet og ikke minst ett par funksjoner som ingen andre kameraer har er genialt. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Vurderer å selge mitt E-M1 nå mens det fortsatt er noe å få for det (forventer lavere bruktpriser når Mk. II kommer ut). Jeg har lagt det ut til 6500,- for kun huset, er dette en OK pris? Kunne jeg muligens fått mer? Har en interessent så langt.. Tenker å bruke E-M10 som jeg kjøpte til kona, men som ligger stort sett ubrukt mens jeg venter på nyheter fra Olympus Det er veldig mye for pengene ! Det er det helt klart! Tenker du jeg kunne fått mer for det? Kjenner ikke bruktprisene på Olympus, men bildekvalitet, byggekvalitet og ikke minst ett par funksjoner som ingen andre kameraer har er genialt. Jeg er 110% enig med deg! Dette er uten sammenlikning det beste kameraet jeg har hatt, og jeg skilles ikke lett fra det. Tanken er jo som nevnt å forberede meg til neste utgave av dette, eventuelt vente til over nyttår, da jeg har hørt noen rykter om et helt nytt kamera, som visstnok skal være over E-M1 og degradere denne til 'entusiast-modellen'.. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Kult, kunne du tenkt deg å legge ut et bilde av et motiv i 7mm vs samme i 9mm? Gjerne med noe i forgrunnen. AtW Leggermed et på 12mm også. PA011449m.jpg PA011448m.jpg PA011447m.jpg Har akkurat pakket ut mitt :-) Når jeg ser på bildene du har lagt ut er det overraskende liten forskjell på utsnittene. Hadde trodd den var større. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Det var min tanke også, da jeg på fotovandringen fikk låne en 7-14. Det er jo mye mer som kommer med, men det blir liksom ikke så mye mer likevel? Kommer nok mye an på komposisjonen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Synes egentlig forskjellen er ganske stor, har prøvd å tegne det inn for illustrasjon (ble nok ikke helt riktig, for ting ser ikke helt symmetrisk ut, men sånn noenlunde) AtW 1 Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Kult, kunne du tenkt deg å legge ut et bilde av et motiv i 7mm vs samme i 9mm? Gjerne med noe i forgrunnen. AtW Leggermed et på 12mm også. PA011449m.jpg PA011448m.jpg PA011447m.jpg Har akkurat pakket ut mitt :-) Når jeg ser på bildene du har lagt ut er det overraskende liten forskjell på utsnittene. Hadde trodd den var større. Gratulerer :-) Synes det er bra forskjell, spesielt mellom 12mm og 7mm. Man får bra mye mer med på 7mm enn på 12mm. Kom jo godt til syne på illustrasjonen til ATWindsor. I tillegg får bilde et annet utrykk og perspektiv som jeg liker veldig godt, men det kommer jo også endel ann på motivet da! Endret 2. oktober 2015 av Rmatt Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Vurderer å selge mitt E-M1 nå mens det fortsatt er noe å få for det (forventer lavere bruktpriser når Mk. II kommer ut). Jeg har lagt det ut til 6500,- for kun huset, er dette en OK pris? Kunne jeg muligens fått mer? Har en interessent så langt.. Tenker å bruke E-M10 som jeg kjøpte til kona, men som ligger stort sett ubrukt mens jeg venter på nyheter fra Olympus Når man ser på hva Olympus putter inn i firmware versjon 4.0, ser det vel ikke ut til at en ny versjon av EM-1 er rett rundt hjørnet, eller? Ref. http://www.digitaltrends.com/photography/new-olympus-firmware-em1-em5ii/ Lenke til kommentar
flinx Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Eksempelbildene over er kanskje ikke de beste til å illustrere forskjellene i utsnitt mellom de forskjellige brennviddene, da de har forholdsvis få identifiserende detaljer. Min (forsåvidt korte) erfaring med objektivet er at det egner seg ypperlig til arkitektur og sosial fotografering - dvs. situasjoner der du kommer tett opp mot motivet og ikke har anledning til å ta noen skritt tilbake for å få med deg alt. For landskap kan det også med fordel brukes til å lage panorama via beskjæring, i stedet for å stifte sammen flere bilder etterpå. Jeg er spent på hva jeg kan få til med astrofotografi, men der kan det hende jeg bytter til Samyang fisheye avhengig av motivet. De ekstra millimeterne du får gir egentlig ganske stor kreativ frihet i forhold til andre objektiver der du blir mer begrenset, og ikke bare på utsnitt. Det gjør at du kan ta håndholdte bilder med trege lukkertider som f.eks. 1/10s og F2,8, og likevel holde ISO nede på et akseptabelt nivå i mørke situasjoner. Evnen til å ta gode kvelds- og nattbilder er noe av den største grunnen til at jeg oppgraderte fra kompaktkameraet i utgangspunktet, og med dette objektivet blir det enda enklere. Mulig jeg har litt GAS, men jeg fryder meg over både det å bruke det, og å se gjennom og redigere bildene i Lightroom etterpå. 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Når man ser på hva Olympus putter inn i firmware versjon 4.0, ser det vel ikke ut til at en ny versjon av EM-1 er rett rundt hjørnet, eller? Det er vanskelig å trekke noen konklusjoner fra Firmware 4 synes jeg. Enig i at det er mye nytt, men vil tro at Olympus må gjøre noe hvis de har en del E-M1 på lager. Det kan ikke være helt enkelt å selge E-M1 nå når E-M5 II er ute med flere fordeler, og svært få ulemper. E-M1 er hakket bedre på AF/seriebilder, og man slipper løst grep hvis det uansett skal sitte på kameraet hele tiden. Men E-M5 II har høyoppløsningsmodus. Personlig ville jeg nok valgt E-M1 fremfor E-M5 II pga PdAf-sensor, men har man ikke bruk for den virker E-M5 II som et bedre kamera. Firmware 4 bringer E-M1 mer på linje med de nyere kameraene igjen og gjør det mer salgbart igjen. Forhåpentligvis gir Fw 4 E-M1 litt nytt liv så E-M1 II kan lanseres om ikke alt for lenge. Jeg tror Olympus trenger å fornye E-M1 også hvis de skal klare å ta nye markedsandeler. Endret 2. oktober 2015 av se# Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Går ut fra at de ikke slipper E-M1II før de har klart høyoppløselig bilde håndholdt! Man kan i hvertfall håp på det. Og at det ikke tar alt for lang tid. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 farlige fristelser for pengepungen her. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Solgte E-M1 i dag, fikk 6000,- uten batteri. Litt vemodig, det må erkjennes.. Har testet E-M10 en del i dag, bortsett fra dårligere ergonomi har jeg ikke så mye å utsette på det Jeg skal hvertfall klare meg en stund til, så får vi se hva tiden bringer av nye fristelser! I verste fall får jeg kjøpe meg et E-M1 hus i sølv, har siklet etter det helt siden det kom Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Går ut fra at de ikke slipper E-M1II før de har klart høyoppløselig bilde håndholdt! Man kan i hvertfall håp på det. Jeg tror E-M1 II får ny sensor med høyere oppløsning, og forhåpentligvis ennå bedre PdAf-support. Ser GX8 har fått bra kritikk for sensoren, så mulig det blir en variant av den hvis det er lansering relativt raskt. Ellers må vel 4K video på plass. Om høyoppløselig håndholdt kommer tviler jeg litt på. I hvert fall at det vil gi ønsket kvalitet. Å plassere sensoren med en piksels forskyvning mens fotografen står og skjelver litt på hånden må jo kreve ganske heftig regnekapasitet. Endret 2. oktober 2015 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå