Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Ikke dårlige forslag disse, men da tror jeg heller jeg legger litt mer penger på bordet og kjøper 7-14 pro.

Takker for alle svar, jeg må tenke litt mer på det tror jeg :)

 

Kan hende jeg må krype til Lightroom-korset og se om ikke jeg kan knekke koden der (har prøvd men fant det lite intuitivt i bruk - men det er nok bare en barriere jeg må over). Kanskje jeg får et nytt syn på Samyangen :)

Da fikk jeg et snev av impuls.....Solgte Samyangen og en 7-14mm f2.8 er på vei i posten. Skulle egentlig vente, men......GAS syndromet tok overhånd. Hvordan går det med ditt kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ikke dårlige forslag disse, men da tror jeg heller jeg legger litt mer penger på bordet og kjøper 7-14 pro.

Takker for alle svar, jeg må tenke litt mer på det tror jeg :)

 

Kan hende jeg må krype til Lightroom-korset og se om ikke jeg kan knekke koden der (har prøvd men fant det lite intuitivt i bruk - men det er nok bare en barriere jeg må over). Kanskje jeg får et nytt syn på Samyangen :)

Da fikk jeg et snev av impuls.....Solgte Samyangen og en 7-14mm f2.8 er på vei i posten. Skulle egentlig vente, men......GAS syndromet tok overhånd. Hvordan går det med ditt kjøp?

Gratulerer :)

 

Jeg har lagt det på hylla i denne omgang, er usikker på hvor mye jeg ville brukt det i det store og hele. Prøver Samyangen litt mer og ser først :) Ser frem til dine observasjoner!

Lenke til kommentar

Artig, gi gjerne en liten "mini-test", tenker spesielt på ting som håndterbarhet kontra 12-40 feks, mtp vekt feks. Har du prøvd olympus 9-18?

 

AtW

Det skal jeg gjøre :-) Nei jeg har ikke forsøkt 9-18 og har nok tenkt på at jeg går på en liten smell, siden jeg mest sannsynlig ville blitt fornøyd med 9-18 til under halve prisen. Nå har av en ukjent grunn, 9-18 gått opp en tusenlapp i pris. Men likevel mye rimeligere enn Pro objektivet. Ikke sikkert jeg trenger 7-14, men jeg mener at jeg fortjener det, hahaha.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke dårlige forslag disse, men da tror jeg heller jeg legger litt mer penger på bordet og kjøper 7-14 pro.

Takker for alle svar, jeg må tenke litt mer på det tror jeg :)

Kan hende jeg må krype til Lightroom-korset og se om ikke jeg kan knekke koden der (har prøvd men fant det lite intuitivt i bruk - men det er nok bare en barriere jeg må over). Kanskje jeg får et nytt syn på Samyangen :)

Da fikk jeg et snev av impuls.....Solgte Samyangen og en 7-14mm f2.8 er på vei i posten. Skulle egentlig vente, men......GAS syndromet tok overhånd. Hvordan går det med ditt kjøp?

Gratulerer :)

Jeg har lagt det på hylla i denne omgang, er usikker på hvor mye jeg ville brukt det i det store og hele. Prøver Samyangen litt mer og ser først :) Ser frem til dine observasjoner!

Takk :) Ja, jeg er neimen ikke sikker på om jeg burde kjøpt det. Men jeg liker ekstremvidvinkler og tror det vil bli mer brukt enn 12-40. Eneste jeg irriterer meg litt over er at man ikke har mulighet til å bruke gråfilter på 7-14.... Dette er noe jeg bruker ofte.

Lenke til kommentar

Ville dere ha kjøpt Olympus FL-600R blitsen? Den koster jo skjorta, så lurer på om det finnes en minst like god blits til en litt lavere pris?

Si det....... Jeg selv har gått noen runder på om jeg skal kjøpe den. Men jeg har Metz 44 AF digital som koster nesten en tredje del. Jeg synes den er bra, og er enkel i bruk. Virker også trådløs som slave. Virker like solid som Canon sine blitser.

 

Eneste som jeg ser med Olympus blitsen er at den er mindre fysisk og har videolys. Begge tingene er viktig for min del...

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

 

Artig, gi gjerne en liten "mini-test", tenker spesielt på ting som håndterbarhet kontra 12-40 feks, mtp vekt feks. Har du prøvd olympus 9-18?

 

AtW

Det skal jeg gjøre :-) Nei jeg har ikke forsøkt 9-18 og har nok tenkt på at jeg går på en liten smell, siden jeg mest sannsynlig ville blitt fornøyd med 9-18 til under halve prisen. Nå har av en ukjent grunn, 9-18 gått opp en tusenlapp i pris. Men likevel mye rimeligere enn Pro objektivet. Ikke sikkert jeg trenger 7-14, men jeg mener at jeg fortjener det, hahaha.

 

Tror ikke Julenissen vet hva han skal gi deg i julegave i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ville dere ha kjøpt Olympus FL-600R blitsen? Den koster jo skjorta, så lurer på om det finnes en minst like god blits til en litt lavere pris?

Si det....... Jeg selv har gått noen runder på om jeg skal kjøpe den. Men jeg har Metz 42 digital som koster nesten en tredje del. Jeg synes den er bra, og er enkel i bruk. Virker også trådløs som slave. Virker like solid som Canon sine blitser.

 

Eneste som jeg ser med Olympus blitsen er at den er mindre fysisk og har videolys. Begge tingene er viktig for min del...

 

Tror ikke jeg trenger videolys. Størrelse er jo selvsagt viktig, men ytelse er enda viktigere.

 

Nei, jeg har og tenkt på dette noen ganger. Synes den virker overpriset deluxe.

Lenke til kommentar

 

Ville dere ha kjøpt Olympus FL-600R blitsen? Den koster jo skjorta, så lurer på om det finnes en minst like god blits til en litt lavere pris?

Trenger du TTL master-funksjonen? Hvis ikke så kan kanskje Metz sin 44  AF-1 være noe? Den er litt kraftigere, litt større og koster ca halvparten.

 

Nei, jeg tror ikke jeg trenger TTL-master. Vet du om det følger med adapter til stativ? Dette vet jeg at det følger med på FL-600R.

Lenke til kommentar

Artig, gi gjerne en liten "mini-test", tenker spesielt på ting som håndterbarhet kontra 12-40 feks, mtp vekt feks. Har du prøvd olympus 9-18?

 

AtW

Fikk 7-14 i dag :dribble: Har prøvd 9-18 og hvis man har 12-40 er det et par små minuser med det. Forskjellen mellom 9mm og 12mm blir litt for liten synes jeg, forskjellen mellom 7mm og 12mm er straks større. Og når det i tillegg er litt kvalitetsforskjelle på de to, ble det ofte til at jeg ikke byttet fra 12-40 til 9-18, selv om det hadde gjort seg med litt videre utsnitt!

Men 9-18 er ikke dårlig...skarp i sentrum, men ikke like skarp i kantene.

 

7-14 er tungt, men lett å håndtere på E-M5II så lenge du bruker grep eller (som jeg har) Gariz leather half case. Og med tanke på prisen bør man jo like vidvinkel!

 

 

 
Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Hvis du søker tilbake i denne tråden, har jeg skrevet en del om Nissin i40. Den er fysisk mindre en Metz, har videolys, omtrent samme lysstyrke og er mye enklere å betjene. Skal du ha noe bedre enn i40, bør du opp i en Metz 52 AF-1 minimum, siden du da også får mulighet til å bruke blitsen som master. For alt annet er det ingen grunn til å kjøpe noe annet enn Nissin i40 i min mening. Adapter for stativ følger med, sammen med softboks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk 7-14 i dag

 

Gratulerer! Har tenkt en del på 7-14 vs 9-18. Relativt sjelden jeg trenger noe videre enn 12, men til gjengeld er det en stor fordel de gangene jeg faktisk vil ha noe videre.

 

Jeg synes det er vanskelig å forsvare prisen på 7-14, og størrelsen på 9-18 frister, men samtidig har mFT utviklet seg ganske mye siden 9-18 ble lansert selv om det ikke er så mange år siden.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Artig, gi gjerne en liten "mini-test", tenker spesielt på ting som håndterbarhet kontra 12-40 feks, mtp vekt feks. Har du prøvd olympus 9-18?

 

AtW

Fikk 7-14 i dag :dribble: Har prøvd 9-18 og hvis man har 12-40 er det et par små minuser med det. Forskjellen mellom 9mm og 12mm blir litt for liten synes jeg, forskjellen mellom 7mm og 12mm er straks større. Og når det i tillegg er litt kvalitetsforskjelle på de to, ble det ofte til at jeg ikke byttet fra 12-40 til 9-18, selv om det hadde gjort seg med litt videre utsnitt!

Men 9-18 er ikke dårlig...skarp i sentrum, men ikke like skarp i kantene.

 

7-14 er tungt, men lett å håndtere på E-M5II så lenge du bruker grep eller (som jeg har) Gariz leather half case. Og med tanke på prisen bør man jo like vidvinkel!

 

 

 

 

 

Kult, kunne du tenkt deg å legge ut et bilde av et motiv i 7mm vs samme i 9mm? Gjerne med noe i forgrunnen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Løsningen for meg ble at jeg i det siste har hatt 7-14 på kameraet, men med 12-35 Panasonic X med polarisingsfilter påmontert som reserve. Det er likevel ikke ofte at jeg har valgt å bytte objektiv. Vil jeg ha tettere tele er er det som regel mer aktuelt å gripe til Panasonic 42,5/1,2 eller Olympus 40-150. Nifty-fifty Panasonic 25/1,4 har jeg ikke helt funnet nisjen til enda, selv om det skal være den mest populære brennvidden for normalobjektiver. Det er liksom ikke helt fugl eller fisk.

Lenke til kommentar

 

Fikk 7-14 i dag

 

Gratulerer! Har tenkt en del på 7-14 vs 9-18. Relativt sjelden jeg trenger noe videre enn 12, men til gjengeld er det en stor fordel de gangene jeg faktisk vil ha noe videre.

 

Jeg synes det er vanskelig å forsvare prisen på 7-14, og størrelsen på 9-18 frister, men samtidig har mFT utviklet seg ganske mye siden 9-18 ble lansert selv om det ikke er så mange år siden.

 

 

Takker! Ja det er dyrt, og for dyrt for et bilde nu og da!

Lenke til kommentar

 

Artig, gi gjerne en liten "mini-test", tenker spesielt på ting som håndterbarhet kontra 12-40 feks, mtp vekt feks. Har du prøvd olympus 9-18?

 

AtW

Fikk 7-14 i dag :dribble: Har prøvd 9-18 og hvis man har 12-40 er det et par små minuser med det. Forskjellen mellom 9mm og 12mm blir litt for liten synes jeg, forskjellen mellom 7mm og 12mm er straks større. Og når det i tillegg er litt kvalitetsforskjelle på de to, ble det ofte til at jeg ikke byttet fra 12-40 til 9-18, selv om det hadde gjort seg med litt videre utsnitt!

Men 9-18 er ikke dårlig...skarp i sentrum, men ikke like skarp i kantene.

 

7-14 er tungt, men lett å håndtere på E-M5II så lenge du bruker grep eller (som jeg har) Gariz leather half case. Og med tanke på prisen bør man jo like vidvinkel!

 

 

 

 

Grattis :-)

 

I følge postens sporing, får jeg mitt i dag :)

 

Jeg ser at det er muligheter for at jeg selger 12-40mm f2.8, siden dette objektivet nå blir litt "midt i mellom"

 

Trenger jeg vidvinkel kan jeg bruke 7-14mm f2.8 , trenger jeg portrett og dyr/sport, kan man jo velge en tele zoom... Eller en 45mm f1.8 til rundt to tusen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...