Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

 

Godt spørsmål, Leica-brandede Panasonic-linser er ikke billige. Men med så dårlig lysstyrke kan de vel ikke ta ekstremt mye heller, et sted mellom 10K og 15 K kanskje?

 

Jepp, og så får man se hvor mye bedre denne er enn Olympus 75-300mm.......den er jo meget rimelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, og så får man se hvor mye bedre denne er enn Olympus 75-300mm.......den er jo meget rimelig.

 

Både Olympus 75-300 og Panasonic 100-300 (og de fleste telezoomer, selv i dyrere prisklasser) taper seg dessverre en del ut mot full tele og det er jo synd siden det er det er det brennviddeområdet man gjerne kjøper disse obejktivene for. Så mitt håp er at bedre ytelse ut mot full tele kombinert med ekstra brennvidde skal gi en signifikant forbedring av rekkevidden.

 

Skal de ta 3-4 ganger så mye som eksisterende telezoomer må det jo være en vesentlig optisk forbedring, ikke bare litt ekstra tele og bedre byggekvalitet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Jepp, og så får man se hvor mye bedre denne er enn Olympus 75-300mm.......den er jo meget rimelig.

 

Både Olympus 75-300 og Panasonic 100-300 (og de fleste telezoomer, selv i dyrere prisklasser) taper seg dessverre en del ut mot full tele og det er jo synd siden det er det er det brennviddeområdet man gjerne kjøper disse obejktivene for. Så mitt håp er at bedre ytelse ut mot full tele kombinert med ekstra brennvidde skal gi en signifikant forbedring av rekkevidden.

 

Skal de ta 3-4 ganger så mye som eksisterende telezoomer må det jo være en vesentlig optisk forbedring, ikke bare litt ekstra tele og bedre byggekvalitet.

 

Enig med deg i dette. Men i forhold til prisen synes jeg 75-300mm zoomen er ganske bra på 300mm. Litt følsom for høye temperaturer i luften. En del teler i denne brennvidden er følsom for atmosfærisk uskarphet, om du skjønner hva jeg mener. Merket ikke dette like godt på EF 70-300mm f4-5,6 L IS , selv om rekkevidden selvfølgelig ikke er i nærheten av 75-300 på MFT. Jeg har ingen problemer med å bruke det på 300mm her hjemme under gode temperatur og lysforhold. Blir uansett spennende med denne nye Panasonic zoomen som gir oss "800mm" :-)

Lenke til kommentar

....  Merket ikke dette like godt på EF 70-300mm f4-5,6 L IS , selv om rekkevidden selvfølgelig ikke er i nærheten av 75-300 på MFT.

 

Alle objektiv er følsomme for atmosfæriske "forstyrrelser" og det er spesielt synlig med mye tele. Fortyrrelsene vil være eksakt like uansett objektiv, men har objektivet dårlig skarpehet og/eller kontrast i utgangspunktet kan det muligens virke som fortyrrelsene er verre, men det er nok kvalitetsforskjell mellom objektivene du ser. 

Lenke til kommentar

Hvordan er det med garanti om man kjøper ting i utlandet nå, olympus har ikke worldwide warranty lenger, ei heller på pro-utstyret? Er man helt uten rettigheter om man kjøper i utlandet?

 

AtW

 

I prinsippet ja. Du må dra tilbake til landet du kjøpte utstyret for å fremme garantikrav, alternativt få noen som bor der til å gjøre det for deg. Det finnes proxy-tjenester for en god del land som kan ordne slikt hvis nødvendig. Det koster litt penger, men kan være billigere enn å reise selv, pluss at reparasjoner kan ta noe tid. Kostnadene ved å gjøre det slik mot å betale for en reparasjon er noe man må vurdere individuelt.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Hmm, ok, har du en lenke til en slik proxy-tjeneste? I japan feks? Antar mye gråimport er derfra.

 

AtW

 

Når det gjelder Japan finnes det et par alternativer:

 

https://www.google.co.jp/search?q=japan+proxy&oq=japan+proxy&aqs=chrome..69i57j0l5.1439j0j1&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#safe=off&q=japan+proxy+buying+service

 

Jeg kan ikke anbefale noen personlig, siden jeg har brukt dem veldig sjelden. Det er likevel vanlig å måtte betale opptil 10% av prisen på et produkt i form av avgifter. Ved reparasjoner blir det mer usikkert og det eneste man egentlig kan gjøre er å kontakte de forskjellige selskapene og be om et pristilbud.

Lenke til kommentar

 

Husk også at Olympus' 300 mm F4 Pro med telekonverter også vil gi 420 mm, for de som trenger slik rekkevidde. Det kan kanskje bli et mer attraktivt alternativ for de som allerede har 40-150 pro med MC-14, avhengig av endelig prisnivå.

 

Kan teleconverteren MC-14 brukes på alle objektiver?

 

Foreløpig så er den vel kun kompatibel med Olympus 40-150mm PRO og 300mm PRO.... :hmm:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 40-150mm pro og MC-14. Den forringer ikke bildekvaliteten merkbart, men man får kun f4. Jeg har hørt flere som anbefaler å ikke bruke telekonverteren under 150mm. Hos meg blir den sjelden brukt fordi det blir for tungvindt å drive å montere denne i tillegg. Sikkert fin til planlagte bilder når man har god tid.

 

Jeg fikk min med på kjøpet av 40-150mm pro. Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men det var enten japanphoto eller scandinavianphoto. Det kan være lurt å være på utkikk etter slike tilbud, for jeg synes ikke den er verdt prisen den koster alene.

Endret av DataFMT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK, da så :) Hadde jo vært knall om den kunne brukes til å forlenge alt man har av linser da, men det er sikkert tekniske begrensninger som forhindrer dette :)

Ja, du får den ikke festet til andre objektiver da 40-150mm pro og 300mm pro er spesielt laget for å fungere med MC-14. MC-14 bygger litt inn i objektivet det er festet til fysisk.

Lenke til kommentar

Jeg har 40-150mm pro og MC-14. Den forringer ikke bildekvaliteten merkbart, men man får kun f4. Jeg har hørt flere som anbefaler å ikke bruke telekonverteren under 150mm. Hos meg blir den sjelden brukt fordi det blir for tungvindt å drive å montere denne i tillegg. Sikkert fin til planlagte bilder når man har god tid.

 

Jeg fikk min med på kjøpet av 40-150mm pro. Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men det var enten japanphoto eller scandinavianphoto. Det kan være lurt å være på utkikk etter slike tilbud, for jeg synes ikke den er verdt prisen den koster alene.

Jeg også fikk mitt på kjøpet hos JP sammen med 40-150mm PRO (kr.12989) i april...  Synes det funker helt greit, og har denne comboen montert på en av OM-Dène hele tiden...  :yes:

Lenke til kommentar

 

Jeg har 40-150mm pro og MC-14. Den forringer ikke bildekvaliteten merkbart, men man får kun f4. Jeg har hørt flere som anbefaler å ikke bruke telekonverteren under 150mm. Hos meg blir den sjelden brukt fordi det blir for tungvindt å drive å montere denne i tillegg. Sikkert fin til planlagte bilder når man har god tid.

 

Jeg fikk min med på kjøpet av 40-150mm pro. Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men det var enten japanphoto eller scandinavianphoto. Det kan være lurt å være på utkikk etter slike tilbud, for jeg synes ikke den er verdt prisen den koster alene.

Jeg også fikk mitt på kjøpet hos JP sammen med 40-150mm PRO (kr.12989) i april...  Synes det funker helt greit, og har denne comboen montert på en av OM-Dène hele tiden...  :yes:

 

Hvilken fotobag bruker du smort1?

Endret av DataFMT
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har 40-150mm pro og MC-14. Den forringer ikke bildekvaliteten merkbart, men man får kun f4. Jeg har hørt flere som anbefaler å ikke bruke telekonverteren under 150mm. Hos meg blir den sjelden brukt fordi det blir for tungvindt å drive å montere denne i tillegg. Sikkert fin til planlagte bilder når man har god tid.

 

Jeg fikk min med på kjøpet av 40-150mm pro. Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men det var enten japanphoto eller scandinavianphoto. Det kan være lurt å være på utkikk etter slike tilbud, for jeg synes ikke den er verdt prisen den koster alene.

Jeg også fikk mitt på kjøpet hos JP sammen med 40-150mm PRO (kr.12989) i april...  Synes det funker helt greit, og har denne comboen montert på en av OM-Dène hele tiden...  :yes:

 

Hvilken fotobag bruker du smort1?

 

Har flere bag`er , både litt større, middels og små + "ryggsekk" for større utflukter... 

Den mest brukte er faktisk blitt denne, kjøpt via eBay for rundt 300kr for et par år siden: http://www.bhphotovideo.com/c/product/611029-REG/National_Geographic_NG_W2140_W2140_Walkabout_Midi_Satchel.html

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lenge er det egentlig man kan forvente at fotobagger holder? Min ene (Domke) er rimelig slitt, og den er bare 5 år gammel.

 

AtW

Jeg har i alle fall en skikkelig god gammel traver av en canvasbag som jeg har brukt helt siden 70-tallet, selve bagen holder fortsatt, selv om en av lærstroppene holder på å slites ut (en av to på utsiden)...

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har 40-150mm pro og MC-14. Den forringer ikke bildekvaliteten merkbart, men man får kun f4. Jeg har hørt flere som anbefaler å ikke bruke telekonverteren under 150mm. Hos meg blir den sjelden brukt fordi det blir for tungvindt å drive å montere denne i tillegg. Sikkert fin til planlagte bilder når man har god tid.

 

Jeg fikk min med på kjøpet av 40-150mm pro. Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men det var enten japanphoto eller scandinavianphoto. Det kan være lurt å være på utkikk etter slike tilbud, for jeg synes ikke den er verdt prisen den koster alene.

Jeg også fikk mitt på kjøpet hos JP sammen med 40-150mm PRO (kr.12989) i april...  Synes det funker helt greit, og har denne comboen montert på en av OM-Dène hele tiden...  :yes:

 

Hvilken fotobag bruker du smort1?

 

Har flere bag`er , både litt større, middels og små + "ryggsekk" for større utflukter... 

Den mest brukte er faktisk blitt denne, kjøpt via eBay for rundt 300kr for et par år siden: http://www.bhphotovideo.com/c/product/611029-REG/National_Geographic_NG_W2140_W2140_Walkabout_Midi_Satchel.html

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...