Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Kan hende jeg må krype til Lightroom-korset og se om ikke jeg kan knekke koden der (har prøvd men fant det lite intuitivt i bruk - men det er nok bare en barriere jeg må over). Kanskje jeg får et nytt syn på Samyangen :)

 

Lightroom er egentlig ikke så vanskelig, og det finnes mange opplæringsartikler og -videoer på nettet for å hjelpe deg med å oppnå det du er ute etter. For det meste er det en vanesak og det å skjønne hva og hvordan verktøyet kan brukes. For meg er det en helt uvurderlig del av arbeidsflyten min ved behandling av bilder. Når det gjelder samyangen har andre laget ferdige profiler for bruk med lightroom som retter opp forvrengingen. Litt google-søk burde være nok til å finne frem til dem og hvordan de installeres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd de siste par dagene at mine hus "mister kontakt", med mitt 12-40mm f2.8 (på panahus står det "lens not properly attached" og på olyhus så er skjermen svart og man kan ikke stille blender eller ta bilder, og blenderen står som -,-. Det er slik avogtil, men avogtil funker det helt fint, litt 50/50 hver gang kamera slås på. Noen som har opplevd noe liknende?

 

AtW

 

Har ikke opplevd det, men Clas Ohlson selger en sprayboks for rensing/rengjøring av elektronikk. Husker ikke hva den heter for øyeblikket, men den er veldig grei å bruke hvis man har dårlig kontakt eller f.eks. får skurring når man vrir på volumknapper osv.

Lenke til kommentar

Kan hende jeg må krype til Lightroom-korset og se om ikke jeg kan knekke koden der (har prøvd men fant det lite intuitivt i bruk - men det er nok bare en barriere jeg må over). Kanskje jeg får et nytt syn på Samyangen :)

Jeg har brukt Lightroom siden versjon 4; men har prøvd tidligere versjoner. Jeg synes det var en stor terskel å overkomme før jeg ble fortrolig; har brukt andre programmer som var mer intuitive.

 

Men det var noen grep som ble gjort i v4 som gjorde programmet spiselig, og det er det programmet som har best støtte av forskjellige rå-filer, så det er Lightroom for meg heretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan hende jeg må krype til Lightroom-korset og se om ikke jeg kan knekke koden der (har prøvd men fant det lite intuitivt i bruk - men det er nok bare en barriere jeg må over). Kanskje jeg får et nytt syn på Samyangen :)

 

Lightroom er egentlig ikke så vanskelig, og det finnes mange opplæringsartikler og -videoer på nettet for å hjelpe deg med å oppnå det du er ute etter. For det meste er det en vanesak og det å skjønne hva og hvordan verktøyet kan brukes. For meg er det en helt uvurderlig del av arbeidsflyten min ved behandling av bilder. Når det gjelder samyangen har andre laget ferdige profiler for bruk med lightroom som retter opp forvrengingen. Litt google-søk burde være nok til å finne frem til dem og hvordan de installeres.

 

 

 

 

Kan hende jeg må krype til Lightroom-korset og se om ikke jeg kan knekke koden der (har prøvd men fant det lite intuitivt i bruk - men det er nok bare en barriere jeg må over). Kanskje jeg får et nytt syn på Samyangen :)

Jeg har brukt Lightroom siden versjon 4; men har prøvd tidligere versjoner. Jeg synes det var en stor terskel å overkomme før jeg ble fortrolig; har brukt andre programmer som var mer intuitive.

 

Men det var noen grep som ble gjort i v4 som gjorde programmet spiselig, og det er det programmet som har best støtte av forskjellige rå-filer, så det er Lightroom for meg heretter.

 

 

OK, dere har overbevist meg :) Skal gjøre et forsøk i helgen!

Lenke til kommentar

Rengjorde kontaktene på objektivet før jeg spurte, uten at det løste det helt (gjorde kanskje ting litt bedre), men nå har problemet "fikset seg selv", vet ikke helt hvorfor, litt bekymringsverdig, tror jeg sender det inn om det skjer igjen, objektivet er nesten nytt, og vil ikke ha problemer lengre ut i levetida utenfor garanti, kjøpslov og alt det der.

 

AtW

Lenke til kommentar

Rengjorde kontaktene på objektivet før jeg spurte, uten at det løste det helt (gjorde kanskje ting litt bedre), men nå har problemet "fikset seg selv", vet ikke helt hvorfor, litt bekymringsverdig, tror jeg sender det inn om det skjer igjen, objektivet er nesten nytt, og vil ikke ha problemer lengre ut i levetida utenfor garanti, kjøpslov og alt det der.

 

AtW

Det ville jeg ha gjort også om jeg var deg...

Lenke til kommentar

Prøvde Lightroom i går, men fant at linsekorrigering fjerner en del av bildet, det var objekter i kantene som forsvant når jeg la på Nikon 10.5 mm fisheye, som Bringisen foreslo litt lenger tilbake i tråden. Resultatet i seg selv ble ganske bra, men jeg tenker at hvis man mister mye av bildet så er jo litt av poenget borte..?

Lenke til kommentar

Vel, alternativet er et rettegnende objektiv som fjerner objektene i kantene optisk i stedet for i etterbehandlingen. Resultatet blir det samme.

 

Men vær obs på at med fisheye så kan du velge å ikke korrigere. Kanskje du velger det sjeldent men det er en reell valgmulighet som fungerer bra i noen sammenhenger. Den valgmuligheten forsvinner hvis du velger et objektiv som korrigerer fisheye-effekten optisk.

Lenke til kommentar

Prøvde Lightroom i går, men fant at linsekorrigering fjerner en del av bildet, det var objekter i kantene som forsvant når jeg la på Nikon 10.5 mm fisheye, som Bringisen foreslo litt lenger tilbake i tråden. Resultatet i seg selv ble ganske bra, men jeg tenker at hvis man mister mye av bildet så er jo litt av poenget borte..?

Ja, man mister jo litt i hjørnene, men jeg kan ikke tro at forskjellen til for eksempel en et rett tegnende objektiv på ca 8 mm er så veldig stor. Samyang 7,5mm sies å være skarpere enn Olympus sin nye 8mm, og med den store prisforskjellen er det kanskje verdt det. Ja vis man ikke trenger autofokus, f1.8 og værtettheten da  :closedeyes:

Lenke til kommentar

Prøvde Lightroom i går, men fant at linsekorrigering fjerner en del av bildet, det var objekter i kantene som forsvant når jeg la på Nikon 10.5 mm fisheye, som Bringisen foreslo litt lenger tilbake i tråden. Resultatet i seg selv ble ganske bra, men jeg tenker at hvis man mister mye av bildet så er jo litt av poenget borte..?

En kan f.eks. være obs i opptakssituasjonene og planlegge utsnitt (gå litt lenger unna), så unngår en å miste det en ønsker å ha med i sluttresultatet....  :cool:

Lenke til kommentar

OK, så et 8mm fisheye er faktisk videre enn et rett-tegnende 8mm?

I utsnitt i hjørnene - helt korrekt. Hjørnene dekker et større utsnitt, men jo større utsnitt, jo færre detaljer per område.

 

Rettegnende optikk er "dratt" i hjørnene - fiskeøye gjør rette linjer buet.

http://www.arrirental.de/camera/tutorials/what-is-rectilinear-what-is-fisheye/

import_what_is_rectilinear_what_is_fishe

 

Fisheye forstørrer det i midten av bildeflaten, mens det i kantene blir smått.

 

Pest eller kolera. Begge deler er "riktig", på hver sin måte. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Et tips til, er å forsøke å bruke vaterfunksjonen i søkeren. Jeg opplever at hvis jeg klarer å holde objektivet så horisontalt som mulig så er det ikke mye buede linjer selv uten korrigering.

Et godt tips er å få de rette linjene til å peke mot eller gjennom sentrum - så blir de ikke krumme. Ofte er den mest dominerende rette linjen horisonten, så hvis man peker rett på horisonten, så kameraet som du beskriver er i vater, så blir ikke horisonten krum.

Er det andre dominerende rette linjer i motivet - trær, en kant av en bygning eller annet, så prøv å om mulig legge den midt i bildet, og den blir ikke krum.

Lenke til kommentar

Prøvde Lightroom i går, men fant at linsekorrigering fjerner en del av bildet, det var objekter i kantene som forsvant når jeg la på Nikon 10.5 mm fisheye, som Bringisen foreslo litt lenger tilbake i tråden. Resultatet i seg selv ble ganske bra, men jeg tenker at hvis man mister mye av bildet så er jo litt av poenget borte..?

 

Jeg kan sende deg Samyang-profilene jeg fant på nettet når jeg kommer tilbake til Norge i neste uke. De har litt andre alternativer for konvertering og beskjæring. Du kan også modifisere bildet ytterligere ved å bruke manuell i "lens correction".

 

Se ellers noen av lenkene i denne artikkelen: http://m43photo.blogspot.jp/2012/02/samyang-75mm-f35-fisheye-lens-review.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...