Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

Ser dessuten at det bl.a. også kommer S-OVF (simulert optisk søker) for både E-M1 og Em5 II.. Skal bli interessant å se hvor "bra" det blir... :hmm:  

 

Blir ikke det som å velge tørt brød fremfor et rekesmørbrød? Tror jeg kommer til å fortsette med EVF.

 

Liker ikke rekesmørbrød, så da så! :lol: 

 

Tja, vet ikke helt..., iallefall så skal det bli "artig" å se hva de får til. :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratis V-LOG for GH4 nå så lenge det varer:

 

You need to have the (free) GH4 v2.3 firmware update installed on your GH4 and the free Panasonic Image App installed on your smartphone or tablet.

Instructions

1. Enable Wif-fi in the "setup" menu (so the blue light appears on top of the GH4).

2. Open the Panasonic Image App on your phone or tablet and connect to GH4 as per normal.

3. Choose "Remote Shooting" and then "Q.MENU".

4. Choose "Photo Style" and low and behold: one of your options is V-Log!

5. Select V-Log and it will indeed change in the camera too. Then - and this is very important - go into your GH4 menu and save it as a custom profile (if you don't do this, V-Log will disappear when you next turn your camera off).

6. Go and shoot some footage with 12 stops of dynamic range and (hopefully) improved colour science!

Happy shooting!

http://lintelfilm.uk/blog//enable-v-log-on-your-gh4-for-free

Lenke til kommentar

Eller kanskje EVF med simulert splittskive.

 

Fuji har vel simulert splittbilde, høres jo ut som Olympus har laget noe lignende.

 

Focus stacking er vel at kameraet syr sammen eksponeringene selv. Fokus bracketing lagrer vel bildene så må man stacke selv?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Noen som kan tipse om en god løsning for å få en fast vidvinkel på Olympus E-M1? Jeg fikk prøve 7-14 mm f/2.8 pro på fotovandringen, men følte ikke at den helt kunne rettferdiggjøre prisen for mitt bruk i denne omgang. Lurer derfor på hva slags 3. parts objektiver som finnes, og om de lar seg sette på kameraet mitt, eventuelt med et adapter? Helst så vidt som mulig, jeg har funnet et 10mm Samyang men kunne tenke meg noe enda videre..

Lenke til kommentar

Har opplevd de siste par dagene at mine hus "mister kontakt", med mitt 12-40mm f2.8 (på panahus står det "lens not properly attached" og på olyhus så er skjermen svart og man kan ikke stille blender eller ta bilder, og blenderen står som -,-. Det er slik avogtil, men avogtil funker det helt fint, litt 50/50 hver gang kamera slås på. Noen som har opplevd noe liknende?

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som kan tipse om en god løsning for å få en fast vidvinkel på Olympus E-M1? Jeg fikk prøve 7-14 mm f/2.8 pro på fotovandringen, men følte ikke at den helt kunne rettferdiggjøre prisen for mitt bruk i denne omgang. Lurer derfor på hva slags 3. parts objektiver som finnes, og om de lar seg sette på kameraet mitt, eventuelt med et adapter? Helst så vidt som mulig, jeg har funnet et 10mm Samyang men kunne tenke meg noe enda videre..

Olympus 9/8 er nevnt. Hvis du vil ha litt større blender kan Samyang 7,5/3,5 være et forslag. Den er liten og lett, slik det er ment at mFT skal være. Samyang 10mm er nye større og tyngre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har opplevd de siste par dagene at mine hus "mister kontakt", med mitt 12-40mm f2.8 (på panahus står det "lens not properly attached" og på olyhus så er skjermen svart og man kan ikke stille blender eller ta bilder, og blenderen står som -,-. Det er slik avogtil, men avogtil funker det helt fint, litt 50/50 hver gang kamera slås på. Noen som har opplevd noe liknende?

 

AtW

Det kan være noe møkk på kontaktene, men det har du sikkert sjekket?

Lenke til kommentar

Olympus 9mm f/8 bodycap lens. Fantastisk objektiv til prisen. Er en fisheye, men kan enkelt korrigeres i bla. Lightroom.

 

 

 

Noen som kan tipse om en god løsning for å få en fast vidvinkel på Olympus E-M1? Jeg fikk prøve 7-14 mm f/2.8 pro på fotovandringen, men følte ikke at den helt kunne rettferdiggjøre prisen for mitt bruk i denne omgang. Lurer derfor på hva slags 3. parts objektiver som finnes, og om de lar seg sette på kameraet mitt, eventuelt med et adapter? Helst så vidt som mulig, jeg har funnet et 10mm Samyang men kunne tenke meg noe enda videre..

Olympus 9/8 er nevnt. Hvis du vil ha litt større blender kan Samyang 7,5/3,5 være et forslag. Den er liten og lett, slik det er ment at mFT skal være. Samyang 10mm er nye større og tyngre.

 

 

Takk for svar! Beklager, min feil - glemte å skrive at jeg allerede har Samyangen, men at jeg ikke er helt fortrolig med fisheye og heller ikke korrigering av dette i etterbehandlingen.

 

Jeg er altså mer presist ute etter noe rettegnende, hvis noe slikt finnes :)

Lenke til kommentar

Noen som kan tipse om en god løsning for å få en fast vidvinkel på Olympus E-M1? Jeg fikk prøve 7-14 mm f/2.8 pro på fotovandringen, men følte ikke at den helt kunne rettferdiggjøre prisen for mitt bruk i denne omgang. Lurer derfor på hva slags 3. parts objektiver som finnes, og om de lar seg sette på kameraet mitt, eventuelt med et adapter? Helst så vidt som mulig, jeg har funnet et 10mm Samyang men kunne tenke meg noe enda videre..

 

Jeg har Samyang 7,5mm f3,5. Dette er et optisk meget godt objektiv som er meget skarptegnende, men altså et manuelt fisheye objektiv. I utgangspunktet er det ikke noe problem siden jeg enkelt "defisher" i Lightroom. Ett klikk på f.eks Nikon 10,5mm Fisheye korrigering, så har man ganske så rette linjer. Andre måter finnes også. Manuelt med et slikt vidt objektiv er heller ingen problem, fokusplanet er stort så det er ikke lett å feile på landskaprsbilder i alle fall. Jeg velger blender på objektivet og kameraet ordner egentlig resten.

 

Et annet alternativ er Olympus 9-18mm, som ikke er så lyssterkt, men funker fint til landskap og arkitektur med den fine bildestabiliseringen i Olympus huset. Dette skal være godt optisk i forhold til prisen, og som med kamerahus/formater, så skal man myse i forstørret bilde for å se de helt store forskjeller til dyrere modeller. I alle fall i de fleste tilfeller vi normalt fotograferer. Jeg tror uansett at hjørneskarpheten er bedre enn den man oppnår med ekstrem vidvinkler på fullformatshus.

 

Et eksempel fra mitt Samyang av Trollstigen, defishet i Lightroom med Nikon 10,5mm

 

10275382_10202875169572807_1916239201647

 

10273244_10202875170412828_2360025191489

 

10436666_10202875170052819_1254442405281

Endret av Bringisen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan tipse om en god løsning for å få en fast vidvinkel på Olympus E-M1? Jeg fikk prøve 7-14 mm f/2.8 pro på fotovandringen, men følte ikke at den helt kunne rettferdiggjøre prisen for mitt bruk i denne omgang. Lurer derfor på hva slags 3. parts objektiver som finnes, og om de lar seg sette på kameraet mitt, eventuelt med et adapter? Helst så vidt som mulig, jeg har funnet et 10mm Samyang men kunne tenke meg noe enda videre..

Hva med den gamle gode Olympus 7-14mm f/4 for FT? Dersom du allerede har adapter FT-MFT, så er det en "rimelig" løsning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke dårlige forslag disse, men da tror jeg heller jeg legger litt mer penger på bordet og kjøper 7-14 pro.

Takker for alle svar, jeg må tenke litt mer på det tror jeg :)

 

Kan hende jeg må krype til Lightroom-korset og se om ikke jeg kan knekke koden der (har prøvd men fant det lite intuitivt i bruk - men det er nok bare en barriere jeg må over). Kanskje jeg får et nytt syn på Samyangen :)

Lenke til kommentar

Kom over denne på Ebay: http://www.ebay.com/itm/KOWA-PROMINAR-8-5mm-F2-8-Green-Super-Wide-Lens-for-Micro-Four-Thirds-Camera-EMS-/191538182091?hash=item2c9890b7cb

 

Her er en omtale: http://bmupix.com/review-bodies-1/2015/4/11/kowa-prominar-85mm-f28-impressions-sample-images

 

Virker ikke dum den, men prisen er jo litt stiv :hmm:

 

EDIT: Og så har jeg egentlig sansen for litt quirky objektiver :p

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar

Lekte meg litt med nyanskaffet 7-14 F2,8 i går.

7 mm:

P9150100.jpg

14 mm:
 
P9150101.jpg

(totalen kom på 11200 yen, eller 7650,- kr.)

Det er litt mer forvrenging ved 14 mm enn jeg hadde regnet med, hvis man f.eks. ser på skiltet oppe i venstre hjørne. Ellers et veldig fleksibelt og praktisk objektiv. Det var bare et par ganger i dag jeg valgte å gå for noe med større brennvidde, og det var utrolig greit å kunne zoome ut for å få med seg "hele bildet". F.eks. kunne jeg gå for et bredere perspektiv og beskjære topp/bunn for å lage et panorama, i stedet for å sette sammen flere bilder - jeg får ikke samme oppløsning, men det er ikke alltid jeg trenger det heller.

 

Funksjonsknappen synes jeg er plassert for langt opp, og vil sannsynligvis fungere bedre for folk med større hender enn meg. Det er såvidt jeg rekker den med tommelen og det blir ikke et godt grep - sannsynligvis kommer jeg til å la være å bruke den.

Endret av flinx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom over denne på Ebay: http://www.ebay.com/itm/KOWA-PROMINAR-8-5mm-F2-8-Green-Super-Wide-Lens-for-Micro-Four-Thirds-Camera-EMS-/191538182091?hash=item2c9890b7cb

 

Her er en omtale: http://bmupix.com/review-bodies-1/2015/4/11/kowa-prominar-85mm-f28-impressions-sample-images

 

Virker ikke dum den, men prisen er jo litt stiv :hmm:

 

EDIT: Og så har jeg egentlig sansen for litt quirky objektiver :p

Om ikke annet, så er det i alle fall ca. kr 2700 å spare i forhold til å kjøpe den her..., men hadde vel heller gått for denne

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kom over denne på Ebay: http://www.ebay.com/itm/KOWA-PROMINAR-8-5mm-F2-8-Green-Super-Wide-Lens-for-Micro-Four-Thirds-Camera-EMS-/191538182091?hash=item2c9890b7cb

 

Her er en omtale: http://bmupix.com/review-bodies-1/2015/4/11/kowa-prominar-85mm-f28-impressions-sample-images

 

Virker ikke dum den, men prisen er jo litt stiv :hmm:

 

EDIT: Og så har jeg egentlig sansen for litt quirky objektiver :p

Om ikke annet, så er det i alle fall ca. kr 2700 å spare i forhold til å kjøpe den her..., men hadde vel heller gått for denne

 

Etter at jeg ser hvor enkelt det er å "defishe" Samyangen, er jeg mer og mer blitt interessert i 8mm f1.8 til Olympus. Sprutsikker, autofokus og f1.8 er jo ting som gjør bruken litt lettere. Dessuten er det noen laken rimeligere enn 7-14mm f2.8.

 

Noen som har brukt den og ser hvordan den er å defishe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...