Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Jeg har idag et Canon 5D MK1 kamera samt Canon EF 135mm f/2.0L USM og et  ​Sigma 85mm f/1.4 EX DG HSM som jeg har brukt i studio. Det er ikke ofte jeg fotograferer i studio og det blir litt stort og tungt å dra med seg ut på tur har jeg funnet ut. Jeg vurderer derfor sterkt og erstatte det med et Panasonic Lumix DMC-G7 som kommer til å bli brukt ute, litt til studio (1gang i året kanskje) og til bilder av sport (fotball). Grunnen til at jeg vurderer Panasonicen er at den har mulighet til å filme i 4k, per i dag bruker jeg et Sony RX100 (1gen) til å filme ungene på fotball, men det blir fort litt lite tele, vanskelig og endre brennevidde raskt og det er ikke alltid jeg ser ballen på skjermen til ungenes store frustrasjon.

 

Er jeg helt på bærtur, eller er dette bruksområder som passer G7 bra? 

Av objektiver så tenker jeg​​ å begynne med den som følger med i kittet for så å kjøpe et Panasonic - 35-100mm f/2.8 Lumix G Vario Zoom objektiv, den er riktig nok litt dyr og jeg er redd jeg skulle hatt litt mer vidvinkel i samme objektiv med tanke på fotballen (står foreløpig på sidelinjen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare G7, GH4 og GX8 som støtter 4K, så da er det egentlig ikke så mye å velge mellom. GH4 er proffmodellen, mens GX8 er helt ny med ny sensor og stabilisering i huset som kan brukes sammen med stabiliseringen i objektivet. Men så koster de også dobbelt så mye, og de pengene kan komme godt med til en investering i 35-100 mm. Alternativet for video er å kjøpe kameraet med kitobjektivet 14-140/3,5-5,6 OIS i stedet. Det er optimalisert for video (lite støy, fokus endres ikke ved endring av brennvidde) og jeg vil tippe at i de fleste situasjoner som du beskriver trenger du ikke et mer lysømfintlig objektiv. Jeg vil derfor foreslå å starte med 14-140 og heller vurdere å oppgradere til 35-100/2,8 senere hvis du føler deg begrenset.

Lenke til kommentar

Takk for svar flinx, jeg tenkte at det var bedre å kjøpe G7 for å kunne legge mer penger i objektiver. Det kommer sikkert noen "bedre" hus til neste år eller om 2 år, da er det jo veldig greit å bare kunne bytte hus for så å ha objektivene jeg trenger.

 

Bare et "dumt" spørsmål, denne fungerer med pocketwizard ol?

 

Jeg har også forsøkt å finne G7 med 14-140 linsa i Norge, men har ikke funnet den i noe kit her enda, finner den på bhphoto. Vet dere om et sted i Norge som selger den i denne kombinasjonen?

Lenke til kommentar

Er jeg helt på bærtur, eller er dette bruksområder som passer G7 bra? 

 

Tja. Mye enig med det Flinx skriver. GX8 er det siste fra Panasonic og ser ut til å være et hakk bedre. I tillegg til dyrere har det også et annet design så i tillegg til prisforskjell går det også litt på hvilket design du liker best.

 

Når det gjelder 35-100 er jeg veldig enig med Flinx. 35-100 vinner selvsagt på optisk kvalitet og lysstyrke, men det er IMO alt for kort brennvidde for sport, og 35mm som korteste er heller ikke ideelt. 14-140 er en bra allround kitlinse og for bilder ute i OK vær er ikke lysstyrken noe stort hinder. Det ideelle (for mFT) for deg er kanskje Olympus 40-150 F2.8 (eventuelt + TC) som gir langt bedre rekkevidde og god lysstyrke, men det er uten stabilisering i objektivet og Olympus-hus har ikke 4K video så da er GX8 eneste alternativ for å få stabilisering med Panasonic-hus.

En annen ting å tenke på er hvis du ser kameraet som en erstatning for 5D MkI. Det finnes rett og slett ingen mFT-linser som kan ersatte de du har for Canon mht liten dybdeskarphet. Det nærmeste du kommer er vel Panasonic 42.5mm F1.2 og OLympus 75mm F1.8, men du må ha to blendere bedre lysstyrke enn fullformat for å få like tynn dybdeskarphet med mFT. Vet ikke om du har de to objektivene du nevner pga lysstyrken eller dybdeskarpheten, eller begge deler, men dybdeskarpheten får du i hvert fall ikke tilsvarende fra mFT.

 

Lenke til kommentar

Takk for svar flinx, jeg tenkte at det var bedre å kjøpe G7 for å kunne legge mer penger i objektiver. Det kommer sikkert noen "bedre" hus til neste år eller om 2 år, da er det jo veldig greit å bare kunne bytte hus for så å ha objektivene jeg trenger.

 

Bare et "dumt" spørsmål, denne fungerer med pocketwizard ol?

 

Jeg har også forsøkt å finne G7 med 14-140 linsa i Norge, men har ikke funnet den i noe kit her enda, finner den på bhphoto. Vet dere om et sted i Norge som selger den i denne kombinasjonen?

 

Pocket wizard osv. skal i utgangspunktet fungere "rett ut av esken" med m43, men da uten TTL-støtte. I verste fall kan du trenge en overgangskabel eller adapter. Etter det jeg vet er det ingen triggere som støtter m4/3 med TTL - da må du ha blitser som støtter det i utgangspunktet, se tidligere i denne tråden for liste med merker.

 

Når det gjelder G7 med 14-140, http://www.prisjakt.no/product.php?p=3144179

(prisguide var ikke løsningen denne gangen).

 

Jeg ser forøvrig liten grunn til å bytte ut Canon-hus og -objektiver med m43 for studiobruk, med mindre din erfaring viser at du ikke utnytter dybdeskarpheten fullt ut og kan erstatte bruken med 42,5/1,2 og 75/1,8 som nevnt av se#. Jeg har 42,5/1,2 selv og må si jeg er storfornøyd, men det er likevel ikke en fullverdig erstatning for 85/1,4 på FF. Men, dybdeskarpheten er likevel på grensen av det jeg vil si er praktisk og kan muligens være bra nok i dette tilfellet. Det er noe du får vurdere selv.

Lenke til kommentar

Jeg var innom Scandinavian Photo og JP påvei fra jobb idag for å se på kameraet. Det var veldig lett og hendig, jeg går nok for G7 med 14-140mm, JP skulle ha 11900 for G7 med 14-140.

 

Jeg er som sagt nesten aldri i studio og kameraet kommer kanskje til å bli brukt i studio 2-4timer i året, vanligvis bruker jeg blender på 6-8 et sted. TTL bruker jeg heller ikke i studio, men kanskje mer aktuelt hjemme.

 

Det eneste minuset med kameraet var EVF, jeg ble litt ør/svimmel av den (som om skjermen er for nærme) dette er vel muligens en vanesak og jeg antar at det kanskje var butikkbelysningen som gjorde at evf flimret og var veldig lys. Dette går det vel uansett ann å stille på.

Lenke til kommentar

 

Er jeg helt på bærtur, eller er dette bruksområder som passer G7 bra? 

 

Tja. Mye enig med det Flinx skriver. GX8 er det siste fra Panasonic og ser ut til å være et hakk bedre. I tillegg til dyrere har det også et annet design så i tillegg til prisforskjell går det også litt på hvilket design du liker best.

 

Når det gjelder 35-100 er jeg veldig enig med Flinx. 35-100 vinner selvsagt på optisk kvalitet og lysstyrke, men det er IMO alt for kort brennvidde for sport, og 35mm som korteste er heller ikke ideelt. 14-140 er en bra allround kitlinse og for bilder ute i OK vær er ikke lysstyrken noe stort hinder. Det ideelle (for mFT) for deg er kanskje Olympus 40-150 F2.8 (eventuelt + TC) som gir langt bedre rekkevidde og god lysstyrke, men det er uten stabilisering i objektivet og Olympus-hus har ikke 4K video så da er GX8 eneste alternativ for å få stabilisering med Panasonic-hus.

En annen ting å tenke på er hvis du ser kameraet som en erstatning for 5D MkI. Det finnes rett og slett ingen mFT-linser som kan ersatte de du har for Canon mht liten dybdeskarphet. Det nærmeste du kommer er vel Panasonic 42.5mm F1.2 og OLympus 75mm F1.8, men du må ha to blendere bedre lysstyrke enn fullformat for å få like tynn dybdeskarphet med mFT. Vet ikke om du har de to objektivene du nevner pga lysstyrken eller dybdeskarpheten, eller begge deler, men dybdeskarpheten får du i hvert fall ikke tilsvarende fra mFT.

 

 

Ikke for å kverulere, men dybdeskarpheten får du i alle fall med MFT kontra FF. Du får mye mer dybdeskarphet med MFT på samme blender som FF. Men du får mye smalere dybdeskarphet med FF. Men så kan du jo spørre om hvor mange som med hånden på hjertet, er fornøyd med skarpheten eller oppløsningen på sine kostbare f1.2 og f1.4 fullformatsobjektivene sine på disse blenderne. Ofte blir disse blendet ned ganske mye for akseptabel dybdeskarphet eller oppløsning. De to berømmelige trinnene blir fort til ingen ting, men i teorien er det jo to effektive trinn. Men dette har jo blitt diskutert herfra og inn i evigheten. Smal dybdeskarphet får man helt uproblematisk til med MFT også. Man må bare tenke litt annerledes, dessuten har ofte Olympus objektiver i alle fall, en svært god nærgrense. 

11248879_10205950727619836_8009347464002

11873420_10205950709259377_5737131980903

Endret av Bringisen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ikke for å kverulere"? Er ikke det litt som å si "Jeg er ikke rasist, men ..."?  :p

 

Uansett så er jo tydeligvis dybeskarphetsdebatten ikke relevant i denne sammenhengen, da paroa har brukt objektivene sine på blender 6-8, som ikke akkurat er noe problem for m4/3 å matche. Det eneste som egentlig teller da er skarpheten til objektiver ved ønsket blender og om oppløsningen er høy nok for tiltenkt bruk. Jeg vil anbefale å prøve seg fram med 14-140 i starten bare, og se om det er skarpt nok. Hvis ikke, kan man vurdere andre alternativer.

 

Forøvrig vil jeg anbefale paraoa å ta en titt på prisjakt-lenken igjen - det er betydelige penger å spare ved å bestille via nettet, selv fra JP Photo og Scandinavian Photo i stedet for å gå i butikken.

Lenke til kommentar

"Ikke for å kverulere"? Er ikke det litt som å si "Jeg er ikke rasist, men ..."?  :p

 

Uansett så er jo tydeligvis dybeskarphetsdebatten ikke relevant i denne sammenhengen, da paroa har brukt objektivene sine på blender 6-8, som ikke akkurat er noe problem for m4/3 å matche. Det eneste som egentlig teller da er skarpheten til objektiver ved ønsket blender og om oppløsningen er høy nok for tiltenkt bruk. Jeg vil anbefale å prøve seg fram med 14-140 i starten bare, og se om det er skarpt nok. Hvis ikke, kan man vurdere andre alternativer.

 

Forøvrig vil jeg anbefale paraoa å ta en titt på prisjakt-lenken igjen - det er betydelige penger å spare ved å bestille via nettet, selv fra JP Photo og Scandinavian Photo i stedet for å gå i butikken.

Da har jeg bestilt G7 med 14-140 fra Stavanger foto! Gleder meg!

 

Hvor stort minnekort bør jeg ha om jeg skal filme litt i 4k? Holder 64GB, og bør det være UHS-II?

 

Edit: Jeg ser jeg kan filme ca 85minutter med et 64gb kort og at det må minimum ha 12,5mb/s skrivehastighet. Noen anbefalinger eller spiller det ikke så stor rolle hvilket merke etc. det er?

Endret av paroa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor stort minnekort bør jeg ha om jeg skal filme litt i 4k? Holder 64GB, og bør det være UHS-II?

Bussmodus og minimum skrivehastighet er ikke nødvendigvis ekvivalent.

 

Det du bør ha er et Class 3 UHS-kort, siden det er klassen som definerer minimumshastighet. Du får både UHS-I og UHS-II-kort som støtter Class 3 skrivehastighet. G7 støtter UHS-II, så det er ikke noe problem å gå for det, men tviler på at du egentlig trenger det.

 

Av merker, så pleier Sandisk og Lexar å være sikre kort (heh).

Lenke til kommentar

Jeg ser flere har hatt problemer med store minnekort (128gb) i GH4, er det noen som vet om det skulle være noe i veien for å bruke 128GB i G7? Jeg kan ikke se noen ting som skulle tilsi det, men siden noen har hatt problemer med GH4 så begynner jeg å lure. Jeg vil helst ha et stort minnekort i stedet for flere små.

 

Edit: Jeg bestilte 1x64GB SDXC UHS-I U3 fra Trancender, rimelig og bra nok hastighet.

 

Tusen takk for hjelpen alle sammen! Gleder meg til jeg får kameraet og får testet litt.

Endret av paroa
Lenke til kommentar

 

 

Har en omd-e10. Hvis jeg rister litt på den så er det noe løst inni der. Regner med at det har noe med stabilisatoren å gjøre? Eller?

 

(Tagget deg Jorun T da jeg vet du har dette kameraet....)

 

Det stemmer nok bra.

 

Eneste jeg lurer på nå er hvorfor du rister på kameraet...

Lenke til kommentar

Takk for svar flinx, jeg tenkte at det var bedre å kjøpe G7 for å kunne legge mer penger i objektiver. Det kommer sikkert noen "bedre" hus til neste år eller om 2 år, da er det jo veldig greit å bare kunne bytte hus for så å ha objektivene jeg trenger.

 

Bare et "dumt" spørsmål, denne fungerer med pocketwizard ol?

 

Jeg har også forsøkt å finne G7 med 14-140 linsa i Norge, men har ikke funnet den i noe kit her enda, finner den på bhphoto. Vet dere om et sted i Norge som selger den i denne kombinasjonen?

Pocket Wizard fungerer (manuelt) på alle Olympus og Panasonic mFT som har blitssko. Er vel kun eldre Sony/Minolta som har en ur sær blissko selv om det kan løses med ett adapter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...