CardinalGuzman Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Tenkte jeg endelig skulle få surret meg til ett m4/3 leketøy, Sikler på ett Omd -em5 mkII, men av plasshensyn, økonomi så regner jeg med å kvitte meg med det jeg har av 4/3 først. [...] Jeg har ikke greie på bruktpriser, men Em5 mkII er et morsomt kamera. Lenke til kommentar
Eskrimador Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Tenkte jeg endelig skulle få surret meg til ett m4/3 leketøy, Sikler på ett Omd -em5 mkII, men av plasshensyn, økonomi så regner jeg med å kvitte meg med det jeg har av 4/3 først. [...] Jeg har ikke greie på bruktpriser, men Em5 mkII er et morsomt kamera. Var det jeg fant ut også Var en dårlig dårlig ide å leke med det... Endret 11. august 2015 av Eskrimador 1 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Takk for innspill og flotte bilder, har du noe forhold til hvordan den er vs samyangen? AtW Nei dessverre, har ikke prøvd Samyangen. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Motivet er alltid så skarpt som det kan få blitt. Om bildet blir skarpt er en annen sak. Du har helt rett i det. Grunnen til at jeg spurte er fordi det virker som det er lettere å få et skikkelig skarpt bilde på mobilkameraet, mens man helst skal bruke stativ på skikkelig systemkamera (jeg må innrømme at jeg ikke gjør det så ofte). Kan det være fordi du ser på mobilfilmen med -nettopp- mobilen, mens filmen fra systemkameraet ser du på en skikkelig stor skjerm? Skal ikke skryte på meg skikkelig stor skjerm, men har sett bildene fra mobilen på dataskjerm i allefall. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Får en del støy i form av røde piksler på Canon 5D mk2 også, så det er nok helt normalt. Men ett eksempel bilde kan være kjekt å få se. Tenkte å legge opp noen eksempler i går da jeg kom hjem, men var litt sliten. Får prøve å se om jeg ikke får det til i dag Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Bruker i dag Canon EOS100D + 40mm f/2.8. Hvordan vil bildekvaliteten være på Panasonic GF7 + 20mm f/1.7 II være i forhold? Jeg tar ikke mye bilder, men liker å ha lite dybdeskarphet. Vil Panasonic-komboen være grei da? Evt vil jeg få mer for å gå for en 50mm f/1.4 eller 50mm f/1.8 STM på DSLR? Har i tillegg en liten Sony RX100 som jeg kan ta med i lomma, men tenkte kanskje at GF7 kan erstatte begge? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 (endret) Det enkleste er bare å sette opp fullformatekvivalentene og sammenligne derfra: 40mm f/2,8 på 1,6x crop vil tilsvare 64mm f/4,5 på FF f/4,520mm f/1,7 på 2,0x crop vil tilsvare 40mm f/3,4 på FF f/6,850mm f/1,8 på 1,6x crop vil tilsvare 80mm f/2,9 på FF f/2,350mm f/1,4 på 1,6x crop vil tilsvare 80mm f/2,2 på FF f/1,835mm f/2,0 på 1,6x crop vil tilsvare 56mm f/3,2 på FF f/3,785mm f/1,8 på 1,6x crop vil tilsvare 136mm f/2,9 på FF f/1,4 Jeg slang på et par alternativ helt på slutten. Som du ser er det ganske stor forskjell i utsnitt (mm). Først bør du finne ut hvilket utsnitt du ønsker. Hva synes du om utsnittet til din 40mm i dag? Merk også at ett blendertrinn ekvivalent forskjell ikke gir noen stor forskjell. Husk også at mer ekvivalent tele gir kortere dybdeskarphet hvis du samtidig justerer avstanden til motivet. En 85/1,8 gir med andre ord kortere dybdeskarphet enn 50/1,8 på et hode-portrett selv om begge har samme blendertall. Justerer du avstanden for å få samme utsnitt vil du få en bakgrunnsuskarphet som tilsvarer det FF-ekvivalente blendertallet i tabellen. Dersom du ikke justerer avstanden for å få samme utsnitt men godtar at utsnittet blir tettere eller bredere så vil du får ennå større forskjell i FF-ekvivalent blendertall. Tallene er etter min mening lite relevante, men hvis du vil se de kan du markere tabellen for å se disse tallene bakerst. Rent bang for the buck lav dybdeskarphet mener jeg Canon 50/1,8 (ny fra butikk eller gammel utgave fra brukten) og Canon 85/1,8 er de beste måtene å oppnå det du spør om. Endret 12. august 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 I dag fikk jeg 100x70 cm fotoplakat fra Fotokudsen tatt med 16 MP om-d em5 mk2. Ganske fornøyd Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 I dag fikk jeg 100x70 cm fotoplakat fra Fotokudsen tatt med 16 MP om-d em5 mk2. Ganske fornøyd Vis oss Jeg har samme kameraet forresten. Har du noen gang fremkallet et 40mpx bilde? Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 (endret) I dag fikk jeg 100x70 cm fotoplakat fra Fotokudsen tatt med 16 MP om-d em5 mk2. Ganske fornøyd Vis oss Jeg har samme kameraet forresten. Har du noen gang fremkallet et 40mpx bilde? Hvordan viser man det? Nei, har ikke prøvd å sende inn 40 MP versjon enda. Før lagde jeg et kompositt av 7MP før ved å dele opp bildet i fire biter og skrive ut hver bit på A4. Det ble heller ikke så ille, men det er jo mindre format enn dette. Det ble heller ikke så skarpt. Det ble jo ikke knivskarpt 30 cm fra, men mer enn bra nok! Jeg klarer ikke å se noen pixler. Endret 12. august 2015 av DataFMT Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 (endret) men tenkte kanskje at GF7 kan erstatte begge? En forskjell på 100D og GF7 er at GF7 ikke har søker så du må bruke skjermen på baksiden. Hvis det ikke plager deg kan GF7 være et kompakt og fint kamera. Dybdeskarphet blir mindre med større blender og/eller lenger brennvidde. Det betyr at du får mindre dybdeskarphet med F1.7 enn F2.8, gitt samme brennvidde. Men siden 20mm er kortere enn 40mm mister du mye av fordelen som den større blenderen på Panasonic-objektivet gir. Har ikke regnet på det (du kan sjekke med en DOF-kalkulator), men vil tro du ender opp omtrent likt gitt samme bildeutsnitt (og du må gå nærmere med GF7 og 20mm). Du vil derfor få vesentlig mindre dybdeskarpet ved å kjøpe en ny 50mm til 100D enn ved å bytte til GF7. Når det gjelder å erstatte RX100 som lommekamera synes jeg GF7 + 20mm blir vel stort, og du mister zoomen i RX100. Vil du virkelig ha noe lite kan du se på GM1 med 20mm, da nærmer du deg virkelig lommeformat. 12-32 zoom er også et utrolig lite objektiv som selges med GM1 hvis du ønsker å ha en zoom også. I tillegg finnes GM5 som er større og dyrere enn GM1, men det har også innebygd søker. Endret 12. august 2015 av se# Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Takk for fine og utdypende svar, Simen og se#. Var nok mer nysgjerrigheten på noe nytt som fristet meg litt, men er ellers godt fornøyd med det jeg har. Skal heller se om jeg får byttet ut 40mm f/2.8 med en 50mm. 85mm blir litt for smalt på crop, da jeg skyter mest produktfoto innendørs. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Får en del støy i form av røde piksler på Canon 5D mk2 også, så det er nok helt normalt. Men ett eksempel bilde kan være kjekt å få se. To filer vedlagt. En 25 sekunders eksponering ved ISO 200, og en 25 sekunder ved ISO 1600. Jeg testet med GM1, og der ble støy vesentlig MYE værre. Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 da jeg skyter mest produktfoto innendørs. For produktfoto kan du vurdere Tamron 60mm F2.0 også. Litt trangere enn 50mm, men ikke veldig og F2.0 på en makro er ganske bra. Ellers har Canon 50mm F2.5 Makro også. Ikke like lyssterk som F1.8-versjonen, men rimelig bra kvalitet over hele bildet for de gangene du ønsker mer i fokus. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Hva slags blits er det som gjelder om man har om-d em5 mk2? Jeg har hørt rykter om at man kan sette blits på tripod mes skrufeste, men finner ikke overgang noen plass. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 (endret) For produktfoto kan du vurdere Tamron 60mm F2.0 også. Litt trangere enn 50mm, men ikke veldig og F2.0 på en makro er ganske bra. Ellers har Canon 50mm F2.5 Makro også. Ikke like lyssterk som F1.8-versjonen, men rimelig bra kvalitet over hele bildet for de gangene du ønsker mer i fokus. Den burde hete en semi-makro fordi den ikke gir 1:1. Det går riktignok an å sette på en adapter som gir den 1:1 men adapteren koster nesten like mye som objektivet. Synes bare det blir feil å kalle den for makro og sammenligne den med makroer som om det var på samme grunnlag. Endret 12. august 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Får en del støy i form av røde piksler på Canon 5D mk2 også, så det er nok helt normalt. Men ett eksempel bilde kan være kjekt å få se. To filer vedlagt. En 25 sekunders eksponering ved ISO 200, og en 25 sekunder ved ISO 1600. Jeg testet med GM1, og der ble støy vesentlig MYE værre. Ser helt normalt ut 5D mk2 er mye værre. 1 Lenke til kommentar
flinx Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Hva slags blits er det som gjelder om man har om-d em5 mk2? Jeg har hørt rykter om at man kan sette blits på tripod mes skrufeste, men finner ikke overgang noen plass. Metz, Nissin, Olympus eller Panasonic hvis du vil bruke fjernstyringssystemet til Olympus. Ellers trenger du også miniblitsen som følger med kameraet. 1 Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Takk for svar Pc Lynet og flinx. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 For produktfoto kan du vurdere Tamron 60mm F2.0 også. Litt trangere enn 50mm, men ikke veldig og F2.0 på en makro er ganske bra. Ellers har Canon 50mm F2.5 Makro også. Ikke like lyssterk som F1.8-versjonen, men rimelig bra kvalitet over hele bildet for de gangene du ønsker mer i fokus. Den burde hete en semi-makro fordi den ikke gir 1:1. Det går riktignok an å sette på en adapter som gir den 1:1 men adapteren koster nesten like mye som objektivet. Synes bare det blir feil å kalle den for makro og sammenligne den med makroer som om det var på samme grunnlag. Synes dette blir kverulering. Det er ingen entydig definisjon av Macro-begrepet og produsenter bruker Macro om linser med både 1:1, 1:2, 1:3 og dårligere forstørrelse. I denne sammenheng er ikke spørsmålet om makro, men produktfoto og tynn DOF. Jeg nevnte to objektiv som av produsentene kalles makro. Ikke (bare) pga nærgrensen men fordi makrolinser som regel er veldig godt korrigert for fortegning og nutus skrev at 85mm ble for trang for hans bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå