Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

i forhold til 50-200/2,8-3,5 (som tilsvarer 100-400/5,6-7)

 

Dette er bare delvis sant. Et gitt blendertall (f.eks. f/2.8) gir samme mengde lys per flate på bildebrikken uansett hva brennvidden er. Så om du har 50/2.8 på 4/3-kamera og 100/5.6 på et 35mm "full frame"-kamera får du omtrent samme utsnitt og omtrent samme dybdeskarphet på begge bildene, men du må ha fire ganger så lang eksponeringstid på 35mm-kameraet. Eventuelt kan du øke ISO-verdien to steg på 35mm-kameraet og få samme eksponeringstid. Spørsmålet er da om 35-mm kameraet er to ISO-steg bedre enn 4/3-kameraet.

 

-trygve

 

Det er 100% sant, men som du er inne på må man regne om følsomheten. Alle aksepterer at man kan regne om brennvidde for å få samme synsvinkel, noen få begynner å akseptere at man må regne om blendertall for å finne dybdeskarphet, men nesten ingen aksepterer at man må gange følsomheten på 4/3 med 4 for å sammenligne den med 35mm. Så når jeg sier at 200/3.5 tilsvarer 400/7, så er det også implisitt at ISO400 tilsvarer ISO1600. Og det er også temmelig nær to trinn forskjell også. Den samme forskjellen går igjen i kontrastomfang, men de store sensorene har den fordelen at de går fra ISO100, men et E-620 går fra ISO400-ekvivalent.

 

Det er nettopp på grunn av pris jeg ser bort fra fullformat. Å dra sammenligningen mellom f.eks. et E-620 med 70-300 og et D700 med dertil egnet optikk er ikke relevant, all den tiden du bruker mye, mye mer penger da. Et brukt 5D1 blir mer realistisk, men det er strengt tatt ikke så mye bedre enn et E-620, om vi snakker om bildekvalitet.

 

Jeg synes det er en veldig relevant sammenligning, nettopp fordi det koster så mye mer, men er ikke i nærheten av å gi den fordelen folk tror. De to trinnene man vanligvis opererer med gjelder bare dersom man har muligheten til å bruke samme blendertall, og det er ikke alltid tilfelle, og ihvertfall ikke på tele. Det er ingen grunn til å dele kameraverden så til de grader i to som folk gjør, eller tre for den saks skyld. Uansett er det sånn at det ikke finnes noen magiske løsninger på å fange mer lys, man må bære et objektiv med så stor blenderåpning som man trenger uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er 100% sant, men som du er inne på må man regne om følsomheten. Alle aksepterer at man kan regne om brennvidde for å få samme synsvinkel, noen få begynner å akseptere at man må regne om blendertall for å finne dybdeskarphet, men nesten ingen aksepterer at man må gange følsomheten på 4/3 med 4 for å sammenligne den med 35mm.

 

Nei, jeg vil ikke gå med på 100% (men ganske nær). Synsvinkel og dybdeskarphet har med enkle(?) optiske regler å gjøre, så der er det ikke mye tvil. Men følsomheten på brikken er det litt anderledes med siden det kommer an på blant annet valg av teknologi og pikseltetthet. Siden større bildebrikker ofte utstyres med flere piksler er ikke pixeltettheten på 4/3-brikken nødvendigvis fire ganger så stor som på 35mm-brikken. Dermed er det ikke gitt at det er to iso-steg forskjell i bildestøy. Men i praksis er det nok ofte slik at forskjellen er ca to steg, og konklusjonen din holder.

 

-trygve

Lenke til kommentar
Det er 100% sant, men som du er inne på må man regne om følsomheten. Alle aksepterer at man kan regne om brennvidde for å få samme synsvinkel, noen få begynner å akseptere at man må regne om blendertall for å finne dybdeskarphet, men nesten ingen aksepterer at man må gange følsomheten på 4/3 med 4 for å sammenligne den med 35mm.

 

Nei, alle aksepterer slett ikke dette. Man får samme billedutsnitt men ikke samme synsvinkel, noe som er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Nei, alle aksepterer slett ikke dette. Man får samme billedutsnitt men ikke samme synsvinkel, noe som er to forskjellige ting.

 

Perspektivet er kun avhengig av hvor du står, ikke av hvilken brennvidde du bruker. Dermed er bildeutsnitt og synsvinkel det samme i dette tilfellet.

 

-trygve

Lenke til kommentar
Nei, alle aksepterer slett ikke dette. Man får samme billedutsnitt men ikke samme synsvinkel, noe som er to forskjellige ting.

 

Perspektivet er kun avhengig av hvor du står, ikke av hvilken brennvidde du bruker. Dermed er bildeutsnitt og synsvinkel det samme i dette tilfellet.

 

-trygve

Det stemmer slett ikke (dvs bildeutsnitt og synsvinkel det samme), men dette er jo helt OT i forhold til denne tråden så jeg lar det være med det.

Endret av Spook
Lenke til kommentar
Noen som skal på Olympus sitt fotokurs 27 januar i Oslo forresten?

 

Hva er dette? Link :)

Det var en god stund før jul at Olympus gikk ut og inviterte eiere av E-P1 til gratis fotokurs, noen posta en lenke her til olympus.no der man kunne registrere seg. Det er lang venteliste nå stod det i en påminnelsesepost jeg fikk for en uke siden.

Lenke til kommentar
Noen som skal på Olympus sitt fotokurs 27 januar i Oslo forresten?

 

Hva er dette? Link :)

Det var en god stund før jul at Olympus gikk ut og inviterte eiere av E-P1 til gratis fotokurs, noen posta en lenke her til olympus.no der man kunne registrere seg. Det er lang venteliste nå stod det i en påminnelsesepost jeg fikk for en uke siden.

 

Vel, gjaldt faktisk alle som kjøpte et digitalt-speilrefleks kamera og alle som eide et digitalt speilreflekskamera kjøpt før 01.01.2010 :)

 

Så jeg å min bedre halvdel blir å se der, sammen med svigerfar :)

Lenke til kommentar
Interessant tema Zamot, men jeg har ihvertfall følelsen av når det gjelder blits, så er det mest prøving og feiling som gjelder.

 

Vet ihvertfall at den innebygde blitsen ikke er verdt så mye...

 

Nei innebygd blits blir bare reserve/nødløsning. Prøver stort sett å unngå bruk av blits, men selv den innebygde kan heve bildene betraktelig, f.eks. på en solskinnsdag, da holder den ofte som fill-inn og gjør sommerbildene mye bedre.

 

Noe som forøvrig irriterer meg veldig med det trådløse systemet til Olympus er at den innebygde blitsen må aktiveres. Det er ikke alltid jeg ønsker meg lyset fra den, spesielt om jeg bruker vidvinkel..

Lenke til kommentar
Noe som forøvrig irriterer meg veldig med det trådløse systemet til Olympus er at den innebygde blitsen må aktiveres. Det er ikke alltid jeg ønsker meg lyset fra den, spesielt om jeg bruker vidvinkel..

 

Pre-flashen skal trigges før blitsene. Du ser det kun når du har kameraet nært motivet. Den er veldig svak.

 

 

Får vel begynne å produsere en form for trakt-greie som sprer lyset bort fra fronten av kameraet for den typen bruk, og tjene meg rik på eBay.. ;)

 

Det finnes slike saker på ebay.

Lenke til kommentar

Er forresten interresert i å ta diverse portrett bilder. Mener at noen sa at 70-90mm er det beste da, siden du kan ha litt avstand, men samtidig komme nært. Noen innspill på dette? Og eventuelt hvilken linse som er best? vurderer en 70-300mm men er kanskje litt overkill?

Lenke til kommentar
Er forresten interresert i å ta diverse portrett bilder. Mener at noen sa at 70-90mm er det beste da, siden du kan ha litt avstand, men samtidig komme nært. Noen innspill på dette? Og eventuelt hvilken linse som er best? vurderer en 70-300mm men er kanskje litt overkill?

På fullformat har alt fra (50) 85mm til 135mm vært mye brukt som portrettobjektiver, dvs (25) 40 - 70mm på FT/mFT.

 

Endel kombinerer et makro- og portrettobjektiv, men jeg fotograferer mer portrett enn makro, så jeg prioriterer stor blender, og ønsker av et portrettobjektiv at det ikke er altfor skarpt på full åpning, så får jeg mer flatterende bilder uten skartpt tegnede hudormer og kviser, uten å måtte softe det i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar
Er forresten interresert i å ta diverse portrett bilder. Mener at noen sa at 70-90mm er det beste da, siden du kan ha litt avstand, men samtidig komme nært. Noen innspill på dette? Og eventuelt hvilken linse som er best? vurderer en 70-300mm men er kanskje litt overkill?

På fullformat har alt fra (50) 85mm til 135mm vært mye brukt som portrettobjektiver, dvs (25) 40 - 70mm på FT/mFT.

 

Endel kombinerer et makro- og portrettobjektiv, men jeg fotograferer mer portrett enn makro, så jeg prioriterer stor blender, og ønsker av et portrettobjektiv at det ikke er altfor skarpt på full åpning, så får jeg mer flatterende bilder uten skartpt tegnede hudormer og kviser, uten å måtte softe det i etterbehandlingen.

 

 

Har du et spesifikk objektiv som du kan anbefale? Er litt grønn på dette :blush:

 

Edit: Vil det forresten være noe vits i å kjøpe et 70-300mm i tillegg til 40-150 og 14-42?

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...