smort1 Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Som nevnt over så vurderer jeg samyang fisheye, men har sett at olympus har en bodycao-fisheye på 9mm, som koster runt 600-700 ser det ut til, sva en tredjepart av prisen, og den er også mindre, men er jo bare f8, og mindre god optisk. Hvor mye verre er det enn samyangen tror dere? Fisheye er jo et veldig spesielt objektiv, kan jo være noe å teste en billigere variant, samtidig er jo ikke 2k alt for ille, og samyangen har fått gode skussmål. AtW Jeg tror du har mer igjen for å velge noe annet enn bodycap-linsa. Flere tester på youtube sier at den ikke er mye til nytte, men i forhold til pris er det vel kanskje ikke så ille. Det kommer vel an på hvor mye du skal bruke den og hvor villig du er til å bruke høy ISO. Det flotte med den er jo pris og plass/vekt. Body-caplinsa funker faktisk "tålelig bra" i gode lysforhold. Blir faktisk "lommekamera", med denne på en E-M5 eller E-M1.... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Noen som har noe erfaring/kunnkskap om hvor mye et objektiv egentlig tåler, spesielt mtp slag? Noen ganger leser jeg på nett om folk som har fått ødelagt objektivet av en veltet trillekoffert når objektivet er lagret inne i trillekofferten, det høres veldig svakt ut for meg, er sånn vanlig? Jeg tenker jo at ting ganske greit bør tåle feks å være io en fotobag som faller ned bra et bord feks? (med tåler så mener jeg "fungerer fint om ikke noe av glasset sprekker) AtW Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Noen som har noe erfaring/kunnkskap om hvor mye et objektiv egentlig tåler, spesielt mtp slag? Noen ganger leser jeg på nett om folk som har fått ødelagt objektivet av en veltet trillekoffert når objektivet er lagret inne i trillekofferten, det høres veldig svakt ut for meg, er sånn vanlig? Jeg tenker jo at ting ganske greit bør tåle feks å være io en fotobag som faller ned bra et bord feks? (med tåler så mener jeg "fungerer fint om ikke noe av glasset sprekker) AtW Det kommer veldig an på hvordan objektivene er konstruert, og ikke minst materialvalg på delene. Ligger også litt der "at en får det en betaler for" i noen tilfeller. Ta f.eks. Canon 50mm f/1.8 ll, den har plastikk bajonett fatning. Det er jo billigere enn metall fatning, men plastikk tåler ikke så mye når det er en lavere temperatur/kuldegrader. Har sett flere bilder der det har røket biter av plastikk fatningen. Når det gjelder Canon 50mm f/1.4 USM så er ikke det en skikkelig USM. Dette er en plastikk konstruksjon drevet av små plastikk tannhjul, og dermed er dette objektivet ganske sårbart med tanke på støt i fronten av objektivet. En solid solblender kan være ganske nyttig, og beskytter langt bedre enn hva f.eks. et uv-filter gjør. Jeg har selv ødelagt et objektiv fordi uv-filteret knuste og ripet opp frontelementet på objektivet, så jeg benytter konsekvent solblendere som beskyttelse. Det var min egen feil det her, men en ivrig "fotograf" som mistet litt balanse og fikk overvekt i kombinasjon med mellomringer og et makro objektiv gjorde at nærgrensen ble for kort. Filtere benytter jeg kun ved spes. anledninger slik som Pola og/eller ND-filter, og evt. et Protection filter ved f.eks. i nærheten av sjøvann eller andre sølete omgivelser. Så hva som gjelder for de forskjellige konstruksjoner og produsenter med tanke på hvor sårbart objektivene kan være, er det ikke godt å gi et fasit svar på. For det vil variere veldig, er nok mest situasjonsavhengig og hvor uheldig en kan være. Det som går bra for noen, behøver ikke gjøre det for andre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Ja, skjønner jo forsåvidt at det er endel flaks og uflaks inne i bilde, ting som riper i elementene er jo lett å se, tenker mer på om elementer flytter seg internt og senker kvalitet. Lettere objektiver har jo forsåvidt fordelen at de utsettes for mindre krefter, selv om de kanskje er konstruert mindre solid. Det er jo mye plast i endel mFT-objektiv, men alle objektivene mine har metallfatning ihvertfall, uansett pris. Tenker jo at man må regne med at et objektiv slår inn i ett hjørne når man går med det over skuldra og sånn, jeg håper jo at objektivt stort sett tåler sånt? AtW Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Der har jo materialvalg og konstruksjon av objektivene selvsagt mye å si, men det er jo likevel vanskelig å si hvilke objektiver som tåler hva. Men nå er det jo veldig lite som skal til for at et av linse elementene kommer ut av sin posisjon, og da vil det jo ikke bli fokuserte eller skarpe bilder lenger. Her er det jo snakk om micro-justeringer, og da må det jo leveres slik at det kan justeres og måles skikkelig i lab. Enkelte objektiver vil kanskje kunne tåle et (eller flere) støt/slag, uten at det skjer noe som helst. Mens andre kanskje treffer på et mer uheldig sted, og er uheldige ved det første støtet. En kamerat mistet et objektiv fra hånda og ned på stueteppet, og to av linse elementene kom ut av stilling, max uflaks. Mens en arb.kollega opplevde at hans datter rullet et av hans objektiver ned trappa, fra 1 etg. og ned i kjelleren og rett ned på flisene. Det fikk jo mange støt nedover alle trinnene og ikke minst når det traff gulvet, men der skjedde det ingen verdens ting, og det var et vesentlig billigere objektiv (men ikke lettere i vekt) enn hva min kamerat mistet ned på stueteppet. Selv kjøpte jeg et nytt kamera og objektiv som aldri ble skarpt, alle ting skal ligge innenfor en viss toleranse skala i slutt kontrollen til produsentene, men i dette tilfellet så lå kameraet i helt i - enden og objektivet helt i + enden av skalaen. Dermed ble spriket for stort, og det ble aldri skarpt. Dette var snakk om et relativt kostbart både kamera og objektiv. Så et helt opplagt svar er det nok veldig vanskelig og komme med her...... Endret 2. august 2015 av fotonisse 2 Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Noen som har prøvd denne? http://www.getolympus.com/us/en/37mm-auto-open-lens-cap-lc-37c-black-for-14-42mm-ez-micro-four-thirds-lens.html Virker kjekk, men 500 kroner?? Jeg har denne, den er helt super, har aldri fusket, skulle ønske alle objektiver hadde slike. Men jeg kjøpte min en god del billigere på ebay (husker ikke lenger fra hvem, det er 1 1/2 år siden). 1 Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Noen som har prøvd denne? http://www.getolympus.com/us/en/37mm-auto-open-lens-cap-lc-37c-black-for-14-42mm-ez-micro-four-thirds-lens.html Virker kjekk, men 500 kroner?? Jeg har denne, den er helt super, har aldri fusket, skulle ønske alle objektiver hadde slike. Men jeg kjøpte min en god del billigere på ebay (husker ikke lenger fra hvem, det er 1 1/2 år siden). Er enig med deg der altså, deksel er noe dritt. Men holder den støvet borte fra frontelementet? Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Noen som har prøvd denne? http://www.getolympus.com/us/en/37mm-auto-open-lens-cap-lc-37c-black-for-14-42mm-ez-micro-four-thirds-lens.html Virker kjekk, men 500 kroner?? Jeg har denne, den er helt super, har aldri fusket, skulle ønske alle objektiver hadde slike. Men jeg kjøpte min en god del billigere på ebay (husker ikke lenger fra hvem, det er 1 1/2 år siden). Er enig med deg der altså, deksel er noe dritt. Men holder den støvet borte fra frontelementet? Jeg opplever ikke at det er noe mindre støvtett enn andre deksler, heller tvertimot, for det er alltid på plass når objektivet ikke er i bruk. Andre deksler har det å bli liggende i lommer og vesker når jeg fotograferer, og de forsvinner lett. 1 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Noen som har prøvd denne? http://www.getolympus.com/us/en/37mm-auto-open-lens-cap-lc-37c-black-for-14-42mm-ez-micro-four-thirds-lens.html Virker kjekk, men 500 kroner?? Jeg har denne, særdeles mye mer praktisk enn det lille objektivdekselet som egentlig bare var til bry. Ikke opplevd noe negativt med det utenom at det jo "tar" bittelitt mer plass på objektivet. Kjøpte min dyrt på Scandinavian Photo, men hadde fått noen penger til bursdagen så jeg så på det som en bursdagsgave... Kunne godt ha kostet halvparten. 1 Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Må innrømme at jeg har tenkt tanken på å skaffe e-m10 som et kamera nr 2 med 14-42mm ez-linsa. Alternativet er å vente på mk2 av e-m1 og se om det blir det eller kjøpe e-m5 mk2 billigere enn den er i dag. Har uansett litt lyst på 14-42mm ez-linsa. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Må innrømme at jeg har tenkt tanken på å skaffe e-m10 som et kamera nr 2 med 14-42mm ez-linsa. Alternativet er å vente på mk2 av e-m1 og se om det blir det eller kjøpe e-m5 mk2 billigere enn den er i dag. Har uansett litt lyst på 14-42mm ez-linsa. Hva er ditt kamera nummer 1? AtW Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 (endret) Må innrømme at jeg har tenkt tanken på å skaffe e-m10 som et kamera nr 2 med 14-42mm ez-linsa. Alternativet er å vente på mk2 av e-m1 og se om det blir det eller kjøpe e-m5 mk2 billigere enn den er i dag. Har uansett litt lyst på 14-42mm ez-linsa. Hva er ditt kamera nummer 1? AtW e-m5 mk2 Edit: Jeg kjøpte batterigrepet og tre ekstra batterier. Endret 3. august 2015 av DataFMT Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Må innrømme at jeg har tenkt tanken på å skaffe e-m10 som et kamera nr 2 med 14-42mm ez-linsa. Alternativet er å vente på mk2 av e-m1 og se om det blir det eller kjøpe e-m5 mk2 billigere enn den er i dag. Har uansett litt lyst på 14-42mm ez-linsa. Jeg har e-m10 som kamera nr 2 (kamera en er en Canon 7D), godt fornøyd med det. Kompakt, men med alle funksjoner (og litt til) fra 7D. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Jeg har EM-1 som kamera nr.1 og EM-5 MkII som nr.2. Men etter første uken her på Rhodos, ser jeg at EM-5 MkII nesten utelukkende er brukt. Lite og lekkert retro :-) Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Problemet med e-m10 er at det ikke er værtettet. For meg betyr det at jeg ikke kan bruke det i marka uten ekstra hensyn. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Må innrømme at jeg har tenkt tanken på å skaffe e-m10 som et kamera nr 2 med 14-42mm ez-linsa. Alternativet er å vente på mk2 av e-m1 og se om det blir det eller kjøpe e-m5 mk2 billigere enn den er i dag. Har uansett litt lyst på 14-42mm ez-linsa. Hva er ditt kamera nummer 1? AtW e-m5 mk2 Edit: Jeg kjøpte batterigrepet og tre ekstra batterier. Ok, hadde vurdert panasonic gm1, eller noe omtrent like lite, forskjellen fra e-m5 til em10 er jo veldig liten. AtW Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Må innrømme at jeg har tenkt tanken på å skaffe e-m10 som et kamera nr 2 med 14-42mm ez-linsa. Alternativet er å vente på mk2 av e-m1 og se om det blir det eller kjøpe e-m5 mk2 billigere enn den er i dag. Har uansett litt lyst på 14-42mm ez-linsa. Hva er ditt kamera nummer 1? AtW e-m5 mk2 Edit: Jeg kjøpte batterigrepet og tre ekstra batterier. Ok, hadde vurdert panasonic gm1, eller noe omtrent like lite, forskjellen fra e-m5 til em10 er jo veldig liten. AtW Fint kamera ATWindsor. Jeg vurderte Oly Pen EPL7, men jeg likte ikke helt skjermen (at den er bygd for selfietrenden) og mangelen på innebygget blits. Og så ble det håpløst å bruke de andre linsene jeg har (Oly Pro) da de blir for store. Dette kan være greit når jeg gjør timelapse med det andre kameraet, da timelapse gjerne tar litt tid (og kameraet da er opptatt til det er ferdig) Et annet scenario kan være båttur. Da kan det være greit å ha telelinse ferdigmontert og klar på et kamera når øyeblikkene oppstår. Et tredje, og kanskje det viktigste scenariet er ferietur. Da tenkte ikke jeg å dingle rundt med kamerautstyr til 20k rundt om i gatene. Det har jo gm1 en større fordel over e-m10, og det er størrelse og forsåvidt pris. Det er også et mye bedre lommekamera. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Har noen av dere hatt problemer med wifi på Olympus E-M10? Jeg bruker det mye, og inntil i dag har det funket bra, men plutselig har det sluttet å virke, jeg skrur på, meldingen 'wifi starter' vises, så etter noen sekunder står det 'wifi stopper. Har prøvd å restarte ipaden, batteriet på kamera er fullt nok, men ingen ting hjelper. Det blåste mye da det skjedde, stativ og kamera veltet, men kamera var ikke i bakken og fikk ikke noe slag. Alt annet er som det skal. Glad for tips. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Har noen av dere hatt problemer med wifi på Olympus E-M10? Jeg bruker det mye, og inntil i dag har det funket bra, men plutselig har det sluttet å virke, jeg skrur på, meldingen 'wifi starter' vises, så etter noen sekunder står det 'wifi stopper. Har prøvd å restarte ipaden, batteriet på kamera er fullt nok, men ingen ting hjelper. Det blåste mye da det skjedde, stativ og kamera veltet, men kamera var ikke i bakken og fikk ikke noe slag. Alt annet er som det skal. Glad for tips. Ville prøvd å fabrikkresatt kameraet. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Et tanke spill her jeg sitter på Rhodos i skyggen; Jeg har egentlig forelsket meg i Olympus MFT, både kamerakvalitet, utseende og kvaliteten på optikken. Som jeg sikkert har fortalt mange ganger så byttet jeg system fra over 20 år med Canon speilreflekser til MFT for ca 2 år siden. Siste kamera var ikke hva som helst siden dette var 5D MkIII, altså et fullformatskamera som i teorien skal parkere et MFT kamera i.h.t IQ. Jeg hadde også på papiret veldig god optikk til Canon systemet. Jeg leser til stadig at man ikke kan sammenligne bildekvaliteten mellom MFT og FF, men jeg forsøker å finne hvor den store forskjellen ligger. Jeg tenker på ren bildekvalitet, ikke de to EV stopp som gjelder dybdeskarphet eller på de to EV stopp som gjelder ISO. Jeg merker fint å kunne få en meget fin bakgrunnsuskarphet ved å bruke den riktige optikken på MFT, enten mer lyssterke, eller lenger brennvidde. Her er det optikken som teller ikke brikkens størrelse. Jeg ser fra tidligere FF dager at syltynn dybdeskarphet ved blender f1.4-f1,8 uhyre sjelden var brukt ( ja, jeg vet at i teorien så skal f1,4 på MFT tilsvare f2.8 på FF når vi snakker om dybdeskarphet) Jeg merker fint å kunne bruke lave ISO verdier med mine MFT hus på grunn av at optikken er så god allerede på f1.8 og f2.8 sammen med bransjens beste bildestabilisering ( ja, jeg vet at ISO1600 med MFT tilsvarer ca ISO6400 med FF når vi snakker om støy) Men jeg ser på mine bilder at jeg uhyre sjelden har behov for ISO over 1600. De aller fleste av mine bilder er fotografert på base ISO. Jeg merker også at dynamikken der jeg kan lysne skyggene faktisk er bedre på mine MFT RAW filer enn det som var tilfellet på mine FF RAW filer fra Canon. Dette er enestående på landskapsbilder der lyset varierer veldig fra helt lyst til nesten helt mørkt. Denne oppdagelsen gjorde jeg i disse dager ved fotografering her i Hellas. Faktisk ganske overraskende. Med 5D MkIII og 7D måtte jeg konsekvent eksponerer etter høylysene ( ja Canon var bedre før høylysene klippet enn på mine MFT hus) Med mine MFT hus har jeg satt varsel for klipping litt ned fra 255 til 245, og på denne måten trenger jeg ikke være like påpasselig med å eksponere mot høyre som på Canon. Dette fordi det virker for meg slik at jeg kan lysne nesten helt mørke skygger med mine MFT RAW filer uten nevneverdig støy, men mine Canon FF RAW filer virker støyen å komme nesten umiddelbart i forhold. Denne antagelsen får jeg støtte fra både DxO, Digital Camera World og Svenske Digital Foto. Faktisk er det svært mye å hente i RAW filene til EM-1 og EM-5 MkII. Tankene om dette som skrives til stadighet om FF fortreffelighet i forhold til MFT, må etter min mening snevres inn til dem som ønsker ekstrem smal dybdeskarphet, eller trenger å fotografere på svært høy ISO. Tankene mine spinner derfor videre på en tanke jeg har lekt med en stund. Jeg ønsker å fotografere landskap med ekstrem vidvinkel. Dette fordi jeg liker dramatikken i himmelen eller havet som slike vidvinkler gir. Her snakker jeg om bildevinkler tilsvarende 12-16mm i 35mm film verden. Når jeg tenker at 99% av alle slike landskapsbilder virker fotografert på base ISO, med stor dybdeskarphet, og at jeg komponerer bildene uten ettercropping, og at jeg skriver ut i maks størrelse A2. Hvorfor trenger jeg da fullformatskamera? Jeg sitter på trapppene til å handle noe nytt. Valget står da mellom følgende: Alt 1: Kjøpe det nye Zuiko 7-14mm f2.8 PRO og bruke MFT husene til den type landskapsfotografering jeg skisserer over i innledende tekst. Alt 2: Selge et av MFT husene og kjøpe Canon 6D og EF16-35mm f4 L IS ( kjenner Canon systemet og objektivet har fått like god omtale som Zuiko obejktivet) Så et par alternativer som har svirret i tankene men som blir for usikker av grunnene som antas i alternativene: Alt 3: Selge et av MFT husene å kjøpe Nikon D610 og Nikon´s 16-35mm f4 VR ( vil egentlig ikke bli kjent med enda et system, men den teoretiske ekstreme dynamikken på base ISO er forlokkende. På tross av teoretisk høyere oppløsning enn Canon, oppnår denne pakken samme oppløsning som Canon pakken hos DxO) Alt 4: Selge et av MFT husene å kjøpe et Sony A7 kamera med Sony´s 16-35mm f4 ( som med Nikon og et nytt system, samt at Sony leverer en "dårlig" RAW fil på 13 bit og at objektivene uten adapter ikke har fått så mye lovord som Zuiko og Canon objektivene over. Det som frister er teoretisk dynamikk som på Nikon og EVF) Phuu, dette var mange tanker. Og håper det kan bli en liten diskusjon rundt disse tankene. Vil jeg ha noe som helst å hente på å gå veien om et nytt fullformat til de kriteriene jeg skisserer over. Eller er det som jeg antar, bare tull? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå