Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Du skal være godt over middels interessert i dyr- og fuglefotografering før du gjør begynner å kjøpe inn utstyr. Ett eksempel; Fotosekken til naturfotograf Ole Jørgen Liodden har en verdi på over 250.000kr.

Det er mulig å konsentrere seg om andre kategorier innen foto som ikke koster skjorta;

portrett, gate/street, makro, landskap osv...

Sport og dyr- og fuglefotografering er dyrt. Du trenger både kamerahus og objektiver fra de 2-3 hyllene lengst mot taket. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jes, jes, da var kamerabagen pakket for fjellturen i februar:

E-620

ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6

ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6

HLD-5

2x batteri

Tripod

4 x 2 GB CF

Vater til å feste i blitsskoen :love:

Også, et lite sprøsmål fra meg. Hvordan vil 620'en funke i ca 5-15 minus grader ute?

Burde jeg passe på noe, eller bare fyre løs?

Lenke til kommentar
Også, et lite sprøsmål fra meg. Hvordan vil 620'en funke i ca 5-15 minus grader ute?

Bare fyre løs. Jeg har brukt min i både -15 og -22 uten problemer. Batteriet ser ut til å holde seg overraskende godt også. Bare pass på å ha reserve-batteriet i en innerlomme, så det holder seg varmt.

God tur.

Lenke til kommentar

Bare fyre løs. Jeg har brukt min i både -15 og -22 uten problemer. Batteriet ser ut til å holde seg overraskende godt også. Bare pass på å ha reserve-batteriet i en innerlomme, så det holder seg varmt.

God tur.

Høres smart ut. Dvs bedre å ha det ene på innerlommen enn inne i HLD'n? Har foresten mulighet til å lade batteriet på kveldstid, da vi skal til ei hytte på Gols fjellet

Lenke til kommentar
Høres smart ut. Dvs bedre å ha det ene på innerlommen enn inne i HLD'n? Har foresten mulighet til å lade batteriet på kveldstid, da vi skal til ei hytte på Gols fjellet

Bedre i innerlomme enn i grepet.

Apropos grep; jeg hadde ikke giddet å ta med grep på fjelltur. Da er det greit å spare mest mulig plass og vekt. Eventuellt bare brukt det inne på kvelden.

Lenke til kommentar
Apropos grep; jeg hadde ikke giddet å ta med grep på fjelltur. Da er det greit å spare mest mulig plass og vekt. Eventuellt bare brukt det inne på kvelden.

Høres smart ut :).

Det blir stor treff av familien der oppe. Ca 50-60 stykker. Nok å ta bilder av ihvertfall.

Forresten, noen andre enn meg som har problemer med å bruke kamerakontroll i studio 2?

Hver gang jeg prøver så "Programmet svarer ikke. Windows prøver å løse problemet...

Problemet kunne ikke løses fordi windows ikke klarte å løse problemet" :wallbash:

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar
Tja, jeg har tatt skarpe håndholdte bilder av fuglejævler med 300/2.8 + EC20 rundt 1/200s, så det vet jeg ikke..

Men da med bildestabilisator?

Selvfølgelig, jeg tror vi misforsto hverandre litt. :)

Du skal være godt over middels interessert i dyr- og fuglefotografering før du gjør begynner å kjøpe inn utstyr. Ett eksempel; Fotosekken til naturfotograf Ole Jørgen Liodden har en verdi på over 250.000kr.

Har hatt optikk for 250 000 hengende på meg som et pakkesel. :p

Det er mulig å konsentrere seg om andre kategorier innen foto som ikke koster skjorta;

portrett, gate/street, makro, landskap osv...

Sport og dyr- og fuglefotografering er dyrt. Du trenger både kamerahus og objektiver fra de 2-3 hyllene lengst mot taket. ;)

Tjatjo. 50-200 er mer enn nok for sport.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er noen gode tilbud på Olympus på messen? Jobber denne helgen, så har ikke tid å dra for a titte rundt,blir evt en snartur for å handle hvis det er oen gustige priser for eks. E-30 :p

Tror ikke Olympus skal være der personlig, men blir nok et par gode tilbud ihvertfall :)

Sikkert noen her som ikke skal jobbe (:() og derfor kan oppdatere oss :D

Edit: leif'ern

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar
Noen som vet om det er noen gode tilbud på Olympus på messen? Jobber denne helgen, så har ikke tid å dra for a titte rundt,blir evt en snartur for å handle hvis det er oen gustige priser for eks. E-30 :p

Tror ikke Olympus skal være der personlig, men blir nok et par gode tilbud ihvertfall :)

At Olympus ikke er representert med egen Stand har jeg fått med meg. Men tenkte mere på JP/Fotovideo kjørte noe tilbud:-)

Lenke til kommentar

At Olympus ikke er representert med egen Stand har jeg fått med meg. Men tenkte mere på JP/Fotovideo kjørte noe tilbud:-)

Regner med at de gjør det. Sikkert litt lurt å vente til siste dag. Presse prisene litt ned igjen :). Alltid kjipt å måtte ta med seg masse varer tilbake fra en messe, etter at du har fått lov til å ta dem med deg bort ( egen erfaring her...)

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvilket annet system som skulle fungere bedre, om vi ser bort fra fullformat og optikk til flere titusen? :)

Du trenger ikke se bort fra fullformat. Bruker du Nikon 80-400/4,5-5,6 eller Canon 100-400/4.5-5,6 tjener du 2/3 trinn i forhold til 50-200/2,8-3,5 (som tilsvarer 100-400/5,6-7), og da skal du bære mer, og betale masse mer for forbruksvaren "kamerahus", og du kommer uansett til å ha lyst til å blende ned mer på 80-400/100-400, for de er dårligere objektiver. Alternativer jeg heller hadde vurdert er 50D/7D + 70-200/4 IS og K7 + 60-250/4.

Lenke til kommentar

Det blir stor treff av familien der oppe. Ca 50-60 stykker. Nok å ta bilder av ihvertfall.

Da kan grep være kjekt når du er inne og skal ta bilder av slekta.

Forresten, noen andre enn meg som har problemer med å bruke kamerakontroll i studio 2?

Hver gang jeg prøver så "Programmet svarer ikke. Windows prøver å løse problemet...

Problemet kunne ikke løses fordi windows ikke klarte å løse problemet" :wallbash:

Har du Vista? Eller gammel Windows (lenge siden den ble installert) ? Eller gammel Studio?

Lenke til kommentar
Det ser ut til at Olympus, i dette prissegmentet i hvert fall, ikke er noe godt alternativ under forhold med redusert lys. Med all respekt for fotografen så vil jeg påstå at ikke noe på gåsebildet tegner spesielt skarpt, og jeg synes derfor det er merkelig at 70-300mm objektivet har fått såpass gode tilbakemeldinger fra brukere hvis det ikke presterer bedre.

Det er først og fremst støy fra bildebrikken som begrenser bildekvaliteten, så den egnetlige konklusjonen er at E-500 + ZD 70-300mm ikke er et spesielt godt valg under dårlige lysforhold. I bedre lys blir ting bedre:

post-183958-1263578328_thumb.jpg

Dette er forøvrig utklippet fra jpg rett fra kamera uten skalering, oppskarping eller annen etterbehandling. Bildet er tatt med 300mm, f/5.6, ISO200

Fremdeles kan man selvfølgelig ønske seg bedre skarphet, men jeg synes dette er bra for et objektiv i den prisklassen.

Skal du ta bilder med lang brennvidde i dårlig lys trenger du et objektiv med større blenderåpning eller et kamera med bedre støyegenskaper på høy ISO. Bedre objektiv både koster og veier mer. Kamera med bedre støyegenskaper på høy ISO enn E-500 er ikke noe problem å finne. Nyeste generasjon av Olympus-kameraer er langt bedre, men det finnes kameraer fra andre produsenter som er enda bedre.

-trygve

Lenke til kommentar
Jes, jes, da var kamerabagen pakket for fjellturen i februar:

E-620

ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6

ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6

HLD-5

2x batteri

Tripod

4 x 2 GB CF

Vater til å feste i blitsskoen :love:

Har også testet dette med hell. Men brukte da "plastposemetoden" med hensyn til fare for kondens. Dvs forsegle kameraet i en lufttett pose før man tar det inn i romtemperatur igjen, og la det ligge et par timer før man pakker det ut. Vet ikke hvor viktig dette egentlig er, men hvis noen har innspill på dette hadde det vært nyttig å høre om. Kan jeg forresten spørre hvor du kjøpte vater til å feste i blitzskoen? :)

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar
i forhold til 50-200/2,8-3,5 (som tilsvarer 100-400/5,6-7)

Dette er bare delvis sant. Et gitt blendertall (f.eks. f/2.8) gir samme mengde lys per flate på bildebrikken uansett hva brennvidden er. Så om du har 50/2.8 på 4/3-kamera og 100/5.6 på et 35mm "full frame"-kamera får du omtrent samme utsnitt og omtrent samme dybdeskarphet på begge bildene, men du må ha fire ganger så lang eksponeringstid på 35mm-kameraet. Eventuelt kan du øke ISO-verdien to steg på 35mm-kameraet og få samme eksponeringstid. Spørsmålet er da om 35-mm kameraet er to ISO-steg bedre enn 4/3-kameraet.

-trygve

Lenke til kommentar

Da kan grep være kjekt når du er inne og skal ta bilder av slekta.

Har du Vista? Eller gammel Windows (lenge siden den ble installert) ? Eller gammel Studio?

Guilty of vista :blush:

Lastet ned prøve-versjonen av studio/master som lå på olympus hjemmeside, så regner med at det ihvertfall er en oppdatert versjon.

@8ruk3rn4vn, www.dealextreme.com :thumbup:

Trykk på linken så kommer du rett til varen :)

Edit: la til link

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar

Var en tur på messa i stad.. Ikke mye å hente der for en Olympus-bruker.. Var vel noe Mju og P1/P2, men objektiver/blits osv var det veldig dårlig med.. Følte nesten jeg har "valgt feil" merke når jeg gikk der.. Nesten litt sånn: "Olympus, hva er det?" :)

Lenke til kommentar

Var en tur på messa i stad.. Ikke mye å hente der for en Olympus-bruker.. Var vel noe Mju og P1/P2, men objektiver/blits osv var det veldig dårlig med.. Følte nesten jeg har "valgt feil" merke når jeg gikk der.. Nesten litt sånn: "Olympus, hva er det?" :)

Dems tap at dem ikke bruker så mye tid på Olympus. Føler nesten at noen tilstelninger ang foto er kun ment for massene (LES: Canon brukere med fare for å tråkke på noen tær)

Jeg har alltid likt Olympus siden min Onkel viste meg OM-1 i sin tid :love:

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvilket annet system som skulle fungere bedre, om vi ser bort fra fullformat og optikk til flere titusen? :)

Du trenger ikke se bort fra fullformat. Bruker du Nikon 80-400/4,5-5,6 eller Canon 100-400/4.5-5,6 tjener du 2/3 trinn i forhold til 50-200/2,8-3,5 (som tilsvarer 100-400/5,6-7), og da skal du bære mer, og betale masse mer for forbruksvaren "kamerahus", og du kommer uansett til å ha lyst til å blende ned mer på 80-400/100-400, for de er dårligere objektiver. Alternativer jeg heller hadde vurdert er 50D/7D + 70-200/4 IS og K7 + 60-250/4.

Det er nettopp på grunn av pris jeg ser bort fra fullformat. Å dra sammenligningen mellom f.eks. et E-620 med 70-300 og et D700 med dertil egnet optikk er ikke relevant, all den tiden du bruker mye, mye mer penger da. Et brukt 5D1 blir mer realistisk, men det er strengt tatt ikke så mye bedre enn et E-620, om vi snakker om bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...