se# Skrevet 19. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 19. mars 2015 Noen som har noe kvalifisert gjetning på hva 7-14 2.8 kommer til å koste da? Er ikke så god på slikt. Jeg ville tippe et sted mellom 12-40 F2.8 og 40-150 F2.8, men jeg håper nærmere 12-40. AtW Ikke godt å si. Jeg synes Olympus har vært ganske konkurransedyktige på pris sammenlignet med Panasonic, men at de skulle prise den lavere enn Panasonic 7-14mm F4.0 virker optimistisk. Den ligger på rundt 10500 i øyeblikket. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 19. mars 2015 Noen som har noe kvalifisert gjetning på hva 7-14 2.8 kommer til å koste da? Er ikke så god på slikt. Jeg ville tippe et sted mellom 12-40 F2.8 og 40-150 F2.8, men jeg håper nærmere 12-40. AtW Ikke godt å si. Jeg synes Olympus har vært ganske konkurransedyktige på pris sammenlignet med Panasonic, men at de skulle prise den lavere enn Panasonic 7-14mm F4.0 virker optimistisk. Den ligger på rundt 10500 i øyeblikket. Hmm, det høres dessverre logisk ut AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 19. mars 2015 Etter å ha gjort litt research er jeg litt gladere, panaen er ekstremt dyr i norge, den koster ca 6k på ebay, så den prisen er nok ikke helt "representativ" AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 19. mars 2015 Jeg har prøvd å se litt på prisene for lignende objektiver for andre systemer, sammenlignet med andre typer objektiver for de samme systemene og det varierer så mye at det er vanskelig å gjette særlig korrekt så jeg "helgarderer" min gjetting til 8-12 000 kr. Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2015 (endret) Etter å ha gjort litt research er jeg litt gladere, panaen er ekstremt dyr i norge, den koster ca 6k på ebay, så den prisen er nok ikke helt "representativ" Du har rett, sjekket B&H nå og der lå den til $950. Dvs at norske priser er godt over 10 gangen på dollar. Endret 20. mars 2015 av se# Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 20. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2015 "Ryktene" i det store utland antyder en pris på ca. USD1800; http://www.dailycameranews.com/2015/03/olympus-7-14mm-f2-8-pro-lens-release-date/ Stemmer dette, så havner den vel på et sted mellom 15-18000 kr (håper jeg tar feil)... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2015 (endret) Kan ikke tenke meg at de vil prise den så høyt som 1800 USD. Da kan man like gjerne kjøpe kamerahus med en annen fatning + objektiv bare for vidvinkelfotografering og bruke mFT-kameraet til alt annet. Endret 20. mars 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2015 "Ryktene" i det store utland antyder en pris på ca. USD1800; http://www.dailycameranews.com/2015/03/olympus-7-14mm-f2-8-pro-lens-release-date/ Stemmer dette, så havner den vel på et sted mellom 15-18000 kr (håper jeg tar feil)... Får håpe det ja. Den gamle 7-14 var endel av "super high grade"-serien til olympus, det var ekstremt dyre objektiv, alle de andre objektivene i seriene er mye dyrere enn de nårværende pro-objektivene, så jeg håper og tror det vil være tilfellet også her. Men får vel smøre meg med tålmodighet. AtW Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 21. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2015 Får håpe det ja. Den gamle 7-14 var endel av "super high grade"-serien til olympus, det var ekstremt dyre objektiv, alle de andre objektivene i seriene er mye dyrere enn de nårværende pro-objektivene, så jeg håper og tror det vil være tilfellet også her. Men får vel smøre meg med tålmodighet. AtW Ja, har god tid, og imens kan jeg jo bruke den "gamle" 7-14 ....... Lenke til kommentar
eks Skrevet 22. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2015 Jeg har Samyang 7.5mm, men sliter med å ønske å bruke det. Hva slags software kan man bruke for å korrigere? Jeg har LR, men har ikke orket/ giddet å sette meg inn i det da FS Image Viewer gjør alt jeg trenger ellers. Denne har imidlertid ingen valg for fisheye-korreksjon, så kanskje jeg må krype til korset og lære meg LR.. Med mindre noe vet om en gratis software som er litt mer lavterskel enn LR? Jeg har og Samyang 7,5mm, har aldri brukt noe for å korrigere det med, hvis man passer på hjørnene kan man (nesten) slippe å gjøre det. 4 Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 22. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2015 Jeg har Samyang 7.5mm, men sliter med å ønske å bruke det. Hva slags software kan man bruke for å korrigere? Jeg har LR, men har ikke orket/ giddet å sette meg inn i det da FS Image Viewer gjør alt jeg trenger ellers. Denne har imidlertid ingen valg for fisheye-korreksjon, så kanskje jeg må krype til korset og lære meg LR.. Med mindre noe vet om en gratis software som er litt mer lavterskel enn LR? Jeg har og Samyang 7,5mm, har aldri brukt noe for å korrigere det med, hvis man passer på hjørnene kan man (nesten) slippe å gjøre det. Wow! Det var imponerende Og inspirerende... Må jo bare gi det en sjanse til nå! Og selvsagt teste LR-tipset til Rmatt der det trengs litt korrigering Lenke til kommentar
broder1 Skrevet 25. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) Adapter fra Nikon F til Fft (M4/3)Jeg har et par tre meget artige og god objektiver for Nikon.tror det er det de kaller F-fatning - den som hadde en sånn styrepinne fra huset til objektivet. Forsøk 1: Nåvel - jeg prøvde meg på Ebay og fant en som jeg tror passet.Ufattelig billig - og kom i posten etter kun 14 dager. Meget imponert. 79,- norske kroner!!!Men det passet dessverre ikke (og jeg ser i ettertid at det var min feil ved bestilling) Forsøk 2: Prøver et tysk firma gjennom eBay - betaling gjennom Paymail - alt virker OK. Kontoen min er belastet.Dette er ikke dyrt heller - vi snakker om 380,-. Men ikke noe adapter har dukket opp.Prøvd mail flere ganger. Vel vel - ikke så farlig det Spørsmålet er: Har noen prøvd en slik adapter - fra Nikon F til OLY EM-1.Hvordan fungerte den? Kan du sende link på produktet. Jan Broder Endret 25. mars 2015 av broder1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2015 Jeg kjøpte (pent brukt) en Nikon F til µ-4/3 adapter. Den fungerer helt fint. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2015 tror det er det de kaller F-fatning - den som hadde en sånn styrepinne fra huset til objektivet. F-fatningen har vært brukt av Nikon i litt forskjellige varianter siden 1959, men det har skjedd en del forandringer siden da. Det meste av nyere Nikon-optikk har en eller to mekaniske koblinger til kamerahuset. Jeg antar at du med "styrepinne" mener den lille hendelen for å justere blenderåpning. Den er brukt på stort sett all nikon-optikk bortsett fra den aller eldste. I tillegg er det en del autofokusoptikk som har en mekanisk aksling fra en motor i huset for å fokusere. Hvis optikken har betegnelsen AF-I eller AF-S, så har den innebygd fokusmotor. Hvis den bare heter AF, så må den ha autofokusmotor i huset (eller innebygd i adapteren) for å autofokusere. Og så er det noen av de virkelig gamle objektivene (de som gjerne kalles "Pre-AI") som kan skade fatningen på nyere kamerahus (og muligens derfor også adaptere). Vær obs på dette. Lenke til kommentar
broder1 Skrevet 25. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) tror det er det de kaller F-fatning - den som hadde en sånn styrepinne fra huset til objektivet. F-fatningen har vært brukt av Nikon i litt forskjellige varianter siden 1959, men det har skjedd en del forandringer siden da. Det meste av nyere Nikon-optikk har en eller to mekaniske koblinger til kamerahuset. Jeg antar at du med "styrepinne" mener den lille hendelen for å justere blenderåpning. Den er brukt på stort sett all nikon-optikk bortsett fra den aller eldste. I tillegg er det en del autofokusoptikk som har en mekanisk aksling fra en motor i huset for å fokusere. Hvis optikken har betegnelsen AF-I eller AF-S, så har den innebygd fokusmotor. Hvis den bare heter AF, så må den ha autofokusmotor i huset (eller innebygd i adapteren) for å autofokusere. Og så er det noen av de virkelig gamle objektivene (de som gjerne kalles "Pre-AI") som kan skade fatningen på nyere kamerahus (og muligens derfor også adaptere). Vær obs på dette. Alle mine objektiver er av den gamle typen fra 60-70 tallet. 105 /2,5 er kanskje noe av det beste de lagde. Alle objektivene er 100% manuelle. Ingen fokusmotor. Har også Novoflex systemet med 400 + 640 mm. Er det noe vits å satse på å finne et adapter til disse objektivene som vil passe til min O-M1. Jeg har kjøpt 60mm macro, 45mm 1,8 og 12-40/2,8 Pro og 40-150/2,8 PRO til Olympus så lista legges der. en er adapteret billig og funker kunne det vært artig å prøve dette ut Endret 25. mars 2015 av broder1 Lenke til kommentar
RohamR Skrevet 25. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2015 Samyang 7.5mm er morsom liten sak. Sinnsykt skarp objektiv itillegg Anbefales. Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2015 Alle mine objektiver er av den gamle typen fra 60-70 tallet. Så lenge du har helmanuelle objektiv med blenderring på objektivet kan adapter absolutt være verdt et forsøk. Linser fra den perioden er sjelden topp optisk (finnes selvsagt unntak), men morsomt å prøve og det kan jo dekke ting du ikke har for mFT ennå. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 26. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2015 (endret) tror det er det de kaller F-fatning - den som hadde en sånn styrepinne fra huset til objektivet. F-fatningen har vært brukt av Nikon i litt forskjellige varianter siden 1959, men det har skjedd en del forandringer siden da. Det meste av nyere Nikon-optikk har en eller to mekaniske koblinger til kamerahuset. Jeg antar at du med "styrepinne" mener den lille hendelen for å justere blenderåpning. Den er brukt på stort sett all nikon-optikk bortsett fra den aller eldste. I tillegg er det en del autofokusoptikk som har en mekanisk aksling fra en motor i huset for å fokusere. Hvis optikken har betegnelsen AF-I eller AF-S, så har den innebygd fokusmotor. Hvis den bare heter AF, så må den ha autofokusmotor i huset (eller innebygd i adapteren) for å autofokusere. Og så er det noen av de virkelig gamle objektivene (de som gjerne kalles "Pre-AI") som kan skade fatningen på nyere kamerahus (og muligens derfor også adaptere). Vær obs på dette. Alle mine objektiver er av den gamle typen fra 60-70 tallet. 105 /2,5 er kanskje noe av det beste de lagde. Alle objektivene er 100% manuelle. Ingen fokusmotor. Har også Novoflex systemet med 400 + 640 mm. Er det noe vits å satse på å finne et adapter til disse objektivene som vil passe til min O-M1. Jeg har kjøpt 60mm macro, 45mm 1,8 og 12-40/2,8 Pro og 40-150/2,8 PRO til Olympus så lista legges der. en er adapteret billig og funker kunne det vært artig å prøve dette ut Jeg har også et par Nikkor 105mm, men i LTM fatning. Dersom det optiske designet er det samme kommer du til å like den. Nydelig klassisk tegning og bokeh. Jeg har fotografert kun med tilpasset manuell optikk de siste fem årene og er storfornøyd. Endret 26. mars 2015 av Nordentro Lenke til kommentar
broder1 Skrevet 26. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2015 tror det er det de kaller F-fatning - den som hadde en sånn styrepinne fra huset til objektivet. F-fatningen har vært brukt av Nikon i litt forskjellige varianter siden 1959, men det har skjedd en del forandringer siden da. Det meste av nyere Nikon-optikk har en eller to mekaniske koblinger til kamerahuset. Jeg antar at du med "styrepinne" mener den lille hendelen for å justere blenderåpning. Den er brukt på stort sett all nikon-optikk bortsett fra den aller eldste. I tillegg er det en del autofokusoptikk som har en mekanisk aksling fra en motor i huset for å fokusere. Hvis optikken har betegnelsen AF-I eller AF-S, så har den innebygd fokusmotor. Hvis den bare heter AF, så må den ha autofokusmotor i huset (eller innebygd i adapteren) for å autofokusere. Og så er det noen av de virkelig gamle objektivene (de som gjerne kalles "Pre-AI") som kan skade fatningen på nyere kamerahus (og muligens derfor også adaptere). Vær obs på dette. Alle mine objektiver er av den gamle typen fra 60-70 tallet. 105 /2,5 er kanskje noe av det beste de lagde. Alle objektivene er 100% manuelle. Ingen fokusmotor. Har også Novoflex systemet med 400 + 640 mm. Er det noe vits å satse på å finne et adapter til disse objektivene som vil passe til min O-M1. Jeg har kjøpt 60mm macro, 45mm 1,8 og 12-40/2,8 Pro og 40-150/2,8 PRO til Olympus så lista legges der. en er adapteret billig og funker kunne det vært artig å prøve dette ut Jeg har også et par Nikkor 105mm, men i LTM fatning. Dersom det optiske designet er det samme kommer du til å like den. Nydelig klassisk tegning og bokeh. Jeg har fotografert kun med tilpasset manuell optikk de siste fem årene og er storfornøyd. Jeg tror også bestemt det. Nå gjelder det bare å finne et adapter som passer. Tips mottas med takk.! Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 26. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2015 Jeg bruker stort sett billige kinaadaptere. Av et tyve talls er det kun et par adapter som har vært håpløse http://www.ebay.com/itm/Camera-Adapter-For-Nikon-F-Mount-Lens-to-Micro-Four-Thirds-M43-GM1-GX7-E-PL6-EP5-/370444059654?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item56402fc406 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå