Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som bruker Gorillapod med speilløst ala Olympus OM-D E-M1 inkl 12-40mm og batterigrep ?

 

Godt spørsmål. Jeg har sett på Gorillapod i butikken noen ganger som lite/lett alternativ til et vanlig stativ, men ikke blitt overbevist om at styrke/stabilitet er god nok. Hadde vært interessant hvis noen har praktisk erfaring med et middels speilløst (eller lite speilrefleks) sammen med Gorillapod.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Godt Nyttår !

 

Noen som bruker Gorillapod med speilløst ala Olympus OM-D E-M1 inkl 12-40mm og batterigrep ?

 

Ser at Gorillapod har 2 modeller som kan passe, Hybrid tåler ca 1 kg som er akkurat i grenseland samt SLR Zoom som takler 3 kg.

 

Jeg bruker SLR Zoom-varianten med kulehode og har brukt den ganske lenge - fikk den før Hybrid-varianten kom ut. Den føles faktisk utrolig lett og selv om den virker "stor", tar den ikke så mye plass og har et bunnsolid grep. Selv om Hybrid-varianten muligens tåler litt mer enn 1 kg, ville jeg nok oppgradert til SLR Zoom hvis man f.eks. går til anskaffelse av Olympus 40-150 mm på 880 g for sikkerhets skyld. I tillegg gir det mer fleksibilitet hvis man vil bruke andre tyngre objektiver med adapter eller slenge på en blits i blitsskoen - eller bruke batterigrep som du foreslår. Merk at du bør kjøpe med kulehodet hvis du ikke allerede har et passende hode - det kan da også brukes på andre stativer.

 

Hybrid-varianten passer nok bedre hvis man vil redusere vekten til et minimum ved å bruke et lett hus/objektiv og ikke noe ekstra tilbehør. http://www.dpreview.com/forums/thread/3645192

Lenke til kommentar

Har forresten noen andre erfaringer eller tips til bruk av Live Composite-funksjonen til E-M1 og M10? Jeg prøvde å bruke den til å ta noen bilder av fyrverkeri, men fikk bare problemer. Fokus virket ikke, hverken manuell eller autofokus. I tillegg fant jeg ingen måte jeg kunne justere lukkerhastigheten for det første bildet som tas, så eksponeringen kunne bare justeres med blender og ISO. Det virket ganske så vanskelig å bruke med tanke på at dette egentlig skal gjøre det enklere å ta lange eksponeringer.

Lenke til kommentar

Har forresten noen andre erfaringer eller tips til bruk av Live Composite-funksjonen til E-M1 og M10? Jeg prøvde å bruke den til å ta noen bilder av fyrverkeri, men fikk bare problemer. Fokus virket ikke, hverken manuell eller autofokus. I tillegg fant jeg ingen måte jeg kunne justere lukkerhastigheten for det første bildet som tas, så eksponeringen kunne bare justeres med blender og ISO. Det virket ganske så vanskelig å bruke med tanke på at dette egentlig skal gjøre det enklere å ta lange eksponeringer.

Jeg brukte det i går natt og fungerte som en drøm.

 

- kameraet må settes i M manuell modus

- brukte manuell fokus med 12-40mm f.2.8 PRO og får da opp fokus peak som viser hvor jeg fokuserte.

- du trykker MENY for å kunne sette lengde på eksponeringen, er ingen lukkerhastighet som settes.

- det vil deretter være blender, ISO og lengnden på eksponering pr bilde som styrer det ferdige resultatet.

 

Fokus Peak mener jeg å huske at du må slå på i menyen på E-M1, den er mer genial en rangefinder systemet til Leica hvis du vil leke med manuell fokus eller objektiver som ikke har autofokus i det hele tatt. Man kan med denne funksjonen også velge hvor mye forstørrelse x 5, x 10 osv med ene hjulet på huset.

Denne videoen viser Live Composite funksjonen i praksis.

 

 

ps ! Implementeringen av Live Composite kunne Olympus muligens gjort bedre under ett utdrikkingslag. Funksjonen er for det første usedvanlig godt gjemt, burde ligget på en av hovedvalgene eller som scenes feks, og mulig bare jeg som er sær men jeg skjønner ikke logikken med å bruke MENY for å endre eksponeringstid, kommer ikke på en annen funksjon som er i bruk som benytter MENY knappen, alt annet av justering skjer med INFO...

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På mitt E-M1 har jeg på et eller annet vis fått aktivert en hurtigknapp for digital zoom, det har skjedd to ganger når jeg har tatt opp kameraet at det plutselig står 2x og et forstørrelsesglass midt på toppen av skjermen. Jeg må inn i menyene og slå den av ettersom jeg ikke kan finne ut hva det var som aktiverte det. Alle knappene har jeg konfigurert etter beste evne til andre ting, så jeg klarer ikke helt å finne ut hva som akiverer dette. Er det kanskje en kombinasjon av knapper jeg ikke er klar over?

Lenke til kommentar

På mitt E-M1 har jeg på et eller annet vis fått aktivert en hurtigknapp for digital zoom, det har skjedd to ganger når jeg har tatt opp kameraet at det plutselig står 2x og et forstørrelsesglass midt på toppen av skjermen. Jeg må inn i menyene og slå den av ettersom jeg ikke kan finne ut hva det var som aktiverte det. Alle knappene har jeg konfigurert etter beste evne til andre ting, så jeg klarer ikke helt å finne ut hva som akiverer dette. Er det kanskje en kombinasjon av knapper jeg ikke er klar over?

 

Har også opplevd dette med et Olympuskamera og der var 2x digital zoom default på en av knappene, men det var ikke E-M1 så jeg vet ikke om det er problemet der. Har ikke andre forslag enn å sjekke oppsettet på nytt.

Lenke til kommentar

ps ! Implementeringen av Live Composite kunne Olympus muligens gjort bedre under ett utdrikkingslag. Funksjonen er for det første usedvanlig godt gjemt, burde ligget på en av hovedvalgene eller som scenes feks, og mulig bare jeg som er sær men jeg skjønner ikke logikken med å bruke MENY for å endre eksponeringstid, kommer ikke på en annen funksjon som er i bruk som benytter MENY knappen, alt annet av justering skjer med INFO...

Takk for svar - dette gikk ikke akkurat fram av bruksanvisningen. For meg virket det som om den funksjonen bare gikk på lukkerhastigheten for live-bilder som ble tatt etter første eksponering.

 

Jeg har forsøkt å teste funksjonen litt mer og grunnen til at jeg ble forvirret er at du kun ser endringene som eksponeringsverdi, ikke i form av endringer på skjermen. Løsningen på dette blir å ta et vanlig bilde først i manuell modus for å finne passende verdier for lukker, blender og ISO (med tanke på begrensningene i live composite). Da ser jeg hvordan basisbildet blir og får også stillt inn fokus rett.

 

Og når jeg snakker om fokus, det er tydeligvis en feil i fastvaren på kameraet - av og til kan jeg fokusere i live composite-modus, av og til kan jeg ikke gjøre det. Uansett hvor mye jeg vrir på fokusringen på objektivet, endres ikke fokus når det først slutter å virke. Dette kombinert med hvor klønete det er å justere eksponering i Live Composite gjør det ganske så vanskelig å endre utsnitt eller vinkel av et bilde hvis man for eksempel er veldig nært utskytingsstedet for fyrverkeri, fordi det er så mye man må justere i etterkant. Dette er ikke greit når man sitter i tidsklemma og må få tatt bildet fort før fyrverkeriet er over. Live View er kanskje bedre i så måte, men det får jeg eksperimentere med neste gang.

Lenke til kommentar

Jeg skal definitivt teste dette mye framover selv, og deler gjerne info hvis finner ut mer lurt rundt dette.

 

Har leita en del på nettet og fant ett forum hvor det var veldig mye informasjon, bilder med info rundt innstillinger som er verdt å sjekke ut.

 

http://www.clubsnap.com/forums/showthread.php?t=1405741&page=9

 

Takk - skal ta en titt. Jeg synes absolutt at dette er en spennende funksjon med høyt potensiale, men det at den er så vanskelig å bruke er kanskje grunnen til at den er plassert i manuell modus i stedet for scene/art.

Lenke til kommentar

Et lite eksperiment med Live Composite nå når jeg skjønner litt mer om hvordan den brukes:

 

post-225274-0-03126500-1420334602_thumb.jpg

 

Bildet er rett ut av kamera, ingen redigering. Tok først et vanlig bilde i manuell modus (8s, ISO 200, F/2.8) for å finne eksponeringsverdier og justere fokus, og byttet deretter til LC og endret lukkertid i menyen slik at den samsvarte med det første bildet. Brukte WiFi og Ol.Share på mobilen som fjernkontroll. Det tok ca. 1 time og 35 minutter før jeg stoppet eksponeringen. Dette kan det bli mye gøy med :D.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et lite eksperiment med Live Composite nå når jeg skjønner litt mer om hvordan den brukes:

 

attachicon.gifP1040031.JPG

 

Bildet er rett ut av kamera, ingen redigering. Tok først et vanlig bilde i manuell modus (8s, ISO 200, F/2.8) for å finne eksponeringsverdier og justere fokus, og byttet deretter til LC og endret lukkertid i menyen slik at den samsvarte med det første bildet. Brukte WiFi og Ol.Share på mobilen som fjernkontroll. Det tok ca. 1 time og 35 minutter før jeg stoppet eksponeringen. Dette kan det bli mye gøy med :D.

 

I går satte jeg opp kameraet med fjernutløser og lot det stå noen timer. Jeg valgte da 10s, ISO 200, f/4.5 (tror jeg det var). Dette med en E-M5. Det resulterte i rundt 1300 bilder jeg må kjøre gjennom Photoshop senere i dag. Kommer til å ta sin tid.

 

Til slutt vil jeg forhåpentligvis sitte igjen med et bilde jeg er fornøyd. Som jeg kunne fått mer eller mindre rett ut av kamera på E-M1. Jeg tror misunnelsen min på akkurat Live Comp kommer frem? ;)

Lenke til kommentar

 

Et lite eksperiment med Live Composite nå når jeg skjønner litt mer om hvordan den brukes:

 

attachicon.gifP1040031.JPG

 

Bildet er rett ut av kamera, ingen redigering. Tok først et vanlig bilde i manuell modus (8s, ISO 200, F/2.8) for å finne eksponeringsverdier og justere fokus, og byttet deretter til LC og endret lukkertid i menyen slik at den samsvarte med det første bildet. Brukte WiFi og Ol.Share på mobilen som fjernkontroll. Det tok ca. 1 time og 35 minutter før jeg stoppet eksponeringen. Dette kan det bli mye gøy med :D.

 

I går satte jeg opp kameraet med fjernutløser og lot det stå noen timer. Jeg valgte da 10s, ISO 200, f/4.5 (tror jeg det var). Dette med en E-M5. Det resulterte i rundt 1300 bilder jeg må kjøre gjennom Photoshop senere i dag. Kommer til å ta sin tid.

 

Til slutt vil jeg forhåpentligvis sitte igjen med et bilde jeg er fornøyd. Som jeg kunne fått mer eller mindre rett ut av kamera på E-M1. Jeg tror misunnelsen min på akkurat Live Comp kommer frem? ;)

 

 

Er vel ikke verre enn å bare smette inn det første bildet som hovedlayer, og deretter legge inn alle resterende bilder over hovedlayeret og velge blending mode "Lighten" eller "Screen" :)

Lenke til kommentar

 

I går satte jeg opp kameraet med fjernutløser og lot det stå noen timer. Jeg valgte da 10s, ISO 200, f/4.5 (tror jeg det var). Dette med en E-M5. Det resulterte i rundt 1300 bilder jeg må kjøre gjennom Photoshop senere i dag. Kommer til å ta sin tid.

 

Til slutt vil jeg forhåpentligvis sitte igjen med et bilde jeg er fornøyd. Som jeg kunne fått mer eller mindre rett ut av kamera på E-M1. Jeg tror misunnelsen min på akkurat Live Comp kommer frem? ;)

 

 

Er vel ikke verre enn å bare smette inn det første bildet som hovedlayer, og deretter legge inn alle resterende bilder over hovedlayeret og velge blending mode "Lighten" eller "Screen" :)

 

 

Lighten fungerer bra. Jeg får jo også muligheten til å maskere ut fly og slikt ved å gjøre det på denne måten, men mer tidkrevende er det jo. Jeg har tidligere gjort dette, men da bare med 30-40 bilder.

 

Tror jeg har gjort meg en liten bjørnetjeneste ved å bruke en lukkertid så kort som 10 sekunder, men det gjenstår å se hvor tidkrevende det blir å sette sammen.

 

Jeg har og sett litt på programmer som StarTrails og StarStax, men da igjen mister jeg litt av kontrollen tror jeg. 1300 bilder i hvert sitt lag er uansett neppe det smarteste/raskeste. Jeg får dele det opp litt.

Lenke til kommentar

Og ikke glem å fjerne "hot pixels" i tillegg. Alt gjort i kameraet er utrolig digg, spesielt med tanke på at man kan følge med på resultatet og selv bestemme når man er fornøyd. (eller hvis man oppdager at man har skumpet til stativet eller fått et noe kraftig vindkast)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...