ATWindsor Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Noen med erfaring med blits på olympus? Har en Olympus OM-D E-M10 som jeg tenkte jeg skulle fikse en ekstern blits til uten å bruke alt for mye penger. Bruker ofte blits på "menneskebildene" om sommeren i sterkt sollys. Vil denne f.eks være god nok? http://www.fotovideo.no/foto/Blits/Olympus/Olympus-FL-300R-Blits-Kabelfri-blits-125572-p0000141137 Jeg har denne, funker vel kanskje ok, men bruker den sjelden, eneste ordentlige blitsen jeg har hatt, liker ikke å bruke blitz og er heller ikke flink med det. Så er sikkert ikke den beste å spørre. AtW Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Takker for innspill Da er det kanskje verdt å sjekke ut den Nissin-blitsen da. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Jeg ville gått for en FL-600R - den er helt topp, og kan styres av den innebygde blitsen i E-M10. I tillegg, har den lysdiode som kan brukes ved filming. ..., og ang han som spurte om 75/1.8 - Det er helt fantastisk! ... og du blir overrasket over hvor brukbart det faktisk er f.eks ved å ta litt gateportrett etc. ..... you're not gonna regret this one... Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Denne skulle kanskje vært postet under tråder om objektiv, men det har vært mye snakk om det nye og glimrende Zuiko 40-150mm f2.8 objektivet. Ingen tvil om at dette er et superobjektiv som jeg sikler litt på. Det pågår en interessant tråd på dpreview der en uformell og lite proffesjonell sammenligning av 40-150mm f2.8 v.s 40-150mm f4-5,6. Men likevel interessant nok. Man ser at det nye objektivet er skarpere og har mer kontrast, og selv om dette objektivet er nesten like godt på f2.8 som f5,6 så blir det litt rart å sammenligne på f5,6. Det gamle objektivet har jo maks blender på f5,6 og er neppe skarpest der. Det gamle objekitvet koster også 12 ganger mindre og jeg synes ærlig talt ikke at det nye er 12 ganger skarpere :-) Noen i tråden sier de ser en enorm forskjell, og kanskje har jeg dårlig syn, men enorm forskjell.......? Nå skal det sies at den nye objektivet har fordeler som helt klart værdsetter den store prisforskjellen, som byggekvalitet, værtetting, autofokus og blender f2.8 over hele zoomområdet. Likevel er det interessant å se at det rimelige objektivet står seg godt til prisen om man tar begrensningene i betraktning. http://www.dpreview.com/forums/post/54794395 Endret 24. november 2014 av Bringisen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Når du kjøper et 40-150mm f/2.8 objektiv, så er det primært for f/2.8, tenker jeg. Og det er grunnen til 12x pris. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Når du kjøper et 40-150mm f/2.8 objektiv, så er det primært for f/2.8, tenker jeg. Og det er grunnen til 12x pris. Ja det er helt klart, og hvis jeg kjøper det så er for f2.8 og værtettingen. Men jeg synes bare at det rimelige objektivet står seg godt i forhold til pris når det gjelder eksemplene i tråden :-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Jeg må si jeg synes forskjellen var overraskende stor i F-2.8-objektivets favør. Når det er sagt kunne jeg personlig gjerne sett et litt annet fokus på lyssterke objektiv, et mindre, billigere objektiv, med variabel blender (la oss si F2.3-F2.8 eller hva det hadde blitt om de ikke insisterte på å ha fast blender), hadde vært fint, bare fordi jeg ønsker lyssterkt betyr ikke at jeg ønsker å betale masse for det ypperste innen kvalitet. AtW Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Jeg må si jeg synes forskjellen var overraskende stor i F-2.8-objektivets favør. Når det er sagt kunne jeg personlig gjerne sett et litt annet fokus på lyssterke objektiv, et mindre, billigere objektiv, med variabel blender (la oss si F2.3-F2.8 eller hva det hadde blitt om de ikke insisterte på å ha fast blender), hadde vært fint, bare fordi jeg ønsker lyssterkt betyr ikke at jeg ønsker å betale masse for det ypperste innen kvalitet. AtW Enig i at det var stor forskjell i favør av 2.8-versjonen. Gleder meg til å få det. Merk at det ikke er 12x pris..,. men mer 6x... dog; 40-150 har mange ganger blitt solgt på tilbud, og har gjevnt over kostet rundt 1000-lappen. Jeg kjøpte det selv som en del av "portrait-kit" som var aggresivt priset; 40-150 + veske + 8GB minnekort for 990,- - Sykt bra deal. 40-150 er også en brennvidde Olympus har snekkret en del av før, så sannsynligheten for at de gjør det dårlig, er relativt liten. MEN; Når jeg skal ta bilder på f.eks fotballkamper for presse - i nordakuling og pøsregn, med følgefokus og dårlig lys, så trenger jeg både /2.8, værtetting og kjapp AF. Da betyr størrelsen for meg noe mindre, og jeg synes det er helt topp at de kommer med en som gir fov tilsvarende 300mm med f/2.8 50-200/2.8-3.5 var litt irriterende, da jeg som oftest bruker M-Mode, og da måtte bruke 3.5 over hele fjøla, kontra 2.8 som jeg kan bruke med 40-150 (Jeg har meddelt Olympus at jeg kunne tenkt meg en måte som brukte ISO til å kompensere for variabel blender i M-Mode som en firmware update). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Det er bare det at om man hadde designet et "tilsvarende objektiv"; med variabel blender, så hadde 2.8 fortsatt vært den minste åpningen, mens man kunne hatt enda større blenderåpningen på lavere brennvidde. Og for all del, sier ikke at et slikt objektiv ikke er nyttig for noen, problemet er at "alle" lyssterke objektiv 1. Har fast blender, som er tåpelig 2. Også er dyre store og i ypperste klasse på alt mulig annet. Jeg etterspør lyssterke objektiv for oss som ikke krever det ypperste på andre fronter. AtW Endret 24. november 2014 av ATWindsor Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Jeg må si jeg synes forskjellen var overraskende stor i F-2.8-objektivets favør. Når det er sagt kunne jeg personlig gjerne sett et litt annet fokus på lyssterke objektiv, et mindre, billigere objektiv, med variabel blender (la oss si F2.3-F2.8 eller hva det hadde blitt om de ikke insisterte på å ha fast blender), hadde vært fint, bare fordi jeg ønsker lyssterkt betyr ikke at jeg ønsker å betale masse for det ypperste innen kvalitet. AtW Enig i at det var stor forskjell i favør av 2.8-versjonen. Gleder meg til å få det. Merk at det ikke er 12x pris..,. men mer 6x... dog; 40-150 har mange ganger blitt solgt på tilbud, og har gjevnt over kostet rundt 1000-lappen. Jeg kjøpte det selv som en del av "portrait-kit" som var aggresivt priset; 40-150 + veske + 8GB minnekort for 990,- - Sykt bra deal. 40-150 er også en brennvidde Olympus har snekkret en del av før, så sannsynligheten for at de gjør det dårlig, er relativt liten. MEN; Når jeg skal ta bilder på f.eks fotballkamper for presse - i nordakuling og pøsregn, med følgefokus og dårlig lys, så trenger jeg både /2.8, værtetting og kjapp AF. Da betyr størrelsen for meg noe mindre, og jeg synes det er helt topp at de kommer med en som gir fov tilsvarende 300mm med f/2.8 50-200/2.8-3.5 var litt irriterende, da jeg som oftest bruker M-Mode, og da måtte bruke 3.5 over hele fjøla, kontra 2.8 som jeg kan bruke med 40-150 (Jeg har meddelt Olympus at jeg kunne tenkt meg en måte som brukte ISO til å kompensere for variabel blender i M-Mode som en firmware update). 12 X 1000,- = 12000,- 6 X 1000,- = 6000,- Sist jeg sjekket kostet 40-150mm f2.8 ca 12990,- altså nesten 13 ganger så mye. Ellers er jeg enig i det meste du skriver. Men jeg trenger nok briller etterhvert siden forskjellen på bildene i tråden var stor Men det er ikke så ofte jeg "pixelpeeper" da. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Det er bare det at om man hadde designet et "tilsvarende objektiv"; med variabel blender, så hadde 2.8 fortsatt vært den minste åpningen, mens man kunne hatt enda større blenderåpningen på lavere brennvidde. Og for all del, sier ikke at et slikt objektiv ikke er nyttig for noen, problemet er at "alle" lyssterke objektiv 1. Har fast blender, som er tåpelig 2. Også er dyre store og i ypperste klasse på alt mulig annet. Jeg etterspør lyssterke objektiv for oss som ikke krever det ypperste på andre fronter. AtW Ja jeg ønsker meg en 150mm f1.8 og en 17mm f1.2 :-) Lenke til kommentar
flinx Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Jeg ville gått for en FL-600R - den er helt topp, og kan styres av den innebygde blitsen i E-M10. I tillegg, har den lysdiode som kan brukes ved filming. Jeg mener vi kom fram til at FL-600R hadde omtrent samme lysstyrke som i40 - den eneste fordelen den egentlig har er at den kan brukes som master til fjernstyring av andre blitser. Hvorvidt det er verdt 1000 kroner ekstra får være opptil hver enkelt - det kan være praktisk å ha kanskje én stykk FL-600R som master og ellers bruke Nissin/Metz som slave, hvis man ikke ønsker å bruke blitsen som følger med. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Metz er konkurs men prøver å stable seg på beina igjen, hvis manuelle innstillinger kan være ett alternativ så kan du bruke omtrent det som finnes på markedet, som nevnt allerede så er "merke" biltsene til Nikon, Olympus osv rimelig kostbar affære da flere av de støtter ymse TTL eller fjernstyringsløsninger som koster merke samt merke koster penger... Hmm, visste ikke at Metz er konkurs. Litt synd, hjemmesiden er oppe å går samt at Japan Photo har hyllene fulle. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Er jeg den eneste som har lyst på den kommende 300mm f/4 Neida jeg spøker, men for meg er den mer interessant enn 40-150mm f/2,8. Jeg bruker teleobjektiv mest til dyrefotografering og da blir bildene ofte tatt på 300mm med min Panasonic 100-300mm. Hender også at jeg tar landskapsbilder med teleobjektiv, men da med min Panasonic 45-175mm fordi 100mm + ofte er for trangt, og til den bruken trenger jeg ikke stor blender. Håper 300mm objektivet blir billigere enn 40-150mm objektivet. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Metz er konkurs men prøver å stable seg på beina igjen, hvis manuelle innstillinger kan være ett alternativ så kan du bruke omtrent det som finnes på markedet, som nevnt allerede så er "merke" biltsene til Nikon, Olympus osv rimelig kostbar affære da flere av de støtter ymse TTL eller fjernstyringsløsninger som koster merke samt merke koster penger... Hmm, visste ikke at Metz er konkurs. Litt synd, hjemmesiden er oppe å går samt at Japan Photo har hyllene fulle. http://www.sfoto.se/teknik/blixt-och-annan-ljusutrustning/metz-i-konkurs Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Da har jeg fått sporingsnr.... 40-150/2.8 + 1,4tc forventes levert på Lørdag. :-D Gruer meg ikke... Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Da har jeg fått sporingsnr.... 40-150/2.8 + 1,4tc forventes levert på Lørdag. :-D Gruer meg ikke... Hvem handler du hos, da? Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 (endret) Jeg vurderer å plukke opp denne pakka med Panasonic Lumix DMC-GM1 + 15/1,7 til 4999,-. Noen tanker rundt dette objektivet? http://www.fotovideo.no/foto/Speill%C3%B8st/Panasonic/Panasonic-Lumix-DMC-GM1-Sort15mm-F1-7-16Mp-Ultrakompakt-systemkamera138282-p0000188562 Endret 28. november 2014 av XmasB Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Da har jeg fått sporingsnr.... 40-150/2.8 + 1,4tc forventes levert på Lørdag. :-D Gruer meg ikke... Hvem handler du hos, da? Japan Photo :-) Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 ... 40-150/2.8 + 1,4tc forventes levert på Lørdag. Og nå er det lørdag, fikk du objektivet, og hva synes du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå