Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Bonus: Nissin 45 graders vinkel med reflektorpanel ute - https://dl.dropboxusercontent.com/u/8126588/Nissinref.JPG

Dette er det jeg sannligvis ville brukt normalt for et slikt bilde, siden indirekte reflektert lys gir jevnere og bedre belydning enn blits rettet direkte mot subjektet. Hadde jeg brukt enda større vinkel vil jeg også kunne fått litt bedre belysning i de øverste hjørnene også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok ett par år men da har man omsider fått tatt de første bildene med Olympus 75mm f.1.8 (på OM-D E-M1) og dette lever helt klart opp til forventningene og lovordene det har fått i tester.

Høres bra ut.

Jeg begynner å tro at jeg er litt tullette i toppen angående hva jeg vil ha.

I det ene øyeblikket vil jeg ha et nytt FF hus fra Canon fordi det leverer gode høy ISO filer og liten dybdeskarphet. Ser på 6D.

I det andre øyeblikket vil jeg ha et nytt crop-hus fra Canon fordi det leverer gode autofokusegenskaper. Ser på 70D eller eventuelt et nytt 7D MkII.

I det neste øyeblikket vil jeg ha et EM-1 fordi jeg vil ha et hus som tåler fukt og frost samt bruke objektivene jeg har i dag sammen med EM-10.

Begynner jeg å bli tullete eller har andre det på samme måten? Jeg hadde håpet blandt annet du som har hatt noe av det ypperste av Nikon FF ville lette trykket for meg :rofl:

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Tok ett par år men da har man omsider fått tatt de første bildene med Olympus 75mm f.1.8 (på OM-D E-M1) og dette lever helt klart opp til forventningene og lovordene det har fått i tester.

Høres bra ut.

I det ene øyeblikket vil jeg ha et nytt FF hus fra Canon fordi det leverer gode høy ISO filer og liten dybdeskarphet. Ser på 6D.

I det andre øyeblikket vil jeg ha et nytt crop-hus fra Canon fordi det leverer gode autofokusegenskaper. Ser på 70D eller eventuelt et nytt 7D MkII.

I det neste øyeblikket vil jeg ha et EM-1 fordi jeg vil ha et hus som tåler fukt og frost samt bruke objektivene jeg har i dag sammen med EM-10.

Begynner jeg å bli tullete eller har andre det på samme måten? Jeg hadde håpet blandt annet du som har hatt noe av det ypperste av Nikon FF ville lette trykket for meg :rofl:

Ingen ting å fundere på! Bare å kjøpe alt du vil ha! Og når du har gjort det, så er det alltid noe annet som dukker opp, og som du "bare må ha"! En utrolig grei "galskap", spør du meg! :whistle:

PS!

Selv har jeg ikke satset på full pupp (les: FF), ennå! Noe må en ha tilgode, også..... :innocent:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Høres bra ut.

Du får spørre deg selv om du trenger å fotografere noe som du kun kan få til med fullformat eller kan du allikevel få det til med mft.

Når det gjelder kamera til actionfotografering er du inne på E-M1, men GH4 bør også absolutt være med i vurderingen. Har sett ihvertfall en test som mente at den var bedre på følgefokus enn E-M1.

Lenke til kommentar

Ja, jeg lider nok litt av utstyrsmani og vet at bildene ikke nødvendigvis blir bedre. Men noen av oss synes jo det er morsomt med fotoutstyr. Noen samler på smykker, noen på klokker, noen på biler osv.

Og jeg vet at de fleste har mer enn de egentlig trenger, jeg trenger verken FF eller MFT. Og jeg kan nok fint unnvære fordelene både til FF og MFT.

Men det handler om noe annet, trangen etter forandring mens jeg tar bilder. Og jeg har for lengst funnet ut at det perfekte kameraet ikke finnes.

Man må enten ha flere kamera, eller nøye seg med at man ikke har alle muligheter.

Lenke til kommentar

Man må enten ha flere kamera, eller nøye seg med at man ikke har alle muligheter.

Du er inne på noe der. Hvor viktig er det å ha noe som er perfekt for alle situasjoner. Blir litt som å velge politisk parti, man må jo bare gå for det man misliker minst.

Det er klart at med kameraer og nok penger står du friere til å helgardere med flere systemer. Har du to veldefinerte områder kan du jo gjøre det, men hvis du ikke også har veldefinert turer hvor bare ett av systemene er aktuelt (pr tur) forskyver du bare valget til du faktisk skal ut og ta bilder og uansett ikke får med deg alt.

Ser du liker god følgefokus, bra egenskaper på høy ISO, (mulighet for liten dybdeskaprhet) og kompakte/lette system.

Siden du også nevner BIF så utelukker det MFT foreløpig, der henger følgefokusen definitivt ikke med og skrur du opp ISO er det også en svakhet. I tillegg finnes det ingen halvproffe telezoomer for MFT. Den nye 40-150 vil hjelpe, men noe tilsvarende Canon/Nikon/Sony/Sigma/Tamrons telezoomer med ca 100-400/500+ mm på et Crop-kamera finnes ikke for MFT.

Faktisk er det ett kamera som peker seg ut som et ideelt valg (uten å gå til helproffklassen) og det er 5DIII. Det er et meget bra allround kamera med bedre AF enn 7D, men så var det pris og størrelse da - du har vel allerede "forkastet" 5DIII pga dette. Ser forøvrig at D810 får bedre kritikker for AF og seriebilder enn forgjengeren, men det er i omtrent samme kategori.

For bruken du beskriver med mye tur synes jeg du har gjort et godt valg med E-M10. E-M5, E-M1, GX7 eller GH4 ville gjort omtrent samme nytten, med hver sine fordeler og ulemper. Jeg kan ikke se noe annet speilløst system som kan matche MFT i øyeblikket på telesiden, og generelt utvalg av optikk.

Noe som kanskje kunne friste er Sony hvor A6000 får veldig gode kritikker, har noe bedre sensor enn MFT, og kan komplementeres med A7/A7r som kan bruke samme fatning. Da er du imidlertid låst mht optikk til maks (ca) 200mm.

Fuji X-T1 er et annet veldig interessant alternativ som får gode kritikker og har bedre sensor, men igjen er du låst til maks 200mm, og selv om det går rykter om en bedre telezoom har jeg aldri sett noen info om når den kommer.

Ved å gå til Canon fullformat får du bedre følgefokus og selvsagt større muligheter for smal DOF, og litt bedre sensor enn du har, men bare litt (i følge DXO).

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Olympus-OM-D-E-M1-versus-Canon-EOS-70D-versus-Canon-EOS-5D-Mark-III___909_895_795

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ja, jeg lider nok litt av utstyrsmani og vet at bildene ikke nødvendigvis blir bedre. Men noen av oss synes jo det er morsomt med fotoutstyr. Noen samler på smykker, noen på klokker, noen på biler osv.

Og jeg vet at de fleste har mer enn de egentlig trenger, jeg trenger verken FF eller MFT. Og jeg kan nok fint unnvære fordelene både til FF og MFT.

Men det handler om noe annet, trangen etter forandring mens jeg tar bilder. Og jeg har for lengst funnet ut at det perfekte kameraet ikke finnes.

Tror vi alle har vært der !

Jeg kjøpte OM-D E-M5 for å ha ett mye mindre og lettere system å ta med rundt på turer, mens Nikon FF ble brukt til mennesker som er mitt hovedmotiv.

Etterhvert begynte jeg å teste Olympusen sporadisk ved siden av og etterhvert så ble det mer brukt med hovedsak 45mm f.1.8 objektivet på halvportrett og ansiktet. Ble aldri helt fornøyd med det Nikon 24-70mm f.2.8 leverte og etter en del fram og tilbake ga jeg beng i Nikon.

Bruker nå E-M5 n med 45mm og E-M1 med 12-40mm + 75mm og de første bildene imponerer. 75mm er nesten for skarpt til mitt bruk da ser ut som riset bak speilet er at portretter må redigeres mer enn tidligere...ett luksusproblem de fleste mobilkamera brukere slipper pga innebygget sløring og softing...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 5D MkIII, et fantastisk kamera når det kommer til filkvalitet og autofokus. Dog er det ulemper med slike hus også. Har også hatt 7D som også hadde fin autofokus, men dårligere støyegenskaper enn EM-10.

DxO har jeg aldri forstått meg på, det kan være at jeg tar bilder og ser på dem siden jeg ikke har laboratorium til å finne ulikhetene som DxO klarer :)

Når det gjelder værtetthet må jeg opp i 1X serien for å matche EM-1.

BIF fotograferingen har jeg egentlig slått i fra meg, tenkte på alle de gangene jeg ble frustrert selv med 5D MkIII. BIF er en ekstremt vanskelig syssel.

Jeg har vel slått meg til ro med større fugler på åte, kanskje jeg prøver meg på det :wee:

Det står vel egentlig mellom to helt forskjellige kamera akkurat nå.

Bildekvalitet på høy ISO , kjent betjeningsvennlighet og syltynn DOF med 6D

Værtetthet , robusthet , størrelse og en av de beste AF modulene i MFT land med EM-1

Jeg har ro til å vente til over Photokina uansett og hvem vet, kanskje jeg har forandret mening igjen etter den tid :green:

Lenke til kommentar

Tror vi alle har vært der !

Jeg kjøpte OM-D E-M5 for å ha ett mye mindre og lettere system å ta med rundt på turer, mens Nikon FF ble brukt til mennesker som er mitt hovedmotiv.

Etterhvert begynte jeg å teste Olympusen sporadisk ved siden av og etterhvert så ble det mer brukt med hovedsak 45mm f.1.8 objektivet på halvportrett og ansiktet. Ble aldri helt fornøyd med det Nikon 24-70mm f.2.8 leverte og etter en del fram og tilbake ga jeg beng i Nikon.

Bruker nå E-M5 n med 45mm og E-M1 med 12-40mm + 75mm og de første bildene imponerer. 75mm er nesten for skarpt til mitt bruk da ser ut som riset bak speilet er at portretter må redigeres mer enn tidligere...ett luksusproblem de fleste mobilkamera brukere slipper pga innebygget sløring og softing...

Ja, EM-1 og 12-40mm f2.8 frister veldig. Objektivet mest for fuktbeskyttelsen og 12mm i den vide enden. Har Samyang 7,5mm som er relativt enkel å "de fiske" :) Men 12mm er mer anvendelig synes jeg. Ellers brukes mest 17mm f1.8.

Bruker faktisk overraskende lite 45mm f1.8 selv om det er meget bra. Zoomen brukes , men er ikke helt fornøyd med den. Liker tanken på den nye 40-150mm f2.8 :hmm:

Hvis jeg velger 6D kan det bli dyrt med et knippe nye objektiver. Har kun 85mm f1.8 igjen fra Canon pakken. Vurderer EF 35mm f2.0 IS. Men kjenner jeg meg selv rett ville det fort stått en vidvinkel og en tele på ønskelisten, og da begynner kronene å rulle fort :huh:

Er du fornøyd med 12-40mm f2.8 ?

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Jeg er kjempefornøyd med 12-40mm n, har planer om å teste den mot 12mm f.2.0 som jeg også har når jeg finner tid. Har dog lest at de skal være rimelig like ergo hvis det stemmer så er 12-40mm ett ekstremt bra objektiv da det jeg har erfart og lest om 12mm n er et at det er ett veldig bra objektiv.

Lenke til kommentar

Jeg er kjempefornøyd med 12-40mm n, har planer om å teste den mot 12mm f.2.0 som jeg også har når jeg finner tid. Har dog lest at de skal være rimelig like ergo hvis det stemmer så er 12-40mm ett ekstremt bra objektiv da det jeg har erfart og lest om 12mm n er et at det er ett veldig bra objektiv.

Hehe, skulle akkurat til å spørre om du hadde fått sett den opp mot 12mm f2.0

Jeg kommer nok mest til å bruke objektivet i den videste enden og hadde derfor tenkt på fastobjektivet, men siden 12-40mm f2.8 har værtetting er det mer interessant.

Lenke til kommentar

Siden du også nevner BIF så utelukker det MFT foreløpig, der henger følgefokusen definitivt ikke med og skrur du opp ISO er det også en svakhet. I tillegg finnes det ingen halvproffe telezoomer for MFT. Den nye 40-150 vil hjelpe, men noe tilsvarende Canon/Nikon/Sony/Sigma/Tamrons telezoomer med ca 100-400/500+ mm på et Crop-kamera finnes ikke for MFT.

vel...

50-200/2.8-3.5 + EC-14 eller EC-20? Jeg bruker 50-200 (og av og til med EC-14) på fotballkamper.

så har man jo også 150/2, 90-250/2.8, 300/2.8 ... og 75-300.

40-150/2.8 kommer..,. det samme gjør 300/4.

I tillegg kan man jo bruke "BIGMA" 50-500 til FourThirds.

E-M1 har fått bedre følgefokus gjennom diverse firmware updates, så følgefokus er bedre enn de fleste tester påstår (dog fortsatt ikke helt par med de bedre).

Lenke til kommentar

Noen her som har tips på radiobasert utløsertrigger som passer til OM-D modellene (E-M1+E-M5) ?

Etter hva jeg klarer å finne så har Olympus kun kabelbasert.

Har du prøvd Android/iOS-appen for fjernstyring? Hvis du bytter fra Live View til Remote Shutter får du fjernutløserfunksjonalitet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg denne på ebay, og den fungerer utmerket på E-M5 og PL5

http://www.ebay.com/itm/251251475081?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

I tillegg var leveringen overraskende rask (ca 14 dager).

Jeg har også prøvd en løsning fra Triggertrap som kan brukes via en app, men jeg slet litt med å få den til å virke kjapt nok: http://triggertrap.com/products/apps/mobile/

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg denne på ebay, og den fungerer utmerket på E-M5 og PL5

http://www.ebay.com/itm/251251475081?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

I tillegg var leveringen overraskende rask (ca 14 dager).

Jeg har også prøvd en løsning fra Triggertrap som kan brukes via en app, men jeg slet litt med å få den til å virke kjapt nok: http://triggertrap.com/products/apps/mobile/

Takker :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...