Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Men jeg får vel vente å se, når jeg da får nytt kamerahus så må jeg oppgradere Lightroom, holder en knapp på at det blir bytte til en annen Raw konverter enn LR. Jeg synes de dreier mer og mer mot abbonering og det er jeg ikke interessert i.

Ryktene sier at det ikke kommer noen G7 på en stund, men G5 og GX1 er vel fortsatt ganske bra sammenlignet med dagens modeller? Når det gjelder LR så er det et av produktene Adobe (heldigvis) fortsatt selger som frittstående program, og de har gitt intnrykk av at de vil fortsette med det. Det kan sikkert endre seg, men jeg synes oppdateringene fra versjon til versjon foreløpig har vært så store at de har vært verdt den relativt lave oppgraderingsprisen. Nå er det vel ny versjon klar snart, så å oppgradere fra 4 til 5 nå er uansett bortkastet.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GX7 er et flott kamera med utrolig mange muligheter og smarte finesser - f.eks når man "tukler" med noe inne på menyen, så kommer det en "slidende" forklaring øverst på skjermen. Jeg har ikke forstått bruken av vridbar skjerm enda, for det har jeg aldri hatt. Litt snar til å skifte av seg selv er det, mellom skjerm og view-finder. Også morsomt med den Wi-fi tilknytningen som jeg ikke forstår så mye av enda. Men den største manualen som går litt i dybden, flere hundrede sider, har gode forklaringer. Tror jeg skal printe den ut jeg. Tenkte jeg skulle få kameraet til å laste inn bilder til PC uten å bruke USB kabelen, men jeg har ikke helt forstått dette enda, det var en wi-fi bryter på kamera som jeg skulle holde inne, men jeg er ikke i stand til å se hvor den er.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle få kameraet til å laste inn bilder til PC uten å bruke USB kabelen, men jeg har ikke helt forstått dette enda, det var en wi-fi bryter på kamera som jeg skulle holde inne, men jeg er ikke i stand til å se hvor den er.

WiFi er vel Fn3-knappen nedert til høyre på kameraet. Jeg synes WiFi er alt for tregt for å overføre (mange) bilder, særlig RAW-format. USB-kabel er kronglete, så jeg bruker nesten alltid kortleser. Men Panasonic har en bra app for fjernstyring av kamera. Har du en smarttelefon med WiFi og bruker stativ en del kan den erstatte selvutløser eller fjernutløser.

Lenke til kommentar

se#, det var den knappen jeg prøvde ja, men ingenting skjedde. Det er OK med kabelen også, var bare litt nysgjerrig på den funksjonen. Det høres bra ut med "fjernutløser", skal etter hvert sette meg inn i det ja, har iPhone og iPad, og har tatt ned en eller annen App for det. Jeg selger fjernkontroll-utløseren med Canon utstyret mitt, så det er kjekt at jeg kan "få" en ny en.

(Rart forresten når jeg laster inn bilder så kommer ACD 6 opp enda jeg har markert at det er ikke default. Men finner ingen plass å velge 7 på)

Lenke til kommentar

(Rart forresten når jeg laster inn bilder så kommer ACD 6 opp enda jeg har markert at det er ikke default. Men finner ingen plass å velge 7 på)

Når du er i browseren og høyreklikker på et bilde i råformat, klikker du 'Åpne i' og velger den rette versjonen av ACD for den type filer, begge burde stå i listen. det gjør det i alle fall for meg der jeg har forskjellige utgaver av programmet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, den er grei, i Utforsker og velge bilder Åpne i, så har jeg ACDSeePro7, men jeg får ikke til at ACD7 åpner seg når jeg kobler opp kameraet med USB ledningen. Det er ACD6 som åpner seg, jeg får da spørsmålet om dette skal være "hovedprogrammet" og jeg svarer Nei. Likevel er det 6 som åpner seg, har prøvd å gå inn der på Standardprogrammer og sette opp 7 for alle bildefiler også. Har ikke lyst til å ta av 6 enda for jeg kikker i det for diverse innstillinger og slikt.

Lenke til kommentar

Der fikk jeg visst til det, Jorun - Gkk på Standardprogrammer (det er mange ulike slike, Autokjør og diverse), og på en plass der stod det ACD6 for bilder, endret det, så ble det OK. Man bruker veldig mye tid på slikt pirk. Nå ser jeg at de stadig "skrur seg av" de mappene som jeg har satt opp som valg, når programmet åpner seg også....ordner seg vel etter hvert. Men nå er det tredje versjonen jeg har av programmet, altså har jeg tre slike programmer på PC'n. Lurest hadde det vært om de betalte oppgraderingene la seg inn over de gamle.

Lenke til kommentar

Vridbar skjerm er flott, og noe jeg savner på E-M1 (som bare kan vippes). Eks. på bruksområder:

- ta bilder eller video over hodene på folk på et arrangement med stor folkemengde

- diskret bilder der du later som du tukler med kameraet, mens egentlig tar du bilder av folk

- vinkler der du ellers måtte f.eks. legge deg ned på bakken eller strekke kroppen over et rekkverk

- selfies og komponering av gruppefoto der du selv er med

- skarpt lys som skaper refleksjoner i skjermen og du av en eller annen grunn ikke ønsker å bruke søkeren

- beskyttelse av skjermen når den ikke er i bruk

- flytting av reflektorer og annet utstyr og se resultatene umiddelbart uten å gå tilbake til kameraet

Lenke til kommentar

Flinx - takk for info, ser det er mye bruk for det der ja, er vel ikke vridbar skjermen på GX7, bare vipp-bar, tror jeg. Man får utforske ting etter hvert - (ofte så har man ikke utforsket et kamera helt, før man kjøper det neste, slik er det....)

Lenke til kommentar

Kjøpte meg Olympus Zuiko MFT 12mm 2.0 LTD til kr 8000,- fra JapanPhoto for noen dager siden.

Noen dager senere senket de prisen med kr 2000,- som er en del tenkte jeg.

Sendte dem en epost og endte med:

Nå har jeg kreditert 2.000,- kroner tilbake til kontoen din slik at du har
betalt rett pris for objektivet. Pengene skal være synlige hos deg innen
et døgn eller to

Så stor takk til JapanPhoto's kundeservice. :)

gdlqjb.jpg

Var det objektivet i sort jeg var ute etter. Er veldig likt det andre, bare at det følger med litt ekstra utstyr, + at fargen er sort, noe som matcher mitt GH4 bra. ;-)

igjen, takk til Japanphoto :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Bare min mening, men hvorfor i huleste betaler folk mye mer bare fordi at fargen på objektvet er svart?! :hmm:

Det er svakt av Olympus og etter min mening svakt av de som støtter det ved å kjøpe. Det hadde kostet 100kr eller 200,- med en boks svart spray :tease: Tror også at Olympus fant ut at ideen var latterlig : http://www.43rumors.com/black-olympus-12mm-disocntinued/

Ett spm til dere med Olympus hus : Vil dere slå av IS når kamera er på stativ(for å redusere kamera shake)?

Endret av RohamR
Lenke til kommentar

Vil dere slå av IS når kamera er på stativ(for å redusere kamera shake)?

Uansett merke ville jeg slått av IS på stativ forutsatt solid stativ og moderat brennvidde. Har du et stativ som ikke er superstødig og/eller tungt utstyr og du trykker på utløseren (i stedet for fjern-/selvutløser) er ikke saken like opplagt (dvs da ville jeg testet litt).

Lenke til kommentar

For min del kommer det an på huset. Med E-M5 slår jeg av IS når det står på et solid stativ og jeg bruker selvutløser. Er det et mindre stabilt stativ (gorillapoden eller joby-bordstativet mitt) beholder jeg som regel IS på, men jeg sjekker bildet etter første eksponering. Med E-M1 har jeg alltid IS på, det huset deaktiverer IS om det ikke detekterer noen bevegelse.

Lenke til kommentar

På Olympus E-M10 slår jeg av IS på stativ, jeg synes at bildene blir skarpere da. Noen ganger har jeg glemt det og ikke forstått hvorfor bildene har blitt litt uskarpe før jeg har rettet opp. Løsningen til E-M1 var jo smart, den hadde vært kjekk å ha.

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Bare min mening, men hvorfor i huleste betaler folk mye mer bare fordi at fargen på objektvet er svart?! :hmm:

De to objektivene er helt like, men til den svarte spesialversjonen følger

det med en solblender i metall og et mer robust objektivdeksel. Så det er

ikke kun fargen man betaler ekstra for...

Nå skal jeg riktignok ha mitt påmontert en "Drone", så spiller egentlig ingen rolle sånnsett, men, klart at sort passer bedre enn sølv på akkurat det huset.. :) Nå fikk jeg jo uansett samme pris, så glad for at jeg gikk for den dyrere modellen.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...