Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Det raklet som følger med Olympus ga jeg opp, er vel uhyre sjeldent at produsenten sin programvare er mye å skryte av når det kommer til redigering.

Har ikke hørt om at Lightroom skal håndtere Olympus sine filer dårlig. Har derimot flere som syns Olympus sine filer ser bedre ut enn Nikon når det kommer til farger og bla hudtoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det raklet som følger med Olympus ga jeg opp, er vel uhyre sjeldent at produsenten sin programvare er mye å skryte av når det kommer til redigering.

 

Har ikke hørt om at Lightroom skal håndtere Olympus sine filer dårlig. Har derimot flere som syns Olympus sine filer ser bedre ut enn Nikon når det kommer til farger og bla hudtoner.

Olympus V3 programvaren var ikke så hakkanes gale men sikkert riktig som du sier, ellers var Canon sin programvare ganske så god husker jeg. Jeg tenker da helst på RAW konverteringen.

 

Jeg er også enig i at Olympus sine jpg filer er finere enn Canon sine, fargene er ganske så rolige og naturlige. På en måte liker jeg dog litt smell i fargene, spesielt på bilder der det finnes mye farger. Ofte er det vanskelig å roe seg ned å ikke ta for hardt i :-)

 

Har fått noen gode tips om presets på PM i går som jeg skal forske litt ut. Dessuten har Geir Brekke på foto.no noen gode skråblikk som jeg har hatt nytte av før.

Synes presets er greit da jeg egentlig ikke liker å bruke ekstremt mye tid foran PC'en, selv om det er en del av fotograferings hobbyen.

Lenke til kommentar

Per dags dato bruker jeg Photoshop CS5 extended som jeg fikk for et par år siden. Siden Adobe ikke lenger oppdaterer RAW-støtte for Camera Raw i denne versjonen vurderer jeg å bytte. Den mest aktuelle kandidaten for meg blir da Aperture. Jeg bruker Mac, og kan tenke meg noe som oppdateres hele tiden og som ikke "tvinger" brukere av eldre versjoner til å kjøpe en ny utgave for å få RAW-støtte for et nytt hus.

 

Noen som har erfaring med Aperture?

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Aperture?

 

Du kan komme rundt Camera Raw problemet ved å bruke siste versjon av DNG-converter og lage DNG-versjoner av RAW-filene dine, men da får du ikke glede av (eventuelle) forbedringer i nyere Camera RAW versjoner.

 

Jeg har ikke erfaring med Aperture, men ser det mer som Lightroom-alternativ enn som erstatning for Photoshop. Tester jeg så da begge kom ut mente stort sett at Aperture og LR var omtrent likeverdige, men mitt inntrykk er at LR har dratt fra Aperture litt i utviklingen de siste årene. Selvsagt mulig det vil endre seg igjen.

 

Personlig har jeg valgt å bli Adobe-slave (dvs abbonent). For rundt 90 kroner i måneden får du siste versjon av PS og LR. Liker ikke denne foretningmodellen, men misliker den heller ikke nok til å ta i bruk alternative produkter.

Lenke til kommentar

 

 

Mulig det er objektivet som er så "dårlig" , men jeg mener å se samme tendens med andre objektiv. Spesielt bladverk, gress og små detaljer langt bort blir mer grumset

Jada, det er nok forskjell mellom fullformatsensoren i 5D mk3 og sensoren i EM-10.

 

Men for å utelukke objektivet kan du jo ta noen testbilder med Olympus 45mm og et Canon-objektiv med ca 90mm brennvidde og se om forskjellene er like tydelige. I så fall må du gjerne legge ut bildene her så vi andre kan se også. :-)

 

Det er jo en ide ja. Kan låne min datters Canon 50D og sette på det eneste Canon produktet jeg har igjen, EF 85mm f1.8 :) Blir jo ikke sammenlignbart med mitt forrige 5D MkIII verken når det gjelder oppløsning eller brikkestørrelse. Likevel en artig sammenligning.

Kan da sammenligne med mitt EM-10 og 45mm f1.8

 

Da har jeg forsøkt denne sammenligningen litt raskt og i jpg. Ble selvfølgelig ikke helt relevant i og med at det ikke blir samme bildevinkel/brennvidde

Men OM-D EM-10 med 45mm f1.8 ga faktisk merkbart bedre/mindre "gromsete" bilder etter min smak enn 50D og EF 85mm f1.8. Dette gjelder bilde av gress og bladverk. Forsøkte både med blender f1.8 , f5,6 og f8. Lot kameraet velge lukkeren og brukte jpg rett fra kameraet.

Ikke helt rettferdig kanskje , men ofte er det slik mange fotograferer og enkelt og artig var det.

Når jeg ser på photozone.de sine tester så ser jeg også at kombinasjonen Mft-brikke på 16mp og Olympus 45mm f1.8 gir bedre MTF resultater enn en Canon-"crop" brikke på 15mp og EF85mm f1.8. Større forskjell enn den ene megapixelen skulle tilsi.

Lenke til kommentar

 

Noen som har erfaring med Aperture?

 

Du kan komme rundt Camera Raw problemet ved å bruke siste versjon av DNG-converter og lage DNG-versjoner av RAW-filene dine, men da får du ikke glede av (eventuelle) forbedringer i nyere Camera RAW versjoner.

 

Jeg har ikke erfaring med Aperture, men ser det mer som Lightroom-alternativ enn som erstatning for Photoshop. Tester jeg så da begge kom ut mente stort sett at Aperture og LR var omtrent likeverdige, men mitt inntrykk er at LR har dratt fra Aperture litt i utviklingen de siste årene. Selvsagt mulig det vil endre seg igjen.

 

Personlig har jeg valgt å bli Adobe-slave (dvs abbonent). For rundt 90 kroner i måneden får du siste versjon av PS og LR. Liker ikke denne foretningmodellen, men misliker den heller ikke nok til å ta i bruk alternative produkter.

 

Takk for tips. Omveien om DNG var jeg klar over, men som den late studenten jeg er vil jeg bruke så mye tid som mulig til fotografering og lite tid som mulig med å fikle med råfiler på PCen.

 

Photoshop er egentlig bortkastet for meg, siden jeg stort sett bare bruker Camera Raw. Det eneste jeg gjør med bildene mine er stort sett å beskjære, justere lysstyrke/kontrast, justere farger, oppskarping, korrigere vignettering/CA osv. Med andre ord, ikke noe komplisert med flere lag osv...

Lenke til kommentar

Per dags dato bruker jeg Photoshop CS5 extended som jeg fikk for et par år siden. Siden Adobe ikke lenger oppdaterer RAW-støtte for Camera Raw i denne versjonen vurderer jeg å bytte. Den mest aktuelle kandidaten for meg blir da Aperture. Jeg bruker Mac, og kan tenke meg noe som oppdateres hele tiden og som ikke "tvinger" brukere av eldre versjoner til å kjøpe en ny utgave for å få RAW-støtte for et nytt hus.

 

Noen som har erfaring med Aperture?

Jeg bruker Aperture.

Den blir som du sier, oppdatert hele tiden mer eller mindre automatisk.

Har ikke hatt noen problemer, og bruker den stort sett slik du skisserer ditt behov. Har i tillegg lagt inn noen plugins som gjør ting lettere (NIK plugins).

Den er jo også vesentlig rimeligere enn Lightroom.

Lenke til kommentar

Omveien om DNG var jeg klar over, men som den late studenten jeg er vil jeg bruke så mye tid som mulig til fotografering og lite tid som mulig med å fikle med råfiler på PCen.

Det er et ekstra steg, men du kan batchkonvertere så det krever minimalt med ekstra arbeid.

 

Når det gjelder pris på så har birk88 helt rett i at Aperture er billigere, men LR koster ikke mer enn 1050 i normalversjon og ca 590 i studentversjon så det er ikke de helt store beløpene uansett. Vurderer du LR så går det rykter om ny versjon i løpet av juni/sommeren avhengig hvor du leser.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Synes slett ikke 40-150mm var så verst, hvertfall ikke til den prisen!

 

Kan noen anbefale en god veske til E-M1, en blits og et par objektiver?

 

Jeg liker litt retro kanvas-aktige skuldervesker, men vet ikke hva man ellers bør se etter i en veske.

 

Får man gode vesker i 2-300 kronersklassen på ebay, eller er det mye dårlig der? Vil ikke risikere at remmen ryker og veska går i bakken, bare fordi jeg skulle spare noen hundrelapper.. :)

Lenke til kommentar

OM-D EM-10 med 45mm f1.8 ga faktisk merkbart bedre/mindre "gromsete" bilder etter min smak enn 50D og EF 85mm f1.8. Dette gjelder bilde av gress og bladverk

Se der ja. Sensoren på EM-10 er ingenting å kimse av når den matches med kvalitetsoptikk.

 

Synd du ikke fikk gjort samme test mot 5D mk3. :-)

Lenke til kommentar

Det ble en blå Think Tank Retrospective 7! :w00t:

 

Slang med en Samyang 7.5mm fisheye siden jeg var så godt i gang :)

Noen som har erfaring med denne?

Ja jeg har begge to :-)

Flott veske som ingen skulle tro var en fotoveske.

Samyang 7.5mm tegner veldig skarpt og gir fin kontrast. Lett å korrigere i Ligthroom om man ikke vil ha buede linjer. Jeg synes Nikon 10.5 mm funker fint som korrigeringsvalg i Lightroom :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lumix GF3 - er det noen måte å slå av touch screen funksjonen på det? Har ikke kameraet selv, men prøvde å lete i en manual på nett, fant ikke noe om det. En venninne har kameraet og har problem med at hun stadig kommer borti noe på skjermen som lager problemer. F.eks hun har WB på Auto, så har hun plutselig "touchet" borti noe og fått helt gal WB på bildene sine.Hun trodde hun ville like slik touch og at det var lettvint, men ikke når man er uøvd og stadig kommer borti noe.

Jeg har GX1 og ville ikke hatt touch - håper det ikke er det på modellen GX7 som jeg har tenkt å kjøpe.

 

PS. Vet ikke om det ble rett å legge dette spørsmålet inn i denne tråden da, men synes det passet i Diskusjonstråd for MicroFourThirds......

Lenke til kommentar

På GX7 kan du slå av touch-funksjonen på skjermen. Jag hadde de samme problemer,

søkte i menyene og fant ut av det. Husker ikke hvordan nå.

Hvordan det er med GF3 vet jeg ikke.

Takk skal du ha, da fikk jeg svar på "halve" spørsmålet - jeg ville ikke kjøpt GX7 med bare touch funksjon. Er du fornøyd med kameraet? Noe bra objektiv du kan anbefale? (Har 45mm macro, 45-150mm tele, og 14-42 zoom GX)

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, da fikk jeg svar på "halve" spørsmålet

Det var minst et av de første Panasonic-kameraene med touch screen hvor det ikke var mulig å skru det. Tror det kom som firmware update til en modell, men mener det var en G- eller GH. GF3 er jeg ikke sikker på, men beskrives det ikke i brukerveiledningen er det nok ikke mulig å skru det av. På nyere modeller tror jeg touchscreen kan skrus helt av.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...