Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Tja, du kan jo sjekke egenvekt på lignende objektiver og gjøre et estimat fra det.

Litt forenklet egenvekt basert på lengde, diameter og vekt fra slrgear.com

Olympus 40-150/4-5,6: 2,27

Panasonic 45-150/4-5,6: 2,85

Panasonic 35-100/2,8: 3,17

Olympus 35-100/2,0: 3,32

Basert på dette vil jeg gjette på en egenvekt mellom 2,5 og 3,2. Ut fra video og bilde ser den ca 65% lengre ut enn Panasonic 35-100, altså rundt 165mm lang. Den ser også ca 25% bredere ut, altså ca 85mm diameter. Da er det bare å regne baklengs for å finne vekta. Med forbehold om unøyaktigheter tipper jeg en vekt på mellom 520 og 670 gram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom Olympus' kommende 40-150/2,8 kommer til å være en del av PRO-serien deres med ekstra robusthet og værtetting blir den neppe noen lettvekter.

Den vil nok veie sitt... Den er jo betydelig større enn Panasonic sin 35-100.

Jeg lurer på om jeg kommer til å handle den - spørs på hvor mange oppdrag jeg får på Haugesund Stadion i år. Litt irritert på at jeg ikke får 6.5fps med 50-200 SWD - makser ut på ca 3. ..., men ser at det finnes en firmware up til 50-200 SWD fra 2010 - men vet ikke om mitt eksemplar har fått den installert.

50-200 + EC14 var en veldig ålreit combo.

Skal prøve med 35-100 + EC14 når jeg får det tilbake fra service. Det gir en effektiv 100-280/2.8 - Det bør være absolutt å leve med.

In other news - Fått meg en EOS -> m43 "speedbooster" nå. Ikke metabones sin, men en annen. Med Samyang 85/1.4 blir det en effektiv 120mm f/1 :-) Skal leke litt i kveld tenker jeg. For lyst nå. :-D

og forresten; ny Firmware update for E-M1 :-)

Endret av KnutIvars
Lenke til kommentar

In other news - Fått meg en EOS -> m43 "speedbooster" nå. Ikke metabones sin, men en annen. Med Samyang 85/1.4 blir det en effektiv 120mm f/1 :-) Skal leke litt i kveld tenker jeg.

Gir den blenderstyring for Canon-objektivene (dvs ikke en egen innebygd blender)?

Lenke til kommentar

Tja, du kan jo sjekke egenvekt på lignende objektiver og gjøre et estimat fra det.

Litt forenklet egenvekt basert på lengde, diameter og vekt fra slrgear.com

Basert på dette vil jeg gjette på en egenvekt mellom 2,5 og 3,2. Ut fra video og bilde ser den ca 65% lengre ut enn Panasonic 35-100, altså rundt 165mm lang. Den ser også ca 25% bredere ut, altså ca 85mm diameter. Da er det bare å regne baklengs for å finne vekta. Med forbehold om unøyaktigheter tipper jeg en vekt på mellom 520 og 670 gram.

Wow, takk for god analyse! :) Blir spennende å se, men tror du får rimelig rett mtp. vektforslaget.

Ettersom Olympus' kommende 40-150/2,8 kommer til å være en del av PRO-serien deres med ekstra robusthet og værtetting blir den neppe noen lettvekter.

Takk for innspill. Du har nok rett. Får prøve å ta en avgjørelse før i kveld.

Panasonic 35-100/2.8 er med sine 360 gram en lettvekter og den vil nok bli brukt endel på tur (og ellers).

Ser samtidig at Panasonic 100-300/4-5.6 også er på salg. Mulig 200-600mm vil være et mer relevant brenviddeomfang på tur, men vekt og lysstyrken trekker litt ned.

Hmm, får ta en vurdering, titte litt på hvilke brennvidder jeg har brukt på tidligere telezoomer og se litt etter eksempelbilder på nett.

- L

Lenke til kommentar

In other news - Fått meg en EOS -> m43 "speedbooster" nå. Ikke metabones sin, men en annen. Med Samyang 85/1.4 blir det en effektiv 120mm f/1 :-) Skal leke litt i kveld tenker jeg.

Gir den blenderstyring for Canon-objektivene (dvs ikke en egen innebygd blender)?

Nei, ikke på denne "kjipern"-utgaven, men trenger ikke det med samyang objektiver. De har manuell blenderring uansett.

Samyang er billig og bra egentlig. Og når det uansett må brukes manuellt, så hvorfor ikke? :-) ... og merk at det også er eneste "Speedbooster" adapter som er adaptable for Olympus OM. Det finnes en Canon FL speedbooster, men det finnes så godt som ingen adaptere TIL Canon FL. ..., men det finnes mange adaptere til EOS - Deriblant Olympus OM.

Så skal kose meg litt fremover;

brennvidde * crop * speedboost = x * 2 * 0.7

50/1.4 = 70/1

35/2 = 50/1.4

24/2.8 = 35/2

28/2.8 = 40/2

85/2 = 120/1.4

100/2.8 = 140/2

180/2.8 = 255/2

300/4.5 = 426/3.2

.... etc. :-)

En annen fordel, er at "speedboosteren" er smalere enn en vanlig EOS-adapter, så comboen blir mindre.

Endret av KnutIvars
Lenke til kommentar

For de av dere som har E-M1 eller har tenkt å kjøpe den så har det kommet ny firmware som gjør at man kan velge en modus som bruker elektronisk første lukkergardin på lukkertider mellom 1/60 s til 1/250 s for å eliminere shutter shock. Bra gjort av Olympus :)

http://www.dpreview.com/news/2014/03/31/olympus-updates-om-d-e-m1-with-electronic-first-curtain-anti-shock?utm_campaign=internal-link&utm_source=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_6

NB! Dette er ikke aprilsnar, den kom i går :)

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar
hm?

For de av dere som har E-M1 eller har tenkt å kjøpe den så har det kommet ny firmware som gjør at man kan velge en modus som bruker elektronisk første lukkergardin på lukkertider mellom 1/60 s til 1/250 s for å eliminere shutter shock. Bra gjort av Olympus :)

http://www.dpreview.com/news/2014/03/31/olympus-updates-om-d-e-m1-with-electronic-first-curtain-anti-shock?utm_campaign=internal-link&utm_source=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_6

NB! Dette er ikke aprilsnar, den kom i går :)

Ahha.... det kom ikke frem av updaten - lurte på hvorfor de hadde introdusert det! :-) Brilliant!

... og alle vet hemligheten for å få den moden inn i menyen hvor du hurtigvelger shootingmode? (i stedet for å gå inn i menyene og velge det)

Lenke til kommentar

Jeg trodde du også ville bruke FD/FL, Missforsto kanskje litt?

Jeg vet også om en som har laget OM med FD speedbooster :)

http://forum.mflenses.com/speedbooster-omgtm4-3-it-works--t64505.htm

Næh... Har ikke no særlig fd. Det som ville vært best, ville jo vært en speedbooster for en kort mount -som f.eks fd, og adaptere fra alle mount til denne, men eneste jeg har funnet til fd, er m42.

At ikke Oly har designet en egen, er beyond me - er det noen som kunne lagd en slik så perfekt som det kan lages, så er det oly(/Zuiko) -optikk kan de!

Lenke til kommentar

At ikke Oly har designet en egen, er beyond me - er det noen som kunne lagd en slik så perfekt som det kan lages, så er det oly(/Zuiko) -optikk kan de!

Olympus er nok mer interessert i å designe og selge egne linser enn å lage en speedbooster-konkurrent. Kanskje med unntak av en OM til mFT-versjon.

Men mulig det kunne være en ide for Metabones med fast mFT/Sony E osv på en side, men adapter for ulike fatninger på den andre siden. Eller hva med adaptere på begge sider slik at man bare kjøpte speedbooster enhet med passende adaptere istedet for at metabones må tilby en variant for hver enkelt kombinasjon. Mulig det ville gi noen utfordringer mht overføring av signaler, men det burde være løsbart.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Panasonic GM1.. Ser jeg kan velge størrelsesforhold på bildene i menyen. Når jeg velger noe annet enn 4/3 så blir bildene da beskjert i prosesseringen ? Så i grunnen ingen poeng å velge annet enn 4/3 såfremt man ikke ønsker ferdige jpg filer i et gitt format ? Har jeg fortstått rett da ?

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Panasonic GM1.. Ser jeg kan velge størrelsesforhold på bildene i menyen. Når jeg velger noe annet enn 4/3 så blir bildene da beskjert i prosesseringen ? Så i grunnen ingen poeng å velge annet enn 4/3 såfremt man ikke ønsker ferdige jpg filer i et gitt format ? Har jeg fortstått rett da ?

Den tilpasser formatet etter antall pixler så teknisk sett så vil ett bilde tatt i 4:3 ha alle pixlene i bruk og på feks 1:1 vil overflødige pixler på sidene ikke brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...