Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lensturbo? Lenke?

Putt på et kraftig ND filter så kan du bruke det i dagslys :whistle:

Nei..., sto ikke "Lens Turbo" på den. Har lest litt ... uggne reviews av "Lens Turbo"'ene. Har egentlig ikke noe særlig realistisk håp om at denne er noe særlig bedre da, men .... lov å håpe. Så bra ut på en film jeg så på vimeo + en liten sak her.

Uansett meget lei av å vente på metabones nå....

Lenke til kommentar

Blir spennende. Fint om du kan legge ut noen testbilder. Det blir interesant å se hvordan den håndterer hjørnene. Kunne ønsket meg et tilsvarende produkt for å kjøre mellomformat på FF også.

Skal gjøre det når jeg får det. ... jeg blir ikke enormt skuffet om kantene ikke er så skarpe. På videoen på vimeo jeg linket til, ser du at ytterste kantene blir mer forvridde - og det vil selvsagt sees enda mer dersom man blåser opp til 1:1 på 16mpix.

..., men det er ikke på alle bilder man trenger kant-til-kant skarphet. Ved gatefoto/portrett hvor motivet befinner seg innenfor diverse gyllne snitt, og blikket ledes inn mot det, så er det ikke så superviktig å få kantene skarpe. Føler det er mer viktig på landskap etc. Pixelpeeping har jeg i sto grad sluttet med, men det er jo greit at ting som skal ha fokus i bildet, er skarpe.

Lenke til kommentar

Det er en solid pris på den 12-40mm f2,8. ;)

Er det objektiv fra andre produsenter som når opp i kvalitet, til en hyggeligere pris ?

Nei, Panasonic har en 12-35 som også er F2.8, men den er dyrere. Ellers er det flere kit-zoomer å velge mellom med helt OK kvalitet, men da er det stort sett F3.5-F5.6 (eller F6.3).

Edit: 12-40 er bedre priset som kit sammen med E-M1, men vet ikke om den kommer som kit med andre hus i øyeblikket.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opplevde noe rart i dag, mulig noen her har opplevd tilsvarende ?

Olympus OM-D E-M5

Zuiko 45mm f.1.8

Tok bilde i motlys hvor ei modell stod med sola i ryggen og gjenskinnet i sola. Når jeg fokuserte så var det full treff og pip og hornmusikk midt på ansiktet, men allikevel så bommet den på flere bilder og fant fokus på siden av modellen som vil vi selve vannet. Kan for mye lys gjøre at den mister oversikten ? Modellen hadde smokey eyes som vil si kraftig makeup som er lett å fokusere på.

Lenke til kommentar

Opplevde noe rart i dag, mulig noen her har opplevd tilsvarende ?

Jeg synes veldig mange (alle?) kameraer med kontrasbasert fokus (muligens fordi fokuspunktene ofte er større enn de på speilreflekser) har lett for å fokusere på bakgrunnen hvis fokuspunktet er større enn selve motivet. Hvis ansiktet fylte mesteparten av søkerbildet er det neppe forklaringen, men hvis fokuspunktet "stakk ut" på siden kan det være problemet.

Du kan som Trondster skrev i forrige innlegg redusere punktstørrelsen. Du kan også eksperimentere med ansiktsgjenkjenning skrudd på, men det gir også mer avhengighet til automatikken og løser ikke problemet for andre typer motiv.

Lenke til kommentar

Takk for tips begge to, skal se på både ansiktsgjenkjenning og fokuspunkt og prøve å gjenskape dette. Det fokusoppsettet jeg har brukt hittils har en rutenett som jeg kan flytte skal sjekke hvor mange i høyde/bredden men den firkanten er innenfor hele ansiktet og mulig som se# at kontrastbasert sliter i dette ekstreme lyset.

Lenke til kommentar

Takk for tips begge to, skal se på både ansiktsgjenkjenning og fokuspunkt og prøve å gjenskape dette. Det fokusoppsettet jeg har brukt hittils har en rutenett som jeg kan flytte skal sjekke hvor mange i høyde/bredden men den firkanten er innenfor hele ansiktet og mulig som se# at kontrastbasert sliter i dette ekstreme lyset.

Har du forresten oppdatert til nyeste firmware for E-M5? Den gir små fokuspunkter i tillegg til de "vanlige". :-)

Lenke til kommentar

Har du forresten oppdatert til nyeste firmware for E-M5? Den gir små fokuspunkter i tillegg til de "vanlige". :-)

Steike den har jeg glemt helt bort, hiver meg rundt og fikser det umiddelbart :dremel:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...