Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at AF-egenskapene til GF1 er bedre en Oly E-P1. Men E-P1 kan da godt brukes i lite lys, gitt at man velger optikk for lite lys.

 

Med kit-zoomen (f/3,5) er E-P1 slett ikke bra i lite lys og trenger da gode kontraster for å greie å sette fokus. Med Olys 17mm pancake (f/2,8), er den litt bedre. Med Panas 20mm pancake (f/1,7) vil jeg si den er fullt brukbar - fokushastigheten er fortsatt ikke strålende, men det skal temmelig ekle forhold til før den ikke greier å låse fokus (og da har du stabilisering).

 

Det blir i hvertfall en smule urettferdig å sammenlikne GF1 med f/1,7 mot E-P1 med f/2,8 eller f/3,5 i lite lys, uten at jeg vet om det er det som er gjort her. Det er vel også bortimot sannsynlig at GF1 med f/1,7 er hakket bedre enn E-P1 med f/1,7 mhp AF - men jeg finner altså sistnevnte kombinasjon fullt brukbar, selv om førstnevnte skulle være enda bedre.

 

GF1 er et strålende kamera, og jeg er sikker på at de som kjøper det blir svært fornøyd med det. Men det gjør ikke E-P1 til et ubrukbart kamera. Kombinasjonen E-P1 + Panacake er i hvertfall jeg fornøyd med, faktisk spesielt i lite lys. :)

 

Enda mer fornøyd hadde jeg vært med et hjelpelys for AF'en selvsagt, slik GF1 har - da hadde også Oly's objektiver vært mer brukbare i lite lys.

Lenke til kommentar
Vel, da blir det nok et Panasonic GF1 på meg og ikke Olympus E-P1(eller 2). IS i huset hjelper lite når kameraet fokuserer like tregt som et kompaktkamera og ikke kan brukes i dårlig lys.

Ble ikke de problemene fikset med første firmware oppdatering...?

Lenke til kommentar

Det ble nok noe forbedret, men Panasonics µ4/3-modeller er nok fortsatt bedre på AF - og bare det faktum at de har hjelpelys, gir dem et forsprang i lite lys.

 

Selv vet jeg ikke hvor stor forbedringene er, har fortsatt firmwareversjon 1.0 - jeg er rett og slett ikke nok plaget av AF'en til å ha tatt meg bryet ennå, spesielt ikke etter at Panacaken kom i hus :D

 

For de som har svært høye krav til AF, er rett og slett ikke E-P1 et godt valg. For meg overskygger styrkene ved kameraet glatt svakheten ved AF'en - jeg blir nesten litt undrende til hvor apokalyptisk beskrivelsene av den fremstår til tider :ermm:

Lenke til kommentar
Ikke kan brukes i dårlig lys?

Manglende AF-assist og blits f.eks. Man kan selvsagt sette på en blits, men da forsvinner liksom litt av vitsen med å velge et slikt lite mFT / µ4/3 (hvordan skal det skrives egentlig?). Olympus PEN-kameraer vinner uten tvil på retro/kulhetsfaktor, men det hjelper ikke for min del.

 

Det da ikke noe problem å bruke E-P1 i lite lys. Selvsagt ønsker jeg meg innebygd blits og hjelpelys, men E-P1 fokuserer helt fint i ganske mørke omgivelser så lenge det er mulig å finne en del av motivet med litt kontrast. Det tar riktignok lang tid, men ofte spiller ikke det noen rolle, og prefokusering kan også hjelpe i en del tilfelelr.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Det da ikke noe problem å bruke E-P1 i lite lys. Selvsagt ønsker jeg meg innebygd blits og hjelpelys, men E-P1 fokuserer helt fint i ganske mørke omgivelser så lenge det er mulig å finne en del av motivet med litt kontrast. Det tar riktignok lang tid, men ofte spiller ikke det noen rolle, og prefokusering kan også hjelpe i en del tilfelelr.

Jo, men jeg orker ikke et kamera som responderer/yter som et kompaktkamera, men lover nær en speilrefleks' ytelse og koster deretter.

Lenke til kommentar

Fikk Sigma 105mm f/2,8 macro levert på døra idag. "Brand new" til 2800kr. inkl. S&H - EMS frakt, 4dager levert på døra.

AF ble sjekket før objektivet ble sendt fra HK fredag 4. des.

 

Testet nå nettopp på f/2,8 (ca. 100% crop)

 

 

Et dødt kryp i vindusposten på f/11 (croppet en smule+ 3:2 format)

 

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Vet ikke om det kalles skarpt, men AF er godkjent(av meg anywho)

Så jævla latterlig; jeg bestilte objektivet forrige uke, da kostet det 4500kr. i Norge. Nå koster det 4000kr. Jeg sparte bare 1200kr istedet for 1700kr. :(

 

Er ikke lei 30/50, men suget etter 25/1,4 er stor :blush:

Jeg kjøpte 11-22mm brukt, likte ikke lydene som kom fra den. Pluss at jeg fant ut at jeg ikke trengte noe videre enn 25mm, så den ble returnert. Når det er behov for videre enn 25mm så har jeg 2stk 14-42mm. Neste uke får jeg en helt ny 40-150mm fra Sør-Korea som jeg betalte 1000kr for. Bestilte den sammen med 8 Eneloop batterier. Why not? Den er liten og lett. Tomsi liker den, da må den være grei.

 

Kunne tenkt meg ringblits, men kjøpte heller en billig ebay variant av Orbis og Rayflash. Håper den kommer i postkassa snart.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Heisann, folkens, jeg driver å ser på (bruker håndbok på DVD fra Olympus) video om kameraet (E-520) og lurer litt om det er noen settings som er nyttig å ha skrud på, sånn fra begynnelsen av?

 

Og ellers, noen tips til en som er i startgropen til DSLR er vel mottatt. Jeg har lest en del om blender og lukkertid og leser for tiden en fotobok (Perfect Digital Photography) og håper dette kan være en grei måte å komme i gang på.

 

Skulle selvfølgelig også ønske at batteriet ladet opp på 2 timer og ikke 5, for da hadde det vært klart nå. :D

 

Forøvrig veldig lærerik og fin måte å vise ting på i den DVD-en til Olympus.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Fikk Sigma 105mm f/2,8 macro levert på døra idag. "Brand new" til 2800kr. inkl. S&H - EMS frakt, 4dager levert på døra.

AF ble sjekket før objektivet ble sendt fra HK fredag 4. des.

 

Har siklet etter dette objektivet en stund nå, og tenkte å bestille det ganske snart. Hvilken selger brukte du? Da jeg kjøpte Sigma 30/1.4 fra HK, ble det "klarert for å forlate landet" i to uker.

 

Billig ringlight? Hvor, hvor?

Lenke til kommentar
Heisann, folkens, jeg driver å ser på (bruker håndbok på DVD fra Olympus) video om kameraet (E-520) og lurer litt om det er noen settings som er nyttig å ha skrud på, sånn fra begynnelsen av?

 

Skyt i RAW, så slipper du bry deg om skarphet, fargemetning, støyfjerning osv osv. Jeg prøvde JPEG til å begynne med selv, og tulla det til ganske ofte. Skyt i A-modus med autofokus satt til AF-S, og kun autofokus på midterste punkt. Da har du maks kontroll. :)

Lenke til kommentar

Var på en lite fototur i dag, dvs første runden med utstyret (E-520 og 14-42) utendørs. Har jobbet til kveld, så har før nå bare blitt innebilder (noe som viste seg å være problematisk, mtp auto-fokus og lys osv)

 

Kjører A-modus med de innstillingene som du skriver, men hvilken lysmåling er best i de fleste forhold? ESP "matrix" som den står på?

 

Fant ut at det var ikke så fryktelig lett, selv om jeg vet sånn ca "the basics of aperture", men men, det tar nok litt tid å få bilder som både er interessante og teknisk sett greie. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...