Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leser på et mfT forum at diffraksjonsuskarphet finner sted veldig tidlig på mfT kamera , gjerne så tidlig som før f8.

 

Hvor synslig diffraksjon er avhenger av blender og pikselstørrelse. Med en 16MP mFT-sensor eller en 24MP APS-C sensor for den saks skyld er det målbart dårligere oppløsning allerede ved F5.6. Men det er mye viktigere å få nok dybdeskarphet enn å bekymre seg for litt lavere oppløsning i senter av bildet hvor objektivene stort sett yter best. Og det er ikke slik at diffraksjon er noe som plutselig kommer og ødelegger et bilde ved en viss blender.

 

Diffraksjonen er der alltid, men har større synlig effekt jo mer man blender ned. Jeg ville ikke betenkt meg på å bruke F8 eller F11 på mFT hvis det er det som trengs. Ikke F16 heller, men der vil du få synlig dårligere oppløsning - hvis du skal lage en stor kopi.

 

Det er ikke mulig å si at en blender på mFT tilsvarer en annen på fullframe mht diffraksjon. Sammenligner du en 1Dx eller D4 med 800D eller A7r vil effekten av diffraksjonen påvirke fra forskjellige blendere, men D800/A7r vil aldri gi dårligere oppløsning enn 1Dx/D4selv om effekten av diffraksjon er større for mindre piksler.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Til dere med litt erfaring med mfT fotografering. Jeg leser på et mfT forum at diffraksjonsuskarphet finner sted veldig tidlig på mfT kamera , gjerne så tidlig som før f8.

Er dette tilfellet og hvilke ulemper medfører dette ?

Riktig - på samme blender får man mer diffraksjonsuskarphet jo mindre sensoren er. Eller - rettere sagt - det blir like mye diffraksjon på sensoren, men uskarpheten fyller større andel av bildet og er derfor mer tydelig jo mindre sensoren er og jo mer du cropper. Men - diffraksjonsuskarphet kan motvirkes et godt stykke på vei ved å skarpe opp ekstra i etterbehandlingen.

Noen hevder også at f5.6 tilsvarer ca f11 på FF kamera , enkelt sagt.

 

Korrekt - med samme utsnitt (og dermed halve brennvidden) får du dybdeskarphet tilsvarende doble blendertallet på grunn av den lavere brennvidden.

Hvordan merkes dette ved landskapsfotografering med vide vinkler , der man gjerne bruker f16 eller mindre blendere for å få dybdeskarpheten man ønsker ?

 

Totalt uproblematisk - man velger bare blender så man får ønsket dybdeskarphet. Og - ettersom du så bruker en større blender for å få samme dybdeskarpheten, så blir det ikke "ekstra" diffraksjonsuskarphet, ettersom du jo bruker større blender. :)

Og jeg liker ofte å bruke små blendere ved gatelamper i mørket eller en solnedgang for å få denberømmelige stjerneformen på lysstrålene.

Hvordan fungerer dette med mfT kamera , får man samme effekten på f8 med mfT som f16 på FF, enkelt sagt.

 

Det siste vet jeg ikke - men den effekten er igjen objektivavhengig - så kikk etter god optikk med odde antall blenderlameller. :)
Lenke til kommentar

Til dere med litt erfaring med mfT fotografering. Jeg leser på et mfT forum at diffraksjonsuskarphet finner sted veldig tidlig på mfT kamera , gjerne så tidlig som før f8.

Er dette tilfellet og hvilke ulemper medfører dette ?

Noen hevder også at f5.6 tilsvarer ca f11 på FF kamera , enkelt sagt.

Hvordan merkes dette ved landskapsfotografering med vide vinkler , der man gjerne bruker f16 eller mindre blendere for å få dybdeskarpheten man ønsker ?

Og jeg liker ofte å bruke små blendere ved gatelamper i mørket eller en solnedgang for å få denberømmelige stjerneformen på lysstrålene.

Hvordan fungerer dette med mfT kamera , får man samme effekten på f8 med mfT som f16 på FF, enkelt sagt.

Mulig dette er dumme spørsmål, men jeg vurderer å bygge opp et mtF system og ønsker å vite mest mulig før jeg kjøper for mye optikk :-)

Jeg synes jeg får veldig god dybdeskarphet på f/7,1 , tror ikke det er nødvendig med mindre blender enn det. Har lest om noen som mener at f/6,3 er tilstrekkelig og jeg går gjerne opp til den blenderen når det ikke er tilstrekkelig lys ved handholdt fotografering av landskap.

Lenke til kommentar

Takk alle sammen for rask og god informasjon. Får prøve meg litt frem med de objektivene jeg allerede har. Angående stjerneform med gatelys får jeg teste litt når jeg skal til London om et par uker. Da får jeg bruke 17mm f1,8 som skal være bra.

 

Men spesielt til Trondster ; Du sier "se etter optikk med odde antall blender lameller". Mener du da at optikk med f.eks 7 lameller er bedre egnet enn et med 6 lameller ?

Lenke til kommentar

Men spesielt til Trondster ; Du sier "se etter optikk med odde antall blender lameller". Mener du da at optikk med f.eks 7 lameller er bedre egnet enn et med 6 lameller ?

Jeg mener at optikk med 6 lameller får 6-takkede solstjerner, mens optikk med 7 lameller får 14-takkede stjerner - litt penere med flere takker på stjernene. Forøvrig en av Kenny Boys kjepphester, og attpåtil en som har noe for seg. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg mener at optikk med 6 lameller får 6-takkede solstjerner, mens optikk med 7 lameller får 14-takkede stjerner - litt penere med flere takker på stjernene. Forøvrig en av Kenny Boys kjepphester, og attpåtil en som har noe for seg. :)

Takk... Supert tips , som jeg ikke har fått med meg etter over 20 år med kamera. Stadig noe å lære hehe :-)

Lenke til kommentar

Det er det. Og hvis EM-10 legger seg over EM-5 i pris så blir jeg veldig usikker. Er også usikkerheter om EM-10 får ny EVF og værforsegling. Får den det, så tror jeg at jeg kan leve med "dårligere" IS.

Jeg selv kan fint leve med EVF-en til E-M5 og mangel på værtetting - det er betjeningen til E-M5 som jeg ikke liker. Så hvis det er rettet opp, så kan det være et alternativ. Men da som kamera #2; det blir nemlig en E-M1 på meg en gang i år ...
Lenke til kommentar

Noen på diverse foraer rundt om kring spekulerer i om EM-10 kan få samme kropp som Stylus 1. Den skal visst være både mindre og mer komfortabel enn EM-5(har bare prøvd Em-5, så jeg vet ikke selv) For meg er forøvrig værtetting viktigere enn EVF, men skulle gjerne sett att begge ble forbedret. Men hvis det blir billigere enn EM-5 så kan man vel ikke klage. Ser frem til lansering.

Lenke til kommentar

EM-10 blir visst ikke en fullverdig oppgradering til EM-5, i følge 43rumors.

 

Har også bare sett ryktene så langt, men jeg synes E-M1 og E-M5 er for like hverandre. På mange måter er E-M1 det E-M5 kunne vært hvis den nye sensoren hadde vært tilgjengelig da E-M5 ble lansert. Så for meg er det ikke opplagt at det kommer noen direkte E-M5 erstatning. Synes en litt nedgradert versjon, men med bedre knapper og litt større integrert grep (muligens uten støtte for eksta grep) ville gi en meget interessant modell. På mange måter en mer direkte konkrrent til GX7 og et mye klarere skille mellom high end og neste nivå.

 

Om det er plass til en E-M5 erstatning mellom avhenger av hvordan Olympus posisjonerer E-M10 og hvor tett de synes det er lurt å ha modeller. De har jo kjørt tre nivåer av Pen med veldig like spesifikasjoner så det er ingen grunn til å utelukke noe mellom E-M1 og E-M10, men som sagt ikke opplagt at det er behov for det heller.

Lenke til kommentar

 

Har også bare sett ryktene så langt, men jeg synes E-M1 og E-M5 er for like hverandre. På mange måter er E-M1 det E-M5 kunne vært hvis den nye sensoren hadde vært tilgjengelig da E-M5 ble lansert. Så for meg er det ikke opplagt at det kommer noen direkte E-M5 erstatning. Synes en litt nedgradert versjon, men med bedre knapper og litt større integrert grep (muligens uten støtte for eksta grep) ville gi en meget interessant modell. På mange måter en mer direkte konkrrent til GX7 og et mye klarere skille mellom high end og neste nivå.

 

Om det er plass til en E-M5 erstatning mellom avhenger av hvordan Olympus posisjonerer E-M10 og hvor tett de synes det er lurt å ha modeller. De har jo kjørt tre nivåer av Pen med veldig like spesifikasjoner så det er ingen grunn til å utelukke noe mellom E-M1 og E-M10, men som sagt ikke opplagt at det er behov for det heller.

 

Så du vil altså ha en nedgradert E-M5 med bedre knapper og litt større integrert grep som egentlig vil si at du vil ha ett bedre E-M5 som egentlig er E-M1... ?

 

Forskjellen på E-M1 og E-M5 er større enn du antyder, byggekvaliteten på E-M1 er bedre, det tåler mer som feks kulde, det er oppgradert sensor uten AA filter, det er en av de beste søkrene på markedet, større buffer, flere bilder pr sek, mye bedre grep, 2 autofokus systemer, bakoverkompatibel med FT objektiver, bedre brukervennlighet, kanskje det kamera på markedet hvor man har flest muligheter til å tilpasse bruken på hva de ulike hjulene og bryterne kan gjøre, inkl lagre flere avanserte oppsett som kan totalt endre bruker av kameraet fra feks portrett til nattbilder samt avansert fjernstyring fra nettbrett/smartmobil og HDR funksjonalitet. Med denne listen lurer jeg på om det er noe de IKKE har forbedret på E-M1, så sliter litt med å se hvor like de egentlige er bortsett fra at det står OM-D på begge.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Så du vil altså ha en nedgradert E-M5 med bedre knapper og litt større integrert grep som egentlig vil si at du vil ha ett bedre E-M5 som egentlig er E-M1... ?

 

Forskjellen på E-M1 og E-M5 er større enn du antyder, byggekvaliteten på E-M1 er bedre, det tåler mer som feks kulde, det er oppgradert sensor uten AA filter, det er en av de beste søkrene på markedet, større buffer, flere bilder pr sek, mye bedre grep, 2 autofokus systemer, bakoverkompatibel med FT objektiver, bedre brukervennlighet, kanskje det kamera på markedet hvor man har flest muligheter til å tilpasse bruken på hva de ulike hjulene og bryterne kan gjøre, inkl lagre flere avanserte oppsett som kan totalt endre bruker av kameraet fra feks portrett til nattbilder samt avansert fjernstyring fra nettbrett/smartmobil og HDR funksjonalitet. Med denne listen lurer jeg på om det er noe de IKKE har forbedret på E-M1, så sliter litt med å se hvor like de egentlige er bortsett fra at det står OM-D på begge.

Dumt spørsmål igjen fra min side , men hva vil det si at det er bakoverkompatibel med FT objektiver ?

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Jeg trodde et øyeblikk at det var med en adapter eller at man kunne bruke begge fatningene uten adapter.

No can do - forskjellig registeravstand. Da skal man ha et system hvor adapteret felles ut, sensoren flyttes eller lignende - og på grunn av toleransegrenser vil en sånn løsning være en dårlig idé - heller da en fast sensor og en fast fatning.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...