smort1 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Så denne i tilbudstråden, men er vel kanskje greit å poste den her, E-M5 med 14-42mm II til kr 5000,- må da være et knallbra kjøp? http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=174284&WebSiteMapNodeID=1000001&utm_campaign=Prisguide_Prisjakt&utm_source=Prisjakt&utm_medium=link Og da er det plutselig bare 2 igjen...... Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Og da er det plutselig bare 2 igjen...... Ingen igjen nå Lenke til kommentar
RohamR Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 (endret) Ingen igjen nå NEIIIII og jeg som enedlig skulle slå til min første MFT Får håpe å se dem på foto.no elr finn.no til halv pris snart Endret 10. januar 2014 av RohamR Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 NEIIIII og jeg som enedlig skulle slå til min første MFT Får håpe å se dem på foto.no elr finn.no til halv pris snart Det var et godt tilbud og jeg var litt fristet selv, men klarer meg egentlig godt med min G-5. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Det går vel ann å bestille selv om de ikke har flere på lager nå... Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Det går vel ann å bestille selv om de ikke har flere på lager nå... Jeg tipper at det er her prisen kommer til å ligge også etter tilbudet Så får man håpe at prisen på E-M1 også faller ut på våren. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Size is everything er jo noe man hører i ymse sammenhenger. Onsdag 08.01.2014 var jeg i studio sammen med en fotoklubb jeg er medlem i. Med meg hadde jeg Nikon D700 fullformat og 24-70mm f.2.8+70-200mm f.2.8, Lumix GM1 med 12-32mm kit mest for å vise hvor lite ett systemkamera kan lages og Olympus OM-D E-M5 med 45mm f.1.8. Jeg ville for første gang teste Olympusen/mFT i studiosammenheng for å se hvordan dette fungerte. Har kun brukt dette utendørs på noen raske portretter 3 ganger tidligere uten noen form for blitser eller annet kunstig lys. Resultatet ble over all forventning og skarpheten på 45mm n gjør at det definitivt blir direkte sammenligninger mot Nikon for å se hvor stor forskjellen er i praksis. Mot slutten av kvelden ble ett bilde tatt av samme modellen som var med tatt med Nikon D800, Fuji X-E2 og Olympus OM-D E-M5 hentet opp på en kalibrert Eizo 30". Oly og Fuji bildene så svært like ut med flotte farger og hudtoner, Nikon D800 så mer livløst ut, men det har vært diskutert mye på nettet at denne modellen har ett svakt grønnskjær i RAW filene. Ene bildet jeg har lagt ut på Facebook, ble akseptert av Vogue.it og dagens bilde på Akam 10.01.2014 viser ett resultatet som gjør at jeg ikke angrer på at Nikon utstyret lå ubrukt i veska. Angrer ikke ett sekund på anskaffelse av mFT og er spennende og se hvordan speilløst vil utvikle seg framover, prognosene i en bransje på vei nedover og spådommer om at kun Nikon, Canon og Sony overlever håper jeg virkelig ikke slår til, for alle er tjent med mangfold og konkurranse. Samtidig håper jeg flere oppdager disse småtassene da størrelsen på kameraene ikke gir noen dårligere resultater. Vogue skjermdump.jpg Skjermdump fra Vogue.it profilen Olympus toppbilde.jpg Ene Olympus OM-D gruppen på Facebook ønsket dette som toppbilde AK Akam dagens bilde.jpg Skjermdump fra Akam Grattis Og testen var meget interessant. Jeg håper at du kan fortsette dette og vise oss resultater. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Er det noen som vet om nettsider der man kan finne lister over hvilke mtF optikk som er best. En rangering på en måte ? Eller nettsider som har mye tester angående mtF optikk. På photozone er det heller dårlig med utvalg. Så leste jeg via Steve Huff sin side om en fotograf som hadde et bilde av en hvit hest der opptaket ble gjort med et 300mm f2.8 objektiv på E-M1. Noen som vet hvilket objektiv det kan være ? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 DXO har vel rangering av mft optikk, zoom og fastopptikk. En liste for hver kategori. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Prøvd http://SLRGear.com ? Lenke til kommentar
eks Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 (endret) Er det noen som vet om nettsider der man kan finne lister over hvilke mtF optikk som er best. En rangering på en måte ? Eller nettsider som har mye tester angående mtF optikk. På photozone er det heller dårlig med utvalg. Så leste jeg via Steve Huff sin side om en fotograf som hadde et bilde av en hvit hest der opptaket ble gjort med et 300mm f2.8 objektiv på E-M1. Noen som vet hvilket objektiv det kan være ? Lenstip har en grei oversikt, bare å gå inn på reviews og sortere etter fatning (micro four thirds) de har dog ikke med noen rangering. Hvis det var en 300/2.8 brukt på E-M1 med autofokus, så var det nok ZD 300mm f2.8. Dette er et gammelt objektiv laget for FT-fatningen som ble lansert sammen med Olympus første digitale speilrefleks, E-1, i 2003. Er ganske dyrt i likhet med alle proffobjektivene til den fatningen, men det kan fåes brukt til en rimeligere penge.. Endret 11. januar 2014 av eks Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Er det noen som vet om nettsider der man kan finne lister over hvilke mtF optikk som er best. En rangering på en måte ? Eller nettsider som har mye tester angående mtF optikk. På photozone er det heller dårlig med utvalg. Så leste jeg via Steve Huff sin side om en fotograf som hadde et bilde av en hvit hest der opptaket ble gjort med et 300mm f2.8 objektiv på E-M1. Noen som vet hvilket objektiv det kan være ? Her er en fin oversikt over alle objektiv, men ikke rangering/tester. http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html (om du klikker Four Thirds, finner du også en liste over disse objektivene som kan brukes med adapter, inkl 300mm f2.8). Jeg ville kikket på denne, så heller søkt opp de som kan være aktuelle, eller spurt her hva behov og prisklasse er, så får du sikkert fine svar. Du har en liten opplisting av "de beste" her, men bør leses med en liten klype salt, det kan være andre objektiv som også er blant de beste: http://www.cameralabs.com/lenses/lens_buyers_guide/Micro_Four_Thirds_lenses/Recommended_MFT_lenses.shtml Lenke til kommentar
RohamR Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Litt avsporing her, men er det noen her som har prøvd Olympus Stylus 1? Hvordan ville den kommet ut samenlignet med E-M5? Skjønner godt at de er i forskjellige klasser og kanskje vanskelig å sammenligne på den måten. Uansett, ser at den leverer helt enormt med skarphet og bra bilde kvalitet : http://robinwong.blogspot.ch/2014/01/olympus-stylus-1-review.html Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Litt avsporing her, men er det noen her som har prøvd Olympus Stylus 1? Hvordan ville den kommet ut samenlignet med E-M5? Skjønner godt at de er i forskjellige klasser og kanskje vanskelig å sammenligne på den måten. Uansett, ser at den leverer helt enormt med skarphet og bra bilde kvalitet : http://robinwong.blogspot.ch/2014/01/olympus-stylus-1-review.html Bildene så jo imponerende ut , og f 2.8 på 300mm. Artikkelen virker nesten for god til å være sann..... Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 (endret) Takk til alle for mange fine linker til optikk og tester. DxO skjønner jeg egentlig ikke så mye av både når det gjelder kamera testene og objektivtestene. Resultatene har aldri tidligere vært representativt for hva jeg opplever in real life. Jeg er også mulig interessert i et macro-objektiv og ser at hos DxO scorer Olympus 60mm f2.8 macro middelmådig mens hos SLRGear.com får objektvet strålende kritikk. Jeg savner ellers en god tele til mtF , aller helst lyssterk. Ser jo at denne Stylus 1 leverer gode bilder med sin innebyggede zoom som går helt til 300mm med blender f2.8. Edit: jeg jo nå at på Stylus 1 så er 300mm ekv. til 35mm format , det vil si 150mm på mfT. Jeg har hørt om at det skal komme en 45-150mm f2.8 i pro serien til Olympus. Om prisen blir ok , kan den bli kjempe interessant. Endret 11. januar 2014 av Helge Bringeland Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Let heller etter tester med bildeeksempel og se hva du synes om de. Photographyblog, cameralab, stevehuff, Ken Rockwell (siste var en spøk). DxO er kun matematikk og tar ikke bilder, og som sagt gang på gang så hadde vel Canon knapt solgt ett kamera skulle man fulgt topp 10 lista da de knapt har hatt ett kamerahus inne på Topp 10 de siste årene. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Takk til alle for mange fine linker til optikk og tester. DxO skjønner jeg egentlig ikke så mye av både når det gjelder kamera testene og objektivtestene. Resultatene har aldri tidligere vært representativt for hva jeg opplever in real life. Jeg er også mulig interessert i et macro-objektiv og ser at hos DxO scorer Olympus 60mm f2.8 macro middelmådig mens hos SLRGear.com får objektvet strålende kritikk. Jeg savner ellers en god tele til mtF , aller helst lyssterk. Ser jo at denne Stylus 1 leverer gode bilder med sin innebyggede zoom som går helt til 300mm med blender f2.8. Du kan ikke direkte sammenligne Stylus 1 sin 300mm f2.8 med f.eks. Olympus 300mm f2.8. Stylus 1 har et 6-64,3mm f2.8 objektiv og oppgitte 28-300mm er "FF ekvivalent". (Dette gir cropfaktor 4,67). Olympus 300mm f2.8 er 600mm ekvivalent (crop faktor 2). Så du må se på mFT 150mm objektiv for å sammenligne utsnitt. Ekvivalent aperture (med tanke på DOF!!) for Stylus 1 sin 64mm f2.8 er 150mm ca f6.8* på mFT (f13 på fullframe). Med med tilsvarende 150mm f6.8 på mFT må jo ISO verdi justeres opp ca 2,3 gang, litt over ett trinn (cropfaktor 4,67 / 2 for mFT sammenligning) for å få samme eksponering (eller har jeg misforstått?). Men større sensor har gjerne ett eller flere trinn forskjell i kvalitet og støy. Har ikke regnet på eksponering/lysstyrke og ISO på f.eks. et mFT 150mm f5.6 objektiv, som er mer lyssterkt. ISO-egenskaper og bildestabilisator bør også sammenlignes. Og i teorien enda flere faktorer som megapixler og cropping i etterkant. Men så er jo spørsmålet, hva har dette å si praksis. Anbefaler å lese denne "testen" med noe forklaring av ekvivalent blender: http://www.dpreview.com/previews/olympus-stylus-1 As you can see, the Stylus 1 isn't about to compete with DSLRs or other larger-sensor cameras, but offers a competitive balance of lens range and brightness when compared to compact peers such as the Nikon P7800. So, while the lens isn't as bright as the likes of the company's own XZ-2, with all the depth-of-field and low light benefits that brings, it does offer a significant advantage in terms of range. Brukte forøvrig denne siden til hjelp (inkl kalkulator): http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-camera-sensor-size.htm *NB! Stylus har 1/1.7" sensor, men har brukt 1/1.8" i kalulatoren og eksempelet over for å illustrere, derfor er er utregningene omtrentlige. (Korriger meg gjerne hvis jeg noe er feil. Håper denne tråden ikke bli enda en sensorstørrelsetråd som denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1557767, men at vi heller prøver å forklare forskjell i praksis.) Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Du kan ikke direkte sammenligne Stylus 1 sin 300mm f2.8 med f.eks. Olympus 300mm f2.8. Stylus 1 har et 6-64,3mm f2.8 objektiv og oppgitte 28-300mm er "FF ekvivalent". (Dette gir cropfaktor 4,67). Olympus 300mm f2.8 er 600mm ekvivalent (crop faktor 2). Så du må se på mFT 150mm objektiv for å sammenligne utsnitt. Ekvivalent aperture (med tanke på DOF!!) for Stylus 1 sin 64mm f2.8 er 150mm ca f6.8* på mFT (f13 på fullframe). Med med tilsvarende 150mm f6.8 på mFT må jo ISO verdi justeres opp ca 2,3 gang, litt over ett trinn (cropfaktor 4,67 / 2 for mFT sammenligning) for å få samme eksponering (eller har jeg misforstått?). Men større sensor har gjerne ett eller flere trinn forskjell i kvalitet og støy. Har ikke regnet på eksponering/lysstyrke og ISO på f.eks. et mFT 150mm f5.6 objektiv, som er mer lyssterkt. ISO-egenskaper og bildestabilisator bør også sammenlignes. Og i teorien enda flere faktorer som megapixler og cropping i etterkant. Men så er jo spørsmålet, hva har dette å si praksis. Anbefaler å lese denne "testen" med noe forklaring av ekvivalent blender: http://www.dpreview.com/previews/olympus-stylus-1 As you can see, the Stylus 1 isn't about to compete with DSLRs or other larger-sensor cameras, but offers a competitive balance of lens range and brightness when compared to compact peers such as the Nikon P7800. So, while the lens isn't as bright as the likes of the company's own XZ-2, with all the depth-of-field and low light benefits that brings, it does offer a significant advantage in terms of range. Brukte forøvrig denne siden til hjelp (inkl kalkulator): http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-camera-sensor-size.htm *NB! Stylus har 1/1.7" sensor, men har brukt 1/1.8" i kalulatoren og eksempelet over for å illustrere, derfor er er utregningene omtrentlige. (Korriger meg gjerne hvis jeg noe er feil. Håper denne tråden ikke bli enda en sensorstørrelsetråd som denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1557767, men at vi heller prøver å forklare forskjell i praksis.) Du har nok helt sikkert rett , jeg var bare ikke nøyaktig nok i min vurdering. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Første skikkelig test av nye Panasonic/Leica 42,5mm f.1.2: http://www.lenstip.com/index.php?test=obiektywu&test_ob=394 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Til dere med litt erfaring med mfT fotografering. Jeg leser på et mfT forum at diffraksjonsuskarphet finner sted veldig tidlig på mfT kamera , gjerne så tidlig som før f8. Er dette tilfellet og hvilke ulemper medfører dette ? Noen hevder også at f5.6 tilsvarer ca f11 på FF kamera , enkelt sagt. Hvordan merkes dette ved landskapsfotografering med vide vinkler , der man gjerne bruker f16 eller mindre blendere for å få dybdeskarpheten man ønsker ? Og jeg liker ofte å bruke små blendere ved gatelamper i mørket eller en solnedgang for å få denberømmelige stjerneformen på lysstrålene. Hvordan fungerer dette med mfT kamera , får man samme effekten på f8 med mfT som f16 på FF, enkelt sagt. Mulig dette er dumme spørsmål, men jeg vurderer å bygge opp et mtF system og ønsker å vite mest mulig før jeg kjøper for mye optikk :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå