Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Jared Polin er som Ken Rockwell først og fremst en god komiker og markedsfører. Dog har Jared har noe gode videoer om fototeknikk og redigering av råfiler.

Har utelukkende brukt G6 med 14mm F2.5 i ferien og er kjempefornøyd. Eneste gangen jeg savnet 60D var når jeg skulle ta noen bilder av en fugl.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jared Polin er som Ken Rockwell først og fremst en god komiker og markedsfører. Dog har Jared har noe gode videoer om fototeknikk og redigering av råfiler.

Har utelukkende brukt G6 med 14mm F2.5 i ferien og er kjempefornøyd. Eneste gangen jeg savnet 60D var når jeg skulle ta noen bilder av en fugl.

Hehe, det blir jo som om du skulle ta fugle bilder på 18mm med 60D. Neppe noe mere vellykket :)

Lenke til kommentar

Ja synes det er et knall godt objektiv og veldig kjekt med den rekkevidden i forhold til størrelsen det gir i forhold til feks. 70-200mm F4 L på Canon.

14mm ble brukt til en del "gatefoto" i kombinasjon med elektronisk lukker fungerer det utmerket. Det kan dog oppstå noen morsomme effekter ved rask bevegelse over bildefeltet.

Lenke til kommentar

Nå frister både E-M1 + 12-40/2.8 (16000kr) og Pentax K-3 + Sigma 18-35/1.8 (14000kr).

Mye snadder på tilbud nå :dribble:

Edit: Hva kostet E-M1 og 12-40mm ved lansering? Jeg var sikker på at denne pakken kostet 18K og at JP prisen var billig, men nå selger alle denne pakken til 16K. Da er det vell ingen vits å kjøpe akkurat nå :hmm:

Romjul/nyttårssalg

Netonnet hadde GX7 til 8k, nå har den gått opp igjen, men nå har JP den til 8k

EM1 kostet 18k før, nå har 3 butikker den nedsatt til 16k, men skal vedde på at de går opp igjen om maks noen dager

Lenke til kommentar

Jeg fikk også lyst på GX7+ 14-42mm til 8k hos JP. Kunne trengt bildestabilisering på ikke IS objektiv. Men etter å ha lest en del anmeldelser får jeg inntrykk av at GX7 sin elektroniske søker er dårligere enn G6 sin OLED da den er i 16:9 format og bruker field sequential slik som GH2 der regnbue effekten er fremtredende.

OM-D E-M5 er derimot godt priset til 6k men dårlig video og menysystem så blir nok G6 til det kommer en ny GX7 med OLED søker i 4:3 format.

Lenke til kommentar

For min egen del så er ikke GX7 noe interessant, bortsett fra hvordan den ser ut(meget fint kamera). Etter å ha lest meg opp på E-M1 så begynner den å bli veldig fristende, men jeg trur jeg skal klare å vente til 40-150mm kommer ut. Kommer mest sannsynlig å kun gå for PRO optikken, gidder ikke å kaste bort penger på adaptere og FT optikk(noe jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å gjøre hvis jeg kjøper den nå).

Pentax K-3 er også fristende, men jeg syns ikke optikken er noe fristende pluss at alt av godsaker fra Sigma tar veldig lang tid eller ikke kommer i KAF fatning i det hele tatt. Pluss at søkeren er liten.

Leste diverse tester av 12-40mm, sinnsyke resultater og pga dette ser jeg ingen vits med 12/2, 17/1.8 og 45/1,8. 45/1,8 blir mest sannsynlig innkjøpt pga pris og ren bildekvalitet. Gleder meg til 40-150mm, synd at de ikke gikk for 40-200mm f/2.8, den er allerede over dobbelt så stor som Pana 35-100mm så hvorfor ikke sttekke seg litt lengre.

P.g.a. den store søkeren frister voiglander optikk mer en Oly sine. Hadde ingen anelse at søkeren var så mye større enn den i E-M5. Den er like stor som søkerne i D800 og 5DII etc.

Endret av Membership Expired
Lenke til kommentar

Hadde ingen anelse at søkeren var så mye større enn den i E-M5. Den er like stor som søkerne i D800 og 5DII etc.

Den er vel et stykke større enn de to? 5D2 har kanskje ikke engang 100%-søker. Her er DPReviews sammenligning:

vfcomp-EM1.png

Forstørrelsen på D800 og 5D2/3 er hhv .72 og .71 - Målt i areal er 4/3-søkere større enn forstørrelsestallet tilsier fordi arealet er større i forhold til diagonalen.

Lenke til kommentar

Til de med E-M1; Har dere fått med dere at Lightroom 5.3 final ble sluppet 11. desember?

Her er det nå "Full støtte" for E-M1, dvs. man kan nå lage "camera calibration" profiler (f.eks. med X-rite colorchecker passport), og ikke minst så følger det med 4stk E-M1 spesifikke camera profiles: Camera Muted, Natural, Portrait og Vivid! Dette kan være et mye bedre utgangspunkt enn Adobe standard!

Kan lastes ned herfra: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5692

Har bare såvidt lekt litt med dette og prøver å lage min egen develop preset, men den er ikke klar til å deles. Har dere noen "generelle" Develop presets dere bruker?

Har også testet litt med archegeolab's develop presets (men OBS! - disse er tilpasset adobe standard). Men dere finner hvertfall han sine innstillinger her:

http://www.dpreview.com/forums/thread/3584467#forum-post-52628862

Lenke til kommentar

For min egen del så er ikke GX7 noe interessant, bortsett fra hvordan den ser ut(meget fint kamera). Etter å ha lest meg opp på E-M1 så begynner den å bli veldig fristende, men jeg trur jeg skal klare å vente til 40-150mm kommer ut. Kommer mest sannsynlig å kun gå for PRO optikken, gidder ikke å kaste bort penger på adaptere og FT optikk(noe jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å gjøre hvis jeg kjøper den nå).

Legacy objektiver kan man kjøpe og selge tapsfritt. "Kaste bort penger" kan i så måte mistolkes :wee:

Lenke til kommentar

FT optikk = FourThirds. Tviler jeg kan kjøpe en 50-200mm og adapter uten å tape penger på det. Bruktprisene er høyere nå etter E-M1 kom og det er ikke like lett å få tak i FT optikk(50-200mm og 150mm f2).

Ja, det der var vel en gulrot til oss som hadde FT-optikk liggende fra før av. Ser at prisene har gått opp noe nå. Da var det kanskje greit at jeg ikke panikksolgte alt jeg hadde av FT-optikk til dumpingpris for to år siden... :p

Lenke til kommentar

Lumix GM1 in dah house, kan gi en rapport på det når har fått tatt bilder og fått litt erfaring med det.

En ting er sikkert, det ER lite !

Nice, gjerne en rapport fra ett "vant til olympus-hus"-perspektiv :) Hva er verre, hva er bedre? Er art-filterene like artige som på olympus? (Joda, jeg er ingen god fotograf, så jeg er harry nok til å bruke slikt)

AtW

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Kanskje et dum spørsmål , men jeg har Lightroom 4 som jeg brukte sammen med 5D MkIII bildene.

Men jeg får ikke RAW bildene fra mitt nye E-PL5 inn i Lightroom nå.

Må jeg kjøpe Lightroom 5 for å kunne gjøre dette eller er der en oppdatering til Lightroom 4 som jeg kan laste ned ?

På forhånd takk igjen :)

Lenke til kommentar

Du må enten oppgradere til LR5, eller laste ned nyeste DNG Converter og konvertere bildene til DNG formatet. Sistnevnte løsning er gratis.

edit: Du bør sjekke at du har LR 4.4, det er mulig at den rakk å få inn E-PM2 og E-PL5 støtte :hmm:

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Du må enten oppgradere til LR5, eller laste ned nyeste DNG Converter og konvertere bildene til DNG formatet. Sistnevnte løsning er gratis.

edit: Du bør sjekke at du har LR 4.4, det er mulig at den rakk å få inn E-PM2 og E-PL5 støtte :hmm:

Merkelig :hmm:

Nå oppgraderte jeg fra Lightroom 4.4 til Lightroom 5 , men likevel finner ikke Lightroom bildefilene fra kamera. Verken rett fra SD kortet i PC'en eller om jeg flytter filene til en annen mappe. Dette gjelder faktisk både RAW filene og JPG filene.

Hjelp !!!!!! :ohmy:

EDIT: Jeg får det til når jeg bruker USB kabelen fra kamera til PC'en :green:

Da er egentlig ting i orden , må bare finne ut hvorfor ikke kortleseren snakker med Lightroom , eller få til WIFI overføringen.

Endret av Helge Bringeland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...