Dubious Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Er ikke dette et meget bra tilbud: Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42mm F3.5-5.6 OIS pancake til kr 1999,-: Link til netonnet Forskjellen på denne og GX7 kit linsen? (bortsett fra størrelsen) og rundt 1 000 kroner billigere enn JP og FV Lenke til kommentar
ventle Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 DPreview har produsert et nytt eksemplar av sin sedvanlige omfattende kameratestblekke - denne gangen med GM1 i hovedrollen. http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-gm1 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Forskjellen på denne og GX7 kit linsen? (bortsett fra størrelsen) og rundt 1 000 kroner billigere enn JP og FV Kitlinsa til GX7(hvis vi da snakker om versjon 2 av 14-42mm) er nok hakket bedre optisk enn Pz linsa. Pz linsa er helt grei, jeg har den selv og den er bare litt større enn 14mm objektivet til Panasonic. Veldig hendig hvis man ikke ønsker at utstyret skal ta stor plass. Lenke til kommentar
broder1 Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 OMD-E5 - sprekk i rammen rundt skjermen bak.Jeg vet at dette har vært oppe på forumet før.Jeg har en OMD - E5 som har en liten sprekk akkurat der skruen i rammen sitter. Har ikke hat noe problemer med dette. Kamera er va 9 mnd. Tok dette opp med FV sist jeg var innom i Oslo. De synes det var en bagatell og ikke noe å reagere på. Dessuten var det jo 5års garanti/reklamasjon på kamera. Er det noen som har noe erfaringer på hva denne lille srekken kan medføre av komplikasjoner i fremtiden? Bør jeg ta dette direkte med Olympus Norge? Jan Broder Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 (endret) OMD-E5 - sprekk i rammen rundt skjermen bak. Det er en del E-M5 som har problemer med en sprekk. Olympus sendte ut serienummer for de som kan få dette problmet. Er ditt kamera i serien kan du skal du få dette fikset hvis jeg husker riktig. Vanskelig å vite om det har noen praktisk betydning, men sprekk i et værtettet kamera høres ikke ideelt ut. Har ikke link til serienummer, men bør ikke være vanskelig å finne hvis du søker litt. Edit: Jeg ville gått via forhandler, det er de som har solgt og bør få det fikset (hvis det skal fikses) - hvis de ikke har noen begrunnelse som gir deg en fordel i forhold til å ta det via forhandleren. Endret 22. desember 2013 av se# Lenke til kommentar
mandela Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Litt OT og usikker på om dette er i tråd med retningslinjene på forumet: Etter å ha vært innom Olympus PEN E-PL1 og Panasonic GF3, så har jeg endelig landet på et kamera som jeg er veldig fornøyd med, et Nikon 1 S1 Videokvaliteten er fenomenal i forhold til de to m43 kameraene jeg har eid, det samme er følgefokusen. Har solgt unna alt av m43 utstyret bortsett fra et Hama sirkulært polariseringsfilter 46mm, denne er up for grabs, gratis og hentes i Oslo. Send PM. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Ikke noe galt med det har selv Nikon J1 og er kjempefornøyd med alt unntatt bildekvaliteten i skyggene. Har nå gått il innkjøp av en G6 som jeg er mer fornøyd med. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Litt OT og usikker på om dette er i tråd med retningslinjene på forumet: Det må være lov å si farvel ved systemskifte. Kos deg med Nikon 1. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Angående sprekk i rammen til EM-5. Dette er et kjent problem, og er kun kosmetisk. Sprekken har ingen innvirkning på værtetting. Olympus har gitt ut en offisiell pressemelding: 19.02.2013 Viktig informasjon til OM-DOlympus har oppdaget at et fåtall av våre E-M5-kameraer muligens har en liten sprekk i skjermdekselet. For de kundene som har et kamera fra det potensielt berørte serienummerpartiet oppført nedenfor, vil Olympus tilby en gratis sjekk eller reparasjon, om ønskelig. Det berørte serienummerpartiet er: BEK501001 – BEK508887 (sort) BF4501001 – BF4503865 (sølv) Dersom ditt kamera befinner seg i det ovenfor angitte serienummerpartiet, vennligst kontakt vår gratis servicetelefon på 00800 67 10 83 00 for å motta støtte til en gratis sjekk og reparasjon av ditt produkt. Fra: http://www.olympus.no/site/no/c/cameras_support/repair_service/index.html Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/hybridkamera/hybrid/panasonic-dmc-gx714-42/196280.5609/ Løp og kjøp? Vurderer sterkt for jeg tviler prisen går ned så mye med det første Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 (endret) Da får det briste eller bære.. Bestilt GX7 14-42 + Sandisk Extreme Pro SDHC 32GB Endret 26. desember 2013 av Zpeed 2 Lenke til kommentar
Cax Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 (endret) Da ble det E-M1 i hus her også. Med den søkeren og peaking i manuell fokus er det ikke bare et opplagt valg for oss som har mye 4/3-optikk, det bør gjøre susen for OM-optikk også. Jeg har et Hexanon 57/1.4 som jeg testet nå, og det grenser plutselig mot barnemat å treffe på fokusen med det. Den eneste ulempen er at oppfriskningshastigheten på søkeren synker noe. Remmen til E-M1 var noe overdådig sammenlignet med den nette saken til E-M5. Det vil komme godt med til tyngre objektiv, men er litt mer kronglete og glorete ellers. Får se om jeg får tak i en ekstra E-M5-rem, eller om jeg bare blir vant til det. EM-5-remmen er 100% perfekt så lenge objektivene ikke er for tunge. Vel, på tide å lære nye kontroller. Jeg ble aldri så fortrolig med E-M5 som jeg var med E-520. E-520 mener jeg fremdeles har det beste kontrollsystemet jeg har brukt på noe kamera, uavhengig av produsent og kameratype. Det eneste man kunne ønsket seg var et ekstra kontrollhjul, men i praksis var det sjelden et problem for meg. Modusbryteren på E-M1 er interessant, og vil nok fungere godt når man blir vant til den, men inntil da representerer den en viss kompleksitet. Endret 27. desember 2013 av Cax Lenke til kommentar
eks Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 (endret) Gratulerer... Angående rem så synes jeg at E-M5 sin (samme som alle Olympus Pen) var litt kjip, så jeg tok den som fulgte med mitt E-520. E-M1 sin er mer som den bør være til et såpass "tungt" kamera, i alle fall når man hekter på noe av litt tyngde. Godt med en litt kraftig rem når man har hektet på AiS 300/2.8... Endret 27. desember 2013 av eks Lenke til kommentar
Cax Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Takk! Jeg tror jeg også tenkte at jeg skulle ta remmen fra E-520 da jeg så den som kom med E-M5, men ettersom jeg hovedsaklig har brukt remmen når jeg har gått noe sted med kameraet med enten 14/2.5, 20/1.7 eller 45/1.8 på har den vært toppers, om kanskje noen cm kortere enn optimalt. Med E-M1 blir det mer bruk av de tyngre objektivene, og da vil jeg nok sette pris på bredere rem. Eventuelt kan jeg ta den fra mitt L1, den er bred og har godt anti-gli-belegg inni, og er litt mer diskret. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Nå vet ikke jeg hvor tungt E-M1 vs E-M5 er men med grep og 12mm f.2.0 på huset så har jeg aldri savnet å ha det rundt halsen. Bruker håndreim på både det og E-P3 n. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Nå vet ikke jeg hvor tungt E-M1 vs E-M5 er men med grep og 12mm f.2.0 på huset så har jeg aldri savnet å ha det rundt halsen. Bruker håndreim på både det og E-P3 n. Bare husene så er E-M5 lettere uten grepet, men 25-30 gram tyngre med (og uten vertikalgrepet). Jeg har ikke sammenlignet med vertikalgrep på begge. Jeg brukte mye kamera uten rem tidligere for å spare vekt på langturer, men synes det er praktisk å ha nakkeremmen når jeg skal gå en del med kameraet fremme så det er mulig å ha begge hender fri ved behov. Forøvrig enig med Cax at E-M1-remmen er litt vel kraftig i forhold til kamerets vekt/størrelse, men ser også at med tyngre objektiv er det en fordel. Personlig skulle jeg gjerne hatt E-M5-remmen i stedet. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Jeg er som nevnt tidligere på sparebluss grunnet et MC kjøp. Jeg har kjøpt et E-PL5 m/kit objektivene 14-42 f3,5-5,6 II og 45-150mm Jeg synes imidlertid at 14mm = 28mm (FF ekvivalent) er litt for lite vidt. Det var greit med 24mm på mitt forrige 5D MkIII og ønsker noe som er på linje med dette. Tenker da at det må bli ca 12mm på mtf. Men som sagt er jeg på sparebluss , dessverre , og må holde meg lavt i budsjett. Er det noen som vet hvordan Olympus 12-50mm f3.5-6.3 er optisk i forhold til kit objektivet 14-45mm f3.5-5.6 II , hvis man ser bort fra lysstyrken i teleenden ? Man har jo Olympus 9-18mm f4-5,6 også da , men til en litt høyere pris. Hvordan er den i forhold til kitobjektivet eller 12-50'en. Jeg vurderer også enten 20mm f1,7 (som jeg har hatt før) eller 45mm f1,8 for å få dekket så tynn dof som mulig. Dette er noe jeg savner fra 5D MkIII og Sigma 35mm f1,4 Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Gratulerer... Angående rem så synes jeg at E-M5 sin (samme som alle Olympus Pen) var litt kjip, så jeg tok den som fulgte med mitt E-520. E-M1 sin er mer som den bør være til et såpass "tungt" kamera, i alle fall når man hekter på noe av litt tyngde. Godt med en litt kraftig rem når man har hektet på AiS 300/2.8... Samme her, orginalreim ble slengt tilbake i boksen, jeg kjøpte en retro Olympus reim på eBay Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Med grep og 12-40 på synes jeg E-M1 sin medfølgende reim fungerer godt. Det finnes jo også vesentlig tyngre objektiver der ute også, så jeg er egentlig glad for at E-M1 sin reim er bredere og kraftigere enn E-M5 sin. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Jeg er som nevnt tidligere på sparebluss grunnet et MC kjøp. Jeg har kjøpt et E-PL5 m/kit objektivene 14-42 f3,5-5,6 II og 45-150mm Jeg synes imidlertid at 14mm = 28mm (FF ekvivalent) er litt for lite vidt. Det var greit med 24mm på mitt forrige 5D MkIII og ønsker noe som er på linje med dette. Tenker da at det må bli ca 12mm på mtf. Men som sagt er jeg på sparebluss , dessverre , og må holde meg lavt i budsjett. Er det noen som vet hvordan Olympus 12-50mm f3.5-6.3 er optisk i forhold til kit objektivet 14-45mm f3.5-5.6 II , hvis man ser bort fra lysstyrken i teleenden ? Man har jo Olympus 9-18mm f4-5,6 også da , men til en litt høyere pris. Hvordan er den i forhold til kitobjektivet eller 12-50'en. Jeg vurderer også enten 20mm f1,7 (som jeg har hatt før) eller 45mm f1,8 for å få dekket så tynn dof som mulig. Dette er noe jeg savner fra 5D MkIII og Sigma 35mm f1,4 Ut i fra det jeg har lest så vil jeg tro at 12-50mm objektivet er dårligere optisk enn 14-42 II objektivet(det er vel ikke 14-45). Jeg har selv 9-18mm objektivet og synes det er bra og vil tro at det er litt bedre optisk enn 14-42 II. Det som også er kjekt med 9-18 mm er den hendige størrelsen og lette vekta. Så har du jo også Olympus sin 12mm f/2,0, men det blir jo det dyreste alternativet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå