IceBlitz Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Den har feks stabilisering jeg ikke trenger, så noe må det være mulig å hente på størrelse og vekt. AtW Stabilisering tar faktisk veldig lite plass. Forskjellen ville nok vært såpass liten at man ikke hadde sett forskjell på dem om man ikke har dem side ved side. Så du er nok noe mer kravstor enn reell i dine ønsker Men hver sin smak. Jeg foretrekker heller litt størrelse og vekt samt samt skikkelig optisk ytelse istedenfor å gå den andre veien Lenke til kommentar
asdfljkøkdasfjlø Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Kan vel ønske seg en mindre 12-35/2.8, selv om det ikke er mulig å lage en pr i dag? Er det ikke akkurat det som er et "ønske" da? ;-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Stabilisering tar faktisk veldig lite plass. Forskjellen ville nok vært såpass liten at man ikke hadde sett forskjell på dem om man ikke har dem side ved side. Så du er nok noe mer kravstor enn reell i dine ønsker Men hver sin smak. Jeg foretrekker heller litt størrelse og vekt samt samt skikkelig optisk ytelse istedenfor å gå den andre veien Stabilisering tar jo størrelse og vekt, størrelse og vekt som er bortkastet. Derfor hadde jeg heller sett en mellomting. Dvs 12-35 uten stabilisering. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Jeg tror det ikke kommer noen 12-35mm f/2,8 uten stabilisering fordi veldig mange andre synes stabilisering er en fordel og ikke bortkastet. Objektivet veier 305 gram og det ville neppe vært mange gramene å spare på å fjerne stabiliseringa. Spolene, ledningene og festeplasser veier neppe mer enn noen få gram til sammen. Glasset i den stabiliserte gruppa veier nok omtrent det samme som en hypotetisk versjon uten. Denne glassgruppa er som regel en av de minste og letteste i objektivet og det er snakk om så fysisk små bevegelser som sikkert begrenses oppad til ca 1 millimeter så diameteren trenger ikke være nevneverdig forskjellig på denne glassgruppa. I lengderetning tar ikke stabiliseringen noe plass. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Jeg tror det ikke kommer noen 12-35mm f/2,8 uten stabilisering fordi veldig mange andre synes stabilisering er en fordel og ikke bortkastet. Objektivet veier 305 gram og det ville neppe vært mange gramene å spare på å fjerne stabiliseringa. Spolene, ledningene og festeplasser veier neppe mer enn noen få gram til sammen. Glasset i den stabiliserte gruppa veier nok omtrent det samme som en hypotetisk versjon uten. Denne glassgruppa er som regel en av de minste og letteste i objektivet og det er snakk om så fysisk små bevegelser som sikkert begrenses oppad til ca 1 millimeter så diameteren trenger ikke være nevneverdig forskjellig på denne glassgruppa. I lengderetning tar ikke stabiliseringen noe plass. Det tror ikke jeg heller, men det var forsåvidt ikke noe stort poeng fra min side utover det at det ble sagt at man kan velge mellom 12-40 eller 12-35 med stabilisering, så man fikk det man ønsket, mens det jeg rent personlig ønsker meg er noe mit i mellom AtW Lenke til kommentar
polljen Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Jeg vet ikke om det er positivt eller negativt (for meg selv) at jeg har lovet meg selv å bruke tid på å vurdere aktuelle kandidater når jeg skal anskaffe et "kompakt" speilløst system (med innebygd søker). Pana GX7 har så langt vært det eneste sannsynlige alternativet. Ut fra det lille jeg kan lese om Fuji X-E2 så ser jeg at det vil komme et reelt alternativ. Så langt finner jeg plusser og minuser ved begge alternativene og det blir meget interessant å lese mer om begge systemene. Vektskålen er fremdeles i GX7 sin favør, men ...... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Jeg vet ikke om det er positivt eller negativt (for meg selv) at jeg har lovet meg selv å bruke tid på å vurdere aktuelle kandidater når jeg skal anskaffe et "kompakt" speilløst system (med innebygd søker). Pana GX7 har så langt vært det eneste sannsynlige alternativet. Ut fra det lille jeg kan lese om Fuji X-E2 så ser jeg at det vil komme et reelt alternativ. Så langt finner jeg plusser og minuser ved begge alternativene og det blir meget interessant å lese mer om begge systemene. Vektskålen er fremdeles i GX7 sin favør, men ...... Jeg er glad jeg allerede har et godt utbygd arsenal av µ-4/3 glass, slik at valget blir enkelt for min del. Men hadde jeg startet på bar bakke, så hadde også jeg slitt mellom GX-7 og X-E2. X-E2 har den beste sensoren, men Lightroom er ikke det verktøyet som yter filene best rettferdighet. µ-4/3 har et større utvalg av optikk, men det "lille" utvalget av X optikk som finnes, dekker alle mine behov. Begge kameraene er en fryd å bruke. Begge kameraene ser godt ut. Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Begge kameraene ser godt ut. Enig med det Tomsi42 skriver, men kan legge til at Fuji ikke ser ut til å være like opptatt av å få ned størrelse som Olympus og Panasonic. Skyldes nok til dels litt større sensor, men også at Fuji har en annen designfilosofi (som absolutt har sine fordeler også). Fuji ser heller ikke ut til å ville kombinere vippbar skjerm og søker i samme kamera (så langt). Lenke til kommentar
saintolaf Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Et poeng som jeg la vekt på da jeg vurderte GX7 var størrelsen på søkeren. Fysisk er den en god del mindre enn flere andre i samme segment (bla. X-E1/2, Sony NEX 6/7). Tester har sagt at det kan gi problemer med lysskjerming i sollys. For min egen del som bruker briller har jeg etter å ha prøvd GX7 vurdert at dette ikke er søkeren for meg. X-E1 (og da sikkert også X-E2) er mye bedre for brillebrukere. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Et poeng som jeg la vekt på da jeg vurderte GX7 var størrelsen på søkeren. Fysisk er den en god del mindre enn flere andre i samme segment (bla. X-E1/2, Sony NEX 6/7). Tester har sagt at det kan gi problemer med lysskjerming i sollys. For min egen del som bruker briller har jeg etter å ha prøvd GX7 vurdert at dette ikke er søkeren for meg. X-E1 (og da sikkert også X-E2) er mye bedre for brillebrukere. Du har et poeng der; søkeren er liten - E-X1 sin er mye større; men den er også mye dårligere, rent visuellt. Men det skal være fikset i X-E2. Selv om jeg er brillebruker, så kan jeg leve med den søkeren; det kan være lurt å teste ut. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Et poeng som jeg la vekt på da jeg vurderte GX7 var størrelsen på søkeren. Fysisk er den en god del mindre enn flere andre i samme segment (bla. X-E1/2, Sony NEX 6/7). Tester har sagt at det kan gi problemer med lysskjerming i sollys. For min egen del som bruker briller har jeg etter å ha prøvd GX7 vurdert at dette ikke er søkeren for meg. X-E1 (og da sikkert også X-E2) er mye bedre for brillebrukere. Du har et poeng der; søkeren er liten - E-X1 sin er mye større; men den er også mye dårligere, rent visuellt. Men det skal være fikset i X-E2. Selv om jeg er brillebruker, så kan jeg leve med den søkeren; det kan være lurt å teste ut. Siden også jeg er brillebruker så har jeg vurdert dette i forhold til GX7, men så vidt jeg har forstått så er det mulig å få tak i en øyemusling (ikke tilgjengelig i Norge foreløpig) som fungerer bedre for brillebrukere. Den er dog inkludert i denne "limited edition" som FotoVIdeo har, og som jeg seriøst vurderer. Endret 22. november 2013 av polljen Lenke til kommentar
saintolaf Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Joa, dpreview anbefalte også den. Det hjelper kanskje noe mot sidelys, men søkeren blir ikke større alikevel. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Joa, dpreview anbefalte også den. Det hjelper kanskje noe mot sidelys, men søkeren blir ikke større alikevel. Selvsagt ikke, men nå var det solskjermingen og muligheten til å se den "lille" søkeren litt bedre jeg tenkte på. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Joa, dpreview anbefalte også den. Det hjelper kanskje noe mot sidelys, men søkeren blir ikke større alikevel. Størrelsen er ikke så viktig for min del. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Da er E-M1 med 12-40 i boks! De hadde en på lager i Fredrikstad, men nå erre tomt! Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Har du prøvd 40mm, uendelig fokus og blender 5.6-8 ? Jeg syns bildene blir veldig softe. Lurer på om jeg kan ha fått et dårlig eksemplar. På 25mm ser det veldig bra ut. Har gjordt noen tester også med blender 5.6-10 på 35 og 40mm. Og bildene er fremdeles veldig skarpe. Så hvis du får softe bilder er det kansje noe som ikke stemmer! Endret 22. november 2013 av Rmatt Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Da er E-M1 med 12-40 i boks! De hadde en på lager i Fredrikstad, men nå erre tomt! Du lykkens rosin Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Teit at ingen har batterigrep på lager, men... Får bestille fra fotovideo og vente tålmodig på de i et par uker. Så frister det VELDIG med en panny 25 1.4... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Så frister det VELDIG med en panny 25 1.4... Den har fristet lenge ... Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Nå var 12-40 tilgjengelig igjen, men bare sammen med E-M1... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå