Dubious Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Blir nok GX7 på meg og, men skal vente til Desember, kanskje tilogmed til Januar/Februar.. Håper på knalltilbud Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Nå har Dpreview testet GX7: http://www.dpreview.com/news/2013/11/07/a-different-point-of-view-our-panasonic-lumix-dmc-gx7-review?utm_campaign=internal-link&utm_source=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_0 Lenke til kommentar
lma Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Hei! Endelig skal Olympus OM-D E-M1 være på vei, levering forhåpentligvis på lørdag! Jeg har gått fra Canon EOS 7D og regner med at det blir mye å sette seg inn i, samt at det kan ta litt tid. Derfor spør jeg alle dere som har E-M5, E-M1 eller har innsikt i Olympus om dere har noen gode råd? Det kan være alt fra bortgjemte godbiter i menyene til praktiske løsninger for kameraet eller endring av knappe-funksjoner. Joda, jeg forstår at mange innstillinger, etc i stor grad avhenger av måten en bruker kameraet/hva slags behov man har. Allikevel setter jeg pris på om dere deler rådene! - L Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Endelig skal Olympus OM-D E-M1 være på vei,........... Gratulerer. E-m1 er veldig konfigurerbart og menyene til Olympus er en liten utfordring. Du kan jo merke deg at for seriebilder er stabilisator default av, Release priority er default på slik at bilde tas selv om kamera ikke ferdig med å fokusere. Maks er 10bps (fokus låst), mens serie Low er maks 6.5bps, default 6bps og der er AF avhengig av om du har valgt kontinuerlig fokus eller ikke. Stiller du Low litt lavere får kameraet litt bedre tid til søkeroppdatering og fokusering. Ellers er autofokusen ikke like flink som 7D til å finne det du har lyst til å fokusere på. Velger du mange fokuspunkter har kameraet lett for å velge bakgrunnen hvis det er mye kontrast der så det gjelder å finne et utvalg av et/mange fokuspunkter som passer ditt bruk. Edit: Og for å gå fra ett foksupunkt til mange så flytter du fokuspunkt til det går utenfor en av sidene... Endret 7. november 2013 av seriksen 1 Lenke til kommentar
lma Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Gratulerer. E-m1 er veldig konfigurerbart og menyene til Olympus er en liten utfordring. Du kan jo merke deg at... Tusen takk seriksen, akkurat et slikt svar jeg håpet på! Setter stor pris på flere råd og tips! - L Lenke til kommentar
klo Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Her er en fin gjennomgang om man orker å se hele da https://www.youtube.com/watch?v=Kn0IMHRJrM4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Faren min driver en bedrift som lager kjøkken etter mål. Han ønsker å filme litt hva han driver med, litt om prossesen og produktene som en slags reklmae for firmaet. Dette foregår innendørs i ett snekkerverskted. Jeg antar ett av panasonic-kameraene er det beste for filmbruk, (må strengt tatt ikke være mFT, men er det noen grunn til å velge noe annet?), hva er det greieste i så måte? Gjerne ikke blant de dyreste, kun filmkvalitet er relevant. Og noe tips til ett ok objektiv? AtW Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 (endret) Han ønsker å filme litt hva han driver med, litt om prossesen og produktene som en slags reklmae for firmaet. Tenker du sluttresultatet på Youtube eller god 1080 kvalitet på en TV? Hvis det er første alternativ ville jeg testet med et ok kompaktkamera hvis du har det. Antar mye dybdeskarphet er viktigere enn god DOF-kontroll i denne sammenhengen. Tenk Canon S100/S119, RX100 osv. Vil tro bra lyssetting er viktigere enn vilket kamera. Skal det gjøres litt mer kreativt/profft er sikkert mFT/NEX bedre med en lyssterk vidvinkel og en linse med litt lenger brennvidde. Er det godt nok lys kan sikkert en normalzoom også funke når liten DOF ikke er viktig. Edit: Prøv uansett først med det du har, funker det slipper du kjøpe nytt Endret 8. november 2013 av se# Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 (endret) Han har ingenting utover en mobil og en gammel nikon uten video. Tror ikke kvaliteten må være 100% topp, oppløsningsmessig, men det er greit å slippe for mye styr med belysning kanskje? AtW Endret 8. november 2013 av ATWindsor Lenke til kommentar
polljen Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Etter mitt lille innlegg om et eventuelt kjøp av GX7 + litt optikk så har det kommet flere gode tilbakemeldinger, også noen som har visse innvendinger mot ett av objektivene som står på min liste. De nevnte innvendingene er svært verdifulle siden det gir meg en ide om hva jeg bør sjekker mer ut før jeg foretar et kjøp. Dette medfører selvsagt også at jeg har noen flere spørsmål. Panasonic LUMIX G 20mm f/1.7 ASPH Pancake: Det sies at autofokusen er treg, og en måte å beskrive dette fant jeg på nettet: "The Panasonic 20mm ƒ/1.7 takes about one second to focus from infinity to closest focus." Men hvor ofte har man behov for å "kjøre" fokusen fra den ene enden til den andre . Er den noen som har erfaring med hvordan dette er i praksis med "vanlige" bilder (gjerne under litt dårlige lysforhold) av motiver som ikke kan karakteriseres som actionbilder, f.eks. gatebilder. Er fokusen så treg at det normalt er noe problem? Jeg leser at autofokusen på versjon I og II er relativt like, er versjon II så pass mye bedre optisk at den bør prioriteres fremfor en relativt rimelig versjon I? PS! Tipset om Olympus 17 mm f/1.8 seiler opp som et godt alternativ ut fra det jeg leser om det. PS! PS! Autofokus ved f.eks. video spiller ingen rolle for meg! Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Panasonic LUMIX G 20mm f/1.7 ASPH Pancake: Ny 20mm scoret ett poeng dårligere enn gammel hos Dxo. Nå har jeg ikke veldig sans for DXO's linsetester, men det gir en god indikasjon på at de er like optisk (noe jeg mener Panasonic også har sagt). Har brukt gammel versjon litt, både ute i vanlig lys og for festbilder i ganske mørkt lokale. Fokusen er som mange sier treg, men så lenge det bare skal en liten justering til er den mer en kjapp nok for vanlig bruk. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Var veldig fornøyd med 20mm da jeg hadde det. Det ble erstattet med 17mm f1.8 som er en helt annen klasse mtp autofokus-hastighet. Men, AF plaget meg aldri nevneverdig på 20mm. Det er et særdeles skarpt, lyssterkt og kompakt objektiv, og i den spede begynnelsen av m4/3 var det et skikkelig kremobjektiv. Selv om det også virker som en veldig liten ting, så er det også en viss forskjell mellom 34mm og 40mm. Det er en veldig allsidig brennvidde. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Fokusen er så treg at jeg vil si det er ett problem om man skal ta bilde av folk og det er lite lys. AtW 1 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Det gjelder de aller fleste objektiver. For all del, 20mm er ikke noen racer, men fokuser på et område med kontrast, så er det helt levelig. Jeg brukte 7D og GF1+20mm om en annen, og selvfølgelig var det forskjell. Men, jeg opplevde 20mm aldri som så hemmende som alle vil ha det til. Tvert imot, jeg har tatt mange av mine bedre bilder med det objektivet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Det gjelder de aller fleste objektiver. For all del, 20mm er ikke noen racer, men fokuser på et område med kontrast, så er det helt levelig. Jeg brukte 7D og GF1+20mm om en annen, og selvfølgelig var det forskjell. Men, jeg opplevde 20mm aldri som så hemmende som alle vil ha det til. Tvert imot, jeg har tatt mange av mine bedre bilder med det objektivet. Vil alle ha det til at 20mm er så hemmende? Det er ikke sånn jeg oppfatter det, jeg liker pana 20mm jeg, men fokusen er treg, den er problematisk treg når man tar bilde av folk i lite lys, det synes jeg ikke objektiv som oly 12mm f2 er, eller oly 45mm f1.8, forskjellen er markant. AtW Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. november 2013 Del Skrevet 8. november 2013 Vil alle ha det til at 20mm er så hemmende? Det er ikke sånn jeg oppfatter det, jeg liker pana 20mm jeg, men fokusen er treg, den er problematisk treg når man tar bilde av folk i lite lys, det synes jeg ikke objektiv som oly 12mm f2 er, eller oly 45mm f1.8, forskjellen er markant. AtW Jeg finner ikke 20mm-enm hemmende. Den er ikke rask, men nå er ikke jeg det heller Men det er ikke et objektiv som trives noe særlig godt på Olympushus; den trives bedre på Panasonic sine. Så det er mulig at den nye modellen fungerer bedre på Oly hus men er som før på Panasonic sine. Angående DXOmark sin test; så er jeg ikke sikker på at den nye utgaven er dårligere - det kan være eksemplarvariasjoner. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Fikk HLD-7 og MMF-3 i posten i dag! :-) ..., så de har startet utsendingen. Lenke til kommentar
eks Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 (endret) Noen bilder av den nye Lumix 42,5mm f1.2 Nocticron på et GX-7: Må innrømme at den ble stor, med 67mm filtergjenger er den faktisk større enn Olympus 75/1.8 (ø58) Håper ikke de mister hodet helt med prisingen av dette objektivet, selv om det står Leica på det... Endret 9. november 2013 av eks Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Noen bilder av den nye Lumix 42,5mm f1.2 Nocticron på et GX-7: Må innrømme at den ble stor, med 67mm filtergjenger er den faktisk større enn Olympus 75/1.8 (ø58) Håper ikke de mister hodet helt med prisingen av dette objektivet, selv om det står Leica på det... Ja, den så litt feit ut... Det er absolutt et objektiv som frister, men prismessig, så blir det kanskje ikke så attraktivt. Merker at jeg ikke bruker 45/1.8 så mye i det daglige. Bytter mye mellom den + 75/1.8 når jeg tar i studio, men til den bruken trengs jo ikke /1.2. Det blir eventuellt til bryllup hvor 42.5/1.2 kan bli meget brukende. Selvfølgelig litt annet og da.., film og gatefoto (særlig da i lavt lys). DOF tilsvarende 2.4 vs 45/1.8 sin 3.6 vil nok bety en del for noen som ønsker det. Det er ihvertfall et meget potent alternativ til 0.95 objektivene til Voigtländer og SLRMagic. Har forresten akkurat postet et set på flickr med bilder av E-M1 med HLD-7 og diverse optikk. Bare for at folk skal kunne se hvordan ulike comboer faktisk ser ut. www.flickr.com/photos/knutivars/sets/72157637489250755/ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 42.5-en vil være fin på konsert foto. I hvertfall til den typen konsertfoto som jeg holder på med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå