Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med å konvertere Konica objektiver til 4/3?

 

Jeg har et 50 f1.8 liggende et eller annet sted på loftet, kom til å tenke på det når jeg så denne

 

Nytteverdi av objektivet er vel lik 0, men det kan bli morsomt å se om/hvordan det funker.

 

Edit: men hvis det fungerer bra så er det mulig det blir en 57mm f/1.2 etterhvert.

 

Har konvertert 3 konica objektiver til 4/3. Allt ble gjort med aluminiumsplater som ble sagd ut og filt til. Resultatet ble bra, men fokus til uendelig. Nå finnes det konverteringssett på ebay til en billig penge, som er mye mindre tidkrevende enn måten jeg gjorde det på. Nå blir ikke konica objektivene mine så mye brukt, fordi jeg har objektiver som er optisk mye bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har konvertert 3 konica objektiver til 4/3. Allt ble gjort med aluminiumsplater som ble sagd ut og filt til. Resultatet ble bra, men fokus til uendelig. Nå finnes det konverteringssett på ebay til en billig penge, som er mye mindre tidkrevende enn måten jeg gjorde det på. Nå blir ikke konica objektivene mine så mye brukt, fordi jeg har objektiver som er optisk mye bedre.

da er det godt mulig at jeg kjøper et sett på ebay, men vil prøve å gjøre det selv på enkleste måte først, bare for å se om jeg får det til.

 

Egen erfaring med Pixmania gjør at jeg har svartelistet dem - i likhet med mange andre.

 

Du får 20mm'ern til samme pris også hos andre (dog ikke på lager pt), om du skulle være interessert: http://shopping.kelkoo.no/ssc-123401-lumix-pancake.html

 

+1

Lenke til kommentar
Noen her som har erfaring med å konvertere Konica objektiver til 4/3?

<---- Hexanon 57/1.4

 

Veldig mye billigere enn 57/1.2, men ikke så godt heller. Det er litt problemer med eksponering når du kommer under ƒ/2, fordi ikke alt lyset treffer speilet som kommer til å treffe sensoren.

 

Jeg løste avstandsproblemet på en litt annerledes måte, la ut noen bilder her i sin tid: http://www.flickr.com/photos/axelsbilder/s...57622804618821/

Lenke til kommentar
Kan noen donere en bort? Har plutselig ingen :D

 

Ser for meg at det er noe de fleste vil beholde til de evt. skal selge huset senere, men ebay er ikke et dumt sted hvis du ikke vil bruke en hundrelapp på en billig kortleser.

Ja, nei, jeg selger unna mitt 4/3 system nå så derfor må jeg nok fikse meg en ledning og selge med. Kortleser har jeg selvsagt.

 

Jeg avventer til PEN E-P2 lanseres i januar og ser hva det kan innfri av forventninger. Speil er etter min mening en levning fra film-fortiden, men jeg er så kjip at jeg som regel venter til 2. generasjon av "noe nytt". Liker utrolig godt den type "retro look" som mFT-kameraene har, spesielt E-P2.

Lenke til kommentar
<---- Hexanon 57/1.4

 

Veldig mye billigere enn 57/1.2, men ikke så godt heller. Det er litt problemer med eksponering når du kommer under ƒ/2, fordi ikke alt lyset treffer speilet som kommer til å treffe sensoren.

 

Jeg løste avstandsproblemet på en litt annerledes måte, la ut noen bilder her i sin tid: http://www.flickr.com/photos/axelsbilder/s...57622804618821/

Takk! det var den typen løsning som jeg så for meg på 50/1.4 som jeg har liggende.

 

Grunnen til at jeg så på 57/1.2 var for å få noe som var mer lyssterkt enn 50/2 (og evt 50/1.4) men hvis det er problemer med eksponering under f2 så tror jeg at jeg dropper det.

Lenke til kommentar
Jobbet 40 timer overtid i november, så nå begynner jeg jaggu å snuse litt på E-30. Nytt hus, eller glass.... Valgets kvaler :p Julegave skal det nok bli uansett :p

 

Du har bra glass fra før av, mens E-300 til E-30 er en veldig merkbar oppgradering. Ville gått for E-30 med mindre du virkelig har lyst på 50/2 eller 9-18 etc.

Lenke til kommentar
Kanskje "å banne litt i kjerka" i denne tråden; men er det noen her som har noen erfaring med Panasonics GF1 micro 4/3 kamera? Har AF-assist og blits innebygget som i mine øyne er en stor fordel fremfor hva E-Px kameraene har å tilby.

Det er et kamera som er interessant, det. Eneste minus er at det ikke har IS i huset.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jobbet 40 timer overtid i november, så nå begynner jeg jaggu å snuse litt på E-30. Nytt hus, eller glass.... Valgets kvaler :p Julegave skal det nok bli uansett :p

 

Du har bra glass fra før av, mens E-300 til E-30 er en veldig merkbar oppgradering. Ville gått for E-30 med mindre du virkelig har lyst på 50/2 eller 9-18 etc.

 

Dere får kjøre en julekampanje på E-30 så er saken i boks ;)

Lenke til kommentar
hvis det er problemer med eksponering under f2 så tror jeg at jeg dropper det.

 

Nå betyr ikke det at det ikke kan brukes da, bare at man kanskje må kompensere litt selv. Det går an å lese mer om dette rundtomkring. Jeg har sett folk som har laget en egen liten avblending bak objektivet, og mener de har blitt kvitt en del strølys, uten å miste det lyset man vil ha, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det hele henger sammen.

Endret av Cax
Lenke til kommentar
Men hva med endringer i innstillingene: Lar det seg gjøre å lagre innstillinger eller må jeg bare akseptere at defualt-innstillingene er der hver gang jeg slår på kameraet?

Jeg tror du kan lagre og hente fram dine egne foretrukne innstillinger i Custom Reset.Dette virker bare i PASM modus(ikke i Auto/Scene).

Lenke til kommentar
Luktet på en 42mm/1.2 på eBay for en par-tre uker siden - men syntes det ble for drøy pris. Den gikk for 520 US$ inkl frakt (fra Polen, av alle steder).

Omtrent det jeg ga for litt siden. Synes ikke det er ille for et f1.2, og det er rimelig reint og fint. Men jeg er jo spent på hvordan det blir i praksis. Men størrelsen, og følelsen! Den ser veldig rett ut for e-p1! :o) Hvis jeg ikke blir fornøyd så regner jeg ikke med å få store problemer med å selge den videre uten tap.

Ble du happy?

 

Har lokalisert en 42/1.2 til en litt lavere pris (ca 340 US$), og veier litt att og fram om jeg skal slå til... Regner med at den er rimelig soft vidåpen og forhåpentligvis kommer seg godt en plass mellom f/2 og f/2,8? Ble litt skuffet over Voigtlânder Ultron 35/1,7 - tydelige telesentrisitetstrøbbel i kantene opp til f/8 eller der omkring. Har et håp om at 7 mm ekstra brennvidde og ørlite lengre registeravstand demper problemene. :hmm:

Lenke til kommentar
Har lokalisert en 42/1.2 til en litt lavere pris (ca 340 US$), og veier litt att og fram om jeg skal slå til... Regner med at den er rimelig soft vidåpen og forhåpentligvis kommer seg godt en plass mellom f/2 og f/2,8? Ble litt skuffet over Voigtlânder Ultron 35/1,7 - tydelige telesentrisitetstrøbbel i kantene opp til f/8 eller der omkring. Har et håp om at 7 mm ekstra brennvidde og ørlite lengre registeravstand demper problemene. :hmm:

 

For tidlig å si enda. Jeg fikk adapteret i går, så jeg har bare såvidt fått tatt noen få bilder. Det er uvant med så tynn dof, og å bruke skjermen til å fokusere. I tillegg tror jeg at jeg må få redusert diameteren (blende av) overskuddslyset som ikke kan treffe bildebrikken, det overskytende lyset reduserer nok kontrastene endel. Jeg kommer til å leke med objektivet endel framover, så jeg kan sikkert si mer snart. Ellers virker det skarpt nedblendet, men jeg skal gjøre noen litt kontrollerte forsøk på det.

 

Jeg har lagt ut tre bilder på expono, så kan du kikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...