Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Ja, ble en aldri så liten E-M1... :D Fortsatt intet nytt om E-M5'en min som er på rep... :(

Heldiggris! :)

Venter fortsatt på mitt E-M1 med 12-40mm, skal visstnok være i butikken innen en uke..

I går kom første pakke med mFT-objektiver. Woohoo!

Har bl.a. kjøpt 75mm f/1.8 - byggkvaliteten virker kanonbra!

- L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heldiggris! :)

Venter fortsatt på mitt E-M1 med 12-40mm, skal visstnok være i butikken innen en uke..

I går kom første pakke med mFT-objektiver. Woohoo!

Har bl.a. kjøpt 75mm f/1.8 - byggkvaliteten virker kanonbra!

- L

Ja, 75/1.8 skal være ganske knall... :) Det er i alle fall det jeg har sett etter å ha prøvd det litt, har ikke kjøpt et sånt, da jeg synes det blir litt mye penger for noe som ikke kommer til å bli brukt så veldig mye... :p

Lenke til kommentar

Ja, 75/1.8 skal være ganske knall... :) Det er i alle fall det jeg har sett etter å ha prøvd det litt, har ikke kjøpt et sånt, da jeg synes det blir litt mye penger for noe som ikke kommer til å bli brukt så veldig mye... :p

Jeg liker brennvidden godt til m43 og dersom man vil ha begrenset DOF på m43 er brennvidden fin. Dersom du klarer deg uten AF er det også mange billigere varianter :)

Lenke til kommentar

Jeg liker brennvidden godt til m43 og dersom man vil ha begrenset DOF på m43 er brennvidden fin. Dersom du klarer deg uten AF er det også mange billigere varianter :)

Jeg synes den blir litt for lang, så jeg har istedet gått for Sigma lille og trivelige 60mm f/2.8. Eneste ankepunkt er at den er litt mindre lyssterk enn ønsket. Men den direkte billig.

Og fin til portrett:

10263897146_55e51d0bdc_z.jpg

Lenke til kommentar

Jeg synes den blir litt for lang, så jeg har istedet gått for Sigma lille og trivelige 60mm f/2.8. Eneste ankepunkt er at den er litt mindre lyssterk enn ønsket. Men den direkte billig.

Og fin til portrett:

10263897146_55e51d0bdc_z.jpg

Ikke værst den der, jeg har Pen F 60mm f/1.5 som en av mine favoritter :)

big_3128_penf60mm07_1.jpg

Endret av Dentro
Lenke til kommentar

Se dpreview sin noise-test av E-M1 ; http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m1/16

Sammenlign på f.eks ISO-6400 med D800 og D610 ..... E-M1 har mindre støy i mine øyne... (dog høyere oppløsning, så vis de skaleres ned kanskje....)?

5D MKIII er merkant bedre da, men utenom det, så er det egentlig ikke noen andre så er markant bedre.

Noe jeg misser her?

Uansett, er støyen ikke noe som plager meg lenger med FourThirds (med mindre jeg kun hadde hatt kit-objektiv med liten blender). :-)

Lenke til kommentar

Sammenlign på f.eks ISO-6400 med D800 og D610 ..... E-M1 har mindre støy i mine øyne... (dog høyere oppløsning, så vis de skaleres ned kanskje....)?

Hehe, skulle til å kommentere ISO 6400 - så først på *.jpg-filen og der var E-M1 sin støyreduksjon svært så aktiv. Med raw-fil ble det straks mye bedre detaljer.

Allikevel synes jeg D610 var en del bedre mtp detlajer (utsnitt av gress + plante + fjær), men E-M1 er imponerende! Den har vel 1/4 av brikkestørrelsen til D610? :)

- L

Endret av lma
Lenke til kommentar

Hehe, skulle til å kommentere ISO 6400 - så først på *.jpg-filen og der var E-M1 sin støyreduksjon svært så aktiv. Med raw-fil ble det straks mye bedre detaljer.

Allikevel synes jeg D610 var en del bedre mtp detlajer (utsnitt av gress + plante + fjær), men E-M1 er imponerende! Den har vel 1/4 av brikkestørrelsen til D610? :)

- L

1/4 av areal og 66.6% av av antall piksler.

Jeg vil nok si at hvis ikke bildekvaliteten til E-M1 er godt nok, så må man enten gå foren Canon 6D for å få en klart bedre høy-ISO ytelse, eller Nikon D800E/Sony A7r for å en klar forbedring i oppløsning. I sistnevnte tilfelle, så blir det dyrt da man også trenger optikk som yter sensoren rettferdighet.

Lenke til kommentar

1/4 av areal og 66.6% av av antall piksler.

Jeg vil nok si at hvis ikke bildekvaliteten til E-M1 er godt nok, så må man enten gå foren Canon 6D for å få en klart bedre høy-ISO ytelse, eller Nikon D800E/Sony A7r for å en klar forbedring i oppløsning. I sistnevnte tilfelle, så blir det dyrt da man også trenger optikk som yter sensoren rettferdighet.

Heldigvis for min del fotograferer jeg svært sjelden over ISO 3200 og jeg må si meg imponert over E-M1s ytelser på så høy verdi.

Hadde den snart kommet til Japan Photo, slik at de kan få sendt den til meg, skulle jeg vært veldig glad. Kjedelig ventetid! (Men håper Olympus 12-40 f/2.8 er verdt å vente på :D )

- L

Endret av lma
Lenke til kommentar

Kjekt å se at folk begynner å få sine nå. :-)

Oppdaget noe gøy her om dagen forresten; Når man filmer, så kan man ta på skjermen for å angi hvor det skal sette fokus, og det fungerte ganske så godt (ihvertfall den lille testen jeg gjorde). :-)

En annen kjekk ting, er at man kan velge om man skal bare ta bilder, eller lage film også når man tar timelapse. ... og den lagrer også i raw dersom det er satt opp. :-)

Begynner jo å bli nyttig. :-)

Et par ønsker nå til en firmware update;

* Raffinere PDAF-supporten et lite hakk med Tracking C-AF (enda kjappere og?)

* 25fps video (tviler på de får gjort noe med bitrate/codec på E-M1, men kanskje framerate?)

* Mulighet for å sette shooting distance (f.eks for å kunne stå bak et fotballmål, uten at kameraet jakter fokus og treffer nettet, eller gi 4/3 50mm/2 Makro sjansen til å bli et brukende portrett-objektiv uten at det skal jakte etter fokus mot nærgrensen).

Lenke til kommentar

Sant nok. Men jeg vet ikke om kredittkortet blir i bedre humør av det :)

Nei, det kan du jo ha rett i, men hvis AF'en på E-M1 er så mye bedre enn den på E-M5 at jeg slipper å kjøpe 70D og går helt over til mFT så kan det med med salg av div Canon-utstyr lønne seg likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...