Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Jeg prøvde E-3 med 50-200mm+EC-14 i ca. 45sek. på lørdag.

Kjapp fokus(med 1,4X TC!!), fin søker, godt grep, 50-200mm hadde en passende størrelse.

 

Sjansen for at jeg holder meg i Olympus-leiren er meget stor. CaNikon er utelukket p.g.a. :sick: , Pentax er Pentax(why beat a dead horse?). Sony er fristende som FF alternativ hvis man måtte trenge det. :nei:

 

Men nå skal jeg holde meg til følgende:

 

E-450 + Olympus 11-22mm f/2,8-3,5

E-450 + Sigma 30mm f/1,4

E-620 + Sigma 50mm f/1,4

 

Lommekamera: E-450/E-620 + Olympus 25mm f/2,8 + LH-43

 

Min store fristelse: PanLeica 25mm f/1,4 Summilux

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter her å venter på 11-22mm. Posten har klart å sende den til Kristiansand :realmad:

Ah, ergelig! Selv har jeg gått i tre og en halv uke og ventet på pakke fra Hong Kong; en overgang til µFT for Pen-objektiv. Har et 42mm f/1.2 som jeg gleder meg til å prøve på E-P1 ... Ventetiden er uutholdelig!

Lenke til kommentar
Er det noen som har lyst til å gi sine brukererfaringer om PEN? Ideer til nye produkter tas imot med takk - og alt jeg ikke trenger å oversette er jeg glad for ;)

 

Gjerne, PEN er nydelig, *klipp*

 

Mer følger etter hvert ...

og noe kommer her:

 

Jeg er stadig veldig fornøyd med kameraet, men det har dukket opp noen flere ideer til forbedringer som bør være mulig i en firmwareoppdatering:

 

Når jeg fotograferer med skjermen slått av, så er det irriterende og avogtil direkte uheldig at skjermen kommer på straks jeg kommer borti en av kontrollene. Jeg slo av skjermen, la meg ha den av til jeg slår den på igjen! Det gir (meg) liten glede å ha tilgang på en masse kontroller når det ikke er noen informasjon i søkeren, så det ville vært fint om alle kontroller untatt vertikalhjulet oppe til høyre ble disablet når jeg slår av skjermen. Vertikalhjulet er såpass fast i fisken at den godt kunne brukes til en valgfri kontroll uten visuell feedback (hvis jeg føler for det kan jeg skru skjermen på), f.eks. blender, lukkertid, eller whatever jeg setter den til i skjerm-av-modus.

 

Hm. Det er mer, men dette brenner jeg for å få fikset, så jeg lar den stå alene foreløpig. Mer følger :o)

Lenke til kommentar
Irriterer meg at jeg ikke kan bruke blenderringen på E-3..

 

SKJERVE?

 

Blenderringen er utrolig fin å bruke sammen med lukkerhjulet på L1. Som kameragrensesnitt er det helt overlegent. Jeg er litt usikker på hvordan det burde gjøres om det skulle fungert sammen med PASM-hjulet, men de har jo laget en løsning for det på L10.

 

Jeg sitter her å venter på 11-22mm. Posten har klart å sende den til Kristiansand :realmad:

 

 

Noen som har prøvd Panasonic 14-50mm f/2,8-3,5? Hvordan er denne iforhold til Oly 14-54mm?

 

 

Ikke prøvd, men hørt en del.

 

Mye det samme, IS i objektivet, optisk likeverdig med litt bedre bokeh.

 

Overpriset.

 

:)

 

Det er en god del større, og har ikke den samme byggekvaliteten. Det slo meg at jeg tok to testbilder for å sammenligne disse i sommer, men jeg ser nå at de har litt forskjellig fokus, så det er vanskelig å sammenligne skarphet (enten det, eller så er 14-50 mye skarpere enn 14-54). 14-50 virker litt mer lyssterk på 14/2.8 faktisk, eksponert på 1/160s mot 1/125 og tilsynelatende minst like lyst. Mindre vignettering på 14-50. Bedre nærgrense på 14-54 forsåvidt.

 

Listeprisen på 14-50 er veldig høy ja, og sånn sett er det vel mer naturlig å velge 12-60 om man ser i den pris/størrelse-klassen.

 

Jeg sitter her å venter på 11-22mm. Posten har klart å sende den til Kristiansand :realmad:

Ah, ergelig! Selv har jeg gått i tre og en halv uke og ventet på pakke fra Hong Kong; en overgang til µFT for Pen-objektiv. Har et 42mm f/1.2 som jeg gleder meg til å prøve på E-P1 ... Ventetiden er uutholdelig!

 

Hå! Litt av en juvel å sitte på. Det er jo egentlig et perfekt objektiv for E-P1 og en diskré portrettfotograf. Er det noe du har fått tak i nå, eller noe du bare er så heldig å ha hatt/fått? Jeg vil tro verdien på dem har steget godt i det siste.

Lenke til kommentar
Luktet på en 42mm/1.2 på eBay for en par-tre uker siden - men syntes det ble for drøy pris. Den gikk for 520 US$ inkl frakt (fra Polen, av alle steder).

Omtrent det jeg ga for litt siden. Synes ikke det er ille for et f1.2, og det er rimelig reint og fint. Men jeg er jo spent på hvordan det blir i praksis. Men størrelsen, og følelsen! Den ser veldig rett ut for e-p1! :o) Hvis jeg ikke blir fornøyd så regner jeg ikke med å få store problemer med å selge den videre uten tap.

Lenke til kommentar

Håper du blir fornøyd :thumbup: Og jeg tror du har rett - det skal godt gjøres å tape penger på kompakt kvalitetsoptikk som passer for de nye speilløse. De er jo i startgropa, og jeg antar etterspørselen bare vil øke... Bare se på en del av de gamle C-mount-objektivene (Switar, Cosmicar, Angeniux) - prisene noen av dem oppnår nå er jo helt borti natta!

Lenke til kommentar
Luktet på en 42mm/1.2 på eBay for en par-tre uker siden - men syntes det ble for drøy pris. Den gikk for 520 US$ inkl frakt (fra Polen, av alle steder).

Omtrent det jeg ga for litt siden. Synes ikke det er ille for et f1.2, og det er rimelig reint og fint. Men jeg er jo spent på hvordan det blir i praksis. Men størrelsen, og følelsen! Den ser veldig rett ut for e-p1! :o) Hvis jeg ikke blir fornøyd så regner jeg ikke med å få store problemer med å selge den videre uten tap.

 

 

Pen F-objektiver på "Pen E" er jo egentlig veldig interessant, siden disse faktisk er konstruert for enkeltformat, slik at de bør være rimelig skarpe for gamle objektiver å regne, samtidig som de er ment for en litt større bildesirkel enn 4/3, slik at det er litt å gå på. Omtrent som på 1D. Det finnes en 40/1.4 også som burde være rimeligere å få tak i, og sikkert brukbar. Det ligger en 40/1.4 og en 60/1.5 på ebay nå, og mange 38/1.8. Mye annet, mindre interessant også.

Lenke til kommentar

Er det mulig å oppdrive denne hersens proprietære Olympus USB-kabel noen vei til en rimelig penge? Ligger jo over 200kr for en meters Olympus USB-kabel. Det virker som jeg alltid klarer miste disse Olympus-USB kablene, mens antall normale miniUSB-kabler i skuffen min bare øker i antall. Nei, neste gang blir det et speilreflekskamera som har "normal" USB tilkobling.

 

/slutt på dagens frustrasjon og rant over Olympus....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...