Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Panasonic har lansert GX7 : http://www.dpreview....ressions-review

Den har innebygd evf som kan tiltes og det som jeg synes er mest interessant er at det er innebygd bildestabilisering. Tro om dette betyr at Panasonic vil komme med dette i alle fremtidige kamerahus?

Håper det, det hadde vært mye bedre om pana gikk for stabilisering i huset også. Ellers er GX7 det mest interessante kameraet panasonic har lansert til mFT i mine øyne. Selv om det ikke er noen "revolusjon" som jeg håper kommer til systemet etterhvert (app-støtte, enda bedre sensorer osv), utover kanskje silent-mode, så er det ett kamera som for min del virker som det gjør "alt rett", det er veldig lite å klage på. Om IBIS er like god, så tror jeg at jeg hadde valgt dette over OM-D som jeg har i dag om jeg skulle kjøpt nå (selv om jeg må innrømme jeg liker art-filterene til oly)

AtW

Lenke til kommentar

Håper det, det hadde vært mye bedre om pana gikk for stabilisering i huset også.

Jeg har sans for begge deler. Alle hus burde ha IBIS som automatisk byttet til stabilisator i objektivet på de objektivene som har det (eller valgte den som fugerer best). Merk at GX7-stabilisatoren ikke virker under filming og selv om det er mulig (Olympus sin virker i hvert fall for video på E-M5) ser det ut til å være enighet om at stabilisator i objektivene er bedre for video. Nå venter jeg bare på at Canon og Nikon skal komme etter.

Lenke til kommentar

Jeg har sans for begge deler. Alle hus burde ha IBIS som automatisk byttet til stabilisator i objektivet på de objektivene som har det (eller valgte den som fugerer best). Merk at GX7-stabilisatoren ikke virker under filming og selv om det er mulig (Olympus sin virker i hvert fall for video på E-M5) ser det ut til å være enighet om at stabilisator i objektivene er bedre for video. Nå venter jeg bare på at Canon og Nikon skal komme etter.

Jeg ser lite som er noe særlig bedre enn stabiliseringen i mitt E-M5, det koster ekstra penger og plasss å ha stabilisator i tonnevis av objektiv kontra kun i huset. Om pana får det i huset slipper man kanskje stabilisator på pana-objektiv.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser lite som er noe særlig bedre enn stabiliseringen i mitt E-M5

Har du testet? Jeg har også E-M5 og vesentlig Panasonic objektiver. Jeg bruker IBIS'en i E-M5 med Panasonic-objektivene, men det er mer lathet enn at jeg vet at den er bedre eller like god. Hvis kameraet visste hva som var best for ulike situasjoner og valgte selv hadde jeg sluppet å tenke på det. Og som sagt for video er det mange av IBISene som skrur seg av selv, sannsynligvis pga varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Har du testet? Jeg har også E-M5 og vesentlig Panasonic objektiver. Jeg bruker IBIS'en i E-M5 med Panasonic-objektivene, men det er mer lathet enn at jeg vet at den er bedre eller like god. Hvis kameraet visste hva som var best for ulike situasjoner og valgte selv hadde jeg sluppet å tenke på det. Og som sagt for video er det mange av IBISene som skrur seg av selv, sannsynligvis pga varmeutvikling.

Jeg har ihvertfall prøvd litt forskjellig, noen seriøs testing er det vel kanskje ikke, men jeg har ikke prøvd noe jeg synes har vært merkbart bedre.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en enkel sammenligning av stabiliseringen til OMD og panasonic 45-200mm (ved 200). Jeg tok fem håndholdte bilder med hver av settingene. IBISen (In Body Image Stabilisation) til OMD var (så vidt) best på alle bilder. Siden det var så uhøytidelig gjennomført tok jeg ikke vare på bildene, dessverre.

Legg merke til at hvis stabilisator er på i både huset og objektivet, vil du se effekten av objektivet sin stabilisering før bildet tas, men under eksponeringen overstyrer kameraet objektivets innstilling, og deaktiverer objektivets, og bruker IBIS. Jeg har dessverre ikke kilde på dette, men husker jeg leste det på et respektert kameranettsted (forum?).

Det er mulig å aktivere IBIS-"preview" på OMD, slik at IBIS alltid kjører når lukkerknappen er halvveis inne. Let i menyen. Dette er spesielt praktisk for å få riktig utsnitt ved håndholdte telebilder.

Lenke til kommentar

Finner det vanskelig å oppdrive ett brukt gh2. Har begynt å sett på Panasonic G6 som et alternativ, noen som har erfaringer med dette?

Prøver det ut selv akkurat nå. Ut i fra tester og kommentarer fra nadre så virker det om som bildekvaliteten er noe bedre enn GH2; særlig i krevende situasjoner. Video skal være på samme nivå.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om LVF2 funker på GF-2, eller er det kun LVF1 som kan brukes?

Kun LVF1; der kunne Panasonic ha lært av Olympus - Det å lage et grensesnitt som fungerer uansett kamera og EVF*.

*) Ok; det er noen funksjoner som ikke virker på de eldste kameraene hvis man bruker VF4; men selve søkeren virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...