Veileder Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Noen formening om Panasonic GH2 fortsatt er et godt kamera? Tenker å skaffe det for enkel videoproduksjon. Hvilken pris ville i såfall vært fornuftig for et brukt kamera? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 GH2 er fortsatt et kurant kamera, særlig til video. I følge Team Biathlon så ligger det på rundt 4 lapper brukt; nå er det en stund siden den listen er oppdatert, så prisen er muligens nærmere 3-3.5 tusen nå. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 GH2 er fremdeles teh shit til video - flotte saker. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Noen formening om Panasonic GH2 fortsatt er et godt kamera? Tenker å skaffe det for enkel videoproduksjon. Hvilken pris ville i såfall vært fornuftig for et brukt kamera? Har hatt GH2, og kompilert egne hacks til det fra ptools samt prøvd ut Flowmotion og EOSHD Unified hackene. Det er så godt til video at det nesten ikke er til å tro mtp prisen. Om ditt budsjett klarer å holde vann, om bare såvidt, til et GH3 ville jeg alikevel tatt steget opp. Det har et veldig svakt, om ikke uten AA filter overhodet, og er litt skarpere pga dette, og det har bedre fargerendring. MEN, dette er bare for å pirke med nål. GH2 er knakende godt på alle vis utenom astrofotografering og til svært mørke omgivelser uten blitz. Har brukt alle objektivene i signaturen min og flere til på det, og til prisen viser det virkelig en ny verden av kreative muligheter til tross for sensorstørrelsen etc. Og autofokusen er kjemperask, feks langt bedre enn Canon 550D etter min mening Lenke til kommentar
Veileder Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Takker for svar! Da begynner letingen etter å finne et brukt gh2 om det er mulig å oppdrive. Vil ikke investere i et gh3 for øyeblikket da jeg ønsker å bruke penger på ett par objektiver og stativ eller glidecam. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Takker for svar! Da begynner letingen etter å finne et brukt gh2 om det er mulig å oppdrive. Vil ikke investere i et gh3 for øyeblikket da jeg ønsker å bruke penger på ett par objektiver og stativ eller glidecam. Var iallefall lagt ut et for ca. 2-3 uker siden..(kr.2700); http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=82&kjoepsalgid=2&id=200903&merkeid=31 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Var iallefall lagt ut et for ca. 2-3 uker siden..(kr.2700); http://foto.no/cgi-b...0903&merkeid=31 Det var billig det. Om det ikke er noe teknisk feil med kameraet ville jeg kastet meg rundt for å kjøpe det (@veileder). Mer bilde- og videokvalitet for den summen skal man lete lenge etter Endret 24. juli 2013 av IceBlitz 1 Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Har sammenlignet de to EVF-ene i Olympus EP-5 (dvs. VF-4) og den innebygde i G6 fra Panasonic. Jeg har ikke prøvd mange EVF-er, men jeg er ikke spesielt imponert over VF-4 sammenlignet med den som er innebygget i G6. Synes faktisk EVF i G6 er bedre (mindre moiré på stripete overflater, mindre lag og klarere). Diopterjusteringen på VF-4 er selvsagt benyttet. G6 sin EVF er overraskende bra - faktisk mer en bra når man sammeligner med VF-4, som har fått rave reviews. Mulig jeg overser noe med VF-4, men jeg finner ikke ut hvordan jeg kan justere lysstyrke, kontrast og tint i VF-4 via kameraets menysystem. G6 har den opsjonen. Endret 24. juli 2013 av Mr. Sanders Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Jeg fikk tak et billig Pansonic Gx1 hus(1100kr men utlandsk lader), og har solgt mitt GF3 med normalzoomen. Satt da igjen med kun 14mm f2.5 som jeg liker godt. Trenger et ny normal men vet ikke helt hvilken. Kjøpte på "impuls" sigma sin nye 30mm 2.8 Art og den virker som et trivelig objeltiv. Tok en rask test på F4 her. Hvilken normal anbefales til en rimelig sum? (Bruker Canon 5D som hovedkamera, så 12-35 f2.8 er utlukket ) Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Jeg synes Panasonics kitlinse 14-42 er bra for utebilder. VFM virker mao. høy hvis utebilder er på programmet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Hva med Sigma 19mm f/2.8? Eller vent til den nye Panasonic 20mm f/1.7 kommer i butikken? Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Ref. VF-4: Fant ut hvor man stiller inn lysstyrke og kontrast i søkeren - og det var et eget menyvalg som måtte aktiveres for å vises på kameraet - og i den nye menyen er det valgmuligheter. Puuh. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hei, Er på tide å ta steget opp fra min Nikon D3000 til noko betre. Har vert fornøygd med D3000 men det eg saknar mest er muligheten for gode videoopptak. Har brukt den siste uka til å lese meg opp og finne alternativ. Såg først på D550/D600 og D7100 men har virkelig fått sansen for formfaktoren og vekten som m4/3 kameraer tilbyr. Hadde egentlig først bestemt meg for GH2 men den er vanskelig å få tak i ny. GH3 blir for dyr for meg så har egentlig konkludert med at eg skal gå får Lumix G6, med mindre de har andre forslag. Lurer litt på følgende: Iom at budsjettet er litt begrenset har eg ikkje mulighet til å kjøpe fastobjektiv til alle situasjoner. Tenker derfor å kjøpe kameraet med kit-objektiv. Ser at det selges både som 14-42 G X PZ og 14-42 G. Kva er forskjellen på disse objektivene og er det verdt 1000,- ekstra? Ser at mange anbefaller 20mm 1.7f og ser at denne ikkje er for dyr. Er det gode erfaringer med denne og er det andre objektiver som er "must have"? Takker for alle svar Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 "must have"?Takker for alle svar G 14-42mm X PZ er mer kompakt enn G 14-42mm, da den "pakker" seg sammen når man slår av kamera. I tillegg har den en eletronisk styrt zoom istedet for manuell zoom-ring. 20mm f/1.7 er et trivelig objektiv; alternativer er Olympus 17mm f/1.8, Panasonic 25mm f/1.4 og Sigma 19mm f/2.8. Hviket av de som passer best, avhenger av hvilken brennvide du liker best og hva budsjettet er. Andre objektiver som du kan vurdere er Olympus 45mm f/1.8 og Sigma 60mm f/2.8. G6 er forøvrig et godt valg; video-messig skal den være veldig lik GH2. Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 G6 er kanon til både bilder og video. Bruker det til begge deler. Hvis du absolutt MÅ zoome under opptakene - og ikke zoome inn / ut mellom filmingene - så trenger du ei linse med elektronisk styrt zoom. Selv synes jeg zoom under filming ikke er behagelig å se på, så manuell zoom fungerer. Jeg har begge linsene du nevner innledningsvis - og PZ (PowerZoom) er praktisk talt ikke benyttet. Dersom du vurderer 20mm f/1.7 - så sjekk ut at den er stille nok for deg på video-opptak. Bruker selv Olympus 17mm f/1.8 som er heeelt tyst. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 G 14-42mm X PZ er mer kompakt enn G 14-42mm, da den "pakker" seg sammen når man slår av kamera. I tillegg har den en eletronisk styrt zoom istedet for manuell zoom-ring. 20mm f/1.7 er et trivelig objektiv; alternativer er Olympus 17mm f/1.8, Panasonic 25mm f/1.4 og Sigma 19mm f/2.8. Hviket av de som passer best, avhenger av hvilken brennvide du liker best og hva budsjettet er. Andre objektiver som du kan vurdere er Olympus 45mm f/1.8 og Sigma 60mm f/2.8. G6 er forøvrig et godt valg; video-messig skal den være veldig lik GH2. Hvordan er egentlig nye olympus 17mmf1,8. Sånn sammenlignet med Pana20mm. Den forrige 17mm likte jeg aldri Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hvordan er egentlig nye olympus 17mmf1,8. Sånn sammenlignet med Pana20mm. Den forrige 17mm likte jeg aldri Jeg har ikke brukt 20mm-en min etter at jeg fikk 17mm f/1.8. 20mm-en er muligens et hårstrå skarpere, men jeg liker 17mm-ens brennvidde bedre. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 ok. Takk. Skarphet og farger og portabilitet står høyt i kurs hos meg. Da er kanskje 20mm like greit for min bruk, om de er ganske like men 20mm er mindre i størrelse . Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Husk at den linsa kan støye under autofokus, så hvis video med live lyd er på lista - be aware. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 G 14-42mm X PZ er mer kompakt enn G 14-42mm, da den "pakker" seg sammen når man slår av kamera. I tillegg har den en eletronisk styrt zoom istedet for manuell zoom-ring. 20mm f/1.7 er et trivelig objektiv; alternativer er Olympus 17mm f/1.8, Panasonic 25mm f/1.4 og Sigma 19mm f/2.8. Hviket av de som passer best, avhenger av hvilken brennvide du liker best og hva budsjettet er. Andre objektiver som du kan vurdere er Olympus 45mm f/1.8 og Sigma 60mm f/2.8. G6 er forøvrig et godt valg; video-messig skal den være veldig lik GH2. G6 er kanon til både bilder og video. Bruker det til begge deler. Hvis du absolutt MÅ zoome under opptakene - og ikke zoome inn / ut mellom filmingene - så trenger du ei linse med elektronisk styrt zoom. Selv synes jeg zoom under filming ikke er behagelig å se på, så manuell zoom fungerer. Jeg har begge linsene du nevner innledningsvis - og PZ (PowerZoom) er praktisk talt ikke benyttet. Dersom du vurderer 20mm f/1.7 - så sjekk ut at den er stille nok for deg på video-opptak. Bruker selv Olympus 17mm f/1.8 som er heeelt tyst. No når eg endelig egentlig hadde bestemt meg for G6 får eg tilbud om eit fint brukt GH2 til 2700,- Trur eg går for det om det ser bra ut. Det er kun kamerahuset, så trenger objektiv i tillegg. Vurderar å kjøpe 14-42mm PZ linsen for 2000,- og 20mm 1.7f. Alternativt blir det 20mm 1.7 og 45mm 1.8 men uten kit og mulighet for zoom. Vanskelig valg. Korleis er det å kun bruke objektiv uten zoom? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå