Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert å kjøpe meg et litt mindre kamera enn 5D jeg har nå, lei av å ta med meg den overalt. Var å så på omd e-m5 idag og den virker perfekt når man vil ha noe lettere å ta med seg ( ute å gå tur, street ), bruker jeg heller 5D når jeg har planlagt hva jeg skal ta bilder av, studio portrett, landskap/topptur osv..

Ser at 12mm f2 og 45mm f1.8 har fått veldig bra tilbakemeldinger, jeg elsker 50mm på FF. omd har vel 2x crop ? så er finnes det/kommer det noen gode 25mm til olympus ?

Endret av tomme86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at 12mm f2 og 45mm f1.8 har fått veldig bra tilbakemeldinger, jeg elsker 50mm på FF. omd har vel 2x crop ? så er finnes det/kommer det noen gode 25mm til olympus ?

Panasonic har 25mm f/1.4 som har fått god kritikk. Det ryktes om at Olympus kommer med en 25mm f/1.8; men den vet vi lite om enda.

Lenke til kommentar

takk før raskt svar, så at japanphoto skal ha 20% på olympus i helga. Kanskje det blir et kjøp :)

edit : hvordan er byggekvaliteten på panasonic sin 25mm kontra 12mm F2 ?

Har ikke prøvd 25mm til panasonic, men byggekvaliteten på 12mm er veldig fin.

Lenke til kommentar

Panasonic sin 25mm f/1.4 virker solid og fin. Hadde ikke noe å utsette på den da jeg prøvde den litt for en stund siden. Den er en del større enn Olmypus 12mm f/2, men jeg synes den føltes omtrent like solid og god rent fysisk.

Solblender følger også med, noe som er et stort pluss i forhold til Olympus sin solblender-må-du-kjøpe-i-tillegg-for-altfor-mye-penger-filosofi.

Lenke til kommentar

Panasonic sin 25mm f/1.4 virker solid og fin. Hadde ikke noe å utsette på den da jeg prøvde den litt for en stund siden.

Har 25mm F1.4 og enig i det du skriver, byggekvalitet virker bra uten å være proffklasse. Også enig i at solblender er et pluss (for Panasonic generelt), men den kan ikke reverseres. Har ikke brukt objektivet mye ennå, men så langt fornøyd.

Men det er ikke noe superkompakt objektiv (tvert i mot) og hadde AF'en på 20mm F1.7 vært kjappere hadde jeg muligens valgt det. Kanskje jeg til og med hadde valgt med nåværende AF-fart (ikke så ille) hvis det ikke har vært en del oppslag om kompatibilitetsproblemer med E-M5 (har ikke testet dette selv).

Jeg har aldri sammenlignet mot 12mm da jeg var på jakt etter noe lyssterkt i normalområdet.

Lenke til kommentar

Apropos kompatibilitetsproblemer med E-M5 så tror jeg dette er relativt oppskrytt. Jeg har ikke opplevd noen problemer selv det året jeg har brukt kombinasjonen.

Interesssant, det er alltid vanskelig å vite hvor mye vekt man skal legge på slike oppslag som ofte blåses opp til å bli mye større enn det relle problemet. Jeg har brukt 20mm F1.7 på en del andre modeller, men aldri på E-M5 og liker objektivet godt, men liker også 50mm ekvialent så det var et vanskelig valg.

Lenke til kommentar

Hentet Panasonics 12-35 f/2.8 og jeg er litt betatt av den, fordi det er noe med fargene med den linsa som tiltaler meg. :) Linsa er derimot ganske tung, og forskjellen størrelsesmessig mellom den og Tamrons 17-50 f/2.8 er mindre enn jeg hadde trodd. Glad for det gode håndgrepet på DMC-G6, for å si det slik.

Lenke til kommentar

Valgte å sette 12-35 på E-P5 i dag for å se hvordan den kombinasjonen virker rent bildemessig. På vei til stranda, så savnet jeg allerede en søker - og det å benytte den innebygde skjermen i sollys for å justere sirkulært polariseringsfilter er rene lottoen. Tok en del bilder uten å helt være sikker på om fokus var der det skulle. Videre så glemte jeg å sette kameraet til RAW, så en del av bildene ble tatt i JPG slik E-P5 mener de skal være.

Etter en stund, så vær det hjem og se på fangsten - og forhåpningene var ikke allverden.

Makan til positiv overraskelse, gitt. JPG fra kameraet imponerer, og IBIS er jo helt magisk godt. Sylskarpe bilder bortsett fra et par. Colour me impressed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...