tomsi42 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 E-P5 er såpass ny enda; at det sikkert er leveringsproblemer. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Er vel rundt 8000-10000 de klarer å produsere i måneden, men som regel er Norge et av landene som får inn først. Erfaringsmessig med Panasonic er USA ganske langt nede på listen. Mulig bedre avanse mot Norge enn land med dårligere økonomi? Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Da har jeg shoppet litt, batterigrep til E-M5, demo til ca 1600,-, og jaggu ble det ikke 75mm f1.8, og diverse pola og ND filter til stor blenderåpning i sollys. Hvordan aktiverer jeg/setter opp funksjonen hjulene på batterigrepet? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Da har jeg shoppet litt, batterigrep til E-M5, demo til ca 1600,-, og jaggu ble det ikke 75mm f1.8, og diverse pola og ND filter til stor blenderåpning i sollys. Hvordan aktiverer jeg/setter opp funksjonen hjulene på batterigrepet? Nederst i hovedmenyen må du aktivere avanserte valg for å få utnyttet kameraet 100 % Det er eget valg i menyen som går på brytere/hjul og konfigurasjonen av disse. Lenke til kommentar
lma Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Hmm.. Fristende å kjøpe et Olympus E-P5 hus som jeg fant innen rekkevidde Dessverre er det sort, jålete som jeg er vil jeg ha sølv.. Jeje, blir vel å vente til det dukker opp i butikkene igjen. Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Henta E-P5 i sølv nå nettopp - og jeg må si kvalitetsfølelsen rent mekanisk er tillitsvekkende. Knapper og hjul virker solide og presise med passe motstand. Ja, også ser det veldig flott ut med 17mm f1.8 linsa i sølv påmontert. "Ulempen" nå er at jeg må få menysystemet under hjernebarken. * Facepalm * Endret 15. juli 2013 av Mr. Sanders Lenke til kommentar
ramses Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Synes det er rart det ikke dukker opp noen gode rimelige normalzoomer. Nå finnes det mye fint fastoptikk til diverse priser. Har 12-50 men lysstyrken er piss å bruke. Vil gjerne ha en 2,8 eller en 2,8-4,0 eller noei den duren. I dag finnes det vel bare en, og den er priset hinsides fornuft. Hva kommer dette av. Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) I dag finnes det vel bare en, og den er priset hinsides fornuft. Hva kommer dette av. Godt spørsmål. Ikke skkker på om Panasonic 12-35 F2.8 er priset hinnsides fornuft når man ser hva den skal konkurrere mot, men vil tro den vil synke noe i pris etter hvert. Uansett, merkelig at det ikke finnes noe tilsvarende FT-objektiveiene 14-54 eller 12-60 fra Olympus som kombinerer litt større zoomområde, litt bedre lysstyrke, bedre byggekvalitet og bedre bildekvalitet enn de billige kitzoomene i en ikke alt for dyr pakke. Jeg todde det var noe som skulle dukke opp for for mFT, men det er nok fokuset på lite og lett som gjorde det mindre aktuelt i starten. Nå burde det imidlertid ha kommet, kanskje det lanseres noe fra Olympus hvis det (som ryktene sier) kommer en mer avansert OM-D i løpet av høsten. Endret 16. juli 2013 av se# Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Før jeg prøvde 12-35mm-en, så syntes jeg den var for dyr. Nå har jeg bare lyst på den Hvis ryktene stemmer, og Olympus kommer med en 12-40mm; så begynner det å bli skikkelig interessant. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Panasonic 12-35 F2.8 syntes jeg absolutt ikke er priset hinsides fornuft. Egentlig mener jeg prisen er ca midt i blinken for et så godt objektiv. Det er knivskarpt, lyssterkt, god mikrokontrast, god kontrast, god i motlys, lite forstyrrende lens flares med mer. Og at man får alt dette i en så mikroskopisk pakke kontra de svære 24-70 zoomene på APS-C og FF syntes jeg prisen er helt grei Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Nikon sitt 70-200mm = 1,5 kg og 17 lapper fattigere til sammenligning. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Nja fo2re, er ikke lange lysterke zoomer jeg tenker på. Men greit at du tar opp den. Jeg trodde vi ville se tilsvarende, bare mindre i størrelse og pris pga mindre sensor. Spesielt størrelsen er et viktig poeng her. Men jeg har fortsatt litt vanskelig for å kjøpe like dyre mft objektiver som jeg har på speilrefleks. Har likesom en ide om at det skal være billigere. Se feks på Pana20mm og Oly 45 og PanaL 25mm. Syk kvalitet til bra pris. Tomsi nevner feks 12-40, og det er vel noe slikt jeg hadde sett for meg. Men når det er sagt. Jeg har vel sett for meg noe tilsvarende feks Cannikon 24-70. Jeg ser jo når jeg tenker meg om at det kan bety omtrent samme pris siden det rent faktisk settes høyere krav til glasset i et mft objektiv. Panasonic 12-35 F2.8 syntes jeg absolutt ikke er priset hinsides fornuft. Egentlig mener jeg prisen er ca midt i blinken for et så godt objektiv. Det er knivskarpt, lyssterkt, god mikrokontrast, god kontrast, god i motlys, lite forstyrrende lens flares med mer. Og at man får alt dette i en så mikroskopisk pakke kontra de svære 24-70 zoomene på APS-C og FF syntes jeg prisen er helt grei Jeg ser den Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Jeg tenker også litt sånn at mindre bør være rimeligere pga mindre kg glass osv i objektiv eksemplet. Jeg vil nok vurdere noe tilsvarende kommer Olympus med en zoom med optiske egenskaper i samme gata som 12mm n og 70 mm n. Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Jeg tenker også litt sånn at mindre bør være rimeligere pga mindre kg glass osv i objektiv eksemplet. Det er vanskelig å vite hvordan det slår ut. Hvis man forutsetter større pikseltetthet på mindre sensor (ikke opplagt korrekt i alle tilfeller) kreves det nok mer presisjon på linsene og muligens mekanikken for å gi tilsvarende bildekvalitet. Samtidig sparer man som du sier både på kg glass og andre materiealer, og et mFT-objektiv korrigeres delvis i software som gir rom for ytterligere besparelser i forhold til et speilrefleks hvor man vil at bildet som vises i den optiske søkeren skal vær "ferdig korrigert". Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Har da lekt litt med det ny E-P5 og jeg må ærlig si at ergonomisk sammenlignet med Panasonics G6, så er retroreplikaen mye dårligere å holde i hendene. G6 er en ren fornøyelse og gir samme arbeidsverktøyfølelsen som et dSLR, men uten vekten - mens E-P5 på enkelte områder fremstår som fashion. I visse situasjoner så er fashion helt OK, så har derfor bestilt VF-4 til E-P5. Noe sier meg allikevel at det er en overhengende fare for at G6s formfaktor er det jeg kommer til å satse på. Skulle ønske jeg fikk G6s form og E-P5s mekaniske soliditet i ett og samme mFT-hus. Og en ting til: Panasonics implementering av det å styre AF i G6 overgår Olympusen med god margin, synes jeg. Det går fortere å justere AF (størrelse og plassering) via touchskjermen. Veldig fort, faktisk - og etter litt trening kjappere enn 7D. Olympus sin implementing av samme fremstår 1-2 genersjoner eldre. Så, uansett hvor kjappe "SMS-fingrer" man har, så er responsiiviteten på Olympesen tregere. Endret 18. juli 2013 av Mr. Sanders Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Enig i at E-P5 ikke er noen ergonomisk superstjerne, noe som jo er ganske synd iom. at byggekvalitet og taktil feedback og slikt er helt i toppsjiktet. At Olympus f.eks enda ikke har skjønt at reimfestet deres gnager folk i hendene synes jeg er ganske vilt. VF-4, derimot, er den beste EVF'en jeg har vært borti. Søkerbildet er SVÆRT! Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Gleder meg til å prøve VF-4 etter all den positive omtalen den har fått. Reimfestet, ja. Heite - det er kanskje det som irriterer aller mest. Hjelper det å ta av "trekanten" som dingler mon tro? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Skulle ønske jeg fikk G6s form og E-P5s mekaniske soliditet i ett og samme mFT-hus. Legg inn sensoren til E-P5, så er også jeg veldig interessert. Har sansen for G6 sitt design; har kun prøvd den i to minutter, så jeg vet ikke om jeg vil like den over lengre tid. Enig i at E-P5 ikke er noen ergonomisk superstjerne, noe som jo er ganske synd iom. at byggekvalitet og taktil feedback og slikt er helt i toppsjiktet. At Olympus f.eks enda ikke har skjønt at reimfestet deres gnager folk i hendene synes jeg er ganske vilt. For meg så virker E-P5 som en en E-P1/2/3 der de strøste feilene er fikset. Reimfestet på E-P1 plager ikke emg dog; men synes de er helt på trynet på OM-D E-M5 ... VF-4, derimot, er den beste EVF'en jeg har vært borti. Søkerbildet er SVÆRT! Den høres nydelig ut. Men det ser litt harry ut med en slik på toppen av E--P5 da ... Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Faktisk så tenkte jeg å kjøpe Nikon D5200 / Canon 100D før jeg kjøpte mFT. Hadde linsene til CaNikon vært mindre / lettere, så hadde jeg skippa mFT. Imidlertid så er jo ikke verden slik, så mFT er nok den veien jeg går herfra. Blir stressa av å ikke ha linser med fast blenderåpning etterhvert som man zoomer, så linsene jeg har til 7D er alle med fast blenderåpning. Vurderer å anskaffe 12-35, 35-100 og 100-300 linsene til Panasonic. 12-35 ble kjøpt i dag. men avventer de neste en liten stund for å se om jeg liker 12-35mm som objekt. Nå har jo ikke 100-300mm konstant blenderåpning, men den virker OK allikevel da den mer blir et spesialverktøy enn de andre linsene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Vurderer å anskaffe 12-35, 35-100 og 100-300 linsene til Panasonic. 12-35 ble kjøpt i dag. men avventer de neste en liten stund for å se om jeg liker 12-35mm som objekt. Nå har jo ikke 100-300mm konstant blenderåpning, men den virker OK allikevel da den mer blir et spesialverktøy enn de andre linsene. De tre står på listen min også. Jeg har prøvd 12-35mm over en ukes tid; og jeg likte den overraskende godt. 35-100mm skal være i samme klasse, så den er nok trivelig den også. Jeg er enig i at 100-300mm blir et spesialverktøy; kommer nok ikke til å anskaffe en slik en før jeg skal på safari e.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå