bodkar Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Har forøvrig et spørsmål angående nytt objektiv. Skal oppgradere fra kitobjektivet og har siktet meg inn på to objektiver. Panasonic 20mm og panasonic 25mm f/1.4. Det jeg lurer på er vel rett å slett om 25mm er verdt den litt stivere prislappen? Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Har forøvrig et spørsmål angående nytt objektiv. Skal oppgradere fra kitobjektivet og har siktet meg inn på to objektiver. Panasonic 20mm og panasonic 25mm f/1.4. Det jeg lurer på er vel rett å slett om 25mm er verdt den litt stivere prislappen? Japp! Etter min mening, uten tvil. PanaLeica 25mm F1.4 er et halvt stopp mer lyssterkt, skarpere, raskere autofokus blant andre ting. Pana 20 er kjempe bra, men 25mm mener jeg helt og holdent er verdt den ekstra prislappen. Og siden den er et halvt stop raskere kombinert med 5mm mer brennvidde vil du ha langt flere muligheter for svakere dof enn med 20mm Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Jeg var aldri særlig opptatt av verken kjappere af eller f0.4 da jeg valgte mellom de to. For min del var det ~40mm og pannekake-størrelsen som var utslagsgivende, da det var et walkaround-objektiv. Jeg foretrekker 35mm fremfor 50mm, og lommevennlig fremfor skuldervennlig. AF plaget meg aldri nevneverdig, selv om det var kjekt å oppgradere til Oly 17mm f1.8. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Noen her som har erfaring med Olympus 75mm f.1.8 ? Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Noen her som har erfaring med Olympus 75mm f.1.8 ? Jepp, har den. Nå har ikke jeg det helt store å sammenligne med. Jeg har OM-D som et nummer to kamera og har 17/1.8, 45/1.8 og 75/1.8. Dette er også de eneste objektivene jeg har testet av mFT. Har lite å utsette på objektivet, men savner MF'en til 17/1.8. For min del blir det naturlig å sammenligne det med Sony sitt 135/1.8 (som gir meg omtrent samme utsnitt) og da syntes jeg ikke 75/1.8 er helt på høyde, men det forventet jeg heller ikke. Noe spesielt du lurer på så kan jeg prøve å svare litt bedre. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Bare lest ett par tester og skarpheten skal være noe av det beste påstår flere, på hvilke måte vil du si at Sony sin 135mm er "bedre" ? Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Bare lest ett par tester og skarpheten skal være noe av det beste påstår flere, på hvilke måte vil du si at Sony sin 135mm er "bedre" ? Jeg syntes den er et hakk skarpere i tillegg til at den leverer finere farger (men dette er jo subjektivt). Jeg har kort erfaring med mFT, men det ville ikke overrasket meg om dette var det skarpeste man fikk til mFT og det er skarpt nok i massevis til mitt bruk. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Noen her som har erfaring med Olympus 75mm f.1.8 ? Jepp. ..... begynner det å klø i lommeboka? - I såfall, så er det både forståelig og langt i fra en dum ting. Det er et fantastisk objektiv. ..., og du er såpass erfaren at du vet at den brennvidden er en du kommer til å trives med (/trenge), så det er egentlig ikke noe å lure på. Eneste negative jeg har funnet så langt, er litt CA når den er helt åpen. Synes knapt på JPG'ene, men når jeg henter inn raw, så dukker det opp. Kan se om jeg kan slenge opp et eksempel senere i kveld. Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Har et 7D og noen L-linser som ikke lenger brukes spesielt mye, fordi det rett og slett blir for stort å dra på innimellom - så jeg kjøpte meg Panasonic GF6 og G6 for noen uker siden for å teste ut mFT. Kjøpte også Olympus 17mm F1.8. Etter å ha brukt GF6 og G6 en del de siste to ukene, så er det fortsatt slik at det perfekte kamera finnes ikke - men G6 kommer veldig nær. Utrolig god ergonomi. Eneste som jeg skulle sett anderledes er knappene, som burde vært mindre forsenket i huset. Men, med litt trening så lærer man hvor de er. Kjekt med EVF der den svingbare LCD-skjermen kan benyttes til å flytte fokuspunktet samtidig. Nice og brukervennlig. Og, jeg tar mer video enn før. Videofunksjonen på G6 (og GF6) er så god at jeg er superfornøyd. Prøvde meg med å benytte to kamera for å filme og deretter redigere videostrømmene i FC Pro X - og det gikk overraskende greit - og sluttresultatet ble litt mer spennende enn å bare benytte ett kamera. Så langt en happy mFT camper. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Eneste som jeg skulle sett anderledes er knappene, som burde vært mindre forsenket i huset. Men, med litt trening så lærer man hvor de er. Det er ikke sikkert det så dumt at de er såpass forsenket. Mitt største problem med GH2 og G3 er at jeg trykker inn knapper jeg ikke skal bare ved å bruke kamera ... Så langt en happy mFT camper. Velkommen i klubben. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jepp. ..... begynner det å klø i lommeboka? - I såfall, så er det både forståelig og langt i fra en dum ting. Det er et fantastisk objektiv. ..., og du er såpass erfaren at du vet at den brennvidden er en du kommer til å trives med (/trenge), så det er egentlig ikke noe å lure på. Eneste negative jeg har funnet så langt, er litt CA når den er helt åpen. Synes knapt på JPG'ene, men når jeg henter inn raw, så dukker det opp. Kan se om jeg kan slenge opp et eksempel senere i kveld. Er under sterk vurdering, mulig jeg er på tur her nå men jeg syns jeg ser CA på flere eller alle Oly objektivene sammenlignet med Nikon sine, men nå gjenkjenner bla Lightroom og Nik Capture NX2 naturlig nok Nikon objektivene og foretar en software korrigering, mulig det også skjer mer i huset som reduserer dette også sammenlignet med Oly. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Noen her som har erfaring med Olympus 75mm f.1.8 ? Jepp! Det er rett og slett et kremobjektiv, både optisk og fysisk. Man trenger overhodet ikke å tenke på hvilken blender som er "best" når det gjelder skarphet og slikt, da den rett og slett er helt rå på samtlige blendere. Jeg er hvertfall ekstremt fornøyd, og den balanserer fint på OM-D med batterigrep. Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Det er ikke sikkert det så dumt at de er såpass forsenket. Mitt største problem med GH2 og G3 er at jeg trykker inn knapper jeg ikke skal bare ved å bruke kamera ... Takk for velkomsten. Skjønner - men det er mulig å lage knapper som både stikker nok ut og som er såpass trege å trykke på at man unngår slike feiltrykk. 7D er således god der. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jepp. ..... begynner det å klø i lommeboka? - I såfall, så er det både forståelig og langt i fra en dum ting. Det er et fantastisk objektiv. ..., og du er såpass erfaren at du vet at den brennvidden er en du kommer til å trives med (/trenge), så det er egentlig ikke noe å lure på. Eneste negative jeg har funnet så langt, er litt CA når den er helt åpen. Synes knapt på JPG'ene, men når jeg henter inn raw, så dukker det opp. Kan se om jeg kan slenge opp et eksempel senere i kveld. Men er da ingen problem å nærmest eliminere CA i ACR konverteren før de taes inn i PS/LR Selv på mitt Olympus 12-60mm har jeg fremprovosert CA-fest ved makroringer og får fjernet så å si nesten 100% av CA-en, sett i 200% crop Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Skjønner - men det er mulig å lage knapper som både stikker nok ut og som er såpass trege å trykke på at man unngår slike feiltrykk. 7D er således god der. Jeg tror det er primært mangelen på plass som er problemet, slik at knappene plasseres mindre gunstig på Panasonic husene. Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Er under sterk vurdering, mulig jeg er på tur her nå men jeg syns jeg ser CA på flere eller alle Oly objektivene sammenlignet med Nikon sine, men nå gjenkjenner bla Lightroom og Nik Capture NX2 naturlig nok Nikon objektivene og foretar en software korrigering, mulig det også skjer mer i huset som reduserer dette også sammenlignet med Oly. Olympus fjerner nok ikke CA, eller i hvert fall ikke i samme grad som Panasonic. Lightroom gjenkjenner mFT-optikk også. Det må det, for det gjøres mye automatiske korreksjoner for mFT, men det ser ut som Adobe har lagt seg på en linje hvor de gjør samme korreksjoner (for mFT) som produsenten og derfor ikke tar CA fra Olympus hus (men jeg kan ta feil). Endret 5. juli 2013 av se# Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Da ble fristelsen for stor til å motstå E-P5, så det er da bestilt. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jepp! Det er rett og slett et kremobjektiv, både optisk og fysisk. Man trenger overhodet ikke å tenke på hvilken blender som er "best" når det gjelder skarphet og slikt, da den rett og slett er helt rå på samtlige blendere. Jeg er hvertfall ekstremt fornøyd, og den balanserer fint på OM-D med batterigrep. Jeg har samme erfaringer med objektivet som Shirmah! Et kremobjektiv! Lenke til kommentar
lma Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Hei! Var nær et "impulskjøp" av Olympus E-P5 i går og var innom Japan Photo i Fredrikstad. Der hadde de ingen inne og det var heller ingen i bestilling. - Er det produksjonsvanskeligheter for Olympus eller er opplaget begrenset? Det var i utgangspunktet sølvversjonen jeg er ute etter, og helst i kit med 17mm f/1.8, evt. kun hus. Kjedelig.. - L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå